
سامانه ثبت واکنش ذینفع؛ پل تازه فناوری مالیاتی

به گزارش اقتصاد معاصر؛ در هفته اخیر، یکی از اتفاقات مهم در راستای بهبود محیط کسبوکار، مسئله تسهیل شرایط مالیاتپردازی توسط مودیان و کاهش خطاهای اخذ مالیات نظیر تسهیل فرآیند تایید یا رد اطلاعات مالیاتی طراحی شده است و مودیان امکان پذیرش و عدم پذیرش اطلاعات مندرج در اظهارنامه مالیاتی مربوط به کد ملی خود را خواهند داشت.
با شکلگیری سامانه ثبت واکنش ذینفع، فرآیند بررسی اطلاعات مالیاتی شفافتر با کارآیی بیشتر و با سرعت بیشتری انجام خواهد شد و امکان مدیریت اطلاعات توسط خود مودیان فراهم خواهد شد. سامانه واکنش به اطلاعات مندرج در ماده 169 و 169 مکرر، واکنش مناسبی به هوشمندسازی نظام مالیاتی و کاهش خطاهای اطلاعاتی است که در درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی به بهرهبرداری رسیده است و گامی مهم در راستای تسهیل خدمترسانی به مردم است.
در ادامه پیرامون اهمیت این سامانه در راستای تسهیل خدمترسانی به مردم و تسهیل اجرای مواد 169 و 169 مکرر سازمان امور مالیاتی، با آقای حمید بهزادی بخش دستیار مردمیسازی سازمان امور مالیاتی کشور به گفتگو پرداختیم که در ادامه خواهید خواند.
حمید بهزادی بخش دستیار مردمیسازی سازمان امور مالیاتی کشور در رابطه با سامانه جدید مالیاتی در رابطه با تسهیل خدمترسانی به مردم خاطرنشان کرد: راهاندازی سامانه ثبت واکنش ذینفع، گامی تعیینکننده در مسیر هوشمندسازی نظام مالیاتی است و انتظار میرود با توسعه تدریجی آن، فرآیند مالیاتستانی کشور بیش از پیش شفاف و کارآمد شود. تحلیلگران معتقدند نقشآفرینی معاونت فناوریهای مالیاتی در این پروژه، مصداقی از "چابکی فنی در خدمت عدالت مالیاتی" به شمار میرود. این سامانه در جهت تسهیل خدمترسانی مالیاتی به مردم و در جهت تقویت حکمرانی دادهها و همچنین خوداظهاری مردم در راستای تصحیح دادهها انجام شده است و خروجی این سامانه مبتنی بر دادههای تصحیحشده توسط خود مودیان، منبع تحلیلی غنی برای سیاستگذاری خواهند بود. سامانه ثبت واکنش ذینفع در راستای اجرای بخشنامه شماره 11/1403/200 سازمان امور مالیاتی به انجام رسیده است
وی در ادامه با اشاره به دیگر مزایای سامانه ثبت واکنش ذینفع در زمینه تاثیر مثبت این موضوع بر فرآیند حسابرسی سیستمی نیز افزود: سامانه ثبت واکنش ذینفع چندین مزیت کلیدی در راستای بهبود وضعیت مالیاتستانی هوشمند را به همراه خواهد داشت؛ اولا با بهرهبرداری از سامانه واکنش به اطلاعات، شاهد کاهش بار رسیدگی هیأتهای حل اختلاف هستیم زیرا مدارک مثبته و واکنش مودی در همان مرحله اولیه ثبت میشود و تاییدیه اطلاعات انجام خواهد شد. همچنین رسیدگی به مالیات نیز تسهیل خواهد شد و شاهد افزایش شفافیت و بهتَبَع آن اعتماد متقابل دولت و بخش خصوصی خواهیم بود.
این مسئول دولتی در ادامه افزود: سامانه ثبت واکنش ذینفع در راستای تسهیل خدمترسانی به مردم و به واسطه قانون ایجاد شده است و در راستای سیاستهای دادهمحور سازمان امور مالیاتی و با هدف پیشبرد دولت دیجیتال، سامانه ثبت واکنش ذینفع مرتبط با مواد 169 و 169 مکرر قانون مالیاتهای مستقیم راه اندازی شده است.
وی در ادامه با اشاره به تسهیل خدمترسانی به مردم گفت: با بهرهبرداری از سامانه ثبت واکنش ذینفع، مودیان میتوانند بدون طی کردن فرآیند پیچیده، اطلاعات خود را مدیریت کنند و عدالت مالیاتی را تقویت خواهد کرد. پیش از این، اگر اطلاعات مالیاتی اشتباهی ارسال میشد، اثبات آن بر عهده مودیان بود، اما اکنون با این سامانه، مودیان میتوانند بیواسطه اطلاعات را تصحیح کنند و روند رسیدگی به مالیات را تسهیل کنند؛ بنابراین پیشبینی میشود که بیش از 85 درصد اختلافات بدون نیاز به طرح دعاوی، حل و فصل شوند. ایجاد سامانه ثبت واکنش ذینفع به معنی این است که با یک کلیک، مودیان میتوانند دادههایشان را تأیید، رد یا اصلاح کنند که منجر به برقراری عدالت در لحظ خواهد شد و این سامانه نمادِ چابکی فنی در خدمت اعتماد و شفافیت مالیاتی است.
دستیار مردمیسازی سازمان امور مالیاتی کشور در رابطه با تکمیل طرح بزرگ و تحولگرایانه سازمان امور مالیاتی در راستای تحقق نظام مالیاتی هوشمند گفت: سامانه ثبت واکنش ذینفع در راستای تحقق طرح بزرگ سازمان امور مالیاتی در کاهش مراجعات مودیان و تحقق نظام مالیاتی هوشمند به سرانجام رسیده است و مودیان مراجعه کمتری به ادارات مالیاتی داشته باشند و بتوانند همه اقدامات مالیاتی خود را به صورت سیستمی و غیرحضوری انجام دهند و این پروژه در کنار راهبرد تقویت حسابرسی سیستمی قرار دارد و گامی مهم در راستای تسهیل خدمترسانی به مودیان است و الزام مراجعه حضوری مودیان را حذف کرده است.
بهزادی بخش در پایان گفت: سیستمی شدن نظام مالیاتی از اقدامات تحولگرایانه سازمان امور مالیاتی بوده است که با تقویت و توسعه زیرساخت دادهمحوری از ابتدای دوره دکتر سبحانیان آغاز شده است و در مسیر این تحول، افزایش چشمگیر مودیان تبصره ماده 100 قانون مالیاتهای مستقیم را شاهد بودیم و در سال 1403 نیز شاهد رکوردشکنی در تحقق 95 درصدی حسابرسی سیستمی بودیم و با بهرهبرداری این سامانه توسط معاونت فناوری سازمان امور مالیاتی، شاهد تحقق استفاده از فناوری با رویکرد مشارکتی مردم در جهت کاهش اختلافات مالیاتی است./ تسنیم