رقص چینی هریس و دونالد/ تیک تاک در انتخابات آمریکا چه نقشی دارد؟
به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ هر دوره از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را یک موضوع و پدیده رقم میزند. زمانی در سال ۱۹۲۴ رادیو رقابت بین کالوین کولیج، جان دبلیو و دیویس و رابرت لا فولت را تعیین میکرد و با گذر زمان در سال ۲۰۱۶، فیسبوک نقش اول را در انتخابات داشت. اما این دوره از انتخابات ریاست جمهوری در چه بستری پررنگ شده است؟ پاسخ این سوال خیلی عجیب است: «تیک تاک چینی».
فارن پالیسی گزارشی از انتخابات آمریکا نوشته است و با این تیتر که سیاستمداران آمریکا در حال رقص انتخاباتی در تیک تاک هستند به عملکرد این اپلیکیشین در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پرداخت. این برنامه که در سال ۲۰۱۷ راه اندازی شد و متعلق به شرکت چینی ByteDance است، توسط گروه امنیت وب و عملکرد Cloudflare در سال ۲۰۲۱ رسماً محبوبترین برنامه در اینترنت اعلام شد و حتی از گوگل پیشی گرفت.
این اپلیکیشن در جولای ۲۰۲۰، زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا به خبرنگاران در ایر فورس وان گفت که از قدرت اجرایی خود برای ممنوع کردن آن استفاده خواهد کرد، به موضوع داغ این کشور تبدیل شد. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه وقت آمریکا، این بستر مجازی را «اسبهای تروا برای اطلاعات چینی» نامید و برخی شرکتها مانند Wells Fargo به کارمندان خود دستور دادند که آن را از تلفنهای کاری خود حذف کنند.
کامالا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا و نامزد فعلی دموکراتها در ۲۵ ژوئیه یک حساب کاربری TikTok ایجاد کرد و در کمتر از دو هفته حدود ۴.۲ میلیون دنبال کننده کسب کرد. ترامپ، علیرغم تعهد قبلی خود به حذف تیک تاک در سال ۲۰۲۰، در اوایل ژوئن به این پلتفرم پیوست و در حدود دو ماه بیش از ۹ میلیون دنبال کننده به دست آورد.