۱۲/آبان/۱۴۰۴ | ۱۲:۳۲
ماجرای وام سهام عدالت بدون ضامن چیست؟ بازار ارزهای مجازی قرمز شد بیت کوین هم ریخت ۱۱۲ مگاوات نیروگاه خورشیدی به مدار تولید می آید پیش‌بینی بانک‌های بزرگ درباره قیمت انس جهانی نقره تا پایان ۲۰۲۵ دوره گارانتی خودرو و موتورسیکلت ۳ سال تعیین شد جابجایی ۳۴۵ میلیون تن کالا در ۷ ماه اجرای کامل کالابرگ راهکار اصلی مهار تورم کالاها است بیانیه اتاق بازرگانی در پاسخ به انتشار فهرست بدهکاران ارزی سقف تاریخی شاخص بورس در تیررس سهامداران قیمت دلار و ارز در بازار ارز تجاری امروز ۱۲ آبان ۱۴۰۴ ازسرگیری پرواز‌های هواپیمایی اتریش به ایران پس از ۵ ماه رئیس‌جمهور امروز پروژه انتقال آب از سد طالقان به تهران را افتتاح می‌کند تورم ۴۸.۶ درصدی؛ هشداری جدی درباره رکود تورمی و فقر کارگری وام نقدی ازدواج حذف می‌شود؟ جزئیات ثبت‌نام کارت رفاهی ازدواج اعلام شد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دوشنبه ۱۲ آبان۱۴۰۴ قیمت جهانی نفت امروز ۱۲ آبان ۱۴۰۴ قیمت جهانی طلا امروز ۱۲ آبان ۱۴۰۴ هشدار هواشناسی امروز ۱۲ آبان ۱۴۰۴ بهره‌برداری از ۲۱۰۹ طرح اشتغال‌زایی جایگزین کولبری توسط بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز یکشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز یکشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۴ هشدار جدی نسبت به تداوم خشکسالی و ضرورت مدیریت مصرف آب ثبت ۴۸۰ میلیون تردد بین‌استانی وسایل نقلیه در شبکه راه‌های کشور آب مشترکان پرمصرف قطع می‌شود اضافه برداشت بانک سپه از بانک مرکزی به دلیل مطالبات از دولت و پرداخت وام‌های تکلیفی و سیاستی قیمت روز گوشی ۱۱ آبان ۱۴۰۴ رشد 10 هزار واحدی شاخص کل جزئیات نحوه تخصیص ارز به واحدهای تولیدی مناطق آزاد ۳.۳ میلیارد کیلووات ساعت برق در بورس انرژی فروخته شد افزایش ۱۶ درصد ذخیره‌سازی گاز در ۱۴۰۴ طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا یکشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۴ + جدول ساعت پخش برنامه پاورقی تکلیف جدید بانک مرکزی برای تأمین ارز و بازپرداخت اقساط ارزی ارزش‌گذاری ویلای لواسان در پرونده چای دبش آغاز شد اتخاذ تصمیمات ویژه برای مدیریت بحران آب شرب تهران آیا کارت رفاهی جهیزیه صف وام ازداج را کاهش می‌دهد؟ قیمت دلار و ارز امروز ۱۱ آبان ۱۴۰۴ پرداخت تسهیلات کم‌بهره به چای‌کاران آغاز شد محاسبه عیدی و سنوات ۱۴۰۴ کارگران پرداخت ۱۵ هزار میلیارد ریال غرامت به کشاورزان خسارت‌دیده جزئیات محاسبه قبض آب اعلام شد ۳۰ میلیون دلار سرمایه هندی‌ها در بندر چابهار جذب شد آب چند اداره پُرمصرف تهران قطع شد امضای تفاهم‌نامه صنعتی با روسیه برای ارتقای صادرات نحوه دریافت کدپستی از روی شناسه قبض برق نتایج قرعه کشی ایران خودرو مادران با کد ملی امروز ۱۱ آبان+ لینک اسامی مجوز مشروط سرمایه‌گذاری برای تکمیل ترمینال فرودگاه شیراز صادر شد واریز ۱۸۰۰ میلیارد تومان سود سهامداران در هفته اول آبان کشف قیمت ۸۸۹۸ ریالی هفتمین عرضه اولیه امسال شرایط و الزامات ثبت درخواست روادید کارگری برای اتباع قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۱۱ آبان۱۴۰۴ وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۱۱ آبان ۱۴۰۴ فعالیت سامانه بارشی جدید در کشور از امروز جدول قیمت گوشی شیائومی امروزشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۴ بررسی تخصیص ارز برای کالاهای اساسی با حضور معاون رئیس جمهور جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۴ تخصیص ارز واردات از ۳۴ میلیارد دلار عبور کرد روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب گاز مشعل تا پایان ۱۴۰۵ جمع آوری می‌شود امکان استفاده از محدودیت های گازی برای وصول مطالبات ثبت سفارش جدید دانه‌های روغنی و کنجاله از ۱۲ آبان آغاز می‌شود قیمت روز گوشی ۱۰ آبان ۱۴۰۴ حمل نهاده‌های دامی به واحدهای تولیدی آغاز شد شاخص بورس در کانال ۳.۲ میلیون واحد باقی ماند اقدام جدید گمرک ایران برای رفع مشکل کشنده‌های متوقف در خاک ترکیه طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۴ + جدول امکان ارسال فهرست معاملات از طریق سامانه مؤدیان فراهم شد حذف ۵ محصول از فهرست محصولات کشاورزی و مواد غذایی پر آب بر نرخ مالیات بنزین سوپر تعیین شد قراردادهای جدید جمع‌آوری گازهای مشعل امضا شد ۱۲ قرارداد جمع‌آوری و فروش گاز‌های مشعل امروز امضا می‌شود ثبات ۵ هفته‌ای نرخ سود بین‌بانکی دستور جدید بانک مرکزی: سقف وام کارکنان بانک‌ها معادل تسهیلات جهش مسکن شد استخراج رمزارز در ایران در صورت تصویب 3 سال ممنوع می شود نمونه صورتحساب الکترونیک در سامانه مالیاتی بارگذاری شد افزایش دوبرابری ظرفیت تصفیه‌خانه‌ها بدون مصرف انرژی بیشتر عملکرد یک ساله اجرای قانون برنامه هفتم با حضور وزرای دولت بررسی می‌شود قیمت جدید میوه و سبزی اعلام شد فرمول تعیین دستمزد ۱۴۰۵ اعلام شد قیمت دلار و ارز در بازار ارز تجاری امروز ۱۰ آبان ۱۴۰۴ طرح گزیر نظام بانکی در کمیسیون اقتصادی بررسی می‌شود ویلای ۸ هزار متری متهم ردیف اول چای دبش به بانک ملت تحویل داده شد جلوگیری از واردات ۱.