۰۷/دی/۱۴۰۴ | ۰۲:۰۰
رشد مالیاتی در شرایط رکود تورمی، ضد تولید است پروژه باند دوم محور قدیم تهران قم ۱۱ دیماه با حضور وزیر راه و شهرسازی افتتاح می‌شود جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز شنبه ۶ دی ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز شنبه ۶ دی ۱۴۰۴ تسهیلات قرض‌الحسنه سه میلیارد ریالی بانك ملت برای تكمیل وجه ودیعه ثبت نام خودرو وارداتی مزدا EZ60 بانك ملت با ساخت 85 مدرسه به عنوان یكی از حامیان اصلی مدرسه سازی در كشور معرفی شد صادرات محصولات فنرسازی زر به کشورهای عراق و حوزه CIS پیرمحمدی: تدوین استراتژی بلندمدت توسعه صنعتی ضروری است زنجیره تامین ایران‌خودرو در نمایشگاه تخصصی خودرو و قطعات مازندران حاضر می‌شود آمادگی ناوگان امداد ایران‌خودرو برای طرح زمستانی تاکید مدیرعامل ایران‌خودرو بر تامین ورق‌های باکیفیت و ایمن خودرو از منابع داخلی تشکیل کمیته نظارت بر روند ساخت مسکن کارگری در کشور ۴۳.۶ میلیارد دلار ارز واردات تامین شد شارژ کارت اضطراری جایگاه های گازوئیل با یک سوم نرخ پالایشگاه طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا شنبه ۶ دی ۱۴۰۴ + جدول خبر مهم برای دارندگان چک بانکی جهش ۷۰ هزار واحدی شاخص کل اسامی دریافت‌کنندگان ارز ترجیحی سال ۱۴۰۴ منتشر شد افزایش ۴۰ درصدی تعرفه برق تجدیدپذیر‌ها در یکسال ثبت نام سایپا ویژه دی ۱۴۰۴ +شرایط فروش فوق‌العاده سایپا با قیمت جدید + لینک ثبت‌نام بارش ۶۰ سانتیمتری برف در تهران تکذیب شد آغاز حذف چک‌های رمزدار از شبکه بانکی کشور به فروردین ۱۴۰۵ موکول شد قیمت روز گوشی ۶ دی ۱۴۰۴ تغییرات عجیب نرخ اجاره در مناطق مختلف تهران قیمت لبنیات از این هفته زیر ذره‌بین وزارت جهاد کشاورزی می‌رود تورم محصول سیاست‌های غلط است نه دستمزد کارگران گازوئیل سوخت اصلی تأمین برق زمستانه شد تثبیت موقت نرخ ارز ۲۸۵۰۰ تومانی در لایحه بودجه ۱۴۰۵ زنگ خطر مرغ ۴۰۰ هزار تومانی به صدا در آمد وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۶ دی ۱۴۰۴ تورم جدید با رشد مالیات ارزش افزوده جزئیات واگذاری مجموعه ورزشی تنیس باشگاه استقلال اعلام شد قیمت جهانی نفت امروز ۶ دی ۱۴۰۴ قیمت جهانی طلا امروز ۶ دی ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۶ دی ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۶ دی ۱۴۰۴ جزئیات ثبت نام کنکور فرهنگیان ۱۴۰۵ / کنکور فرهنگیان ۱۴۰۵ چه زمانی است؟ درخواست جدید تاسیس شرکت هواپیمایی تا اطلاع ثانوی پذیرش نمی شود جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز چهارشنبه ۳ دی۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز چهارشنبه ۳ دی ۱۴۰۴ سهم بیمه محصولات کشاورزی باوجود الزام بیمه گندم‌زارهای کشور تغییر نکرد ثبت نام سایپا ویژه خودرو‌های فرسوده دی ۱۴۰۴ | شرایط و سایت ثبت نام سایپا پورمحمدی: بودجه ۱۴۰۵ با رویکرد کنترل تورم و کوچک‌سازی دولت تنظیم شد حواله ارز سریع و مطمئن؛ چگونه در شرایط محدودیت بانکی پول را بدون دردسر به خارج منتقل کنیم؟ میزان افزایش حقوق کارمندان در ۱۴۰۵ + حداقل حقوق و مبلغ وزیر نفت: توسعه میدان آزادگان با رویکرد یکپارچه تسریع می‌شود نرخ صدور و تمدید پروانه کار اتباع خارجی مشخص شد میدری: عدالت شغلی نقطه شروع خلق ثروت است وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۳ دی ۱۴۰۴ جزئیات ۳ منبع جدید پرداخت یارانه در لایحه بودجه ۱۴۰۵ طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا چهارشنبه ۳ دی ۱۴۰۴ + جدول وام ۴۰۰ میلیونی ودیعه مسکن برای این افراد تصمیم بنزینی جدید دولت در سال ۱۴۰۵ قیمت واقعی گوشت اعلام شد ۳۳ استاندارد شغلی ویژه افراد دارای معلولیت تصویب و ابلاغ شد قیمت روز گوشی ۳ دی ۱۴۰۴ تعداد یارانه‌بگیران تغییر کرد نرخ سوخت هواپیما در سال ۱۴۰۵ قیمت دلار و ارز امروز ۳ دی ۱۴۰۴ شرق کشور به ۲ نیروگاه بادی جدید مجهز می شود ۵۰ هزار مگاوات برنامه تعمیرات و بهینه‌سازی نیروگاه‌ها آغاز شد لغو تماس‌های تبلیغاتی با شماره‌گیری عدد ۱۱ جهش ۵۰ درصدی درآمد‌های مالیاتی دولت در بودجه ۱۴۰۵ ساعت دیدار استقلال و المحرق امروز ۳ دی ۱۴۰۴ + ترکیب احتمالی استقلال سایه سنگین افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان دولت بر معیشت کارگران ساعت کاری جدید ساتنا و چکاوک اعلام شد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۳ دی ۱۴۰۴ قیمت جهانی نفت امروز ۳ دی ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۳ دی ۱۴۰۴ ارز چند نرخی استفاده از کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای را ترویج می‌دهد نتایج قرعه کشی ایران خودرو طرح مادران امروز ۲ دی ۱۴۰۴+ اسامی برندگان ایران خودرو جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز سه شنبه ۲ دی ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز سه شنبه ۲ دی ۱۴۰۴ اتاق بازرگانی؛ متهم ردیف اول سوء استفاده از کارت‌های اجاره‌ای ابهام در سابقه واردات تلفن همراه واردکنندگان ادعای فاسد شدن یا ریختن برنج در دریا واقعیت ندارد اختصاص ۲.۵ میلیارد دلار برای ارائه کالابرگ به شیوه جدید در ۳ ماهه پایان سال پیشنهاد جنجالی استقلالی‌ها به رامین رضاییان قیمت روز گوشی ۲ دی ۱۴۰۴ ابلاغ نحوه شمول سفر تشویقی دوم برای شناور‌های فعال در گمرک ۳ استان جزئیات تازه از اصلاح ساختار وزارت راه غضنفری: امکان پیش‌فروش و معاملات آتی برق تجدیدپذیر فراهم شد بودجه ۱۴۰۵ با «ریال جدید» به مجلس می‌رود قیمت جدید محصولات ایران خودرو در دی ماه+ جدول بانک کشاورزی ۵۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری پرداخت کرد چه کسانی می‌توانند خودرو شخصی خود را به ایران بیاورند؟ نرخ عوارض ۳ آزادراه افزایش یافت زمان واریز سود سهام عدالت+ جزییات و مبلغ قیمت جدید دام‌زنده ۲ دی‌ماه ۱۴۰۴ اعلام شد قیمت جدید وانت آریسان اعلام شد پرداخت مستقیم حقوق نیروهای شرکتی در حال نهایی شدن است نماینده مردم سیستان: تقویت بانک کشاورزی، زمینه ساز افزایش تاب آوری اقتصادی است علی آبادی: افزایش بهره‌وری آب در دستور کار قرار گرفت افزایش ۳۰ درصدی نرخ توزین کالا‌های گمرکی با ابلاغ هیات عالی نظارت اخبار جدید از افزایش حقوق بازنشستگان و کارمندان + جزییات تفکیک پرداخت حقوق وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۲ دی ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۲ دی ۱۴۰۴ قیمت جهانی نفت امروز ۲ دی ۱۴۰۴ ورود سامانه جدید بارشی از امشب به کشور وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۱ دی ۱۴۰۴ چهارشنبه حراج سکه‌های ۱۴۰۴ برگزار می‌شود وزیر اقتصاد: جزییات برنامه حمایتی دولت از بازار سرمایه اعلام می‌شود ‌حجم و ارزش معاملات روزانه شمش نقره رکورد زد ضوابط جدید تسهیلات مسکن اعلام شد تقسیم‌بندی جدید مشترکان گاز؛ عدالت مصرف در ۱۳۰۰ شهر مداخله مستمر و سنگین بانک مرکزی در بازار اسکناس ارز رقم آخرین حقوق بازنشستگان تغییر کرد انتظار برای واردات خودرو ۹ ماهه شد لیست قیمت خرید آپارتمان در غرب تهران+ جدول ۱۰۰ هزار ثبت سفارش خودرو در انتظار تخصیص ارز بانک مرکزی قیمت روز گوشی ۱ دی ۱۴۰۴ پیشنهاد افزایش نرخ خوراک برای پتروشیمی های متخلف اعلام شرایط فروش ETF پالایشی و سهام سه بانک بورسی ۱۰ قلم کالا به فهرست کالاهای قابل ورود با رویه کولبری اضافه شد پرداخت ۲۰۱ همت وام ازدواج و فرزندآوری به بیش از ۹۰۰ هزار نفر گمرک آپرین برای ترخیص خودرو مجاز شد عرضه محصولات فورس و امپاور در بورس کالا اعلام زمان آغاز ثبت سفارش تکمیلی واردات گوشت بانک مرکزی شرط جدید برای حساب‌های بانکی تعیین کرد قیمت جهانی نفت امروز ۱ دی ۱۴۰۴ برنج وارداتی با ارز ۱۰۷ هزار تومانی به کشور وارد شد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دوشنبه ۱ دی ۱۴۰۴ وزارت جهاد کشاورزی ریختن برنج به دریا را تکذیب کرد آغاز قیمت‌گذاری شرکت ایران‌مال توسط جامع‌ترین هیأت کارشناسی رفع فیلتر تلگرام تکذیب شد مرحله پایانی معوقات متناسب‌سازی1403 حقوق بازنشستگان کشوری پرداخت شد بورس در نقطه حساس/ رشد واقعی است یا هیجانی؟ بیش از ۹۰ درصد خاویار تولیدی کشور صادر می‌شود وزرای نفت و اقتصاد در کمیسیون عمران مجلس حاضر می‌شوند موانع گمرکی و نظارتی مانع بهره‌گیری ایران از ترانزیت چین ـ اروپا است دولت اراده ای برای اجرای مصوبه مولدسازی دارایی ها ندارد ساعت کاری میادین میوه و تره‌بار برای شب یلدا تغییر کرد نقره باز هم رکورد زد وضعیت بورس امروز ۲۹ آذر ۱۴۰۴ قیمت جدید مرغ و تخم‌مرغ در بازار میوه شب یلدا با قیمت متعادل عرضه می شود سیب‌زمینی و پیاز به میزان کافی ذخیره‌سازی شده است بانک مرکزی: تعیین سهمیه واردات از محل صادرات نباید مانع بازگشت ارز شود اعتماد به بازار سرمایه بازگشته است نرخ جدید اجاره آپارتمان