
۱۳۲ همت زیان انباشته ایرانخودرو تا شهریور ماه سال ۱۴۰۳

به گزارش اقتصاد معاصر؛ حسن قرهئی، قائممقام مدیرعامل ایرانخودرو در حوزه استراتژی و توسعه محصول درمورد واگذاری شرکت ایرانخودرو به بخش خصوصی گفت: با توجه به منافع ذینفعان؛ هم مشتریان و هم سهامداران و حتی افرادی که از محصولات ایرانخودرو استفاده نمیکنند ولی آلایندگی ناشی از محصولات باعث بیماری این افراد میشود و هم جامعه و محیط زیست باید به این موضوع پرداخت.
درمورد مشتریان باید گفت که از چند جنبه میتوان به این موضوع اشاره کرد که کیفیت، رضایت از خدمات و نقشی که ما میتوانیم در کنترل و کاهش بخشی از فشار تورمی داشته باشیم موضوعات مهمی هستند و در بخش سهامداران، باید به بحث سودآوری شرکت ایرانخودرو پرداخت و در زمینه جامعه باید به استراتژی توسعه محصول جدید ایرانخودرو اشاره کرد که مبتنی بر تولید خودروهایی است که آلایندگی کمتری دارند و میتوانند نقش مهمی در سلامت محیطزیست و مردم داشته باشند.
قائممقام مدیرعامل ایرانخودرو در حوزه استراتژی و توسعه محصول اظهار کرد: مشتریان ما سه دسته هستند. اول، مشتریانی که محصولات ما را دارند و کاری که میتوانیم برای آنها انجام دهیم ارتقاء کیفیت خدمات محصولات است و با توجه به این که مشتریانی بودهاند که در فضای مجازی اعلام کردهاند از کیفیت محصولات شرکت ایرانخودرو نارضایتی دارند ما با آنها تماس گرفتیم و به نمایندگی آمدهاند و ایرادات محصولات را برطرف کردهایم و سپس، آنها رضایت پیدا کرده و در همان فضای مجازی اعلام رضایت کردهاند.
قرهئی تصریح کرد: در حوزه خدمات، برنامه گستردهای را آغاز کردیم که مردم اولین نمودش را در امداد خودرویی مرتبط با تعطیلات نوروزی مشاهده خواهند کرد و موضوع دیگری که در حوزه خدمات به شدت روی آن کار میکنیم بحث قطعهرسانی است که مردم در ایام نوروز خواهند دید در محلی که برای خدمات حضور پیدا میکنند قطعه خودرو برای آنها انجام میشود و در این خصوص، روی نمایندگیها و امداد کار کردهایم.
او گفت: رسیدگی به شکایت مشتریان را در اولویت شرکت قرار دادهایم و صدای مشتریان را به صورت مستقیم و از طریق نمایندگیها گوش میکنیم و تلاشمان بر این است که ایرادات را ازبین ببریم؛ هرچند که رسیدگی به این موضوع فرآیند زمانبری است ولی ما به صورت جدی در حال پرداختن به این موضوع هستیم.
قرهئی ادامه داد: در حال شناسایی ایرادات محصولات هستیم و مردم در این رابطه خاطرجمع باشند که به این موضوع میپردازیم؛ تا جاییکه تعهد خدمترسانی به محصولات قبلی هم، داریم که به مشتریان تحویل داده شده و مربوط به زمان خصوصیسازی شرکت ایرانخودرو نبودهاند و اگر محصولات ایرادی داشته باشند حاضر هستیم فراخوان بگذاریم و ایرادات محصولات را برطرف کنیم.