۵ میلیارد دلاری با بومی سازی تجهیزات سلامت مافیای اقتصادی پشت پرده واردات زغالسنگ شهر لجستیک تهران راه‌اندازی می‌شود تورم ۳۶.۶ درصدی بخش مسکن در مهرماه ۱۴۰۴ هفتمین عرضه اولیه امسال، امروز انجام می شود قیمت جهانی نفت ۱۰ آبان ۱۴۰۴ زمان دقیق واریز کامل معوقات بازنشستگان تامین اجتماعی+ جزییات و مبلغ وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۱۰ آبان ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۴ هشدار هواشناسی/ ورود سامانه بارشی جدید به شمال کشور رتبه ایران در اینترنت موبایل و ثابت سقوط کرد سبقت بورس از طلا و دلار بازار کدام شغل ها تحت تأثیر هوش مصنوعی سکه می‌شود؟ طرح جایگزین انتقال پایتخت کلید خورد بورس کالا در مسیر تنوع دارایی؛از کالاهای صنعتی و معدنی تا رمزارز و طلا بازار مسکن گروگان بنگاه‌داری بانک‌ها؛ جریمه از جیب مردم پرداخت می‌شود دستور پزشکیان؛ وزارت اقتصاد مأمور ساماندهی مدیریت مرزها شد عارف: ایران می‌تواند جزو ده کشور جهان در حوزه هوش مصنوعی باشد حاجی‌دلیگانی: قطع یک‌باره یارانه سه دهک، اشتباه است تولید روزانه گاز فاز ۱۱ پارس جنوبی از ۲۲ میلیون مترمکعب گذشت یارانه‌ها باید مستقیماً به مصرف‌کننده نهایی برسد واریز مستقیم حقوق نیروهای شرکتی توسط دولت تا تعیین تکلیف قانونی طرح جدید جهاد کشاورزی برای اصلاح سیاست‌ تامین ارز کالاهای اساسی اصلاح طرح کالابرگ در دستور کار دولت ۳ راه جبران کسری بودجه در سال آینده ضوابط جدید واردات نهاده‌های دامی اعلام شد سیم‌کارت‌های فیزیکی در مسیر خداحافظی تأکید پزشکیان بر تکمیل خطوط و اتصال ایستگاه‌های قطار حومه‌ای گام های نهایی دولت و مجلس برای ساماندهی نیروهای شرکتی معاون رئیس جمهور: سرمایه‌گذاری ۱۰۰۰ میلیاری در لبه فناوری اتلاف منابع نیست سبحانیان: درآمدهای مالیاتی در تمامی شاخص‌ها افزایش داشته است مدیریت قیمت کالاهای اساسی در مدار صعود+جدول هدف‌گذاری یکصد میلیارد دلاری وزارت اقتصاد برای پروژه‌های سرمایه‌گذاری هشدار عضو کمیسیون اجتماعی مجلس درباره تبعات حذف سه دهک یارانه‌بگیر معاون رئیس جمهور: توسعه منطقه ای با مشارکت واقعی مردم شکل می گیرد قیمت خودرو در هفته‌ اول آبان آمریکا معافیت تحریم‌های بندر چابهار را تمدید کرد ارزش معاملات خرد سهام از مرز ۱۴.۵ همت عبور کرد وزیر اقتصاد: اصلاح بانک های ناتراز در اولویت است نوری قزلجه: شیرخام نرخ مصوب دارد/در جریان قیمت توافقی نیستم بازدید رئیس هیأت عامل ایمیدرو از غرفه چادرملو در نمایشگاه فولاد کیش مجوز ترخیص ۶۰۰ کشنده معطل در مرز ترکیه صادر شد برنامه اصلاحی بانک مرکزی درباره ۵ بانک ناتراز اعلام شد ثبت‌نام جدید سایپا آبان ۱۴۰۴+جزییات و شرایط شمش طلا اولین کالای وارداتی به کشور/ افزایش ۹۱ درصدی واردات برنج قیمت روز گوشی ۷ آبان ۱۴۰۴ بازدهی بورس تهران در مهر ماه به ۲۱ درصد رسید تکلیف کاهش ساعت کاری کارکنان دولت روشن شد جزئیات مصوبات کمیته حمایت از کسب‌وکار عدم شمول جریمه مالیات ارزش افزوده در صورت نداشتن بدهی قیمت هرکیلو دام به ۳۲۰ هزارتومان رسید تصمیمات جدید دولت برای نوسازی گمرک شرکت های مجاز واردات بنزین سوپر به گمرک معرفی شدند پیش‌بینی طلای ۵۰۰۰ دلاری در سال ۲۰۲۶ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۷ آبان ۱۴۰۴ ثبت‌نام فروش فوری سایپا آبان ۱۴۰۴+ جزییات و شرایط+ لینک ثبت نام تورم مهر ماه اعلام شد ورود ۶۰۰ کامیون ایرانی از ترکیه به کشور آغاز شد قیمت روز گوشی ۶ آبان ۱۴۰۴ رشد 48 هزار واحدی شاخص کل بورس شستا مسئول ناترازی صندوق‌های بازنشستگی نیست/ مشکل بنزین را حل کردیم ۱۵۳ همت وام ازدواج و فرزندآوری توسط شبکه بانکی پرداخت شد میدری: ۸۵ درصد مردم از طرح کالابرگ الکترونیک رضایت دارند وزیر جهاد کشاورزی: انباشت معوقات نهاده‌های دامی به ۶ میلیارد دلار رسید بازپرداخت وام‌های اشتغال‌زایی ۵ ساله شد زمان هفتمین عرضه اولیه امسال مشخص شد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۶ آبان ۱۴۰۴ تعیین ۶۳۵ هزار تومان حق بیمه گندم‌زار از هر کیلوگرم گندم فروش ۸ هزار میلیارد ریال کالا در مزایده اموال تملیکی تولید ال ۹۰ ایرانی در پارس خودرو رسماً آغاز شد رشد ۴۳ هزار واحدی شاخص کل بورس آغاز رسمی فرآیند تمدید اعتبار گواهی‌نامه‌های حرفه‌ای بازار سرمایه از ۱۰ آبان کارت‌های بانک آینده فعلا منقضی نمی‌شود پایان خرید تضمینی برگ سبز چای هشدار جدی بانک مرکزی به بانک‌های ناتراز قیمت جدید انواع وانت نیسان زامیاد اعلام شد+ جدول تخصیص اعتباری ارز با دامنه محدود کالایی و اعتراض رئیس سازمان توسعه تجارت معامله ۲.