به گزارش اقتصاد معاصر؛ یزدان رضایی، معاون برنامهریزی و اقتصادی وزیر نیروروز یکشنبه در آخرین روز از هفته مدیریت مصرف آب و در آستانه تابستان ۱۴۰۵ فعالیت مروّجین مصرف بهینه آب شرکت آب و فاضلاب منطقه یک شهر تهران که با برگزاری رژه خودرویی در مناطق شمالی پایتخت آغاز شد، اظهار کرد: وزارت نیرو مشوقها و تخفیفهایی برای کاهش مصرف آب در نظر گرفته است بهگونهای که مشترکان خوشمصرف در صورت کاهش ۲۰ درصدی مصارف خود در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته از ۲۰ درصد تخفیف در آببها برخوردار میشوند.
وی ادامه داد: این مشوقها شامل مشترکان خوشمصرفی نیز که داوطلبانه و با تایید شرکت آب و فاضلاب ضمن نصب کاهنده، مصارف خود را کاهش دهند، خواهد شد.
بهگفته این مسئول صنعت آب و برق در جنگ تحمیلی سوم ۱۲ شهید تقدیم انقلاب کرد اما کارکنان این صنعت با فداکاری، اجازه ندادند اهداف دشمن در شکستن تابآوری صنعت آب و برق تحقق یابد.
رضایی همچنین شکلگیری مروجین مصرف بهینه آب را در تسریع روند کاهش مصرف آب بسیار موثر خواند و افزود: گزارشها نشان میدهد که از ابتدای آغاز بهکار دولت چهاردهم تاکنون، بهرهوری مصرف آب بخش خانگی در محدوده آبفای منطقه یک شهر تهران افزایش یافته است.
معاون برنامهریزی و اقتصادی وزیر نیرو از روند کاهشی مصرف آب و برق در کشور با تاسی مردم از فرمایشات امام شهید امت خبر داد و گفت: رهبر شهید انقلاب کلید حل مسائل صنعت آب و برق را در سمت مدیریت مصرف میدانستند.
رضایی با بیان اینکه سال گذشته در پیروی از فرمایشات امام شهید، رشد مصرف آب و برق در کشور متوقف شد، افزود: در نتیجهی همراهی مردم، نه تنها شاهد افزایش مصرف آب و برق در کشور نبودیم، بلکه روند کاهشی مصارف در این بخشها نیز آغاز شد.
وی یادآور شد: در سال جاری نیز با وجود تمامی مشکلات و شرایط اجتماعی ناشی از جنگ تحمیلی، روند کاهشی مصرف آب و برق ادامه یافته است و امیدواریم این روند با شتاب بیشتری ادامه یابد.
خانوادههای آگاه و هوشمند در خط مقدم مدیریت مصرف آب
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب منطقه یک تهران نیز در این مراسم با تأکید بر ارزش راهبردی آب اظهار کرد: آبی که امروز در اختیار ما قرار دارد، سرمایهای است که ارزشگذاری آن صرفاً با معیارهای اقتصادی و ریالی ممکن نیست. آب مایه حیات است و مسئولیت سقایت و خدمترسانی پایدار به مردم، بهویژه در شرایط ششمین سال خشکسالی، مسئولیتی سنگین و ارزشمدی به شمار میآید.
حسین اکبریان افزود: در چنین شرایطی ما در آبفای منطقه یک شهر تهران وظیفه داریم دست در دست یکدیگر، ضمن تأمین، توزیع و مدیریت مصرف آب، موانع را برطرف کنیم تا از بروز مشکلات برای مشترکان جلوگیری و تداوم خدماترسانی را حفظ کنیم.
وی با اشاره به برنامههای شرکت آبفای منطقه یک شهر تهران در حوزه مدیریت مصرف آب خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین اقدامات در این حوزه، بهرهگیری از ظرفیت مروّجین مصرف بهینه آب و گسترش آموزشهای مرتبط با صرفهجویی و جلوگیری از اسراف است. این برنامهها با هدف یادآوری ارزش آب به خانوادهها و مشترکان و همچنین ارتقای آگاهی عمومی درباره شیوههای درست مصرف اجرا میشود.
مدیرعامل آبفای منطقه یک گفت: آغاز این مانور، گامی در جهت ارتقای سواد آبی در سطح منطقه یک است و در این میان، خانوادههای آگاه و هوشمند در خط مقدم مدیریت مصرف قرار دارند. امیدواریم این روند بهصورت مستمر و پایدار ادامه یابد و فرهنگ مدیریت مصرف آب بیش از پیش در جامعه نهادینه شود.
شمیرانات نیازمند رویکردهای نوآورانه در مدیریت منابع حیاتی است
همچنین فرماندار شهرستان شمیرانات نیز با تأکید بر اهمیت حیاتی مدیریت مصرف در شرایط اقلیمی کنونی، تصریح کرد: منطقه شمیرانات به دلیل ویژگیهای خاص توپوگرافی و اقلیمی نیازمند رویکردهای نوآورانه و میدانی در مدیریت منابع حیاتی بهویژه آب است.
حسین توکلی با بیان اینکه تغییرات اقلیمی و ناترازیهای آبی، ما را ناگزیر به تغییر پارادایمهای سنتی مصرف کرده است و دیگر روشهای کلاسیک بهتنهایی پاسخگو نیستند، افزود: فرمانداری شمیرانات از این اقدامات حمایت میکن و امیدواریم با تداوم این حرکتهای میدانی و همراهی آگاهانه شهروندان، شاهد تثبیت این الگوی مصرف بهینه در تمام لایههای اجتماعی باشیم.
همچنین مدیر روابطعمومی آبفای استان تهران با اشاره به توسعه همهجانبه پایتخت و افزایش ساختوساز از یک طرف و محدودیت منابع تامینکننده آب کلانشهر تهران از طرف دیگر، فرهنگسازی و ترویج مصرف بهینه آب را اساسیترین راهکار برای پاسخگویی به نیازهای مصرفی شهروندان دانست و افزود: نقش مروجین مصرف بهینه آب در این میان بسیار مهم و اثربخش و الگوهای رفتاری و گفتاری مروجین مصرف بهینه آب در گفتوگو با مشترکان مبین هویت سازمانی شرکت آب و فاضلاب است.
بهنام بخشی با اشاره به شاخصهای جغرافیایی و جمعیتی محدوده زیرپوشش آبفای منطقه یک شهر تهران، اهمیت فعالیت مروجین مصرف بهینه آب در شمال تهران را در بازتاب مثبت از عملکرد شبانهروزی خانواده ۱۲ هزار نفری کارکنان آب و فاضلاب استان تهران، مضاعف دانست و تصریح کرد: تسلط مروجین به اطلاعات فنی و آموزش صحیح آنان در برقراری ارتباط مستقیم با مشترکان به درک بهتر شهروندان از دشواریهای توزیع هر ثانیه ۴۰ هزار لیتر در تهران کمک میکند.
مراسم مانور فعالیت مروجین مصرف بهینه آب با حضور یزدان رضایی معاون برنامهریزی و اقتصادی وزیر نیرو، حسین توکلی فرماندار شمیرانات، بهنام بخشی مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان تهران و به میزبانی حسین اکبریان مدیرعامل آبفای منطقه یک شهر تهران در محل صاحبقرانیه تهران برگزار شد.
گفتنی است مانور مروجین مدیریت مصرف بهینه آب آبفای منطقه یک شهر تهران، آغازگر مسیر فرهنگسازی گسترده در سطح منطقه یک است.