در تهران قیمت روز گوشی ۲۹ آذر ۱۴۰۴ عرضه حامل‌های انرژی در بورس انرژی ۵۳ قلم کالای اساسی مشمول واردات بدون انتقال ارز شد صدور کارت بازرگانی اجاره‌ای در سال ۱۴۰۳ چهار برابر ۱۰ سال اخیر انتقال دانش و تجربه مهندسان کروز به دانشجویان فاز دوم اصلاحات ساختاری ناظر بر استانی سازی واحدهای اجرایی دستگاه‌ها است واریز کالابرگ دهک‌های درآمدی چهارم تا هفتم + مبلغ و جزییات قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴ پانزدهمین عرضه اولیه امسال، دوشنبه اول دی آخرین مهلت ثبت‌ نام ایران خودرو امروز ۲۹ آذر ۱۴۰۴+زمان قرعه‌ کشی ایران خودرو + لینک سایت اعلام اسامی برندگان فاصله ۲۵ درصدی در بازار آیفون حفظ شد بررسی تبعات افزایش نرخ سنایی/ موقتا ترمز واردات گوشی لوکس از مسیر مسافری کشیده شد کاهش ۱۰ درصدی مصرف لبنیات در کشور از ابتدای امسال کاهش مدت‌ بازپرداخت وام اشتغال مددجویان با نص قانون در تعارض است ماده ۵۰ برنامه هفتم بهترین مسیر برای خانه دار شدن مردم است تاکید پزشکیان بر تسریع در اجرای قرارداد میدان نفتی آزادگان بانک مرکزی: واردات در مقابل صادرات نباید محدود شود مهارت، درآمد کارگران را افزایش می دهد معاون ارزی بانک مرکزی: اقتصاد ایران سال‌هاست در شرایط جنگ اقتصادی قرار دارد سن فرسودگی خودرو چقدر است؟ بیمه‌ها چقدر خسارت دادند؟ قیمت روز گوشی ۲۶ آذر ۱۴۰۴ توضیحات میدری درباره زمان واریز کالابرگ الکترونیکی دهک‌های ۴ تا ۷ ثبت نام سایپا ویژه یلدا ۱۴۰۴ + شرایط و سایت ثبت نام قیمت جهانی طلا امروز ۲۶ آذر ۱۴۰۴ نقره برای نخستین‌بار در تاریخ به ۶۶ دلار رسید آغاز اجرای طرح پرداخت یارانه دستمزد در ۹۱ شهرستان کم‌برخوردار کشور میوه و لبنیات هم از سفره کارگران حذف شد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۴ ارز کالاهای اساسی تامین شد راه‌اندازی وب‌سرویس برخط بارنامه‌های ریلی در شرکت حمل‌ونقل ترکیبی ایجاد نیروگاه خورشیدی از محل وام اشتغال مددجویان؛ موفق‌ترین الگو برای تحقق اهداف مدنظر حاکمیت وضعیت بورس امروز ۲۵ آذر ۱۴۰۴ تمدید مدت زمان خرید سهام بانک آینده با نماد «وآیند» توضیحات سخنگوی دولت درباره وضعیت نیرو‌های شرکتی ۹ محصول سواری گروه بهمن از طریق مزایده به فروش می‌رسد قیمت روز گوشی ۲۵ آذر ۱۴۰۴ ثبت نام خودرو‌های وارداتی امروز ۲۵ آذر ۱۴۰۴+ شرایط و لینک سایت ثبت نام خودرو‌های وارداتی توسعه ناوگان ریلی و افزایش بهره‌وری لجستیکی در شرکت حمل‌ونقل ترکیبی کشتیرانی توافقات اولیه برای ایجاد نمایندگی کشتیرانی ایران در بصره ارزش بازار پرتفوی بورسی حکشتی در آبان ۱۷ درصد جهش کرد میانگین زمان ترخیص کالا در گمرک به ۷ روز رسیده است مجلس از مصوبه قانونی عرضه زمین به مردم کوتاه نمی‌آید حقوق سال آینده کارگران به ۳۳ میلیون تومان نزدیک می‌شود؟ ثبت نام ایران خودرو امروز ۲۴ آذر ۱۴۰۴+ قیمت محصولات و لینک ثبت نام فروش فوری و پیش فروش ایران خودرو ضوابط رتبه‌بندی صادرات اصلاح شد ثبت‌ نام فروش فوری ایران‌خودرو آذر ۱۴۰۴ +شرایط و سایت ثبت‌ نام ایران‌خودرو بقایی: توقیف نفتکش ونزوئلا و چین مصداق دزدی دریایی دولتی آمریکاست حذف الزام شرکت‌های پخش کالا به اخذ مجوز از شهرداری دیوان محاسبات: عدم شفافیت گمرک، انباشت کالا را تشدید کرده است راه‌اندازی سامانه جامع برای تسهیل وثیقه‌گذاری و تامین مالی در کشور پرداخت اضافه‌کار و پاداش کارمندان مشروط می‌شود؟ آخرین اخبار از واریز کالابرگ دهک‌های ۴ تا ۷ وزیر رفاه: از ابتدای سال تاکنون، یارانه حدود ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر قطع شده است نقش‌آفرینی زنان، عامل پیشرفت چادرملو است تاکید سران ایران و پاکستان بر تقویت همکاری‌های دوجانبه حاشیه گفتگوی پزشکیان و پوتین درباره پروژه رشت آستارا/ آمار پزشکیان درست است پزشکیان: تکمیل پروژه ریلی بصره-شلمچه در اولویت است بانک جهانی: بدهی خارجی ایران ۲.۵ درصد کم شد حالت بزرگسال «چت‌جی‌پی‌تی» در سال ۲۰۲۶ عرضه می‌شود سومین کاهش نرخ بهره آمریکا تصویب شد میشوستین: اجرای توافق تجارت آزاد ایران و اتحادیه اوراسیا آغاز شد دیوان محاسبات اسامی دستگاه‌های حساب‌نداده در بودجه ۱۴۰۳ را منتشر کرد وزیر ارتباطات: هوش مصنوعی تهدید و فرصت همزمان برای توسعه کشور است تعرفه‌های جدید ترامپ علیه برنج هندی ترامپ: رئیس فعلی بانک مرکزی آمریکا «گاوی لجباز» است افزایش ۲۰ درصدی تعرفه اینترنت اپراتور‌های تلفن همراه ثروتمندترین افراد جهان معرفی شدند بازار مسکن تل‌آویو در آستانه فروپاشی طراحی پروژه‌های پرچمدار در مسیر تحول اقتصاد دیجیتال ضرورت دارد نسخه جدید چت جی‌پی‌تی با ۸ شخصیت جدید می‌آید اتهام بورسی ترامپ علیه پلوسی پیش‌بینی بانک‌های بزرگ درباره قیمت انس جهانی نقره تا پایان ۲۰۲۵ افزایش دوبرابری ظرفیت تصفیه‌خانه‌ها بدون مصرف انرژی بیشتر رتبه ایران در اینترنت موبایل و ثابت سقوط کرد سیم‌کارت‌های فیزیکی در مسیر خداحافظی آمریکا معافیت تحریم‌های بندر چابهار را تمدید کرد پیش‌بینی طلای ۵۰۰۰ دلاری در سال ۲۰۲۶ ترامپ تعرفه‌های کانادا را ۱۰ درصد دیگر افزایش داد نماینده تجاری آمریکا: مذاکرات با چین به نتایج «سازنده» نزدیک شد بیت‌کوین صعود کرد تعرفه پیامک و مکالمه تلفن همراه بروز رسانی شد + جزئیات قرمزپوشی کامل بازار رمزارزها؛ ریزش ۴ درصدی بیت‌کوین در بازار جهانی شرط انگلیس برای لغو سقف نگهداری ارزهای دیجیتال ماهواره هدهد هک نشده است دانسته‌های گمرکی اربعین ویژه زائران کدام خانه‌ها مشمول مالیات برخانه‌های خالی می‌شوند؟ میزان تقاضای مصرف برق همچنان نزدیک ۸۰ هزار مگاوات صدور صورتحساب الکترونیکی در ۱۲۰ ثانیه قیمت ارز اربعین/دلار مبادله‌ای رشد کرد افت قیمت دام زنده/ متعادل شدن قیمت گوشت قرمز در بازار تولید محصولات لبنی ؛ صنعتی حساس و استراتژیک در صنایع غذایی کشور خشکی تالاب گاو خونی منشأ ریز گرد‌ها و آلودگی هوا‌ی استان اصفهان تنور نفت

