
تامین میوه شب عید بدون نگرانی/ کاهش ۲۰ درصدی قیمت سیب و پرتقال در طرح تنظیم بازار

به گزارش اقتصاد معاصر؛ مرتضی معتمد، معاون فنی و بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی اعلام کرد که بر اساس آمار، به طور متوسط هر ماه بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تن سیب درختی و ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تن مرکبات در کشور مصرف میشود.
وی با اشاره به نقش اصناف در تامین میوههای مورد نیاز مصرفکنندگان در طول سال افزود: در ایام نوروز به دلیل رونق بازار شب عید، اصناف تلاش بیشتری برای خرید و ذخیرهسازی بر اساس نیاز خود دارند.
مدیریت بازار و جلوگیری از نوسانات قیمت
معتمد تاکید کرد که برای جلوگیری از احتکار و سوداگری که میتواند منجر به افزایش نامتعارف قیمتها و فشار بر اقشار آسیبپذیر شود، دولت سیاستهای تنظیمگری را اجرا میکند.
وی بیان کرد که طی سه سال اخیر، تنظیم بازار میوه عمدتا توسط بخش خصوصی انجام شده و دولت فقط نقش نظارتی و حمایتی دارد. بخش خصوصی نیز از طریق تشکیل کمیتههای راهبری، میزان مورد نیاز سیب و پرتقال را با نرخ مصوب تنظیم بازار تعیین میکند.
قیمتگذاری و تاثیر مداخله دولت
به گفته معاون فنی و بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی، قیمت سیب و پرتقال در طرح تنظیم بازار ۱۵ تا ۲۰ درصد کمتر از نرخ موجود در بازار است. این اقدام پیامی به بازار ارسال میکند که افزایش قیمتها متوقف شده و حتی امکان کاهش آن وجود دارد.
برنامه تامین و توزیع میوه شب عید
معتمد توضیح داد که امسال نیز همانند سالهای گذشته، در استانها کارگروههایی برای مدیریت توزیع میوه تشکیل شده و مباشران تعیین شدهاند. سازمان مرکزی تعاون روستایی نیز تسهیلات ارزانقیمت در اختیار مباشران قرار داده تا خرید و ذخیرهسازی سیب و پرتقال طبق برنامه انجام شود. توزیع این میوهها از ۲۲ اسفند آغاز شده و تا ۱۵ فروردین ادامه خواهد داشت. همچنین با توجه به همزمانی با ماه رمضان، علاوه بر سیب و پرتقال، خرما نیز ذخیره شده تا بازار در آرامش بماند.
تعادل در بازار داخلی و صادرات مدیریتشده
وی با تاکید بر اینکه نگرانی بابت تامین میوه شب عید وجود ندارد، گفت: ایران با داشتن اقلیم چهارفصل و تولید مازاد بر نیاز، صادرات به بازارهای هدف را دنبال میکند. اما در صورت بروز واسطهگریهای غیرضروری، تعادل بازار به هم میخورد. دولت در این زمینه نقش تنظیمکننده دارد، نه تامینکننده.
معتمد همچنین به سیاستهای وزارت جهاد کشاورزی برای ایجاد تعادل در بازار اشاره کرد و گفت: این وزارتخانه با اعمال عوارض صادراتی، محدودیت یا ممنوعیت موقت، از نوسانات قیمت میوه در ایام نوروز جلوگیری میکند. البته صادرات برای ارزآوری و حمایت از تولیدکننده ضروری است اما باید کنترلشده باشد. در صورتی که صادرات بیرویه منجر به کوچک شدن سفره خانوار و نوسان بازار شود، دولت به منظور حفظ تعادل قیمتی در بازار مداخله خواهد کرد.