۰۶/دی/۱۴۰۴ | ۱۱:۰۰
تورم محصول سیاست‌های غلط است نه دستمزد کارگران گازوئیل سوخت اصلی تأمین برق زمستانه شد تثبیت موقت نرخ ارز ۲۸۵۰۰ تومانی در لایحه بودجه ۱۴۰۵ زنگ خطر مرغ ۴۰۰ هزار تومانی به صدا در آمد وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۶ دی ۱۴۰۴ تورم جدید با رشد مالیات ارزش افزوده جزئیات واگذاری مجموعه ورزشی تنیس باشگاه استقلال اعلام شد قیمت جهانی نفت امروز ۶ دی ۱۴۰۴ قیمت جهانی طلا امروز ۶ دی ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۶ دی ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۶ دی ۱۴۰۴ جزئیات ثبت نام کنکور فرهنگیان ۱۴۰۵ / کنکور فرهنگیان ۱۴۰۵ چه زمانی است؟ درخواست جدید تاسیس شرکت هواپیمایی تا اطلاع ثانوی پذیرش نمی شود جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز چهارشنبه ۳ دی۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز چهارشنبه ۳ دی ۱۴۰۴ سهم بیمه محصولات کشاورزی باوجود الزام بیمه گندم‌زارهای کشور تغییر نکرد ثبت نام سایپا ویژه خودرو‌های فرسوده دی ۱۴۰۴ | شرایط و سایت ثبت نام سایپا پورمحمدی: بودجه ۱۴۰۵ با رویکرد کنترل تورم و کوچک‌سازی دولت تنظیم شد حواله ارز سریع و مطمئن؛ چگونه در شرایط محدودیت بانکی پول را بدون دردسر به خارج منتقل کنیم؟ میزان افزایش حقوق کارمندان در ۱۴۰۵ + حداقل حقوق و مبلغ وزیر نفت: توسعه میدان آزادگان با رویکرد یکپارچه تسریع می‌شود نرخ صدور و تمدید پروانه کار اتباع خارجی مشخص شد میدری: عدالت شغلی نقطه شروع خلق ثروت است وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۳ دی ۱۴۰۴ جزئیات ۳ منبع جدید پرداخت یارانه در لایحه بودجه ۱۴۰۵ طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا چهارشنبه ۳ دی ۱۴۰۴ + جدول وام ۴۰۰ میلیونی ودیعه مسکن برای این افراد تصمیم بنزینی جدید دولت در سال ۱۴۰۵ قیمت واقعی گوشت اعلام شد ۳۳ استاندارد شغلی ویژه افراد دارای معلولیت تصویب و ابلاغ شد قیمت روز گوشی ۳ دی ۱۴۰۴ تعداد یارانه‌بگیران تغییر کرد نرخ سوخت هواپیما در سال ۱۴۰۵ قیمت دلار و ارز امروز ۳ دی ۱۴۰۴ شرق کشور به ۲ نیروگاه بادی جدید مجهز می شود ۵۰ هزار مگاوات برنامه تعمیرات و بهینه‌سازی نیروگاه‌ها آغاز شد لغو تماس‌های تبلیغاتی با شماره‌گیری عدد ۱۱ جهش ۵۰ درصدی درآمد‌های مالیاتی دولت در بودجه ۱۴۰۵ ساعت دیدار استقلال و المحرق امروز ۳ دی ۱۴۰۴ + ترکیب احتمالی استقلال سایه سنگین افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان دولت بر معیشت کارگران ساعت کاری جدید ساتنا و چکاوک اعلام شد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۳ دی ۱۴۰۴ قیمت جهانی نفت امروز ۳ دی ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۳ دی ۱۴۰۴ ارز چند نرخی استفاده از کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای را ترویج می‌دهد نتایج قرعه کشی ایران خودرو طرح مادران امروز ۲ دی ۱۴۰۴+ اسامی برندگان ایران خودرو جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز سه شنبه ۲ دی ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز سه شنبه ۲ دی ۱۴۰۴ اتاق بازرگانی؛ متهم ردیف اول سوء استفاده از کارت‌های اجاره‌ای ابهام در سابقه واردات تلفن همراه واردکنندگان ادعای فاسد شدن یا ریختن برنج در دریا واقعیت ندارد اختصاص ۲.