ترمز پروژه «مسیر توسعه» کشیده شد؟

با وجود تب و تاب اولیه برای راه‌اندازی کریدور مسیر توسعه، به نظر می‌رسد که این پروژه به چالش‌های اساسی به ویژه در بخش مالی مواجه شده که راه‌اندازی آن را با تردید مواجه می‌کند.
ترمز پروژه «مسیر توسعه» کشیده شد؟
کد خبر:۲۵۹۹۵

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ در میان نبرد‌های آشکار و پنهان کشور‌ها برای تصاحب کریدور‌های تجاری، عراق و ترکیه نیز به دنبال اتصال خلیج فارس به اروپا از طریق تعریف پروژه «مسیر توسعه» هستند.

این پروژه بین ترکیه و عراق، یک طرح زیرساختی در مقیاس بزرگ است که دو کشور را از طریق راه‌آهن، جاده و دریا به هم متصل و یک شبکه ریلی و جاده‌ای ۱۲۰۰ کیلومتری از بندر بزرگ فاو تا بندر مرسین ترکیه ایجاد می‌کند. هدف این پروژه، قرار دادن عراق به عنوان یک مرکز ترانزیت بین آسیا و اروپا، کوتاه کردن زمان تجارت و ایجاد یک مسیر تجاری کارآمدتر است. 

براساس اظهارات مقامات ترک، این پروژه همچنین می‌تواند به عنوان جایگزینی برای کانال سوئز، مهمترین نقطه ترانزیتی برای تجارت در منطقه، در نظر گرفته شود. کانال سوئز یک گره ترانزیتی حیاتی، به ویژه برای تجارت بین اروپا و آسیا است. با این حال، ظرفیت حمل کانال سوئز گا‌ها به دلیل عواملی مانند بی‌ثباتی سیاسی و عوارض بالا محدود و استفاده از کانال دشوار می‌شود.

پروژه جاده توسعه نیز می‌تواند به عنوان جایگزینی برای کانال سوئز با هدف مشابه قرار گیرد و یک مسیر مستقیم به اروپا از طریق ترکیه فراهم کند؛ بنابراین راه‌حلی برای انسداد احتمالی کانال سوئز ارائه می‌دهد و امکان ادامه تجارت را با کارایی بیشتر فراهم می‌کند. 

این پروژه همچنین می‌تواند به عنوان جایگزینی برای «ابتکار کمربند و جاده» چین (BRI) و حتی جایگزینی برای «کریدور اقتصادی هند-خاورمیانه-اروپا» (IMEC) در نظر گرفته شود. کریدور اقتصادی هند-خاورمیانه-اروپا (IMEC) در اجلاس G۲۰ توسط ایالات متحده، هند، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، فرانسه، آلمان، ایتالیا و اتحادیه اروپا راه‌اندازی شد.

این کریدور از هند به اروپا از طریق امارات متحده عربی، عربستان سعودی، اردن و اسرائیل امتداد می‌یابد و شامل خطوط دریایی و ریلی خواهد بود. IMEC خود به عنوان مسیری جایگزین برای «ابتکار کمربند و جاده» چین در نظر گرفته می‌شود. 

اگرچه تعهدات مالی برای این پروژه هنوز نهایی نشده است اما انتظار می‌رود به زودی یک طرح عملیاتی تهیه شود. انتظار می‌رود IMEC به امنیت انرژی جهانی و افزایش ادغام اقتصادی بین آسیا، اروپا و خاورمیانه کمک کند. اهمیت استراتژیک IMEC با اعلام ایتالیا مبنی بر خروج از ابتکار کمربند و جاده چین، آشکارتر شد.