۲ تن شمش نقره و ۱۴۱ کیلوگرم طلا در بورس قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دوشنبه ۵ مهر ۱۴۰۴ قیمت انواع میوه و سبزیجات در بازار کشور گسترش همکاری‌های تجاری ایران و ژاپن با تکیه بر حوزه سلامت و صنایع غذایی قدردانی سازمان بهزیستی استان یزد از بانک ایران زمین قیمت روز گوشی ۴ آبان ۱۴۰۴ ترامپ تعرفه‌های کانادا را ۱۰ درصد دیگر افزایش داد نماینده تجاری آمریکا: مذاکرات با چین به نتایج «سازنده» نزدیک شد شورای رقابت علیه ۷ نهاد اعلام جرم کرد بخشنامه جدید گمرک برای کنترل قیمت موبایل در زمان ترخیص مهر تأیید مدنی زاده بر ادامه مسیر تحولی سازمان مالیاتی قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۴ آبان ۱۴۰۴ ابلاغ برنامه وزارت اقتصاد برای رشد عدالت‌محور با ۸ اولویت راهبردی چرا وعده‌ی اجرای طرح ساماندهی محقق نمی‌شود؟ قیمت روز گوشی ۳ آبان ۱۴۰۴ شورای عالی کار در رکود 8‌ ماهه؛ جلسات مزدی فقط در اسفند برگزار می‌شود خودروی داخلی باید به کالایی مصرف تبدیل شود قیمت جهانی نفت امروز ۳ آبان ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۳ آبان۱۴۰۴ افزایش ۷ تا ۱۲ درصدی قیمت محصولات ایران خودرو دیزل + جدول واکنش چین و هند به تحریم‌های نفتی آمریکا بیت‌کوین صعود کرد بازگشت صادرات به مسیر صعودی پس از افت در ماه های ابتدایی سال پیش‌فروش مکسوس استار H با قیمت ۱.۷ میلیارد آغاز شد آخرین قیمت خودروهای داخلی؛ کف قیمت ۶۲۰ میلیون تومان! تعرفه پیامک و مکالمه تلفن همراه بروز رسانی شد + جزئیات شرایط فروش نقدی محصولات بهمن‌دیزل ویژه مهر ماه ۱۴۰۴ قیمت جدید محصولات سایپا اعلام شد+جدول قیمت روز گوشی ۳۰ مهر ۱۴۰۴ آخرین مهلت استفاده از کالابرگ الکترونیکی +جزییات و فهرست جدید کالا‌های اساسی اخطار سازمان حمایت به خودروسازان ترخیص سه‌روزه کالا در گمرک با اجرای دقیق ۲ ماده قانون گمرکی زمان واریز حقوق مهرماه فرهنگیان بازنشسته در آب معدنی‌های ایرانی صادراتی به عمان مواد مخدر تزریق شده بود ثبت نام سایپا بدون قرعه کشی امروز ۲۹ مهر ۱۴۰۴+ جزییات + شرایط و لینک ثبت نام خودرو‌های سایپا گواهی سپرده کالایی گندله چادرملو رونمایی شد سایپا دیزل رکورد ۶ ساله تولید را شکست رکورد تاریخی صنایع پتروشیمی کرمانشاه در نیمه نخست سال ۱۴۰۴؛ از پیشانی تولید تا قله سودآوری عرضه گواهی سپرده کالایی گندله برای اولین بار در کشور توسط چادرملو شرط دریافت دوباره وام ۵ میلیاردی اشتغال سرعت قابل قبول در تغییرات دهک‌بندی یارانه‌ای و تفکیک خانوارها پیش‌فروش محصولات سایپا از فردا قیمت جهانی نفت امروز ۲۸ مهر ۱۴۰۴ مدیرعامل جی‌پی مورگان: قیمت طلا به ۱۰ هزار دلار می‌رسد بازديد معاون معدنی وزیر صمت از غرفه چادرملو در متافو تبريز آیا سازمان حمایت جایزه ارزبری به مونتاژکاران خودرو می‌دهد؟ افزایش خرید نفت روسیه توسط هندی ها بر خلاف ادعای ترامپ قرمزپوشی کامل بازار رمزارزها؛ ریزش ۴ درصدی بیت‌کوین در بازار جهانی ورود بلاک‌چین‌ها به سیستم پرداخت ملی انگلیس شرط انگلیس برای لغو سقف نگهداری ارزهای دیجیتال طلای جهانی از ۴۲۰۰ دلار عبور کرد ماهواره هدهد هک نشده است هشدار آژانس بین‌المللی انرژی درباره مازاد عرضه نفت بریکس ابزار دفع فشار‌های ارزی و نفتی؛ تحریم را با پیمان‌های چندجانبه دور بزنیم عرضه نخستین شمش طلای سرمایه‌گذاران خارجی در مرکز مبادله ایران صادرات جهانی چین در سپتامبر رکورد زد واگذاری صدور مجوز تاکسی‌های اینترنتی بین‌شهری به اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی «کروز» واحد صنعتی نمونه استان تهران شد وزیر ارتباطات: تصمیم‌گیری درباره رفع فیلتر با شورای عالی فضای مجازی است تمامی منازل در مراکز استان‌ها تا شهریور سال آینده به فیبرنوری مجهز می شود ارزش گمرکی آیفون ۱۷ اعلام شد لزوم حمایت مالی و ارائه تسهیلات خرید برای گسترش خودروهای هیبریدی ساخت داخل فاصله بیت‌کوین تا شکستن رکورد جدید کم شد بیت‌کوین رکورد ۲ ماهه را شکست دستور جدید انگلیس برای دسترسی به داده‌های محرمانه کاربران اپل برنامه ایران‌خودرو دیزل برای گسترش ارتباط با قطعه‌سازان داخلی تقویت سرمایه بانک کشاورزی ضروری است آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان دانسته‌های گمرکی اربعین ویژه زائران کدام خانه‌ها مشمول مالیات برخانه‌های خالی می‌شوند؟ میزان تقاضای مصرف برق همچنان نزدیک ۸۰ هزار مگاوات صدور صورتحساب الکترونیکی در ۱۲۰ ثانیه قیمت ارز اربعین/دلار مبادله‌ای رشد کرد افت قیمت دام زنده/ متعادل شدن قیمت گوشت قرمز در بازار تولید محصولات لبنی ؛ صنعتی حساس و استراتژیک در صنایع غذایی کشور خشکی تالاب گاو خونی منشأ ریز گرد‌ها و آلودگی هوا‌ی استان اصفهان تنور نفت
۲۱:۰۰ ۱۴۰۴/۰۳/۰۱

