۰۶/مهر/۱۴۰۴ | ۱۶:۵۷
مهاجرانی: دولت مصمم به کوچک‌سازی و پاسخگویی به بخش خصوصی است جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز یکشنبه ۶ مهر ۱۴۰۴ واریز ۸۰۰ هزار تا ۱ میلیون تومان به حساب سهامداران عدالت تا آخر هفته نوری قزلجه: چالش اصلی بازار محصولات کشاورزی فاصله قیمتی تولید و مصرف است پیش‌بینی‌های بودجه‌ای برای سال ۱۴۰۵ قیمت جدید سیمان اعلام شد توقیف کالا در گمرکات صرفا بعد از قطعیت یافتن مطالبه نامه گمرکی پرداخت ۳۰ درصد از مطالبات بخش خصوصی رئیس بانک مرکزی: دلار ۷۰ هزار تومانی را تثبیت می‌کنیم واریز ۵۲ میلیارد تومان از محل مالیات بر ارزش افزوده به حساب امورعشایر ایلام بهبود جایگاه ایران در تعاملات ریلی با کشورهای CIS کم‌کاری بانک‌ها در بافت فرسوده آخرین مهلت ثبت‌نام جاماندگان سود سهام عدالت اعلام شد + لینک ثبت‌نام زمان حراج سکه طلا اعلام شد شیوه‌نامه‌های اجرایی برای رتبه‌بندی شرکت‌های هواپیمایی تدوین می‌شود بریکس شرایط دورزدن تحریم‌های تسلیحاتی را برای ایران فراهم می‌کند قیمت روز گوشی ۶ مهر ۱۴۰۴ طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا یکشنبه ۶ مهر ۱۴۰۴ + جدول احتمال مسدودشدن دارایی کاربران ایرانی در تتر کاهش محدودیت‌های برقی استان تهران در تابستان ۱۴۰۵ عوارض آزادراه‌ها به حساب بانکی وصل شد+ جزییات در برابر چالش‌های اقتصادی، بخش خصوصی آمادگی مقابله دارد بخش خصوصی نیازمند هماهنگی بیشتر با دولت برای حل مشکلات اقتصادی ساعات کاری ادارات دولتی در تهران و شهرستانها مهر ۱۴۰۴ نیاز به اصلاحات جدی در سیاست‌های اقتصادی و کاهش مداخلات دولتی ثبت نام ایران خودرو امروز ۶ مهر ۱۴۰۴+ لینک و شرایط تحویل پالایشگاه فاز ۱۴ به مجتمع گاز پارس جنوبی قیمت دلار و ارز دربازار ارز تجاری امروز ۶ مهر ۱۴۰۴ اعلام زمان واریز سود سهام عدالت + مبلغ و جزییات رکورد تاریخی معاملات روزانه گواهی شمش طلا شکسته شد استقبال خریداران خارجی از عرضه گاز مایع در بورس انرژی قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۶ مهر ۱۴۰۴ صندوق‌های طلا در تابستان امسال بالاترین بازده را کسب کردند تعداد سهام‌داران فعال بورس از مرز ۴۴۴ هزار کد فراتر رفت هشدار هواشناسی امروز ۶ مهر ۱۴۰۴ مانعی بزرگ برای پرسپولیسی شدن بازیکن سابق نیوکاسل ۱۳۰ چاه نفت وارد مدار تولید شد قیمت جدید اجاره‌خانه در تهران نرخ تورم شهریور ماه اعلام شد جدول قیمت گوشی شیائومی امروز شنبه ۵ مهر ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز شنبه ۵ مهر ۱۴۰۴ قیمت گوشت قرمز امروز شنبه ۵ مهر ماه ۱۴۰۴ + جدول ملاک‌های حذف یارانه‌ها اعلام شد آغاز نصب برج‌های تخلیه اضطراری گاز در تهران تاخیر در اعلام قیمت خرید تضمینی گندم به نفع کشاورزان تمام می‌شود سامانه ارز خدماتی آبان‌ماه فعال می‌شود کاهش پیک مصرف برق به زیر ۵۰ هزار مگاوات قیمت روز گوشی ۵ مهر ۱۴۰۴ طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا شنبه ۵ مهر ۱۴۰۴ + جدول ثبت نام ایران خودرو ویژه مهر ۱۴۰۴+ شرایط و مراحل ثبت نام+ لینک سایت ایران خودرو تفحص از وزارت جهاد درخصوص واردات نهاده های دامی روی میز بهارستان مکانیسم ماشه چیز جدیدی نداشت وزارت نیرو: ماینر غیرمجاز گزارش دهید و تا ۳۰۰ میلیون پاداش بگیرید مشوق‌های صادراتی ۱۴۰۴ این هفته ابلاغ می‌شود حراج ۲۴ همتی اوراق مالی اسلامی دولتی در روز سه‌شنبه ۸ مهر ۱۴۰۴ ذخایر طلای کشور پشتوانه مطمئنی برای خنثی‌سازی اسنپ‌بک/ ایران روابطی گسترده با کشور‌های آسیایی دارد ۲۶ هزار میلیارد تومان مبادله اوراق بهادار و کالا در ۴ بورس ایران هدر رفت ۱۳ میلیارد متر مکعب آب با ضایعات بخش کشاورزی جابجایی ۷۹ میلیون مسافر با استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی لیست قیمت جدید کارخانه‌ای ایران خودرو در مهر ۱۴۰۴+جدول فروش نفت با ماشه متوقف نمی‌شود ثبت نام خودرو‌های سایپا امروز ۵ مهر ۱۴۰۴+ شرایط و لینک ثبت نام سایپا افتتاح حساب جدید برای دارندگان بیش از ۱۰ حساب فعال ممنوع شد آتیه صبا بورسی شد لغو ممنوعیت ترخیص برنج در فصل برداشت رشد ۵.۶ درصدی بخش کشاورزی در یک سال گذشته رشد ۴۰ هزار واحدی شاخص کل در نخستین ساعت معاملات تکلیف افزایش حقوق کارگران مشخص شد‌ دستیار اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی منصوب شد قیمت دلار و ارز در بازار ارز‌های تجاری امروز ۵ مهر ۱۴۰۴ ایست نرخ سود بین‌بانکی روی ۳۳.۹۹٪ برنامه مسابقات مرحله نیمه‌نهایی والیبال قهرمانی جهان ۲۰۲۵ امروز شنبه ۵ مهر ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۵ مهر ۱۴۰۴ قیمت جهانی طلا امروز ۵ مهر ۱۴۰۴ معامله ۴۸ همت محصول و کالا در بورس کالا وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۵ مهر ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۵ مهر ۱۴۰۴ قطعنامه چین و روسیه برای تمدید اسنپ‌بک رأی نیاورد حضور وزیر ارتباطات جهت پاسخگویی به نمایندگان در کمیسیون صنایع قطر میزبان مسابقات جهانی والیبال شد نکاتی درباره اسناد افشا شده رژیم اسرائیل توسط وزارت اطلاعات درخواست لحظه آخری عراقچی از شورای امنیت اسلامی: ایران اهل تعامل بوده اما غرب راه تقابل را انتخاب کرده است لاریجانی: ایران در صورت فعال شدن مکانیسم ماشه همکاری با آژانس را متوقف می‌کند دریای خزر مواج شد تردد روان و بدون ترافیک در جاده‌های شمال محموله ۱۱۱ میلیون دلاری نفت خام ایران به هند رسید دست و پنجه مستاجران با بازار اجاره! این مناطق از امشب منتظر باران باشند جزئیات ۵ نوع صورت‌حساب‌ الکترونیکی در نظام مالیات بر ارزش افزوده قیمت دو مدل پژو ۲۰۷ برای مهر ماه اعلام شد حبس ۶ همت سود سهام عدالت مردم در جیب ۴ شرکت بزرگ قیمت پلاتین در بورس نیویورک به بالاترین رقم از سال ۲۰۱۳ رسید عارف: تامین انرژی مورد نیاز بخش تولید در اولویت اقدامات دولت