سود ریاض و آنکارا

با این وجود مخالفان این پروژه معتقدند که طرح جاده توسعه، مزایای محدودی برای عراق فراهم خواهد کرد و بزرگترین ذی‌نفع آن عربستان سعودی خواهد بود. به گفته آنها، مزایای اقتصادی جاده توسعه در مقایسه با مزایای ارائه شده توسط طرح جاده ابریشم که عراق را به دروازه اصلی تجارت جهانی تبدیل خواهد کرد، کمتر قابل توجه است. همچنین، کشور‌های عربی خلیج فارس با اتصال به بندر عباس ایران به راحتی می‌توانند به ترکیه و اروپا متصل شوند.

همچنین، گروه‌های دیگر به شدت با پروژه جاده توسعه و اتصال ریلی عراق مخالف هستند و آن را مانعی برای پروژه کمربند و جاده چین می‌دانند. به گفته آنها، جاده توسعه، یک اتصال ریلی ترانزیتی از کشور‌های خلیج فارس به بصره و ترکیه فراهم می‌کند و عراق را صرفا به یک نقطه ترانزیت تبدیل خواهد کرد. کسانی که این دیدگاه را دارند، استدلال می‌کنند کمربند و جاده تنها راه‌حل برای نجات اقتصادی عراق است.

یکی از ذی‌نفعان اصلی این پروژه نیز ترکیه است که سود راهبردی آن بیشتر از عراق خواهد بود. از این منظر، قرار است حجم تجارت بین ترکیه و عراق با پروژه بزرگ فائو از ۱۵ میلیارد دلار به ۳۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۳۰ افزایش یابد که با توجه به تراز تجارت به ترکیه، بستر مناسبی برای ورود کالا‌های این کشور خواهد بود. علاوه بر این، ترکیه از مزایای اقتصادی تبدیل شدن به یک مرکز ترانزیت بهره‌مند خواهد شد. در این صورت، «پروژه جاده توسعه» بین ترکیه و عراق نباید به عنوان یک خط قطار ساده دیده شود. با این پروژه، ظرفیت تجاری منطقه خلیج فارس، از جمله عراق و حتی کل خاورمیانه از طریق ترکیه به جهان منتقل خواهد شد.

مانع بزرگ مالی

با وجود این انتقادات دولت عراق مصمم به توسعه این پروژه است. اما به نظر می‌رسد، با وجود تب و تاب فراوان اولیه، مباحث پیرامون کمتر شده که بیشتر به دلیل مشکلات مالی است. دو سال پس از آغاز به کار پروژه جاده توسعه عراق و با وجود اهمیت راهبردی در اتصال آسیا و اروپا از طریق عراق و ترکیه، هیچ پیشرفت واقعی نداشته است. این پروژه با بودجه‌ای بالغ بر ۱۷ میلیارد دلار، یک کریدور ترکیبی بزرگراه و راه‌آهن است که ۱۲۰۰ کیلومتر از عراق تا بنادر ترکیه امتداد دارد و هدف اصلی آن حمل و نقل کالا بین اروپا و کشور‌های خلیج فارس عنوان می‌شود.

این پروژه در جریان سفر محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق به آنکارا در ۸ مه ۲۰۲۵، دوباره مطرح شد. وی پس از دیدار با اردوغان اظهار داشت که آنها پروژه جاده توسعه را ارزیابی کرده و در پی ایجاد یک نهاد اجرایی برای نظارت بر آن هستند. اردوغان نیز گفت که این پروژه به طور قابل توجهی به ثبات و رفاه عراق و منطقه کمک خواهد کرد. وی از کشور‌های علاقه‌مند خواست تا به این ابتکار راهبردی بپیوندند.