آمار عجیب بازماندگان از تحصیل

مطابق بررسی‌ها، استان سیستان و بلوچستان از سال ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۱ بالاترین نرخ بازماندگی از تحصیل را داشته و استان‌های خراسان رضوی، تهران، خوزستان و آذربایجان غربی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
آمار عجیب بازماندگان از تحصیل
کد خبر:۲۳۷۹۱

به گزارش اقتصاد معاصر؛ شواهد نشان می‌دهند که بازماندگی از تحصیل ناشی از شبکه پیچیده‌ای از عوامل اقتصادی، عوامل اجتماعی، عوامل مرتبط با سلامت مانند معلولیت، عوامل فضایی و عوامل مرتبط با کیفیت آموزش است. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی گزارشی، ضمن مرور این عوامل، با استفاده از محاسبه داده‌های هزینه درآمد خانوار مرکز آمار به نقش عوامل فقر، بیکاری، سطح تحصیلات والدین و منطقه زندگی بر بازماندگی از تحصیل در متوسط ۱۰ سال گذشته پرداخته است. 

برای کاهش نرخ بازماندگی، مداخله سیاستی باید با حمایت‌های نقدی، تغذیه‌ای و کالایی، دسترسی دانش‌آموزان آسیب‌پذیر را به نیازهای اساسی تضمین کند، اما حمایت‌ها نباید در اینجا متوقف شود. تجربیات جهانی نشان داده‌اند که در مناطقی که احتمال بازماندگی بالاست، باید با ایجاد محیط‌های مدرسه‌ای، امن، منظم و حمایتی، انگیزه دانش‌آموزان و والدین را برای مشارکت مؤثر در فرآیند آموزش رسمی افزایش داد. 

یکی از کم هزینه‌ترین و مؤثرترین راهکارها برای کاهش بازماندگی تحصیلی، اجرای حمایت اجتماعی مدرسه محور در مناطق فقیر شهری و روستایی است. دولت باید با شناسایی مدارس با تمرکز بالای فقر، به صورت هدفمند حمایت‌هایی چون کمک‌های نقدی، تغذیه‌ای و مشاوره‌ای را از طریق مدرسه ارائه دهد. این حمایت‌ها باید در کنار مداخلاتی برای تقویت ارتباط خانه و مدرسه، همچون بازدید از منزل و مددکاری اجتماعی، اجرا شوند تا عوامل بیرونی مؤثر در ترک تحصیل کاهش یابد. همچنین فراهم‌سازی خدمات سلامت و آموزش مکمل ضروری است. 

