
اهداف و برنامههای سال ۱۴۰۴ در صنعت بیمه تشریح شد

به گزارش اقتصاد معاصر؛ پروزیر خوشکلام خسروشاهی، رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در پیامی ضمن تبریک سال نو و آغاز سال ۱۴۰۴ گفت: سال گذشته مانند در صنعت بیمه مانند بسیاری از دیگر بخشهای اقتصادی کشور، خوبیها و بدیهایی رقم خورد. با این حال در سال ۱۴۰۳ در بیمه مرکزی به دنبال یک تغییر رویکرد با هدف افزایش تمرکز بر حوزه نظارت بودیم تا بتوانیم صنعت بیمه کشور را هم از لحاظ خدمت رسانی در حوزه خسارت و هم از بعد توانگری شرکتها، هدایت کنیم و در این راستا برخی از اقدامات صورت گرفت و برخی دیگر را در سال ۱۴۰۴ پیگیری میکنیم.
وی افزود: در رابطه با تقویت نظارت در صنعت بیمه یکی از اقداماتی که صورت گرفت، بهبود فضای کسب و کار صنعت بیمه بود. از آنجایی که برخی از مقررات در گذشته باعث شده بود که شرکتهای بیمهای در روند کاری خود با مشکلاتی روبرو باشند (مانند مصاحبهها و اعمال شرایط سنی)، تلاش شد تا این مشلات رفع شود تا شرکتهای بیمهای، بتوانند فعالیت خود را به خوبی انجام دهند.
رئیس کل بیمه مرکزی خاطر نشان کرد: علاوه بر آن در سال گذشته، تلاش شد تا بسیاری از مشکلات دیگر که فضای کار را با محدودیت روبرو میساخت را کاهش دهیم؛ برای مثال تلاش برای کنار گذاشتن عوارضی که نزدیک به ۱۷ الی ۱۸ سال در صنعت بیمه دریافت میشد و بسیاری به این جمع بندی رسیده بودند که آثار مناسبی را به همراه نداشت، باعث میشود که شرکتهای بیمهای در سال جاری با آسودگی خاطر بهتری به کار خود ادامه دهند.
خسروشاهی ادامه داد: محور دیگری که در سال ۱۴۰۳ دنبال شد این بود که تلاش شد تا کارها از سوی متخصصان این حوزه دنبال شود. علاوه بر آن در حوزه نظارت چند اقدام جدی دیگر صورت گرفت. برای مثال هر ماهه به صورت منظم آمار شکایات از بیمه گران منتشر شد که اثر محسوسی در تغییر رفتار برخی از شرکتهای بیمهای داشت.
وی تصریح کرد: همچنین از بعد نظارت بر عملکرد شرکتهای بیمهای یک تغییر رویکرد رخ داد. به طوری که هر هفته در کمیته ارزیابی کارکنان کلیدی که عملکرد مدیران شرکتهای بیمهای را ارزیابی میکند، جلسه داشتیم و عملکرد کلی شرکتهای بیمهای از بعد رعایت مقررات مورد بررسی قرار میگرفت و اگر این برنامه در سال جدید نیز تداوم یابد، بی شک بر بهبود عملکرد شرکتهای بیمهای اثر به مراتب مطلوبی را به همراه خواهد داشت.
رئیس کل بیمه مرکزی در رابطه با برنامههای بیمه مرکزی در سال جدید گفت: بی شک تغییر رویکرد در حوزه نظارت تداوم خواهد یافت و اقدامات جدید در این رابطه این است که در حال تعریف چند شاخص نظارتی در حوزه بیمه هستیم که نزدیک به ۵۰ الی ۷۰ شاخص است و هر ماه عملکرد شرکتهایی بیمهای بر اساس این شاخصها مورد بررسی قرار خواهد گرفت که به نوعی تست مالی و فنی عملکرد شرکتهای بیمهای خواهد بود.
خسروشاهی در تشریح دیگر اقدامت در سال جدید گفت: مقرر شده که فرایند پرداخت خسارت توسط شرکتهای بیمهای با مکانیزمهای جدید، کنترل شود تا اطمینان حاصل کنیم که زمانی که یک حادثه رخ دهد بلافاصله برای آن پرونده تشکیل شود و در فرایند پرداخت خسارت قرار بگیرد که پیش بینی میشود این اقدام اثر قابل توجهی بر رضایت و اعتماد عمومی به صنعت بیمه به همراه خواهد داشت.
وی در پایان افزود: برای عملیاتی کردن این سازوکار، یک اداره کل مخصوص پرداخت خسارت تاسیس شده که در سال ۱۴۰۴ اجرایی خواهد شد و فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.