قائممقام مدیرعامل ایرانخودرو در حوزه استراتژی و توسعه محصول اظهار کرد: گروه دوم مشتریان ما که در حال انجام کار گسترده برای آنها هستیم مشتریانی هستند که هنوز محصول خود را تحویل نگرفتهاند و بزودی تحویل خواهند گرفت و برخی از محصولاتی که به مشتریان تحویل داده شده است دارای ایرادات کیفی هستند و به همین دلیل، سختگیری کیفی را در سیستم شروع کردهایم و محصولاتی که هر روزه در حال تحویل آنها هستیم از روز قبلش، باکیفیتتر خواهند بود. در نتیجه، برای این منظور، معاونت تضمین کیفیت که زیرمجموعه قائممقام بود را زیرمجموعه مستقیم مدیرعامل آوردیم؛ به طوریکه جلسات کیفیت به صورت مستقیم با حضور مدیرعامل تشکیل میشود و با توجه به این که با اختیارترین فرد داخل شرکت است ایشان به راهبری میپردازد و هنگامی که قرار است خودرو به مشتری تحویل داده شود از قبل بررسی خواهد شد و قبلاً این بررسی در بخش فروش انجام میشد ولی در حال حاضر، به بخش کیفیت انتقال داده شده است تا مطمئن شویم محصولی که به مردم تحویل داده میشود از ایرادات کمتری برخوردار است.
قرهئی افزود: بر قطعات ورودی به کارخانه سختگیریهای کیفی بیشتری داشتهایم و تا الان توانستهایم ۱۰ ایراد را شناسایی و برطرف کنیم و قاعدتاً مفهومش این است که محصولات باکیفیتتری به مردم تحویل داده شود.
قائممقام مدیرعامل ایرانخودرو در حوزه استراتژی و توسعه محصول درمورد زیان انباشته ایرانخودرو گفت: در حال حاضر، ۱۳۲ همت زیان انباشته ایرانخودرو تا شهریور ماه سال ۱۴۰۳ قطعی شده است و تا پایان امسال، قاعدتاً بالای ۴۰ همت زیان انباشته خواهد داشت. در نتیجه، برای سودآوری شرکت باید تعریفی از پروژههای درست داشت. چون اگر پروژههای تعریف شده شرکتهایی که تحت تصدی دولت هستند را بررسی کنیم متوجه خواهیم شد تعداد زیادی پروژه تعریف میشوند که درست نیست و برای شرکت کاربردی ندارند.
او عنوان کرد: تلاش میکنیم خریدهای بیکیفیت و گران را به خریدهای باکیفیت و به قیمت تبدیل کنیم و در برخی از خریدهای خارجی موفق شدهایم تخفیف بگیریم که در موعد مقرر اطلاعرسانی خواهد شد و جنس بیکیفیتی تحویل مردم نمیدهیم که بعداً مجبور شویم در خدمات برایش چندین برابر خرج کنیم و نهایتاً بگوییم هزینههایمان بالا رفتهاند و مردم هم، ناراضی باشند.
قرهئی ادامه داد: قصد داریم برای آینده ایرانخودرو محصول خوب و باکیفیت تولید کنیم و به مردم بفروشیم. یعنی خودروی جدید تولید کنیم و قطعاً در فاصله ۱۸ ماهه محصول جدیدمان را وارد بازار خواهیم کرد؛ هرچند که مدیریت ارشد شرکت، مدت زمان ۱۵ ماهه را اعلام کرده است تا محصول جدید روی پلتفرمهای جدید با کیفیت و با قیمت مناسب به مردم تحویل داده شود.
او افزود: خوشبختانه، شورای رقابت در اصلاحیه دستورالعمل برای قیمتگذاری، یک بندی گذاشته است که این بند اجازه میدهد اگر بخشی از صنعت خودرو از انحصار خارج شد، بتواند از این دستورالعمل خارج شود و ما با ضوابط به رعایت دستورالعمل میپردازیم و طبق قانون عمل میکنیم و امیدواریم با مراجع مربوطه به توافق برسیم و از قیمتگذاری دستوری خارج شویم ولی عمده تمرکز ما بر ارتقای کیفیت و توسعه محصولات مناسب و باقیمت است و تمرکز ما در ایرانخودرو بر تولید محصولات با برند ایرانخودرو با عمق ساخت داخل بالاست.