اقتصاد کلان

اقتصاد کلان

بانک

صنعت

کشاورزی

راه و مسکن

اقتصاد بین الملل

انرژی

بازرگانی

بورس

فناوری

سیاست و اقتصاد

کارآفرینی و تعاون

بازار

چند رسانه ای

۰۶/تير/۱۴۰۵ | ۱۷:۲۱
۱۶:۵۲ ۱۴۰۵/۰۴/۰۶

کولر‌های تهران معادل ۳.۵ میلیون خانواده برق مصرف می‌کنند

مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران بزرگ گفت: مصرف برق وسایل سرمایشی در استان تهران سه هزار و ۵۰۰ مگاوات است معادل مصرف برق سه میلیون و ۵۰۰ هزار خانواده است.
کد خبر:۵۳۶۲۶

به گزارش اقتصاد معاصر؛ چند ماه پیش که تابستان هنوز شروع نشده بود، خبرنگاران از مصطفی رجبی مشهدی، معاون وزیر نیرو پرسیدند آیا در تابستان امسال هم مانند چند سال گذشته قطعی‌های برنامه ریزی شده خواهیم داشت یا نه؟
رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران بزرگ در پاسخ به این سوال گفت: نمی‌توانم بگویم محدودیت نخواهیم داشت، اما از میزان محدودیت‌ها کاسته خواهد شد. 
یعنی این تابستان هم باید جدول زمان بندی خاموشی منطقه خود را در برنامه "برق من" بررسی کنیم.
در حالت عادی تولید برق کشور جوابگوی جمعیت ایران است، اما مصرف برق زمانی که وسایل سرمایشی در تابستان وارد مدار شود، فراتر از توان تمام نیروگاه‌های کشور است. 
طبق آمار وزارت نیرو، بیش از یک سوم مصرف برق کشور در فصل تابستان به دلیل روشن بودن وسایل سرمایشی است، این عدد در استانی مانند تهران به سه هزار و ۵۰۰ مگاوات می‌رسد.
یعنی مصرف برق وسایل سرمایشی در شهر تهران معادل مصرف برق ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار خانواده است. 
با درنظر گرفتن اینکه قطعی‌های برق در چند تابستان گذشته، چه در زندگی فردی و شخصی مردم، چه در فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی جامعه چالش‌ها و مشکلاتی را به وجود آورده بود، هرچه قطعی‌ها کم‌تر باشد، مصیبت‌های قطع برق نیز کمتر است.
با توجه به تاثیر مصرف برق وسایل سرمایشی بر شبکه برق کشور به نظر می‌رسد، مدیریت فعالیت وسایل سرمایشی در کاهش تقاضا و ناترازی برق بسیار تاثیرگذار باشد. 
به گونه‌ای که کامبیز ناظریان، مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران بزرگ در این باره گفت: مصرف برق وسایل سرمایشی در شهر تهران می‌تواند ۷۰۰ مگاوات کم شود؛ فقط کافی است مردم کولر‌های گازی را روی عدد ۲۵ درجه و کولر‌های آبی روی دور کند تنظیم کنند و در ساعت‌های ۱۱ تا ۱۶ و ۱۹ تا ۲۳ استفاده از وسایل غیرضروری برقی را به حداقل برسانند.
به نظر می‌رسد امسال هم خاموشی‌های برنامه ریزی شده در بخش خانگی اجرا خواهد شد، اما یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش خاموشی ها، مدیریت مصرف برق کولر‌ها با اقداماتی که گفته شده است.
طبق گفته مسئولان وزارت نیرو، هر مشترکی که ۱۰ درصد در مصرف برق صرفه جویی کند، ۳۰ درصد تخفیف در قبض برق او اعمال می‌شود./صداوسیما

ارسال نظرات
captcha