موفقیت طرح تبدیل مدارس با نرخ فقر بالا به مدارس با عملکرد بالا در گرو مشارکت فعال کنشگران محلی، تقویت حس تعلق دانش‌آموزان و تبدیل مدرسه به محیطی امن و زنده برای یادگیری و رشد است. 

مهم‌ترین عوامل بازماندگی از تحصیل

مهم‌ترین عوامل بازماندگی از تحصیل شامل عوامل اقتصادی (مانند فقر خانوار و هزینه‌های تحصیل)، عوامل اجتماعی- جمعیت‌شناختی (مانند سطح تحصیلات والدین و ترجیحات جنسیتی)، و عوامل فضایی (مانند دوری مدارس و محرومیت منطقه‌ای) هستند. عوامل نهادی (مانند کیفیت پایین آموزش) و معلولیت نیز به طور قابل توجهی بر بازماندگی از تحصیل تأثیرگذارند. این عوامل در تعامل با یکدیگر منجر به افزایش احتمال بازماندگی از تحصیل می‌شوند و سیاست‌گذار بدون توجه به اثر این عوامل به طور جداگانه و بر یکدیگر، نمی‌تواند مداخله موثری جهت کاهش نرخ بازماندگی طراحی کند. 

عوامل اقتصادی مؤثر در بازماندگی از تحصیل

شواهد داخلی و بین‌المللی نشان می‌دهد که درآمد خانوار و وضعیت شغلی اعضای آن یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر بازماندگی از تحصیل است. هنگامی که خانوار در تامین نیازهای اولیه با مشکل مواجه باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که کودک به دلیل صرف‌نظر کردن از هزینه‌های مرتبط با آموزش و یا کار کودک از تحصیل باز بماند. شواهد بین‌المللی نشان می‌دهد که حتی در کشورهایی که آموزش ابتدایی رایگان است، هزینه‌های غیرمستقیم آموزش تأثیر قابل توجهی بر بازماندگی دارند. 

فقرا حساسیت زیادی نسبت به افزایش هزینه‌های تحصیل دارند و تغییر جزئی آن، مانند افزایش هزینه‌های حمل و نقل به عنوان یکی از عوامل بازماندگی شناخته شده است. 

مطالعات موجود داخلی نیز با روش‌ها و جوامع آماری مختلف به شواهدی در مورد میزان تأثیر وضعیت اقتصادی بازماندگی رسیده‌اند. به طور کلی، برخی شواهد نشان می‌دهد که مشکلات اقتصادی و فقر، حدود یک سوم بازماندگی از تحصیل در کشور را توضیح می‌دهد. به طور مثال یکی از مطالعات کلان مقیاس داخلی نشان می‌دهد که قرار گرفتن در دهک پایین درآمدی، داشتن سرپرست خانوار بدون درآمد ثابت و هزینه نسبی پایین صرف‌شده برای خرید مواد مصرفی، احتمال بازماندگی از تحصیل کودک را به طور معناداری افزایش خواهد داد. 

افزایش کار کودکان همراه با تحصیل طی سال‌های اخیر

برخی دیگر از مطالعات اشتغال کودک را یکی از مهم‌ترین دلایل بازماندگی دانسته‌اند و دلیل آن را ارجحیت پول و درآمد بر تحصیل در جامعه مورد مطالعه‌شان دانسته‌اند. البته پژوهش‌ها در عین حال نشان داده‌اند که روند کار کودک همزمان با تحصیل نیز در کشور در سال‌های اخیر در حال رشد بوده است. 

براساس نمودارها، نرخ فقر خانوارهای دارای کودک بازمانده از تحصیل حدود ۱۵ نقطه درصدی در سالهای اول ابتدایی از نرخ قطر خانوارهای فاقد کودک بازمانده بیشتر است. این اختلاف برای کودکان در سن متوسطه اول به حدود ۳۰ نقطه درصدی می‌رسد. 

عوامل اجتماعی- جمعیت‌شناختی در بازماندگی از تحصیل

بی‌سوادی والدین و محیط خانوادگی غیرحمایتی از عوامل اصلی ترک تحصیل دانش‌آموزان

گرچه شواهد نشان می‌دهد که عوامل اقتصادی نقش مهمی در بازماندگی از تحصیل کودکان دارند، تفاوت وضعیت اقتصادی کودکان بازمانده و غیربازمانده نمی‌تواند تنها توضیح‌دهنده وضعیت ثبت‌نام و حضور کودکان با مدرسه باشد، به خصوص در مورد کودکان سنین بالاتر، تفاوت نرخ فقر و بیکاری سرپرست خانوار کودکان بازمانده و غیربازمانده کمتر از سایر سنین است. این شواهد نشان می‌دهند که افزیش یارانه‌های کودکان با مشروط کردن آن به حضور در مدرسه، لزوما مداخله موفقی برای بازگرداندن کودک به مدرسه نخواهد بود و یک بسته سیاست‌گذاری موثر، سایر عوامل بازماندگی از تحصیل، غیر از فقر درآمدی را نیز مد نظر قرار می‌دهد. 

شواهد بین‌المللی نشان می‌دهد که سطح تحصیلات والدین یا سایر بزرگسالان عضو خانوار، یکی از عوامل کلیدی حضور کودکان در مدرسه است. والدین یا سرپرستان کودکان که سطح تحصیلات پایین‌تری دارند، احتمال بیشتری دارد که ثبت‌نام و حضور کودک در مدرسه را در اولویت قرار ندهند. این والدین و سرپرستان احتمالا به دلیل درک محدودتر از ارزش آموزش رسمی، به خصوص در مناطق روستایی، انگیزه کمتری برای حمایت از تحصیلات کودکان دارند. 