است طلای جهانی پس رفت قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو جمعه ۴ مهر ۱۴۰۴ آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان ترامپ دستور فروش تیک‌تاک را امضا کرد تمدید به‌روزرسانی‌های امنیتی رایگان ویندوز ۱۰ جاده چالوس از ساعت ۱۲ امروز یکطرفه می‌شود تولید طلا در ایران به ۲۵ تن در سال می‌رسد ثبت سفارش موز، قهوه و دانه کنجد فردا آغاز می‌شود پروژه ریلی شیراز - بندرعباس توجیه اقتصادی ندارد بلومبرگ: هند خواستار از سرگیری واردات نفت ایران شد پرداخت ۳ هزار و ۲۰۶ میلیارد تومان دیگر از مطالبات گندم‌کاران تامین ارز کالاهای اساسی از مرز ۶.۹ میلیارد دلار گذشت عرضه ۱۱ محصول در هشتمین دوره ثبت درخواست خرید محصولات ایران‌خودرو بدون نیاز به حساب وکالتی واگذاری اجرای ۳۴ کیلومتر از راه‌آهن رشت-آستارا به شرکت کاسپین روسیه وزیر نیرو: مشکل تامین آب شرب مردم برطرف می‌شود پرداخت ۹۵ درصدی مطالبات گندم کاران رشد ۱۱ درصدی پرداخت وام ازدواج واریز سود سهام عدالت ۱۴۰۴ منتفی شد؟ اسلامی: ۵ هزار مگاوات برق اتمی در سایت «ایران هرمز» تولید خواهد شد زیان ماهانه ۵ هزار میلیاردی به دلیل تاخیر وزارت کار در حذف یارانه پردرآمدها عارف کلیات سند برنامه ملی گذر مرز به مرز را تایید کرد مجلس برای بیمه رانندگان تاکسی‌های اینترنتی دست به‌کار شد کیف‌‏پول ایرانی‌‏ها چقدر امنیت دارد؟ ایست قیمت طلای جهانی لیست قیمت اجاق گاز مهر ۱۴۰۴ قیمت روز گوشی ۳ مهر ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو پنجشنبه ۳ مهر ۱۴۰۴ پرداخت سود سهام عدالت؛ وعده‌هایی که فراموش شد پیش‌فروش و حراج سکه بانک مرکزی از هفته آینده آغاز می‌شود مهلت ۲ ساله بانک مرکزی به صندوق‌های قرض‌الحسنه برای تطبیق با دستورالعمل جدید پایان تعمیرات اساسی سکوهای چهارگانه فاز ۱۳ پارس جنوبی ۹۷ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی داریم بورس تهران با افت ۲۰ هزار واحدی بسته شد وزیر نفت: تدابیر لازم برای مواجهه با مکانیسم ماشه پیش‌بینی شده است سند ۲۰ ساله استاندارد و کیفیت کشور تصویب شد قیمت روز گوشی ۲ مهر ۱۴۰۴ عضویت در شانگهای و بریکس برگ برنده ایران در خنثی‌سازی اسنپ‌بک سازوکار جدید دولت برای وصول مابه‌التفاوت بهای خوراک پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها ثبت نام سایپا امروز ۲ مهر ۱۴۰۴+ شرایط و لینک سایت ثبت نام فروش فوق العاده سایپا تمدید فراخوان تسهیلات بانکی برای احداث نیروگاه‌های سه مگاواتی اسقاط ۱۰۵ هزار خودرو فرسوده در نیمه امسال فرآیند تجاری واردات یونجه از تمامی کشورها تسهیل شد جزئیات جدید از رفع تعهد ارزی صادرات قیر و هیدروکربن با طلا و موبایل قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهار شنبه ۲ مهر ۱۴۰۴ برجام تحریمی را لغو نکرد که با اسنپ‌بک برگردد؛ گرانی ارز فضاسازی روانی‌ست عمده مردم معاف از مالیات بر سوداگری؛ کاهش تورم با این پایه مالیاتی فروش بیش از ۵ هزار میلیارد ریال کالا در مزایده اموال تملیکی کاهش احتمال توقیف خودرو در تصادف جرحی با ابلاغیه جدید دولت آخرین مهلت اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۳ رسیدگی به دعاوی کارگری و کارفرمایی تسریع می شود همکاری بین دستگاه‌ها شرط اصلی ارتقای کیفیت خدمات است آمادگی برای آغاز سال زراعی جدید جزئیات بودجه‌ای بخش آموزش و پرورش+ پرداخت پاداش پایان خدمت معلمان برگزاری چهاردهمین آزمون استخدامی فراگیر در نیمه دوم سال ۱۴۰۴ قیمت روز گوشی ۱ مهر ۱۴۰۴ اسناد عادی مشمول مالیات نمی شوند مسیر تحول کشتیرانی جمهوری اسلامی در شش دهه مهاجرانی: تدابیر لازم را درباره مکانیسم ماشه داریم/برای قدرت موشکی از کسی اجازه نمی‌گیریم پزشکیان عازم نیویورک شد آغاز ثبت سفارش واردات ۷ محصول کشاورزی از هفته آینده اطلاعیه سازمان تامین اجتماعی در خصوص پرداخت کمک‌هزینه اولاد بازماندگان آغاز برخورد گمرک با تخلفات رجیستری مسافری قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۱ مهر ۱۴۰۴ مصوبه تمدید پروانه‌های اکتشاف معادن از دستور کار خارج شد قیمت منطقی هر عدد تخم‌مرغ اعلام شد نرخ پیشنهادی خرید تضمینی گندم اعلام شد سهمیه واردات برای بازرگانان جدید اعلام شد ساعت شروع به‌کار ادارات کلان‌شهرها دو هفته اول مهرماه شناور شد قیمت روز گوشی ۳۱ شهریور ۱۴۰۴ جزئیاتی از سفر پزشکیان به نیویورک آغاز محدودیت کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای از مهرماه کاهش ۱۰ درصدی تولید سیمان در ۳ ماهه امسال قیمت عمده میوه و سبزیجات در هفته جاری تعیین شد+جدول معادن با ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت واقعی کار می‌کنند ۲۷ میلیون تن تولید فولاد قربانی قطعی برق و گاز شد عراق صادرات نفت را افزایش می‌دهد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۴ ارائه تسهیلات ۵۰۰میلیون تومانی به تولیدکنندگان پوشاک از مهر اعتراض آموزشگاه‌های آزاد به تعرفه‌های جدید فنی و حرفه‌ای هزینه پرداختی اصناف ربطی به سامانه سپتام ندارد افزایش ۷ درصدی عرضه گوشت قرمز امکان واردات خودرو از منطقه آزاد اینچه‌برون فراهم شد زمان جدید ارائه لایحه بودجه به مجلس اولین محموله کارنه‌تیر از ایران به کویت صادر شد فردا، آخرین مهلت صادرکنندگان برای تسویه دیون ارزی سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۰ واردات خودرو از مسیر گمرک اینچه‌برون ممکن شد محکومیت یک شرکت فولادی بابت فرار مالیاتی ۳۰ میلیارد تومانی ابلاغ شیوه نامه وصول عوارض عرضه کالاها و خدمات آسیب‌رسان به سلامت واریز حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی امروز ۲۹ شهریور ۱۴۰۴ معاون وزیر تعاون: حضور شفاف اتباع مجاز در بازار کار ایران محدودیتی نخواهد داشت تغییر ساعت کاری ادارات و بانک‌ها از روز سه‌شنبه+ جزییات پایانی بر فرار