
وزیر راه: آزادراه مراغه – هشترود بخشی از کریدور غرب به شرق کشور است

به گزارش اقتصاد معاصر؛ «فرزانه صادق» روز سهشنبه در آیین بهرهبرداری از ۲۹ کیلومتر آزادراه مراغه – هشترود، افزود: بهترین راهکار برای رفع تحریمهای ظالمانه دشمنان، توسعه کردیدورهاست زیرا بازرگانان به ایمن بودن حمل کالای خودشان فکر میکنند و توجهی به تحریمها ندارند.
وی اتصال آزادراه مراغه – هشترود به تمرچین تا پایان دولت چهاردهم را مورد تاکید قرار داد و در خصوص منابع مالی این طرح، اضافه کرد: این منطقه اراضی مستعدی دارد و با احداث شهرکها میتوان منابع مالی آزادراه مراغه – هشترود و اتصال آن به تمرچین را تامین کرد.
وزیر راه و شهرسازی همچنین از تمام مسئولان قبلی، قرارگاه خاتمالانبیاء و بانک سپه نیز قدردانی کرد و افزود: به مدد همدلی مسئولان و پشتیبانی مردم، در شرایطی که تحریمهای ظالمانه بر کشور روا شده است، دیروز کریدور چابهار به زاهدان و امروز قطعهای از کریدور تمرچین تا سرخس (آزادراه مراغه – هشترود) را افتتاح کردیم.
۲۹ کیلومتر از آزادراه مراغه – هشترود حد فاصل کیلومتر ۱۳ تا ۴۲ این مسیر ۱۱۰ کیلومتری، روز سهشنبه به بهرهبرداری رسید؛
طرحی که ۲۰ درصد از منابع آن از سوی خاتمالانبیاء، ۲۰ درصد بانک سپه و ۶۰ درصد هم توسط دولت تامین میشود.
«صادق» با بیان اینکه توسعه کریدورها، صنعت ترانزیت و گردشگری را تحت تاثیر قرار میدهد، تصریح کرد: دشمنان اکنون مستاصل هستند که چگونه با وجود تحریمها، مسیر توسعه کشورمان همچنان ادامه دارد.
ابراز خرسندی وزیر راه از حضور مردم
وزیر راه و شهرسازی حضور مردم در آیین افتتاح ۲۹ کیلومتر از آزادراه مراغه – هشترود را موجب خرسندی دانست و بیان کرد: حضور مردم چه از سر قدرشناسی و چه از سر گلایه موجب رحمت است.
«صادق» با بیان اینکه مردم کشورمان همواره در تمام مقاطع پشتیبان مسئولان هستند و جلوتر از مسئولان نظام برای سربلندی این کشور تلاش میکنند، اظهار کرد: مسئولان هم در قبال این پشتیبانی و حضور باید بیش از پیش تلاش کرده و مشکلات را حل کنند.
وی افزود: مشکلات احتمالی ناشی از اجرای آزادراه مراغه - هشترود برای روستانشیان منطقه و همچنین محدودیتهایی که برای عبور و مرور کشاورزان به دو سوی آزادراه به وجود آورد، خاصیت طبیعی توسعه است و بدونشک این مشکلات در کوتاهترین زمان حل میشود.
وی با بیان اینکه مردم با تحویل نامه به ایشان مطالبههای خودشان را اعلام کردند، ادامه داد: مسیرهای سختگذر این منطقه که با چند کیلومتر آسفالتریزی میتوانند رفت و آمد اهالی را تسهیل کند هم در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار میگیرد.
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: یکی از خاصیتهای سفر مسئولان این است که در بین مردم حضور یابند و مشکلات را از نزدیک ببینند؛ ضمن توجه به اینکه پشتیبانی مردم از مسئولان با وجود همه کاستیها، بسیار ارزشمند است.
وی همچنین از روستاییانی که سالها رنج سفر در این مسیر را دیدند و به جهت نجات جان مسافران و حادثهخیز بودن مسیر، از زمین و مالشان گذشتند تا آزادراه احداث شود، قدردانی کرد.
آزادراه مراغه – هشترود به عنوان یک طرح ملی به صورت مشارکتی در حال اجراست و ۲۰ درصد از منابع آن از سوی قرارگاه خاتمالانبیاء، ۲۰ درصد بانک سپه و ۶۰ درصد هم توسط دولت تامین میشود.
برای احداث ۲۹ کیلومتر از آزادراه مراغه – هشترود به عنوان یک طرح ملی، ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است که بخشی از سهم دولتی آن به میزان چهار هزار میلیارد ریال از طریق تبصره ماده ۵۶ و با عاملیت بانک ملی و مشارکت بانکهای تجارت و رفاه تامین شد.
آزادراه مراغه – هشترود چهار خط عبوری رفت و برگشت و ۲۶.۴ متر عرض دارد و از ۲ بخش شامل «قطعه ۶ کیلومتری در سمت شرق آزادراه زنجان – تبریز» و «چهار قطعه جمعا به طول ۱۰۴ کیلومتر در غرب آزادراه زنجان – تبریز» تشکیل میشود.
قطعه ۶ کیومتری این آزادراه، شهر هشترود را به آزادراه زنجان – تبریز وصل کرده و چهار قطعه دیگر نیز تردد اهالی شهرستانهای مراغه، بناب، ملکان، عجبشیر، میاندوآب، سقز، بانه و نقده به مرکز کشور را تسهیل میکند.
مطالعات مربوط به مسیر قطعههای یک تا پنج این آزادراه مصوب است و ۲۹ کیلومتر افتتاحی در روز جاری، بخشهایی از قطعههای دوم و سوم این آزادراه را در بر میگیرد.
بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، برای احداث این ۲۹ کیلومتر ۶.۳ میلیون مترمکعب خاکبرداری و ۲.۲ میلیون مترمکعب نیز خاکریزی شد و ارزش روز آن ۷۲ هزار میلیارد ریال است.
همچنین از دیگر بخشهای عملیات اجرایی این ۲۹ کیلومتر میتوان به ۲۸۵ هزار مترمکعب زیراساس، ۱۴۵ هزار مترمکعب اساس، ۲۲۵ هزار تن آسفالت، ۹۶ هزار مترمکعب بتنریزی، ۸.۵ هزار قطعه نیوجرسی، ۲۱۵ هزار متر خط کشی و ۲۲ هزار کیلوگرم علایم و ارتباطات اشاره کرد.
در صورت تکمیل ۱۳ کیلومتر ابتدایی قطعه دوم حدفاصل کیلومتر صفر تا ۱۳، سه کیلومتر انتهایی قطعه سوم و سه کیلومتر ابتدایی قطعه چهارم حدفاصل کیلومتر ۴۲ تا ۴۸، اتصال این بخش به شهر مراغه میسر میشود./ ایرنا