پژوهش‌های کیفی داخلی نیز نشان داده است که بی‌سوادی والدین و محیط خانوادگی غیرحمایتی از عامل اصلی ترک تحصیل دانش‌آموزان است. 

نمودارها نشان می‌دهند که متوسط سال‌های تحصیل سرپرستان خانوار و بزرگسالان عضو خانوار کودکان بازمانده از تحصیل تفاوت قابل توجهی با خانواده‌های دارای کودکان مشغول به تحصیل دارد. این اختلاف در میان رمان بزرگسال عضو خانوار بیش از مردان مشاهده می‌شود. 

علاوه بر این، شواهد نشان می‌دهند که این سرپرست بودن، به ویژه در مناطق محروم که در آن‌ها محدودیت‌های اقتصادی و فرهنگی یکدیگر را تقویت می‌کنند، احتمال بازماندگی از تحصیل را افزایش می‌دهد. داده‌های هزینه درآمد خانوار نشان می‌دهد در حالی که نرخ زن‌سرپرستی برای بازماندگان از تحصیل حدود ۸ درصد است، این نرخ برای کودکان مشغول به تحصیل نصف این مقدار، یعنی حدود ۴ درصد است. البته به دلیل شواهد موجود در مورد زنانه شدن فقر، جدا کردن این عامل بدون مدل‌سازی از عوامل اقتصادی به آسانی امکان‌پذیر نیست. 

به بیان دیگر، در توضیح ارتباط بین زن‌سرپرستی و بازماندگی، فقر درآمدی می‌تواند متغیر میانجی باشد. 

نقش عوامل فرهنگی در بازماندگی از تحصیل

از دیگر عوامل فرهنگی-جمعیتی که مطابق با شواهد احتمال بازماندگی را افزایش می‌دهد، ترجیحات جنسیتی است. طبق باورهای فرهنگی در بسیاری از جوامع، به ویژه در خانوارهای فقیر، آموزش پسران در اولویت است و یا بر عهده گرفتن مسئولیت‌های خانگی شانس حضور دختران را در مدرسه کاهش می‌دهد. 

در ایران هم پژوهش‌های کیفی، به نقش هنجارهای مردسالارانه و قبیله‌گرایی و ترکیب‌شان با فقر شدید، چرخه‌ای از بازماندگی از تحصیل را ایجاد می‌کند. 

احتمال بازماندگی از تحصیل در کدام سنین بیشتر است؟ 

براساس نمودارها، نشانه‌ای از ترجیحات جنسیتی برای بازماندگی از تحصیل زنان و مردان، بین سنین ۱۱ با ۱۴ سالگی وجود دارد و در این بازه احتمال بازماندگی دختران بیشتر است. مدل‌سازی‌ها همچنین نشان می‌دهند که با ثابت نگه داشتن اثر فقر درآمدی، ترجیحات جنسیتی همچنان پابرجاست و فقر به تنهایی نمی‌تواند احتمال بیشتر بازماندگی از تحصیل دختران را بین سنین ۱۱ و ۱۴ سالگی توضیح دهد. 

احتمال بیکاری سرپرست خانوار کودکان بازمانده از تحصیل، بین ۳ تا ۶ نقطه درصدی بیشتر از احتمال بیکاری سرپرست خانوار کودکانی است که در حال تحصیل هستند. 

عوامل جغرافیایی موثر در بازماندگی از تحصیل

عوامل فضایی به چگونگی تاثیر موقعیت جغرافیایی، فاصله و محیط فیزیکی بر احتمال حضور کودک در مدرسه اشاره دارند. این عوامل شامل نزدیکی و دسترس‌پذیری مدارس (با در نظر گرفتن زمان سفر، در دسترس بودن و هزینه حمل و نقل و مواقع فیزیکی) تراکم و تنوع کیفی مدارس در یک منطقه و همچنین ویژگی‌های محیط زندگی مانند بافت شهری/ روستایی، امنیت محله، کیفیت زیرساخت‌های محلی و نابرابری‌های توسعه منطقه‌ای هستند. 

برخلاف عوامل اقتصادی که به منابع مالی و توانایی خانوار برای تامین هزینه‌های تحصیل مربوط می‌شوند و عوامل اجتماعی- جمعیتی که به ویژگی‌های درون خانواری (مانند تحصیلات والدین یا جنسیت سرپرست) مرتبط است. عوامل فضایی بر فرصت‌ها و محدودیت‌های بیرونی و مبتنی بر مکان تمرکز دارند. گرچه تمامی این عوامل با یکدیگر تعامل دارند، اما جدا کردن نظری و بررسی تاثیرات آن‌ها بر چگونگی مداخله سیاست‌گذار برای کاهش بازماندگی تاثیر می‌گذارد. در جامع‌ترین حالت، تاثیر عدالت فضایی با مقایسه شهر و روستا مشخص می‌شود. 

براساس نمودار سطح تحصیلات بزرگاسلان به ویژه زنان، در خانواده‌های دارای کودک بازمانده از تحصیل به طور معناداری پایین‌تر است. 