۵ میلیارد دلار برای ارائه کالابرگ به شیوه جدید در ۳ ماهه پایان سال پیشنهاد جنجالی استقلالی‌ها به رامین رضاییان قیمت روز گوشی ۲ دی ۱۴۰۴ ابلاغ نحوه شمول سفر تشویقی دوم برای شناور‌های فعال در گمرک ۳ استان جزئیات تازه از اصلاح ساختار وزارت راه غضنفری: امکان پیش‌فروش و معاملات آتی برق تجدیدپذیر فراهم شد بودجه ۱۴۰۵ با «ریال جدید» به مجلس می‌رود قیمت جدید محصولات ایران خودرو در دی ماه+ جدول بانک کشاورزی ۵۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری پرداخت کرد آخرین وضعیت تعطیلی مدارس تهران فردا چهارشنبه ۳ دی طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا سه شنبه ۲ دی ۱۴۰۴ + جدول چه کسانی می‌توانند خودرو شخصی خود را به ایران بیاورند؟ نرخ عوارض ۳ آزادراه افزایش یافت زمان واریز سود سهام عدالت+ جزییات و مبلغ قیمت جدید دام‌زنده ۲ دی‌ماه ۱۴۰۴ اعلام شد قیمت جدید وانت آریسان اعلام شد پرداخت مستقیم حقوق نیروهای شرکتی در حال نهایی شدن است قیمت دلار و ارز امروز ۲ دی ۱۴۰۴ نماینده مردم سیستان: تقویت بانک کشاورزی، زمینه ساز افزایش تاب آوری اقتصادی است علی آبادی: افزایش بهره‌وری آب در دستور کار قرار گرفت افزایش ۳۰ درصدی نرخ توزین کالا‌های گمرکی با ابلاغ هیات عالی نظارت اخبار جدید از افزایش حقوق بازنشستگان و کارمندان + جزییات تفکیک پرداخت حقوق وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۲ دی ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۲ دی ۱۴۰۴ قیمت جهانی نفت امروز ۲ دی ۱۴۰۴ ورود سامانه جدید بارشی از امشب به کشور وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۱ دی ۱۴۰۴ چهارشنبه حراج سکه‌های ۱۴۰۴ برگزار می‌شود وزیر اقتصاد: جزییات برنامه حمایتی دولت از بازار سرمایه اعلام می‌شود ‌حجم و ارزش معاملات روزانه شمش نقره رکورد زد ضوابط جدید تسهیلات مسکن اعلام شد تقسیم‌بندی جدید مشترکان گاز؛ عدالت مصرف در ۱۳۰۰ شهر مداخله مستمر و سنگین بانک مرکزی در بازار اسکناس ارز تردد بیش از هفت میلیون زائر و مسافر از مرز مهران رقم آخرین حقوق بازنشستگان تغییر کرد انتظار برای واردات خودرو ۹ ماهه شد لیست قیمت خرید آپارتمان در غرب تهران+ جدول ۱۰۰ هزار ثبت سفارش خودرو در انتظار تخصیص ارز بانک مرکزی قیمت روز گوشی ۱ دی ۱۴۰۴ پیشنهاد افزایش نرخ خوراک برای پتروشیمی های متخلف اعلام شرایط فروش ETF پالایشی و سهام سه بانک بورسی ۱۰ قلم کالا به فهرست کالاهای قابل ورود با رویه کولبری اضافه شد پرداخت ۲۰۱ همت وام ازدواج و فرزندآوری به بیش از ۹۰۰ هزار نفر گمرک آپرین برای ترخیص خودرو مجاز شد عرضه محصولات فورس و امپاور در بورس کالا اعلام زمان آغاز ثبت سفارش تکمیلی واردات