مالیاتی شرکت‌های جعلی با صورت حساب الکترونیک ضرورت برگزاری فوری جلسه شورای‌عالی کار برای ترمیم دستمزد افزایش حجم تبادلات پستی ایران و ارمنستان با اجرای تفاهم‌نامه جدید عضو کمیسیون امنیت ملی: با تقویت بانک کشاورزی، ظرفیت های پنهان بخش کشاورزی شکوفا می شود بودجه سال ۱۴۰۵ با فرایند جدید مورد بررسی قرار خواهد گرفت لغو عوارض تاکسی‌های اینترنتی و تصویب تعلیق مجوز بنزین سوپر احتمال تغییر دهک برخی خانوارها در این ماه درخواست میلیاردر اماراتی از کشورهای عربی برای تحریم هوایی رژیم اشغالگر مبالغ پرداختی مودیان تبصره ۱۰۰ در حساب مالیاتی آنان ثبت و در محاسبات بدهی لحاظ می‌شود توقف رشد طلا پس از رکوردزنی پیش از نشست فدرال رزرو سیم‌کارت الکترونیکی، گامی نوین در صنعت ارتباطات اروپا تحریم‌های جدید علیه روسیه را به تعویق انداخت ایدکوپرس؛ بازوی پرسی سایپا در قلب صنعت قطعه‌سازی ایران جایگاه برتر بانک کشاورزی در شاخص خوداتکایی مالی دبیرکل اوپک: تقاضای نفت تا ۲۰۵۰ به ۱۲۳ میلیون بشکه در روز می‌رسد کاهش صادرات نفت عراق به آمریکا فشار دولت ترامپ به گروه ۷ برای اعمال تعرفه علیه چین و هند سفر تهرانی ها کیفیت اینترنت موبایل را بهتر کرد ترامپ دست به دامان گروه ۷ شد قیمت ارزهای دیجیتال امروز جمعه ۲۱ شهریور ماه عقبگرد قیمت نفت در بازار جهانی چگونه هوش مصنوعی مانع فروپاشی گوگل شد؟ اتحادیه اروپا به درخواست ترامپ علیه هند و چین عمل نمی‌کند «فضانوردان مصنوعی»، مسافران آینده مریخ خواهند بود! پیش‌فروش محصولات سایپا از فردا آغاز می‌شود وابستگی محبوب‌ترین وی‌پی‌ان‌های گوگل‌پلی فاش شد جستجوی گوگل و یوتیوب قطع شد دلیل اختلال در اینترنت مشخص شد تبلیغات رسانه‌ای رمزارزهای بدون مجوز ممنوع شد + متن ضوابط کروز؛ اولین و تنها تولیدکننده ایربگ جانبی با گواهینامه استاندارد ملی هیبریدی‌ها چگونه به امنیت انرژی ایران کمک می‌کنند؟ زنجیره تأمین در آستانه فروپاشی؛ هشدار قطعه‌سازان درباره حکم تعزیرات آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان ادامه طرح تکمیل‌کاری محصولات پارس‌خودرو تا تحویل آخرین خودرو تقدیر رئیس کمیسیون اصل نود مجلس، از حضور قدرتمند سایپا در نمایشگاه خودرو مشهد تولید روزانه سایپا از مرز ۱۶۰۰ دستگاه خودرو در روز گذشت آزمون های ارتقا شغلی کارکنان بانک ایران زمین برگزار شد قیمت بیت‌کوین و اتریوم امروز شنبه ۸ شهریور ۱۴۰۴/ کاهش قیمت بیت کوین دانسته‌های گمرکی اربعین ویژه زائران کدام خانه‌ها مشمول مالیات برخانه‌های خالی می‌شوند؟ میزان تقاضای مصرف برق همچنان نزدیک ۸۰ هزار مگاوات صدور صورتحساب الکترونیکی در ۱۲۰ ثانیه قیمت ارز اربعین/دلار مبادله‌ای رشد کرد افت قیمت دام زنده/ متعادل شدن قیمت گوشت قرمز در بازار تولید محصولات لبنی ؛ صنعتی حساس و استراتژیک در صنایع غذایی کشور خشکی تالاب گاو خونی منشأ ریز گرد‌ها و آلودگی هوا‌ی استان اصفهان تنور نفت

