
زمان واریز مرحله سوم کالابرگ الکترونیکی+ جزییات

به گزارش اقتصاد معاصر؛ با نزدیک شدن به آغاز مرحله جدید طرح حمایت معیشتی دولت، بسیاری از مشمولان منتظر اعلام رسمی زمان واریز مرحله سوم کالابرگ الکترونیکی هستند. در حالیکه مرحله دوم کالابرگ به پایان رسیده، هنوز هیچ تاریخ دقیقی برای واریز مرحله سوم اعلام نشده است. امروز مرجان دبیری، یکی از مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در اظهاراتی تازه توضیحاتی درباره وضعیت واریز مرحله سوم کالابرگ الکترونیکی ارائه کرد.این در حالی است که بسیاری از خانوارهای مشمول، منتظر دریافت اعتبار جدید برای خرید کالاهای اساسی هستند. در ادامه این گزارش به بررسی موارد زیر می پردازیم.
زمان واریز مرحله سوم کالابرگ الکترونیکی دراردیبهشت 1404
جزییات واریز کالابرگ الکترونیکی تا کنون
نحوه پیگیری واریز کالابرگ الکترونیکی
کالابرگ الکترونیکی چیست و چرا اهمیت دارد؟
نحوه استعلام دهک بندی یارانه نقدی
نحوه استعلام کالابرگ الکترونیکی
چگونه به دهک بندی ها اعتراض کنیم؟
زمان واریز مرحله سوم کالابرگ الکترونیکی در اردیبهشت 1404
سخنگوی طرح کالابرگ گفت: هنوز تصمیمگیری درخصوص اجرای مرحله سوم کالابرگ الکترونیک در اردیبهشت 1404 نشده است؛ در صورتی که قرار به پرداخت مرحله سوم کالابرگ باشد، حتما در این زمینه از طریق کانال وزارت کار و رسانههای رسمی اطلاعرسانی خواهد شد.
در حالی که برخی رسانه ها نوشته اند مرحله سوم شارژ اعتبار کالابرگ از یکشنبه 21اردیبهشت 1404آغاز خواهد شد، مرجان دبیری, سخنگوی طرح کالابرگ با اشاره به اینکه فعلا خبری از اجرای مرحله سوم کالابرگ نیست گفت: مرحله سوم کالابرگ بعد از تصمیم گیری در هیات دولت و ابلاغ به وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی از طریق روابط عمومی وزارت و رسانه های ملی اطلاع رسانی خواهد شد.
جزییات واریز کالابرگ الکترونیکی تا کنون
وی با اشاره به اجرای طرح کالابرگ الکترونیک با هدف حمایت از معیشت خانوارهای مشمول و تقویت سبد غذایی دهکهای اول تا هفتم که از اسفندماه سال گذشته اجرا شده است، گفت: در این طرح برای دهکهای اول تا سوم به ازای هر نفر 500هزار تومان و دهکهای چهارم تا هفتم به ازای هر نفر 350هزار تومان اعتبار برای خرید 11 قلم کالای اساسی شامل اقلامی از گروههای لبنیات، پروتئین و خواربار به حساب سرپرستان خانوار واریز شده است که مرحله دوم آن از 20فروردینماه برای دهک اول تا سوم و از 27فروردینماه برای دهکهای چهار تا هفت درآمدی شارژ و به حساب سرپرستان خانوار واریز شده است.
وی با اشاره به اینکه تاکنون 57میلیون نفر از مشمولان در مرحله دوم از اعتبار خود استفاده کردهاند، گفت: اعتبار کالابرگ الکترونیک تا پایان خردادماه 1404قابل استفاده است.
سخنگوی طرح کالابرگ در پاسخ به سوالی درباره اجرای مرحله سوم طرح کالابرگ الکترونیک بیان کرد: هنوز تصمیمی درخصوص مرحله سوم اجرای کالابرگ الکترونیک گرفته نشده است؛ در صورتی که قرار به شارژ یا پرداخت مرحله سوم باشد، حتما در این زمینه از طریق کانال وزارت کار و رسانههای رسمی اطلاعرسانی خواهد شد، در غیر این صورت هرگونه لینک ارسالی، فاقد اعتبار بوده و جعلی است.
نحوه پیگیری واریز کالابرگ الکترونیکی
دبیری همچنین در پاسخ به انتشار برخی لینکهای مرتبط با این موضوع در فضای مجازی، افزود: انتشار اخبار معتبر تنها توسط رسانههای ملی و وزارت رفاه به آدرس https://www.mcls.gov.ir انجام میشود. غیر از سرشماره v.refah و کانال رسمی وزارت رفاه هرگونه لینک ارسالی، فاقد اعتبار بوده و جعلی است و در این زمینه نیز شهروندان باید مراقب کلاهبرداران اینترنتی باشند.
کالابرگ الکترونیکی چیست و چرا اهمیت دارد؟
کالابرگ الکترونیکی طرحی حمایتی از سوی دولت است که با هدف تأمین بخشی از مایحتاج اساسی خانوارها اجرا میشود. در این طرح، اعتباری ماهانه به حساب سرپرست خانوار شارژ میشود که تنها برای خرید کالاهای مشخصی مانند برنج، روغن، لبنیات و... قابل استفاده است.
