مرتضی زمانیان، معاون سیاستگذاری و راهبری اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی در گفتوگو با خبرنگار اقتصاد معاصر درباره افزایش نرخ بهره اظهار داشت: در مورد نرخهای بهره، دو مساله وجود دارد. نخست، اصلاح نرخهاست که با افزایش نرخ تفاوت دارد. گاهی با نرخهایی مواجه هستیم که اسمی هستند اما واقعی نیستند. یکی از اولویتهای ما واقعیشدن نرخها است. زمانی که نرخها واقعی شوند، امکان اعمال سیاست بر آنها فراهم خواهد شد. به عبارت دیگر، هنگامی که از سیاستهای انبساطی و انقباضی سخن میگوییم، منظور نرخهای واقعی است.
وی افزود: به همین دلیل، برخی افراد در محافل مختلف این نگرانی را مطرح میکردند که آیا هدف از طرح موضوع اصلاح نرخها، افزایش نرخ است یا خیر؟ پاسخ این است که خیر؛ مساله اصلی، واقعیشدن نرخها و انطباق آنها با مصوبات و مقررات اسمی موجود است.
زمانیان ادامه داد: دومین مساله صرفا خود عدد نرخ نیست، بلکه منحنی نرخها است. پیشنهادی که از سوی وزارت اقتصاد مطرح شده و ما نیز آن را پیگیری میکنیم، این است که منحنی نرخها به گونهای تنظیم شود که بازدهی بلندمدت کاهش یابد و از این طریق بتوان انتظارات تورمی را در بلندمدت کنترل کرد. در کوتاهمدت ناگزیر هستیم ابزارهایی در اختیار داشته باشیم که بتوانیم تامین نقدینگی دولت را کنترل کنیم اما واقعیت این است که مساله اصلی ما صرفا کوتاهمدت نیست. به همین دلیل، مهمتر از میزان تغییر نرخها، حرکت منحنی نرخها به سمت روندی نزولی است.