ترمز پروژه «مسیر توسعه» کشیده شد؟

با وجود تب و تاب اولیه برای راه‌اندازی کریدور مسیر توسعه، به نظر می‌رسد که این پروژه به چالش‌های اساسی به ویژه در بخش مالی مواجه شده که راه‌اندازی آن را با تردید مواجه می‌کند.
ترمز پروژه «مسیر توسعه» کشیده شد؟
کد خبر:۲۵۹۹۵

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ در میان نبرد‌های آشکار و پنهان کشور‌ها برای تصاحب کریدور‌های تجاری، عراق و ترکیه نیز به دنبال اتصال خلیج فارس به اروپا از طریق تعریف پروژه «مسیر توسعه» هستند.

این پروژه بین ترکیه و عراق، یک طرح زیرساختی در مقیاس بزرگ است که دو کشور را از طریق راه‌آهن، جاده و دریا به هم متصل و یک شبکه ریلی و جاده‌ای ۱۲۰۰ کیلومتری از بندر بزرگ فاو تا بندر مرسین ترکیه ایجاد می‌کند. هدف این پروژه، قرار دادن عراق به عنوان یک مرکز ترانزیت بین آسیا و اروپا، کوتاه کردن زمان تجارت و ایجاد یک مسیر تجاری کارآمدتر است. 

براساس اظهارات مقامات ترک، این پروژه همچنین می‌تواند به عنوان جایگزینی برای کانال سوئز، مهمترین نقطه ترانزیتی برای تجارت در منطقه، در نظر گرفته شود. کانال سوئز یک گره ترانزیتی حیاتی، به ویژه برای تجارت بین اروپا و آسیا است. با این حال، ظرفیت حمل کانال سوئز گا‌ها به دلیل عواملی مانند بی‌ثباتی سیاسی و عوارض بالا محدود و استفاده از کانال دشوار می‌شود.

پروژه جاده توسعه نیز می‌تواند به عنوان جایگزینی برای کانال سوئز با هدف مشابه قرار گیرد و یک مسیر مستقیم به اروپا از طریق ترکیه فراهم کند؛ بنابراین راه‌حلی برای انسداد احتمالی کانال سوئز ارائه می‌دهد و امکان ادامه تجارت را با کارایی بیشتر فراهم می‌کند. 

این پروژه همچنین می‌تواند به عنوان جایگزینی برای «ابتکار کمربند و جاده» چین (BRI) و حتی جایگزینی برای «کریدور اقتصادی هند-خاورمیانه-اروپا» (IMEC) در نظر گرفته شود. کریدور اقتصادی هند-خاورمیانه-اروپا (IMEC) در اجلاس G۲۰ توسط ایالات متحده، هند، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، فرانسه، آلمان، ایتالیا و اتحادیه اروپا راه‌اندازی شد.

این کریدور از هند به اروپا از طریق امارات متحده عربی، عربستان سعودی، اردن و اسرائیل امتداد می‌یابد و شامل خطوط دریایی و ریلی خواهد بود. IMEC خود به عنوان مسیری جایگزین برای «ابتکار کمربند و جاده» چین در نظر گرفته می‌شود. 

اگرچه تعهدات مالی برای این پروژه هنوز نهایی نشده است اما انتظار می‌رود به زودی یک طرح عملیاتی تهیه شود. انتظار می‌رود IMEC به امنیت انرژی جهانی و افزایش ادغام اقتصادی بین آسیا، اروپا و خاورمیانه کمک کند. اهمیت استراتژیک IMEC با اعلام ایتالیا مبنی بر خروج از ابتکار کمربند و جاده چین، آشکارتر شد.

