
پیادهسازی طرح «سوختگیری در مسیر»، از خرداد

به گزارش اقتصاد معاصر از وزارت نفت، محمدصادق عظیمیفر پیشگیری از قاچاق سوخت را یکی از مواردی دانست که به نظارت دقیق و مؤثر نیاز دارد و خاطرنشان کرد: آمارهای رسمی نشان میدهد بخش عمده قاچاق در حوزه مصرف رخ میدهد که از جمله علل آن نبود نظارت کافی متولیان مصرف بر تطابق عملکرد مصرفکنندگان با سهمیههای سوخت است، همچنین بررسیها نشان میدهد بخش عمده قاچاق سوخت در حوزه حملونقل اتفاق میافتد.
وی با اشاره به اینکه مصرف روزانه نفتگاز در سال ۱۴۰۳ حدود ۱۲۴ میلیون لیتر در کشور بود که نیمی از این مقدار در بخش حملونقل مصرف شده است، افزود: با استفاده از سه پایگاه داده شامل دوربینهای بینجادهای، سامانه هوشمند سوخت و سامانههای صدور بارنامههای راهداری و شهرداریها، توانستهایم مسیر و نحوه مصرف سوخت ناوگان دیزلی را بررسی کنیم و بر اساس تحلیل آماری این خودروها، تاکنون تقریباً ۳۰ درصد انحراف در نحوه تخصیص سوخت شناسایی شده و بر اساس این دادهها برآورد میکنیم حدود ۵۰ درصد قاچاق سوخت در بخش حملونقل انجام میشود.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران با تأکید بر اینکه برای پیشگیری و مقابله با قاچاق سوخت باید بدانیم منشأ اصلی انحراف سوخت کجاست تا بتوانیم اقدامهای مؤثر در این زمینه را انجام دهیم، گفت: شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران برنامههای متعددی برای پیشگیری دارد، اما بیشتر این برنامهها به دلیل بوروکراسی یا نبود زیرساختهای کافی به نتیجه مطلوب نرسیدهاند.
پیادهسازی طرح «سوختگیری در مسیر» از خرداد
عظیمیفر با بیان اینکه طرحهای «سپهتن» و «سیپاد» از جمله مواردی است که اوایل دهه ۹۰ مطرح شده است، ادامه داد: این طرحها با هدف کاهش مداخله انسانی و تخصیص سهمیه سوخت براساس عملکرد واقعی خودروها طراحی شده بود، همچنین تصمیم گرفته شد در این طرحها مصرف و سوختگیری براساس مسیر ثبتشده در بارنامهها انجام شود که در مجموعههای وزارت راه و شهرسازی و شهرداریها موانعی برای اجرای این طرح مانند مشکلات مالی و عدم بازگشت سرمایه به سرمایهگذار بیان شد.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: این در حالی است که همه زیرساختهای لازم برای اجرای طرحهای هوشمند تخصیص سوخت به مصرفکنندگان در شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران وجود دارد، اما چالشهای اجرای طرحهای سیپاد و سپهتن در سازمانهای دیگر مطرح است.
وی با اشاره به اینکه طرح «سوختگیری در مسیر» از جمله طرحهایی است که در دو سال اخیر مطرح شده است، خاطرنشانکرد: این طرح یکی از تکالیف ابلاغی در قانون برنامه هفتم پیشرفت است و امیدواریم از ابتدای خرداد امسال این طرح برای ناوگان ۵۰ تن به بالای برونشهری از سوی سازمان راهداری پیادهسازی شود که با اجرایی شدن این طرح از بخش عمده قاچاق سوخت در کشور پیشگیری میشود.
چندی پیش مدیر منطقه تهران اعلام کرد که اقدام های کنترلی جهت جلوگیری از عرضه خارج از شبکه سوخت توسط منطقه تهران انجام شده که از مهمترین آن میتوان به راه اندازی سامانه موقعیتیاب نفتکشها از مبدا تا مقصد اشاره کرد.