اورال اوغلو، وزیر حمل و نقل ترکیه نیز تاکید کرد که جاده توسعه به مراحل پیشرفته‌ای رسیده و تامین مالی بخش خصوصی می‌تواند با حمایت بالقوه قطر، امارات متحده عربی و موسسات مالی بین‌المللی فعال شود. در ۲۷ مه ۲۰۲۳، کنفرانس جاده توسعه با مشارکت عربستان سعودی، کویت، امارات متحده عربی، قطر، عمان، ترکیه، سوریه و اردن برگزار شد. با این حال، تنها چهار کشور -قطر، امارات متحده عربی، عراق و ترکیه- در سال ۲۰۲۴ در اربیل، تفاهم‌نامه‌ای برای اجرای این پروژه در سه مرحله امضا کردند.

از زمان آغاز به کار، پروژه جاده توسعه با انتقاداتی عمدتا به دلیل‌ عدم انجام مطالعات امکان‌سنجی تخصصی توسط دولت عراق برای اطمینان از ارزش راهبردی پروژه رو‌به‌رو بوده است. این نگرانی‌ها به دلیل محدودیت بودجه دولت مرکزی عراق تشدید نیز شده است.

البته، چالش‌های دیگری از جمله ناتوانی دولت در جذب سرمایه‌گذاری‌های مورد انتظار به دلیل فضای نامساعد کسب‌وکار، فساد بالا و تاثیر اختلافات سیاسی بر تضعیف حمایت از برنامه‌های نخست‌وزیر سودانی نیز مطرح شده است. برای غلبه به این مسائل، دولت عراق تصمیم گرفت تا این پروژه را از طریق بودجه ملی تامین مالی کند و برای شروع، به دنبال مشارکت با بخش خصوصی عراق باشد. 

در این راستا، رزاق محیباس السعداوی، وزیر حمل و نقل اعلام کرد که کابینه با گنجاندن فاز نخست این پروژه در بودجه سرمایه‌گذاری سال ۲۰۲۴ موافقت کرده است. هزینه این فاز نزدیک به ۴ تریلیون دینار عراقی (بیش از ۳ میلیارد دلار) تخمین زده شده است.

وی همچنین به ادارات مربوطه وزارتخانه دستور داد تا ظرف ۱۵ روز روند واگذاری کار طراحی و بررسی بخش راه‌آهن به یک شرکت مشاوره ایتالیایی را آغاز کنند. 

با این حال، اصرار دولت بر پیشبرد این پروژه، تردید‌های تازه‌ای را در مورد امکان‌پذیری و اجرای آن به ویژه با توجه به ظرفیت مالی محدود عراق، ایجاد کرده است. زیاد الهاشمی، اقتصاددان و مشاور حمل و نقل عراقی، در صفحه مجازی نوشت: «جاده توسعه فاقد بودجه است. ترکیه بار دیگر از عراق می‌خواهد که مشخص کند چه کسی این پروژه را تلمین مالی خواهد کرد اما دولت عراق پاسخی ندارد.»

به باور منتقدان، دولت عراق اهداف بیش از حد بلندپروازانه‌ای تعیین کرده، به یک مطالعه امکان‌سنجی ضعیف متکی است و بودجه‌ای گزاف به این پروژه اختصاص داده که همه این عوامل، سرمایه‌گذاران و حامیان مالی بالقوه را دلسرد کرد. از همین‌رو، دولت فعلی عراق مسیر دشواری پیش رو دارد اما با توجه به اینکه فقط چهار ماه تا انتخابات پارلمانی پیش رو در ۱۱ نوامبر ۲۰۲۵ باقی مانده است، این پروژه احتمالا به دولت بعدی منتقل خواهد شد.

همچنین، این واقعیت که ساختار دولتی در عراق هنوز به طور کامل تثبیت نشده است، ارتباطات خارجی گروه‌های درون دولت و اختلافات بین اربیل و بغداد، به ویژه در مورد مسائلی مانند تقسیم بودجه و درآمد‌های نفتی، احتمالا مانع پیشرفت پروژه شود. این وضعیت به چالش‌های مهمی اشاره دارد که باید برای اجرای پروژه بر آنها غلبه شود.