گوشت آغاز فاز چهارم محاسبه الکترونیکی مالیات بر ارزش افزوده / صورت‌حساب کاغذی رسماً حذف شد بانک مرکزی شرط جدید برای حساب‌های بانکی تعیین کرد قیمت جهانی نفت امروز ۱ دی ۱۴۰۴ برنج وارداتی با ارز ۱۰۷ هزار تومانی به کشور وارد شد گزارش هواشناسی امروز ۱ دی ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دوشنبه ۱ دی ۱۴۰۴ وزارت جهاد کشاورزی ریختن برنج به دریا را تکذیب کرد آغاز قیمت‌گذاری شرکت ایران‌مال توسط جامع‌ترین هیأت کارشناسی رفع فیلتر تلگرام تکذیب شد مرحله پایانی معوقات متناسب‌سازی1403 حقوق بازنشستگان کشوری پرداخت شد بورس در نقطه حساس/ رشد واقعی است یا هیجانی؟ تشدید سامانه بارشی در ۴ استان؛ پایان بارش‌ها در اغلب نقاط کشور از فردا افزایش سهم کارت سوخت شخصی در سوختگیری تا ۷۴ درصد بیش از ۹۰ درصد خاویار تولیدی کشور صادر می‌شود هشدار سطح زرد هواشناسی برای تهران وزرای نفت و اقتصاد در کمیسیون عمران مجلس حاضر می‌شوند موانع گمرکی و نظارتی مانع بهره‌گیری ایران از ترانزیت چین ـ اروپا است دولت اراده ای برای اجرای مصوبه مولدسازی دارایی ها ندارد ساعت کاری میادین میوه و تره‌بار برای شب یلدا تغییر کرد افزایش تعرفه‌ گاز در راه است؟ نقره باز هم رکورد زد وضعیت بورس امروز ۲۹ آذر ۱۴۰۴ قیمت جدید مرغ و تخم‌مرغ در بازار میوه شب یلدا با قیمت متعادل عرضه می شود سیب‌زمینی و پیاز به میزان کافی ذخیره‌سازی شده است بانک مرکزی: تعیین سهمیه واردات از محل صادرات نباید مانع بازگشت ارز شود اعتماد به بازار سرمایه بازگشته است نرخ جدید اجاره آپارتمان در تهران قیمت روز گوشی ۲۹ آذر ۱۴۰۴ عرضه حامل‌های انرژی در بورس انرژی ۵۳ قلم کالای اساسی مشمول واردات بدون انتقال ارز شد صدور کارت بازرگانی اجاره‌ای در سال ۱۴۰۳ چهار برابر ۱۰ سال اخیر انتقال دانش و تجربه مهندسان کروز به دانشجویان فاز دوم اصلاحات ساختاری ناظر بر استانی سازی واحدهای اجرایی دستگاه‌ها است واریز کالابرگ دهک‌های درآمدی چهارم تا هفتم + مبلغ و جزییات قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴ پانزدهمین عرضه اولیه امسال، دوشنبه اول دی آخرین مهلت ثبت‌ نام ایران خودرو امروز ۲۹ آذر ۱۴۰۴+زمان قرعه‌ کشی ایران خودرو + لینک سایت اعلام اسامی برندگان فاصله ۲۵ درصدی در بازار آیفون حفظ شد بررسی تبعات افزایش نرخ سنایی/ موقتا ترمز واردات گوشی لوکس از مسیر مسافری کشیده شد کاهش ۱۰ درصدی مصرف لبنیات در کشور از ابتدای امسال کاهش مدت‌ بازپرداخت وام اشتغال مددجویان با نص قانون در تعارض است نرخ مصوب برنج وارداتی برداشته شد/ تعیین قیمت به صورت رقابتی ماده ۵۰ برنامه هفتم بهترین مسیر برای خانه دار شدن مردم است تاکید پزشکیان بر تسریع در اجرای قرارداد میدان نفتی آزادگان بانک مرکزی: واردات در مقابل صادرات نباید محدود شود مهارت، درآمد کارگران را افزایش می دهد معاون ارزی بانک مرکزی: اقتصاد ایران سال‌هاست در شرایط جنگ اقتصادی قرار دارد سن فرسودگی خودرو چقدر است؟ بیمه‌ها چقدر خسارت دادند؟ فروش ۵۱ هزار قطعه سکه در آخرین پیش‌فروش امسال قیمت روز گوشی ۲۶ آذر ۱۴۰۴ آخرین فرصت بخشودگی جریمه بیمه شخص ثالث+ جزییات توضیحات میدری درباره زمان واریز کالابرگ الکترونیکی دهک‌های ۴ تا ۷ ثبت نام سایپا ویژه یلدا ۱۴۰۴ + شرایط و سایت ثبت نام تصمیم جدید بانک مرکزی برای کاهش صف وام ازدواج و فرزندآوری ساعت کاری بانک‌ها در دی ماه ۱۴۰۴ اعلام شد+ جزئیات قیمت جهانی طلا امروز ۲۶ آذر ۱۴۰۴ نقره برای نخستین‌بار در تاریخ به ۶۶ دلار رسید آغاز اجرای طرح پرداخت یارانه دستمزد در ۹۱ شهرستان کم‌برخوردار کشور میوه و لبنیات هم از سفره کارگران حذف شد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۴ ارز کالاهای اساسی تامین شد راه‌اندازی وب‌سرویس برخط بارنامه‌های ریلی در شرکت حمل‌ونقل ترکیبی ایجاد نیروگاه خورشیدی از محل وام اشتغال مددجویان؛ موفق‌ترین الگو برای تحقق اهداف مدنظر حاکمیت وضعیت بورس امروز ۲۵ آذر ۱۴۰۴ تمدید مدت زمان خرید سهام بانک آینده با نماد «وآیند» توضیحات سخنگوی دولت درباره وضعیت نیرو‌های شرکتی ۹ محصول سواری گروه بهمن از طریق مزایده به فروش می‌رسد قیمت روز گوشی ۲۵ آذر ۱۴۰۴ قواعد معاملات صندوق های نقره مشابه طلاست/ آپشن نقره هم از راه می رسد ثبت نام خودرو‌های وارداتی امروز ۲۵ آذر ۱۴۰۴+ شرایط و لینک سایت ثبت نام خودرو‌های وارداتی قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۴ توسعه ناوگان ریلی و افزایش بهره‌وری لجستیکی در شرکت حمل‌ونقل ترکیبی کشتیرانی توافقات اولیه برای ایجاد نمایندگی کشتیرانی ایران در بصره ارزش بازار پرتفوی بورسی حکشتی در آبان ۱۷ درصد جهش کرد میانگین زمان ترخیص کالا در گمرک به ۷ روز رسیده است مجلس از مصوبه قانونی عرضه زمین به مردم کوتاه نمی‌آید حقوق سال آینده کارگران به ۳۳ میلیون تومان نزدیک می‌شود؟ ثبت نام ایران خودرو امروز ۲۴ آذر ۱۴۰۴+ قیمت محصولات و لینک ثبت نام فروش فوری و پیش فروش ایران خودرو ضوابط رتبه‌بندی صادرات اصلاح شد ثبت‌ نام فروش فوری ایران‌خودرو آذر ۱۴۰۴ +شرایط و سایت ثبت‌ نام ایران‌خودرو بقایی: توقیف نفتکش ونزوئلا و چین مصداق دزدی دریایی دولتی آمریکاست حذف الزام شرکت‌های پخش کالا به اخذ مجوز از شهرداری دیوان محاسبات: عدم شفافیت گمرک، انباشت کالا را تشدید کرده است راه‌اندازی سامانه جامع برای تسهیل وثیقه‌گذاری و تامین مالی در کشور پرداخت اضافه‌کار و پاداش کارمندان مشروط می‌شود؟ آخرین اخبار از واریز کالابرگ دهک‌های ۴ تا ۷ وزیر رفاه: از ابتدای سال تاکنون، یارانه حدود ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر قطع شده است نقش‌آفرینی زنان، عامل پیشرفت چادرملو است تاکید سران ایران و پاکستان بر تقویت همکاری‌های دوجانبه حاشیه گفتگوی پزشکیان و پوتین درباره پروژه رشت آستارا/ آمار پزشکیان درست است پزشکیان: تکمیل پروژه ریلی بصره-شلمچه در اولویت است رشد فروش جهانی خودروهای برقی به کف رسید بانک جهانی: بدهی خارجی ایران ۲.