سود ریاض و آنکارا

با این وجود مخالفان این پروژه معتقدند که طرح جاده توسعه، مزایای محدودی برای عراق فراهم خواهد کرد و بزرگترین ذی‌نفع آن عربستان سعودی خواهد بود. به گفته آنها، مزایای اقتصادی جاده توسعه در مقایسه با مزایای ارائه شده توسط طرح جاده ابریشم که عراق را به دروازه اصلی تجارت جهانی تبدیل خواهد کرد، کمتر قابل توجه است. همچنین، کشور‌های عربی خلیج فارس با اتصال به بندر عباس ایران به راحتی می‌توانند به ترکیه و اروپا متصل شوند.

همچنین، گروه‌های دیگر به شدت با پروژه جاده توسعه و اتصال ریلی عراق مخالف هستند و آن را مانعی برای پروژه کمربند و جاده چین می‌دانند. به گفته آنها، جاده توسعه، یک اتصال ریلی ترانزیتی از کشور‌های خلیج فارس به بصره و ترکیه فراهم می‌کند و عراق را صرفا به یک نقطه ترانزیت تبدیل خواهد کرد. کسانی که این دیدگاه را دارند، استدلال می‌کنند کمربند و جاده تنها راه‌حل برای نجات اقتصادی عراق است.

یکی از ذی‌نفعان اصلی این پروژه نیز ترکیه است که سود راهبردی آن بیشتر از عراق خواهد بود. از این منظر، قرار است حجم تجارت بین ترکیه و عراق با پروژه بزرگ فائو از ۱۵ میلیارد دلار به ۳۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۳۰ افزایش یابد که با توجه به تراز تجارت به ترکیه، بستر مناسبی برای ورود کالا‌های این کشور خواهد بود. علاوه بر این، ترکیه از مزایای اقتصادی تبدیل شدن به یک مرکز ترانزیت بهره‌مند خواهد شد. در این صورت، «پروژه جاده توسعه» بین ترکیه و عراق نباید به عنوان یک خط قطار ساده دیده شود. با این پروژه، ظرفیت تجاری منطقه خلیج فارس، از جمله عراق و حتی کل خاورمیانه از طریق ترکیه به جهان منتقل خواهد شد.

مانع بزرگ مالی

با وجود این انتقادات دولت عراق مصمم به توسعه این پروژه است. اما به نظر می‌رسد، با وجود تب و تاب فراوان اولیه، مباحث پیرامون کمتر شده که بیشتر به دلیل مشکلات مالی است. دو سال پس از آغاز به کار پروژه جاده توسعه عراق و با وجود اهمیت راهبردی در اتصال آسیا و اروپا از طریق عراق و ترکیه، هیچ پیشرفت واقعی نداشته است. این پروژه با بودجه‌ای بالغ بر ۱۷ میلیارد دلار، یک کریدور ترکیبی بزرگراه و راه‌آهن است که ۱۲۰۰ کیلومتر از عراق تا بنادر ترکیه امتداد دارد و هدف اصلی آن حمل و نقل کالا بین اروپا و کشور‌های خلیج فارس عنوان می‌شود.

این پروژه در جریان سفر محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق به آنکارا در ۸ مه ۲۰۲۵، دوباره مطرح شد. وی پس از دیدار با اردوغان اظهار داشت که آنها پروژه جاده توسعه را ارزیابی کرده و در پی ایجاد یک نهاد اجرایی برای نظارت بر آن هستند. اردوغان نیز گفت که این پروژه به طور قابل توجهی به ثبات و رفاه عراق و منطقه کمک خواهد کرد. وی از کشور‌های علاقه‌مند خواست تا به این ابتکار راهبردی بپیوندند.