تاثیر مهاجرت و ناپایداری محیط خانوادگی بر آموزش کودکان

مهاجرت و ناپایداری محیط خانوادگی نیز تاثیرات عمیقی بر آموزش کودکان دارند. خانواده‌هایی که برای فرصت‌های اقتصادی مهاجرت می‌کنند، اغلب با اختلال در تحصیل فرزندانشان مواجه می‌شوند. علاوه بر این، محیط خانودگی ناپایدار، مانند تجربه کودک‌آزاری یا بی‌توجهی می‌تواند کودکان را از مدرسه دور کرده و به حاشیه بکشاند. این عوامل، همراه با موانع فرهنگی و اقتصادی، نیاز به مداخلات سیاستی هدفمند برای کاهش نابرابری آموزشی را برجسته می‌کنند. 

با نگاه جزئی‌تر به ویژگی‌های شهرها و دهستان‌ها و نوع و میزان و محرومیت آن‌ها، می‌توان به درک بهتری از تاثیر فضا بر بازماندگی رسید اما این تحلیل نیاز به پژوهشی جداگانه دارد. گرچه تاثیر استان محل اقامت و نه واحد خردتر جغرافیایی بر بازماندگی مورد بررسی قرار گرفته است، استان‌ها مجموعه ناهمگونی از انواع فضاها را دارند و این واحد جغرافیایی برای بررسی تاثیر فضا بر بازماندگی از تحصیل کارامد نیست. در هر صورت، حتی در واحد استان، می‌توان تاثیر فضا را دید. 

۵ استان دارای بالاترین نرخ بازماندگی از تحصیل

مطالعات نشان می‌دهد گرچه در سه دهه گذشته برخی شاخص‌های فقر آموزشی روند کاهشی داشته، شکاف فقر آموزشی به استان‌های برخوردار و کمتر برخوردار افزایش یافته است. گزارش‌ها نشان می‌دهد استان سیستان و بلوچستان از سال ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۱ بالاترین نرخ بازماندگی از تحصیل را داشته و استان‌های خراسان رضوی، تهران، خوزستان و آذربایجان غربی در رتبه‌های بعدی قرار دارند. 

عوامل نهادی مؤثر در بازماندگی از تحصیل

پژوهش‌های کیفی و کمی در سطح بین‌الملی نشان می‌دهد که عوامل نهادی و تاثیر آن بر کیفیت آموزش، به خصوص در جوامع فقیر، اغلب خانواده‌ها را از فرستادن فرزندانشان به مدرسه دلسرد می‌کند. معلمان آموزش ندیده، امکانات ناکافی و کمبود منابع آموزشی، فرایند یادگیری را کم‌اثر و برای خانواده‌ها غیر جذاب می‌سازد. 

در ایران نیز پژوهش‌ها نشان می‌دهند که گرچه عوامل آموزشی، ویژگی‌های دانش‌آموز و شرایط خانوادگی در افت تحصیلی موثرند، اما کیفیت نظام آموزشی و عملکرد معلم رابطه معناداری با این مسئله دارد. 

ویژگی‌های بعضا رایج فضاهای آموزشی در ایران، مانند کلاس‌های چند پایه، کمبود فناوری آموزشی، برنامه درسی نامناسب، آمادگی تحصیلی پایین دانش‌آموزان، فضای نامناسب فیزیکی مدارس، مشکلات تردد، عدم تطابق فرهنگی معلمان با اجتماعات محلی، گزینش نامناسب معلمان و کمبود آموزش‌های پیش و ضمن خدمت نیز به بازماندگی از تحصیل، به خصوص در مناطق روستایی دامن می‌زنند. در همین راستا، چالش‌های خاص مناطق روستایی، به ویژه برای دانش‌آموزان دختر، تاثیرات عمیق‌تری بر ترک تحصیل دارد. فاصله زیاد تا مدرسه، مختلط بودن کلاس‌ها و استفاده از سرباز معلم از جمله عواملی هستند که ترک تحصیل دختران روستایی را تشدید می‌کنند. 

تاثیر معلولیت بر بازماندگی از تحصیل

تاثیر معلولیت در بازماندگی آن قدر تعیین‌کننده است که باید به عنوان عاملی جداگانه به آن پرداخته شود. فقر، محرومیت و معلولیت در پیوند با یکدیگر، احتمال بازماندگی را به شدت افزایش می‌دهند اما عوامل دیگر نیز نقش بسزایی در بازماندگی از تحصیل کودکان معلول دارند. 

نگرش‌های منفی و انگ اجتماعی، کمبود زیرساخت‌های آموزشی مناسب و کمبود منابع توانبخشی و حمایتی، حتی در صورت بهره‌مندی اقتصادی خانوار کودک معلول، نقش مهمی در بازماندگی این کودکان ایفا می‌کنند. شواهد نشان می‌دهد که یک سوم کودکان دارای معلولیت در کشورهایی با درآمد کم و متوسط به مدرسه نمی‌روند و بسیاری از این کودکان روستانشین هستند. 

راهکار سیاستی: ارتقای مدارس با فقر بالا به مدارس با عملکرد ممتاز

چند پیشنهاد به دولت

سیاستگذاری مبتنی بر شواهد در حوزه بازماندگی از تحصیل نیازمند تحلیل دقیق عوامل اقتصادی، اجتماعی، فضایی و نهادی است. مداخلات حمایتی مدرسه‌محور با رویکردی جامع، علاوه بر کاهش آسیب‌پذیری مالی از طریق حمایت‌های مادی، با تقویت پیوند مدرسه و خانواده و ارتقای کیفیت آموزشی، به ایجاد محیطی امن و مشوق برای ماندگاری دانش‌آموزان کمک می‌کنند. 

