
شفافسازی درباره کاهش قیمت خودروهای وارداتی

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ مهدی ضیغمی، مدیر پروژه واردات خودرو در صحبتهای اخیر خود به دلایل کاهش قیمت خودروهای وارداتی پرداخت و توضیحاتی در خصوص اصلاحات انجامشده و تاثیر این اقدامات بر بازار ارائه کرد.
وی با اشاره به تلاشهای چندماهه وزارت صمت، گمرک و شرکتهای واردکننده، تاکید کرد که این همکاریها به نتایج مثبتی منجر شده است.
به گفته ضیغمی، واردکنندگان موفق شدند تا خرید خود از مبدا را با تخفیف همراه کنند، زیرا حجم واردات نسبت به قبل افزایش یافته و با بیشتر شدن تیراژ سفارشگذاری، واردکننده موفق شده تا از خودروساز خارجی تخفیف بگیرد و در نهایت ارزشگذاری گمرکی خودروهای خود را نسبت به قبل کاهش دهد.
به عنوان مثال قیمت تویوتا لوین از ۱۹ هزار یورو به ۱۳ هزار و ۵۰۰ یورو و قیمت کرولا کراس از ۱۹ هزار و ۸۰۰ یورو به ۱۶ هزار یورو کاهش یافته است. کاهش قیمتها معادل ۲۸.۹۵ درصد برای لوین و ۱۹.۱۹ درصد برای کرولا کراس بود.
علت اصلی کاهش قیمت خودروهای وارداتی
طبق اعلام وزارت صمت، علت اصلی کاهش قیمت خودروهای وارداتی در گام اول، افزایش سفارشها و تخفیفهای ویژه از خودروسازان خارجی بوده اما بررسیهای انجامشده نشان میدهد عامل دیگری نیز در این میان نقش کلیدی داشته است.
بر اساس اطلاعات به دست آمده، واردکنندگان توانستهاند محصولات تویوتا را مستقیما از نمایندگی رسمی این شرکت در چین خریداری کنند. این اقدام موجب حذف هزینههای واسطهگری در کشور مبدا در فرآیند واردات شده است.
اگر مبنای تغییرات قیمت را دو خودرو تویوتا لوین و کرولا کراس قرار دهیم، واردکنندگان خودروهای خارجی حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد هزینه اضافی به دلیل واسطهگری در کشور مبدا پرداخت میکنند. این هزینهها به ارزش گمرکی خودروها اضافه شده و پس از اعمال تعرفهها و مالیات، بار مالی بیشتری را به مصرفکنندگان تحمیل میکند. حذف این هزینهها در نتیجه خرید مستقیم از نمایندگی رسمی، یکی از دلایل اصلی کاهش قیمت خودروهای وارداتی بوده است.
شفافسازی درباره تاثیر واسطهگری
میزان کاهش قیمت محصولات تویوتا نشان میدهد که کشورهای واسطه نقش چشمگیری در افزایش هزینههای واردات دارند. به عنوان مثال، حذف واسطهگری در خرید تویوتا لوین و کرولا کراس به کاهش ۱۹ تا ۲۹ درصدی قیمت این خودروها منجر شده است. این امر بیانگر این است که واسطهگری در فرآیند واردات تاثیر زیادی بر قیمت نهایی خودروها دارد.
کاهش قیمت خودروهای وارداتی نتیجه همکاری مشترک وزارت صمت، گمرک و شرکتهای واردکننده در اصلاح رویههای ارزشگذاری و حذف واسطهگری بود. این اقدامات، در کنار افزایش سفارشها و دریافت تخفیفهای ویژه از خودروسازان خارجی، موجب کاهش فشار مالی بر مصرفکنندگان و ایجاد شفافیت بیشتر در بازار خودرو شده است. انتظار میرود که این روند اصلاحی در آینده برای سایر برندها نیز ادامه داشته باشد.