مرحله اول و دوم این طرح در سال گذشته اجرا شد و با وجود برخی اشکالات اجرایی، مورد استقبال بخش قابلتوجهی از مشمولان قرار گرفت. حال چشم امید مردم به زمان واریز مرحله سوم کالابرگ الکترونیکی دوخته شده است.
نحوه استعلام دهک بندی یارانه نقدی
برای استعلام دهک بندی یارانه نقدی میتوانید از دو روش رسمی زیر استفاده کنید:
۱. مراجعه به سامانه حمایت (سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی)
آدرس سامانه: https://hemayat.mcls.gov.ir در این سامانه با وارد کردن کد ملی سرپرست خانوار و شماره تلفن همراه، میتوانید دهک خود را مشاهده کنید. اگر یارانه شما قطع شده باشد، دلیل آن نیز در این سامانه نمایش داده میشود.
۲. تماس با مرکز پاسخگویی سازمان هدفمندی یارانهها
شماره تماس: ۰۲۱-۶۳۶۹ این مرکز به سوالات شهروندان درباره یارانه نقدی، دهک بندی و روش اعتراض پاسخ میدهد.
نحوه استعلام کالابرگ الکترونیکی
برای استعلام مانده اعتبار کالابرگ الکترونیکی، میتوانید از یکی از روشهای زیر استفاده کنید:
برای استعلام کالابرگ الکترونیکی در ایران، معمولا به سامانههایی مانند سامانه رفاه و یا سامانههای مختلف وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراجعه میشود. در اینجا جزییات روشهای مختلف برای استعلام کالابرگ الکترونیکی آمده است:
کد دستوری استعلام کالابرگ الکترونیکی
برای استعلام کالابرگ الکترونیکی از طریق کد دستوری در ایران، معمولاً از یک کد USSD مشخص استفاده می شود که به شما امکان میدهد به راحتی از وضعیت کالابرگ خود مطلع شوید. کدهای دستوری ممکن است بسته به اپراتور و شرایط دولت تغییر کنند، اما معمولاً کدهای زیر برای استعلام کالابرگ الکترونیکی مورد استفاده قرار میگیرند:
۱. کد دستوری استعلام کالابرگ (برای تمامی اپراتورها)
کد دستوری: #۱*
این کد برای استعلام وضعیت کالابرگ الکترونیکی و یارانهها به کار میرود. کافیست کد را از گوشی خود شمارهگیری کرده و طبق دستورالعملها پیش بروید.
۲. کدهای دیگر بسته به اپراتور
برخی از اپراتورها ممکن است کد دستوری خاص خود را برای استعلام کالابرگ یا یارانهها داشته باشند. در این صورت، شما میتوانید کدهای مشابه زیر را امتحان کنید:
همراه اول: *۱#
ایرانسل: *۱۱۱#
رایتل: این اپراتور ممکن است کدهای متفاوتی برای این خدمات داشته باشد. بهتر است از طریق سایت رسمی یا خدمات مشتریان رایتل اقدام کنید.
نتایج استعلام کالابرگ الکترونیکی
پس از شمارهگیری کد دستوری و وارد کردن اطلاعات مورد نیاز (مانند کد ملی یا شماره تلفن همراه ثبتنامی)، شما باید یک پیامک حاوی وضعیت کالابرگ خود دریافت کنید.
استعلام از طریق سامانه رفاه:
برای مشاهده وضعیت کالابرگ الکترونیکی یا دریافت خدمات مرتبط، میتوانید از سامانه "رفاه" استفاده کنید:
آدرس سامانه رفاه: www.refah.ir
وارد کردن شماره ملی و رمز عبور به شما این امکان را میدهد که اطلاعات مربوط به کالابرگ الکترونیکی خود را مشاهده کنید.
استعلام از طریق اپلیکیشنها و خدمات پیامکی:
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دیگر نهادهای مرتبط گاهی خدمات پیامکی و اپلیکیشنهایی برای استعلام ارائه میدهند. به عنوان مثال، شما میتوانید با ارسال پیامک به شمارههای اختصاصی (که معمولاً در سایتهای مرتبط با کالابرگ یا رفاه منتشر میشود) از وضعیت کالابرگ خود مطلع شوید.
استعلام از طریق شعبات و مراکز خدمات اجتماعی:
اگر دسترسی به اینترنت یا دستگاههای همراه ندارید، میتوانید به نزدیکترین مرکز خدمات اجتماعی یا دفتر پیشخوان دولت مراجعه کنید و از آنجا اطلاعات لازم را دریافت کنید.
نحوه اعتراض به دهک بندی یارانه ها
سامانه حمایت این روزها بیشترین استفاده در بین کاربران تبدیل شده است یارانه بیگیرانی که در اردیبهشت ماه یارانهشان قطع شده مرتب سوال میپرسند که چگونه اعتراض خود را برای دهکبندی اعلام کنند.
این افرد میتوانند با مراجعه به سامانه حمایت و وارد کردن کد ملی خود به قسمت درخواست بررسی وضعیت مراجعه کرده و درخواست خود را از این طریق به دولت ارسال کنند تا در اسرع وقت شرایط آنها مورد بازرسی قرار بگیرد.