اورال اوغلو، وزیر حمل و نقل ترکیه نیز تاکید کرد که جاده توسعه به مراحل پیشرفته‌ای رسیده و تامین مالی بخش خصوصی می‌تواند با حمایت بالقوه قطر، امارات متحده عربی و موسسات مالی بین‌المللی فعال شود. در ۲۷ مه ۲۰۲۳، کنفرانس جاده توسعه با مشارکت عربستان سعودی، کویت، امارات متحده عربی، قطر، عمان، ترکیه، سوریه و اردن برگزار شد. با این حال، تنها چهار کشور -قطر، امارات متحده عربی، عراق و ترکیه- در سال ۲۰۲۴ در اربیل، تفاهم‌نامه‌ای برای اجرای این پروژه در سه مرحله امضا کردند.

از زمان آغاز به کار، پروژه جاده توسعه با انتقاداتی عمدتا به دلیل‌ عدم انجام مطالعات امکان‌سنجی تخصصی توسط دولت عراق برای اطمینان از ارزش راهبردی پروژه رو‌به‌رو بوده است. این نگرانی‌ها به دلیل محدودیت بودجه دولت مرکزی عراق تشدید نیز شده است.

البته، چالش‌های دیگری از جمله ناتوانی دولت در جذب سرمایه‌گذاری‌های مورد انتظار به دلیل فضای نامساعد کسب‌وکار، فساد بالا و تاثیر اختلافات سیاسی بر تضعیف حمایت از برنامه‌های نخست‌وزیر سودانی نیز مطرح شده است. برای غلبه به این مسائل، دولت عراق تصمیم گرفت تا این پروژه را از طریق بودجه ملی تامین مالی کند و برای شروع، به دنبال مشارکت با بخش خصوصی عراق باشد. 

در این راستا، رزاق محیباس السعداوی، وزیر حمل و نقل اعلام کرد که کابینه با گنجاندن فاز نخست این پروژه در بودجه سرمایه‌گذاری سال ۲۰۲۴ موافقت کرده است. هزینه این فاز نزدیک به ۴ تریلیون دینار عراقی (بیش از ۳ میلیارد دلار) تخمین زده شده است.

وی همچنین به ادارات مربوطه وزارتخانه دستور داد تا ظرف ۱۵ روز روند واگذاری کار طراحی و بررسی بخش راه‌آهن به یک شرکت مشاوره ایتالیایی را آغاز کنند. 

با این حال، اصرار دولت بر پیشبرد این پروژه، تردید‌های تازه‌ای را در مورد امکان‌پذیری و اجرای آن به ویژه با توجه به ظرفیت مالی محدود عراق، ایجاد کرده است. زیاد الهاشمی، اقتصاددان و مشاور حمل و نقل عراقی، در صفحه مجازی نوشت: «جاده توسعه فاقد بودجه است. ترکیه بار دیگر از عراق می‌خواهد که مشخص کند چه کسی این پروژه را تلمین مالی خواهد کرد اما دولت عراق پاسخی ندارد.»

به باور منتقدان، دولت عراق اهداف بیش از حد بلندپروازانه‌ای تعیین کرده، به یک مطالعه امکان‌سنجی ضعیف متکی است و بودجه‌ای گزاف به این پروژه اختصاص داده که همه این عوامل، سرمایه‌گذاران و حامیان مالی بالقوه را دلسرد کرد. از همین‌رو، دولت فعلی عراق مسیر دشواری پیش رو دارد اما با توجه به اینکه فقط چهار ماه تا انتخابات پارلمانی پیش رو در ۱۱ نوامبر ۲۰۲۵ باقی مانده است، این پروژه احتمالا به دولت بعدی منتقل خواهد شد.

همچنین، این واقعیت که ساختار دولتی در عراق هنوز به طور کامل تثبیت نشده است، ارتباطات خارجی گروه‌های درون دولت و اختلافات بین اربیل و بغداد، به ویژه در مورد مسائلی مانند تقسیم بودجه و درآمد‌های نفتی، احتمالا مانع پیشرفت پروژه شود. این وضعیت به چالش‌های مهمی اشاره دارد که باید برای اجرای پروژه بر آنها غلبه شود.