۰۵/تير/۱۴۰۴ | ۲۲:۱۶

تجارت دریایی اسرائیل در سراشیبی سقوط

حملات موشکی ایران به بندر حیفا، به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مراکز تجارت دریایی اسرائیل، چالش‌های اقتصادی زیادی برای رژیم صهیونیستی که به تجارت دریایی وابسته است، ایجاد کرده است.
تجارت دریایی اسرائیل در سراشیبی سقوط
کد خبر:۲۶۴۴۵
به گزارش اقتصاد معاصر؛ حملات موشکی اخیر ایران به بندر حیفا که به عنوان دروازه تجارت این رژیم با دیگر کشورها شناخته می‌شود، باعث ویرانی‌های بی‌سابقه‌ای شده است. این ویرانی‌ها نه تنها روند تجاری را مختل کرده‌اند، بلکه قیمت‌ها نیز به طرز خیره‌کننده‌ای افزایش یافته است؛ به‌طوری‌که قیمت یک بطری آب به ۲۰ دلار (معادل نزدیک به یک میلیون و هشتصد هزار تومان) رسیده است.کارشناسان بر این باورند که اختلال در این بنادر مزایای اقتصادی را برای رژیم صهیونیستی به شدت به خطر انداخته است.باتوجه به این‌که بیش از ۹۹ درصد از واردات و صادرات اسرائیل از طریق دریا انجام می‌شود، چنانچه شرایط ادامه پیدا کند، اقتصاد این رژیم در آستانه فروپاشی قرار خواهد گرفت. هزینه‌های بیمه کشتی‌ها به دلیل افزایش ریسک ناشی از حملات، در حال افزایش است و این می‌تواند به افزایش هزینه‌های کلی واردات و در نتیجه کمبود کالاهای اساسی منجر شود.شهر بندری حیفا به خاطر موقعیت جغرافیایی خود در شرق دریای مدیترانه و تأمین بیش از ۶۵ درصد نیاز داخلی کشور به سوخت پالایش‌شده، برای رژیم صهیونیستی حیاتی است. با این حال، در شرایط فعلی و پس از حملات موشکی، این بندر با عدم کارایی مواجه است.بندر اشدود نیز به عنوان دیگر بندر کلیدی، وظیفه تامین نیازهای عمده تجاری را بر دوش دارد و بخش عمده‌ای از واردات کالاها به ویژه خودرو و مواد غذایی را به عهده دارد.توقف فعالیت‌های شرکت «مرسک» تنها بخشی از یک تصویر بزرگ‌تر است که در آن بحران‌های اقتصادی و اجتماعی می‌تواند شدت بگیرد. اگر وضع به همین روال ادامه پیدا کند، نظام اجتماعی اسرائیل خطر جدی بحران‌های اجتماعی و نارضایتی عمومی را تجربه خواهد کرد.
 
در عین حال، تلاش‌های بین‌المللی برای بازسازی این بنادر و احیای تجارت همچنان ادامه دارد، ولی به نظر می‌رسد که با توجه به شرایط موجود، آینده این بنادر و تجارت خارجی رژیم صهیونیستی در خطر است. جالب است بدانید که بندر حیفا یکی از ستون‌های کریدور آمریکایی-صهیونیستی آیمک (IMEC) است که قرار بود موقعیت بی‌نظیر ایران در شاهراه تجارت جهانی را دور بزند و امنیت اقتصادی کشور را دچار بحران کند.کریدور عرب-مدیترانه یا همان آیمک که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بنیامین نتانیاهو از آن با عنوان «برکت» یاد کرده بود، قرار بود هند را به اسرائیل و سپس به اروپا متصل کند و از کشورهای عربستان، امارات، اردن و مصر نیز می‌گذشت.نتانیاهو در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل، این مسیر را رقیب تنگه هرمز و محور مقاومت معرفی کرد و آن را عاملی برای کاهش نقش ترانزیتی ایران دانسته بود./فارس
ارسال نظرات