
تبدیل ارس به هاب لجستیک با اتصال به ریل

به گزارش اقتصاد معاصر؛ هادی مقدمزاده، مدیرعامل منطقه آزاد ارس در نشست خبری اظهار کرد: رویکرد ایران این است که تعاملات و مراودات و همکاری در حوزههای مختلف از جمله تجاری با جمهوری آذربایجان افزایش یابد.
وی ادامه داد: در بحث ایجاد مناطق آزاد مشترک با توجه به زمینههایی که به لحاظ موقعیت جغرافیایی و همسایگی با کشورهای حوزه قفقاز، اوراسیا داریم با جمهوری آذربایجان توافقات صورت گرفته در رابطه راه مواصلاتی آذربایجان به نخجوان، خط ریلی و سایر موضوعاتی که در توافقنامه کاری است، بستری وجود دارد تا در حوزههای مختلف استفاده کنیم. موضوع منطقه آزاد مشترک دو کشور یکی از مسائلی است که میتواند در قالب پیشنهاد دولت ایران ارائه شود.
فرآیندهای مشترک اقتصادی در بستر این منطقه آزاد تعریف شود تا سرمایهگذاران ایرانی که به سرمایهگذاری در آذربایجان یا بالعکس کمک میکند.
وی در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر میزان سرمایهگذاری صورت گرفته و میزان صادرات در سال گذشته گفت: حدود ۲۰۰ میلیون دلار صادرات داشتیم، از این میزان حدود ۱۱ میلیون دلار درسال ۴۰۳ به جمهوری آذربایجان صادر شده و در مقابل نیز ۱۲ هزار دلار از این کشور وارد شده است.
وی ادامه داد:در منطقه آزاد ارس زیرساختهای جادهای به نحوی خوبی فراهم است. جاده مواصلاتی از کلاله به جلفا درحال اجراست که یک زیرساخت ارزشمند به شمار میرود.
وی بیان کرد: زیرساختهای ریلی خیلی اهمیت دارد که در کلاله و زون سیه رود به طول ۵۰ کیلومتر اتصال صورت بگیرد، با این اتفاق پیوند کریدور شرق-غرب و شمال-جنوب محقق میشود. با این اقدام ارس میتوان به هاب لجستیک منطقه شود. البته فعلا دراین رابطه کاری انجام نشده است.