۱۳:۵۶ ۱۴۰۴/۰۴/۱۶

چشم‌انداز پروازهای اربعین ۱۴۰۴؛ نابه‌سامانی نرخ‌ها تکرار می‌شود؟

با نزدیک شدن ایام اربعین هزینه‌های سنگین فرودگاه نجف و نرخ‌های ارزی چالش جدیدی برای تعیین قیمت بلیت پروازهای زیارتی تهران و مشهد به نجف ایجاد کرده است.
چشم‌انداز پروازهای اربعین ۱۴۰۴؛ نابه‌سامانی نرخ‌ها تکرار می‌شود؟
کد خبر:۲۷۷۳۸

به گزارش اقتصاد معاصر؛ نیمه خردادماه امسال وزیر راه و شهرسازی از برنامه‌ریزی برای تعیین نرخ بلیت پروازهای اربعین خبر داد و تأکید کرد که نرخ بلیت دستوری نیست.

فرزانه صادق مالواجرد با بیان این‌که "دستوری نرخ بلیت هر چه باشد؛ نمی‌شود" اظهار کرد: باید برنامه‌ریزی پشت این موضوع باشد. روی این موضوع تاکید شد که سازمان هواپیمایی کشوری با ایرلاین‌ها جلسه‌ای را برگزار کند و به نرخی برسیم که این قیمت با تمام ملاحظات، بتواند خدمات را به مردم بدهد.

وی افزود: این‌که زائران در اوج سفرهای اربعین قیمت‌های عجیب و غریب بلیت را تجربه کنند، تمام تلاش ما این است که این بار این اتفاق نیفتد.

بلافاصله پس از اظهارات وزیر راه و شهرسازی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از رایزنی با فرودگاه نجف برای کاهش هزینه پروازهای اربعین خبر داد و گفت: هزینه هندلینگ هر پرواز در این فرودگاه 10 هزار دلار است.

مقصود اسعدی‌سامانی با بیان این‌که یکی از مسائلی که شرکت‌های هواپیمایی داخلی با آن مواجه هستند، هزینه‌های سنگینی است که فرودگاه نجف دریافت می‌کند به تسنیم گفته بود: فرودگاه نجف برخلاف تمام فرودگاه‌های دنیا، هم در زمان ورود مسافر و هم در زمان خروج، عوارض دریافت می‌کند. این فرودگاه برای ورود و خروج مسافر مجموعاً 30 دلار دریافت می‌کند.

وی با یادآوری این‌که این فرودگاه برای استفاده از هر ویلچر 35 دلار از شرکت هواپیمایی می‌گیرد، یکی دیگر از هزینه‌های دریافتی توسط فرودگاه نجف را دریافت نقدی رویالتی برای پروازهای مازاد بر توافق دوجانبه (120 پرواز در هفته) عنوان و تصریح کرد: فرودگاه مذکور برای هواپیماهای بدنه باریک 2000 دلار و هواپیماهای پهن‌پیکر 4000 دلار دریافت می‌کند. به‌طوری‌که هزینه هندلینگ هر پرواز از شرکت‌های هواپیمایی ایرانی حدود 10 هزار دلار تمام می‌شود که تبعات این هزینه تأثیر قابل توجهی بر روی قیمت بلیت دارد.

وی از رایزنی با مسئولان فرودگاه نجف برای کاهش هزینه‌های تحمیلی به شرکت‌های هواپیمایی ایرانی خبر داد و گفت: مکاتباتی در این زمینه صورت گرفته و امیدواریم مسئولان مربوطه عراقی با تعدیل قیمت‌های هندلینگ و حذف رویالتی به کاهش هزینه سفر مشتاقان زیارت عتبات عالیات کمک کنند.

نابه‌سامانی پروازهای اربعین تکرار می‌شود؟

به گزارش تسنیم،‌ اوایل مردادماه سال گذشته مقصود اسعدی‌سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در رابطه با قیمت بلیت پروازهای اربعین گفته بود: قیمت مصوب بلیت پروازهای اربعین در مسیر تهران-نجف و فرودگاه‌های غرب کشور 10 میلیون و برای مسیر مشهد-نجف و بغداد (فرودگاه‌های شرق کشور) 12 میلیون تومان است. برای مسیر یکطرفه نیز قیمت بلیت به ترتیب 5 و 6 میلیون تومان است.

وی تصریح کرد: این نرخ‌ها را شرکت‌های هواپیمایی به‌صورت داوطلبانه اعلام کرده‌اند و از مردم می‌خواهیم مراقب عوامل واسطه‌ای در خصوص گرانفروشی احتمالی باشند.

وی با بیان این‌که این واسطه‌ها سایت‌های غیرمجاز هستند، تاکید کرد: به زائران عزیز توصیه می‌کنیم بلیت خود را به‌صورت رفت و برگشت خریداری کنند تا دچار مشکل نشوند، چراکه خرید بلیت در عراق مشمول هزینه‌های ارزی می‌شود.

وی یادآور شد: بلیت پروازهای اربعین برای تاریخ 24 مرداد تا 9 شهریور فروخته می‌شود.

این در حالی بود یک هفته پس از این اظهارات، خبرگزاری تسنیم‌ با اشاره به آغاز نشدن فروش بلیت پروازهای اربعین با قیمت‌های مصوب طی گزارشی از وضعیت نابه‌سامان این بخش خبر داد؛ «در سایت مستر بلیت قیمت بلیت پرواز تهران ـ نجف هواپیمایی آسمان 14 میلیون تومان است. نرخ بلیت پرواز ایرلاین ملی نیز 13 میلیون تومان و برای قشم‌ایر نیز همین قیمت است. بلیت مسیر پروازی مذکور برای هواپیمایی کیش 11 میلیون تومان قیمت دارد و نرخ بلیت پرواز تهران ـ نجف زاگرس و آتا نیز 11.5 میلیون تومان است.»

به گزارش تسنیم، با توجه به قیمت 8 میلیونی بلیت پرواز رفت‌ و برگشت تهران-نجف و 9.5 میلیون تومانی پرواز مشهد-نجف-مشهد در سال 1402 و با در نظر گرفتن افزایش هزینه‌های ارزی، عدم کاهش محسوس در نرخ هندلینگ فرودگاه نجف و تجربه سال 1403 به‌نظر می‌رسد در اربعین 1404 احتمالاً قیمت بلیت پرواز تهران–نجف–تهران 12 تا 13 میلیون تومان و پرواز رفت و برگشت مشهد–نجف و مشهد بغداد حدود 15 میلیون تومان تعیین شود./تسنیم