
۱۱ کریدور بزرگراهی در کشور طراحی شد

به گزارش اقتصاد معاصر؛ هوشنگ بازوند، معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ظهر امروز در آیین آغاز عملیات اجرایی احداث قطعه یک آزادراه اراک-خرم آباد با اشاره به گرامیداشت شهدای جنگ تحمیلی 12 روزه گفت: جنگ تحمیلی رژیم صهیونسیتی علیه ایران با پشتیبانی بیش از 100 کشور انجام شد و منجر به شهادت بیش از یک هزار و 100 نفر شد که باید گفت این افراد شهدای اقتدار هستند و روزی تاریخ راه و منش این شهدای اقتدار را تبیین خواهد کرد.
وی افزود امسال برنامههای مختلف افتتاح و کلنگ زنی در سطح کشور هدف گذاری شده است، آغاز عملیات اجرایی راه ارومیه به تبریز، اراک-شازند- خرم آباد و غیره از جمله برنامههای پیش بینی شده بود که از وزیر راه و شهرسازی خواهش داشتم برای افتتاح آزادراه ارومیه به تبریز حضور داشته باشند اما اصرار ایشان برای حضور در مراسم افتتاحیه آزادراه اراک-شازند خرم آباد بود، که امروز با توجه به جلسات پیش آمده نتوانستند حضور داشته باشند که از مردم و مسئولان استان مرکزی بابت عدم حضور وزیر راه و شهرسازی عذرخواهی میکنم.
بازوند تصریح کرد: با توجه به تاکید ریاست جمهور و مقام عالی وزارت 11 کریدور بزرگراهی در کشور طراحی شده که 9 کریدور ریلی و شش کریدور آزادراهی تعریف شده است، و تعدادی از حریمها به استانداران محول شد تا تعیین تکلیف شوند.
معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه در آینده جنگ انرژی ندارد و جنگ کریدورها مطرح است که باید مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: حدود 11 هزار کیلومتر کریدور آزادراهی، بزرگراهی و ریلی در کشور تعریف شده که در دل کریدورها 6500 کیلومتر بزرگراه و راه اصلی، 3300 کیلومتر ریلی و 760 کیلومتر آزادراه در حال انجام است در این کارگاه بیش از 5 هزار نفر بیش از 15 ساعت شبانه روز کار میکنند.
وی با بیان اینکه علی رغم شرایط سخت کشور، رئیس جمهور بر توسعه زیرساختهای حمل و نقل تاکید دارند، گفت: کریدور اراک- خرم آباد تحت عنوان کریدور دریا به دریا از دریای خزر به دریای فارس شروع شده که533 کیلومتر آزادراه تمام شده، 134 کیلومتر در دست اجرا و 284 کیلومتر باقی مانده است.
بازوند عنوان کرد: این محور نقش بزرگی در ترانزیت، حمل ونقل، صادرات و واردات برای کشور دارد، روان سازی ترافیک برای 20 هزار خودرو در شبانه روز را به همراه دارد، کاهش تلفات در آزادراهها زیر 5 درصد است و یکی از مزایای خوب این طرح کاهش تصادفات و حذف گردنههای پر خطر این مسیر است، این محور طول مسیر را به اراک 52 کیلومتر کاهش میدهد و صرفه جویی 70 میلیون لیتر سوخت را سالانه و اشتغال زایی 2500 نفر را به صورت مستقیم و غیرمستقیم به همراه دارد.
آزادراه اراک خرم آباد به طول 135کیلومتر بخشی از طرح مشارکت در احداث آزادراه راهجرد-اراک-خرم آباد است که با سرمایه گذاری 140 هزار میلیارد ریالی مشترک شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا شروع شد.
قرارداد این آزادراه به صورت طرح ساخت شامل عملیات طراحی و تامین مصالح و ساخت بادسس خط عبوری است، این آزادراه شامل چهار قطعه، که قطعه یک آن حد فاصل پتروشیمی شازند با بروجرد به طول 68کیلومتر است و هماکنون شاهد شروع عملیات اجرایی آن میباشیم، سایر قطعات حد فاصل بروجرد تا خرم آباد بهوطل 67میلومتر است که در سال 1400به بهرهبرداری رسیده است./تسنیم