تجربه‌های جهانی در زمینه «ارتقای مدارس در مناطق فقیر به مدارس با عملکرد ممتاز» نشان می‌دهد که با اتخاذ رویکردی جامع و اجرای برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت، می‌توان مدارس واقع در مناطق محروم را به سطحی مطلوب و حتی ممتاز رساند. در مرحله نخست، تمرکز این طرح بر مدارس دولتی در مناطق با فقر و محرومیت بالا خواهد بود و در مراحل بعد، با طراحی برنامه‌ای فراگیرتر، کودکان بازمانده از تحصیل یا در معرض ترک تحصیل در سایر مناطق نیز تحت پوشش قرار می‌گیرند. 

باتوجه به تجربیات موفق جهانی در ارتقای عملکرد مدارس در مناطق محروم، پیشنهاد می‌شود دولت اجرای مداخلات آموزشی و حمایتی را از مدارسی آغاز کند که در مناطق با تمرکز بالای فقر و محرومیت قرار دارند. در گام نخست، شناسایی دقیق این مدارس باید در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد. پس از آن، با همکاری نزدیک نهادهای حمایتی و مشارکت فعال جوامع محلی، این مدارس می‌توانند به کانون‌هایی پویا برای تقویت حس تعلق جمعی، حل مسائل اجتماعی، ارتقای سرمایه اجتماعی و پاسخگویی موثر به نیازهای دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان تبدیل شوند. 

در این الگو، مداخلات حمایتی تنها به پرداخت‌های نقدی و توزیع اقلام ضروری محدود نمی‌شود، بلکه با ترکیب حمایت‌های مالی به خدمات مکمل، موانع چندبعدی پیشروی تحصیل کودکان هدف‌گذاری می‌شود. این خدمات مناسب با نیازهای شناسایی شده در سطح محلی طراحی شده و شامل اقداماتی همچون تامین منابع آموزشی و پرورشی مدارس، توانمندسازی خانواده‌ها، تسهیل دسترسی به فرصت‌های شغلی محلی، آموزش مهارت‌های زندگی و شغلی، سوادآمیزی بزرگسالان، ارتقای آگاهی‌های تغذیه و بهداشت و ارائه خدمات تخصصی به کودکان دارای نیازهای ویژه با معلولیت خواهد بود. 

به منظور ارتقای اثربخشی و پوشش جامع این خدمات، تقویت نظام ارجاع و ایجاد ساز و کارهای هماهنگ بین سازمانی ضروری است. 

در رویکرد مدرسه محور، مداخلات حمایتی تنها به پرداخت‌های نقدی و توزیع اقلام ضروری محدود نمی‌شود. بلکه با ترکیب حمایت‌های مالی با خدمات مکمل، موانع چند بعدی پیش روی تحصیل کردشان هدف‌گذاری می‌شود. 

این خدمات متناسب با نیازهای شناسایی‌شده در سطح محلی طراحی شده و شامل اقداماتی همچون تامین منابع آموزشی و پرورشی مدارس، توانمندسازی خانواده، تسهیل دسترسی به فرصت‌های شغلی محلی، آموزش مهارت‌های زندگی و شغلی، سوادآموزی بزرگسالان، ارتقای آگاهی‌های تغذیه و بهداشت و ارائه خدمات تخصصی به کودکان دارای نیازهای ویژه یا معلولیت خواهد بود. 

دانش‌آموزان تحت پوشش، به ویژه بازماندگان از تحصیل که از طریق فعالیت‌های میدانی کنشگران محلی، مشاوران و مددکاران اجتماعی جذب می‌شوند، در صورت ثبت‌نام و حضور منظم در مدرسه (حداقل ۸۰ درصد حضور در کلاس) متناسب با وضعیت اقتصادی خانواده، مشمول دریافت یارانه‌های هدفمند خواهد شد. با این حال، برای حفظ پایداری اثربخشی طرح، حمایت‌ها نباید صرفا به پرداخت یارانه محدود شود، بلکه باید با رویکردی توانمندساز، مدارس هدف را به نهادهایی با ویژگی‌های زیر ارتقا داد: 

نخست اینکه مدارس باید دارای رهبری آموزشی توانمند و ماموریتی روشن و مدون باشند که بر پیشرفت تحصیلی و ارتقای نتایج یادگیری تمرکز دارد. مدیران، علاوه بر ایفای نقش اجرایی، به عنوان رهبران آموزشی فعال، اهداف مدرسه را به طور شفاف با ذینفعان در میان می‌گذارند و مشارکت معنادار کارکنان و کنشگران محلی را در تصمیم‌گیری‌ها جلب می‌کنند. 

دوم، فرهنگ سازمانی مدرسه باید مبتنی بر انتظارات بالا برای موفقیت همه جانبه دانش‌آموزان باشد. این امر مستلزم آن است که معلمان صرفنظر از زمینه اقتصادی و اجتماعی دانش‌آموزان، به توانمندی‌های آنان باور داشته و استانداردهای آموزشی بالایی را دنبال کنند. 

سوم، مدارس باید فرصت‌های یادگیری غنی و زمان آموزشی موثری فراهم کنند. به ویژه در مناطق محروم استفاده از برنامه‌ریزی دقیق، بهره‌گیری از معلمان داوطلب آموزش‌دیده و تمرکز بر مهارت‌های کلیدی، می‌تواند به افزایش کیفیت آموزش و انگیزه دانش‌آموزان برای ادامه تحصیل منجر شود. 

این طرح در صورتی می‌تواند اثر بخش و ماندگار باشد که با تعهد نهادی، تخصیص منابع کافی و نظارت مستمر همراه باشد و از مرحله مداخله موردی فراتر رود تا زیرساختی پایدار برای کاهش بازماندگی از تحصیل و ارتقای عدالت آموزشی ایجاد کند./ایسنا