هوندا و نیسان در مسیر ادغام
به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ مذاکرات اولیه برای ادغام هوندا موتور و نیسان موتور در صدد ادغام هستند. این دو شرکت بزرگ، نشاندهنده فشارهای گستردهای بوده که خودروسازان جهان با آن مواجهاند؛ از تحولات پرهزینه فناوریهای نوین و بیثباتیهای ژئوپلیتیک گرفته تا رقابت شدید با رقبای چینی که با سرعت در حال رشد هستند.
به گفته منابع آگاه، اگرچه مذاکرات هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارد، مدیران نیسان و هوندا بر این باورند که ترکیب ظرفیتهایشان میتواند منابع لازم برای مواجهه با این چالشها را فراهم کند. این اقدام میتواند آنها را به سومین گروه بزرگ خودروسازی جهان تبدیل کند.
چشمانداز بزرگ؛ ادغام یا همکاری عمیقتر؟
هوندا و نیسان پیشتر همکاری خود را در زمینه توسعه خودروهای الکتریکی آغاز کرده بودند. حالا بحثها به ایجاد شرکتی جدید گسترش یافته که هر دو خودروساز تحت آن فعالیت خواهند کرد. به گفته منابع نزدیک به مذاکرات، انتظار میرود تا هفته آینده، دو شرکت یادداشت تفاهمی امضا کنند که چارچوبی برای بررسی مراحل بیشتر این ادغام ارائه میدهد. البته هنوز هیچ تصمیم نهایی اتخاذ نشده است.
ادغام احتمالی هوندا و نیسان تا چندی پیش غیرقابل تصور بود. این حرکت نشاندهنده تغییرات اساسی در صنعت خودرو است؛ صنعتی که به سرعت در حال دور شدن از موتورهای احتراق داخلی به سمت خودروهای الکتریکی بود. این تحول نیازمند سرمایهگذاریهای کلان و دسترسی به فناوریهای پیشرفته است.
هوندا که از سال ۱۹۴۸ فعالیت خود را آغاز کرده، به طور سنتی بر توسعه مستقل اجزای اصلی خودرو مانند موتور تمرکز داشت و از اتحادهای بینالمللی پرهیز میکرد اما فشارهای مالی ناشی از توسعه خودروهای برقی، هوندا را وادار به مشارکت با شرکتهایی مانند سونی در ژاپن و جنرال موتورز در آمریکا کرد.
نیسان نیز که از سال ۱۹۳۳ فعالیت میکند، طی سالهای اخیر برای همگام شدن با تقاضای رو به رشد خودروهای هیبریدی و برقی در بازارهای کلیدی مانند چین و ایالات متحده تلاش کرده است. این شرکت ماه گذشته اعلام کرد که با هدف تسریع توسعه خودروهای جدید، فعالیتهای جهانی خود را کاهش میدهد. این شرکت همچنین پیشبینی کرد که فروش آن در چین (یکی از بزرگترین بازارهای خودرو)، طی سال جاری ۱۳ درصد کاهش خواهد یافت.
رقابت سخت با خودروسازان چینی
خودروسازان ژاپنی مانند نیسان و هوندا، مشابه همتایان خود در ایالات متحده و اروپا، با چالشی سخت از سوی خودروسازان چینی مواجهاند. شرکتهایی مانند BYD که پیشتر از حمایتهای گسترده دولت چین برخوردار بودند، اکنون به طور فعال در بازارهای بینالمللی از جمله اروپا و جنوب شرق آسیا حضور دارند. این حضور موقعیت سنتی خودروسازان ژاپنی را تهدید میکند.
چالشهای رقابتی در چین برای نیسان و هوندا به قدری جدی بوده که این شرکتها در ماههای اخیر مجبور به بازنگری در استراتژیهای خود شدهاند. هوندا نیز پیشبینی کرده که فروش آن در بازار چین با کاهشی بیشتر از نیسان مواجه شود.
ادغام احتمالی هوندا و نیسان که زمانی غیرقابل تصور به نظر میرسید، اکنون به یکی از اصلیترین موضوعات در صنعت خودروسازی ژاپن تبدیل شده است. این اتحاد نه تنها میتواند به ایجاد سومین گروه بزرگ خودروسازی جهان منجر شود، بلکه به هر دو شرکت امکان میدهد تا در برابر فشارهای فناوری و رقابتهای جهانی مقاومتر شوند. حال همه نگاهها به امضای احتمالی یادداشت تفاهم در هفته آینده دوخته شده است.