نبود رقابت سالم در صنعت هوایی/ بالابودن عمر هواپیماها بر ایمنی موثر است
کاپیتان حسین خانلری در گفتوگو با خبرنگار اقتصاد معاصر اظهار داشت: رشد صنعت هوایی یکی از مهمترین تحولات قرن بیستم به شمار میآید که با معرفی هواپیما به عنوان تاثیرگذارترین ابداع بشر همراه شد، این وسیله از زمان گسترش و عمومی شدن تا به امروز انقلابی در جابهجایی، حمل و نقل مسافر و کالا ایجاد کرده است.
صنعت هوایی یکی از ارکان اقتصاد جهانی
وی با اشاره به راهکارهایی برای توسعه این صنعت در کشور و برخورداری از مزیتهای بیشتر، توضیح داد: این صنعت با تسهیل افزایش سرعت حمل و نقل، امکان سفرهای بینالمللی را بهطور چشمگیری تسهیل کرده و به یکی از ارکان اصلی اقتصاد جهانی تبدیل شده است.
وی با تاکید براینکه صنعت هوایی با در اختیار داشتن سهم ۹ درصدی از تولید ناخالص داخلی نقش مهمی در رشد و توسعه اقتصادی ایفا میکند، تصریح کرد: برای حفظ این موقعیت و ارتقای آن، نیاز به سرمایهگذاری در تکنولوژیهای پیشرفته و نوآوریهای مستمر داریم.
چرا صنعت هوایی نیازمند توجه ویژه است؟
خانلری بیان کرد: وضعیت ناوگان هوایی کشور به دلیل بالا بودن میانگین عمر هواپیماها و بهروز نشدن فناوریهای جدید چندان مطلوب نیست؛ این مشکلات حتی میتواند بر ایمنی پروازها تاثیر بگذارد، بنابراین نیاز به توجه ویژهای دارد.
مدیرعامل ایرانایر گفت: به این مشکلات کمبود نیروی انسانی متخصص را نیز باید افزود که در این حوزه مزید بر علت شده و به چالشهای موجود دامن زده است. برای بهبود شرایط موجود، لازم است که از ظرفیتهای قانونی موجود بهرهبرداری بهینه شود و قوانین مربوط به جهش تولید دانش بنیان در صنعت هوایی بهطور جدی مورد توجه قرار گیرد.
قوانین دست و پاگیر ومانع توسعه صنعت است
خانلری تاکید کرد: یکی دیگر از چالشهای پیش روی صنعت هوایی، قوانین دست و پاگیر برای ورود بازیگران جدید به بازار است، این قوانین به نوبه خود مانع از جذب سرمایهگذاران و ایجاد رقابت سالم در این حوزه میشود.
وی ادامه داد: به علاوه، قانون حمایت از سرمایهگذاری خارجی که بیش از دو دهه است بازبینی نشده که نیازمند تجدید نظر است تا بتواند به جذب سرمایههای جدید کمک کند. بدون شک، ایجاد شرایط مناسب برای ورود سرمایهگذاران جدید میتواند به رشد و توسعه این صنعت کمک شایانی کند.
کاپیتان خانلری اضافه کرد: حمل و نقل هوایی به دلیل صرفهجویی در وقت و سرعت بالای ارائه خدمات، تقریبا یک خدمت بدون جانشین محسوب میشود. با توجه به پیشرفتهای تکنولوژیکی، امکان کاهش مصرف سوخت و بهینهسازی عملکرد هواپیماها وجود دارد که میتواند به کاهش هزینهها و افزایش سودآوری کمک کند.
مدیرعامل هما اظهار داشت: توجه به این صنعت و رفع موانع موجود نه تنها به نفع اقتصاد کشور است بلکه میتواند به ارتقای کیفیت خدمات حمل و نقل هوایی نیز منجر شود.