
حذف سپرده نقدی کانتینر با طرح بیمهای انجمن کشتیرانی/ کاهش زمان ترخیص به دو ساعت

به گزارش اقتصاد معاصر؛ مسعود پله مه، ، دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران با اشاره به فعالیت ۴۰ هزار نیروی مستقیم و ۱۷ رسته خدماتی در حوزه کشتیرانی، اظهار داشت: «در حال حاضر، دریافت کانتینر مستلزم ارائه اسناد تضمینی، سپرده نقدی یا تعهدنامه ها است که برخی تجار از آن به عنوان “تعهدنامه ترکمنچای” یاد میکنند. این فرآیند نه تنها زمان بر است، بلکه هزینههای سنگینی به واردکنندگان تحمیل میکند.»
وی افزود: «در سال ۱۳۸۶، طرحی به وزارت راه ارائه کردیم تا به جای چک، اسناد تضمینی و ضمانتنامه بانکی، از بیمه نامه برای ترخیص کانتینر استفاده شود. این طرح در سال ۱۳۹۰ در شورای عالی هماهنگی ترابری کشور تصویب شد و در نشستهای بعدی این شورا (جلسات ۱۶۷، ۲۰۵ و ۲۲۲) تأیید گردید. بر اساس مصوبه، شرکتهای کشتیرانی موظفاند در صورت ارائه بیمه نامه توسط گیرنده ترخیصیه، به صورت اختیاری آن را بپذیرند.»
دبیرکل انجمن کشتیرانی با ارائه آماری از سال ۱۴۰۳، گفت: «در این سال، حدود ۲.۷ میلیون کانتینر وارد و خارج کشور شده که فرضاً ۱.۳ میلیون کانتینر آن وارداتی بوده است. اگر برای هر کانتینر ۲۰ فوتی (بیسکوپ) ۲۲۰ دلار سپرده نقدی در نظر بگیریم، بیش از ۳۰۰ میلیون دلار سالانه به عنوان سپرده نقدی به شرکتهای کشتیرانی پرداخت میشود. این رقم، بار مالی سنگینی برای واردکنندگان ایجاد میکند.»
پله مه با تشریح مزایای طرح جامع بیمهای، اظهار داشت: «این طرح، نیاز به سپرده نقدی، چک یا تعهدنامه را حذف کرده و زمان ترخیص کانتینر را از ۴۸ ساعت اداری به دو ساعت کاهش داده است. در صورت بروز خسارت به کانتینر، تا ۹۵ درصد هزینهها تحت پوشش بیمه قرار میگیرد و گیرنده تنها ۵ درصد فرانشیز پرداخت میکند. همچنین، در صورت خسارات الکتریکال یا مکانیکال که اثبات مقصر دشوار است، هزینهها بدون دریافت فرانشیز جبران میشود. برای صادرات نیز بیمه رایگان ارائه میشود.»
وی افزود: «این طرح از رسوب حداقل ۷۵ میلیون دلار نقدینگی در حساب شرکتهای کشتیرانی جلوگیری میکند، چرخههای فسادزا را کاهش میدهد و حقوق برابر بین شرکتهای کشتیرانی را حفظ میکند. در حال حاضر، از ۲۲۰ شرکت کشتیرانی فعال در حوزه کانتینری، ۱۰۶ شرکت به این طرح پیوستهاند و ۵۸۰ ذینفع، شامل ۴۳ صاحب صنایع و ۱۳ کارگزار، از آن بهرهمند شدهاند. با این حال، ۱۱۴ شرکت هنوز به این طرح نپیوستهاند، چراکه رسوب ۷۵ میلیون دلار در حساب هایشان سود ۲۵ درصدی سالانه برایشان به همراه دارد.»
پله مه با اشاره به آمار استفاده از طرح، گفت: «در سالهای ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳، بهترتیب ۱۶۷ هزار، ۲۹۸ هزار و ۳۱۵ هزار کانتینر از این خدمت استفاده کردهاند. بااینحال، این عدد نسبت به حجم تجارت خارجی کشور همچنان پایین است.»
وی در پایان از اتاق بازرگانی ایران خواست تا با حمایت از این طرح، اجرای آن را برای تمامی شرکتهای کشتیرانی اجباری کند. او همچنین به موفقیتهای اخیر انجمن اشاره کرد و گفت: «انجمن کشتیرانی در سال گذشته مجوز رتبه بندی لجستیکی و جایزه ملی بهره وری لجستیک را دریافت کرده است. امیدواریم با حمایت اتاق بازرگانی، فعالیتهای تخصص محور و رقابت پذیر در این حوزه توسعه یابد.»