۰۱/خرداد/۱۴۰۴ | ۱۷:۰۶
۱۲:۰۵ ۱۴۰۴/۰۳/۰۱

ضعف زیرساخت‌های حمل‌ونقل و استانداردسازی مانع تجارت ایران با اوراسیا

رئیس اتاق بازرگانی ایران، در نشست با وزیر تجارت اوراسیا، ضعف زیرساخت‌های لجستیکی، مشکلات استانداردسازی و نبود پلتفرم مشترک اطلاعات تجاری را از موانع اصلی توسعه تجارت ایران با اوراسیا عنوان کرد.
ضعف زیرساخت‌های حمل‌ونقل و استانداردسازی مانع تجارت ایران با اوراسیا
کد خبر:۲۳۷۷۱

به گزارش اقتصاد معاصر؛ صمد حسن‌زاده، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران روز چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه در جریان سفر هیئت تجاری ایران به روسیه، در نشست مشترک با «آندری اسلپنف» وزیر تجارت کمیسیون اقتصادی اوراسیا، در زمینه مشکلات و چالش‌های موجود در تجارت با اوراسیا، به ضعف زیرساخت‌های حمل‌ونقل و لجستیک اشاره کرد و گفت: خطوط ریلی و جاده‌ای فرسوده و ناکافی در ایران و برخی مناطق اوراسیا مانع تسریع صادرات و واردات است.

او به مشکلات استاندارد و نبود شناسایی متقابل اشاره کرد و بیان داشت: سخت‌گیری استانداردی در برخی کشورها، صادرات برخی کالاها را با مشکل مواجه کرده است.

رییس اتاق ایران، از دشواری دسترسی به اطلاعات تجاری دقیق و به‌روز به عنوان دیگر چالش موجود در تجارت با اوراسیا نام برد و خاطرنشان کرد: کمبود شفافیت در اطلاعات تجاری، گمرکی، و استانداردی باعث کاهش اعتماد و کندی تصمیم‌گیری شرکت‌ها می‌شود.

حسن زاده درباره موانع فرهنگی، زبانی و قانونی در بازاریابی نیز بیان داشت: عدم تطابق با ویژگی‌های بازارهای اوراسیا مانع مؤثر در صادرات محصولات ایرانی است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران درباره نسبت نامتوازن در صادرات و واردات نیز گفت: با وجود صادرات ۱.۵ میلیارد دلاری ایران، واردات از اوراسیا ۱.۷ میلیارد دلار بوده است و این نشان از تراز منفی تجاری دارد.

حسن زاده همچنین به تشریح 9 الزام برای توسعه تجارت با اوراسیا پرداخت و به مواردی نظیر برگزاری نشست‌ها و دوره‌های تخصصی، تقویت لجستیک و حمل‌ونقل، هماهنگی در استانداردها و شناسایی متقابل آن‌ها، ایجاد پلتفرم مشترک اطلاعات تجاری، حمایت از شبکه‌سازی و بازاریابی، ارائه تسهیلات مالی و مشاوره‌ای، آموزش و ارتقاء ظرفیت انسانی، اجرای دقیق قواعد مبدأ و ساده‌سازی آن‌ها و مکانیزم حل اختلاف تجاری اشاره کرد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در زمینه ضرورت برگزاری نشست‌ها و دوره‌های تخصصی، گفت: برای آشنایی بیشتر فعالان اقتصادی با بازار، قوانین، و رویه‌های تجاری کشورهای عضو اوراسیا، نیازمند برگزاری نشست‌های ترویجی و آموزشی هستیم.

او با تاکید بر ایجاد پلتفرم مشترک اطلاعات تجاری، خاطرنشان کرد: برای تبادل داده‌های به‌روز درباره تعرفه‌ها، مقررات، استانداردها، و قوانین گمرکی با دسترسی آسان، نیازمند ایجاد پلتفرم مشترک اطلاعات تجاری هستیم.

ارسال نظرات