۵ درصد کم شد حالت بزرگسال «چت‌جی‌پی‌تی» در سال ۲۰۲۶ عرضه می‌شود سومین کاهش نرخ بهره آمریکا تصویب شد میشوستین: اجرای توافق تجارت آزاد ایران و اتحادیه اوراسیا آغاز شد رشد شغلی، رفاه و تنوع نیرو؛ کروز تصویر واقعی نیروی انسانی خود را منتشر کرد دیوان محاسبات اسامی دستگاه‌های حساب‌نداده در بودجه ۱۴۰۳ را منتشر کرد وزیر ارتباطات: هوش مصنوعی تهدید و فرصت همزمان برای توسعه کشور است تعرفه‌های جدید ترامپ علیه برنج هندی مدیرعامل چادرملو سخنران اصلی دوازدهمین دوره کنفرانس فولاد استیل پرایس ترامپ: رئیس فعلی بانک مرکزی آمریکا «گاوی لجباز» است اختتامیه دومین پویش «کشتی آبی» با معرفی برگزیدگان برگزار شد افزایش ۲۰ درصدی تعرفه اینترنت اپراتور‌های تلفن همراه ثروتمندترین افراد جهان معرفی شدند بازار مسکن تل‌آویو در آستانه فروپاشی پیام مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی کرمانشاه به مناسبت فرا رسیدن هفته پدافند غیرعامل پدیده نوظهور پتروشیمی ایران؛ مدل ترکیبی ظهیر، «کرماشا» را از حصار تحریم‌ها به سه‌برابر سود رساند رکورد تاریخی سودآوری در «صنایع پتروشیمی کرمانشاه» شکست ایران‌خودرو در شش‌ماهه نخست امسال به سوددهی رسید طراحی پروژه‌های پرچمدار در مسیر تحول اقتصاد دیجیتال ضرورت دارد نسخه جدید چت جی‌پی‌تی با ۸ شخصیت جدید می‌آید اتهام بورسی ترامپ علیه پلوسی پیش‌بینی بانک‌های بزرگ درباره قیمت انس جهانی نقره تا پایان ۲۰۲۵ افزایش دوبرابری ظرفیت تصفیه‌خانه‌ها بدون مصرف انرژی بیشتر رتبه ایران در اینترنت موبایل و ثابت سقوط کرد سیم‌کارت‌های فیزیکی در مسیر خداحافظی آمریکا معافیت تحریم‌های بندر چابهار را تمدید کرد پیش‌بینی طلای ۵۰۰۰ دلاری در سال ۲۰۲۶ ترامپ تعرفه‌های کانادا را ۱۰ درصد دیگر افزایش داد نماینده تجاری آمریکا: مذاکرات با چین به نتایج «سازنده» نزدیک شد بیت‌کوین صعود کرد تعرفه پیامک و مکالمه تلفن همراه بروز رسانی شد + جزئیات قرمزپوشی کامل بازار رمزارزها؛ ریزش ۴ درصدی بیت‌کوین در بازار جهانی شرط انگلیس برای لغو سقف نگهداری ارزهای دیجیتال ماهواره هدهد هک نشده است دانسته‌های گمرکی اربعین ویژه زائران کدام خانه‌ها مشمول مالیات برخانه‌های خالی می‌شوند؟ میزان تقاضای مصرف برق همچنان نزدیک ۸۰ هزار مگاوات صدور صورتحساب الکترونیکی در ۱۲۰ ثانیه قیمت ارز اربعین/دلار مبادله‌ای رشد کرد افت قیمت دام زنده/ متعادل شدن قیمت گوشت قرمز در بازار تولید محصولات لبنی ؛ صنعتی حساس و استراتژیک در صنایع غذایی کشور خشکی تالاب گاو خونی منشأ ریز گرد‌ها و آلودگی هوا‌ی استان اصفهان تنور نفت
۱۶:۲۹ ۱۴۰۴/۰۵/۰۲

نسل اول مزدا ۳ هنوز ارزش خرید دارد؟

اولین نسل مزدا ۳ یکی از سدان های ژاپنی بود که از سال ۱۳۸۶ توسط گروه بهمن عرضه شد. در ادامه به ارزش خرید آن در بازار فعلی ایران می‌پردازیم.
نسل اول مزدا ۳ هنوز ارزش خرید دارد؟
کد خبر:۲۹۲۹۴

به گزارش اقتصاد معاصر؛ برخی برندها نه صرفاً به‌خاطر آمار فروش، بلکه به‌دلیل شخصیت و هویتی که در محصولات خود جاری می‌کنند شهرت یافته‌اند.  مزدا یکی از همین برندهاست. این شرکت ژاپنی در طول بیش از یک قرن فعالیت خود همواره کوشیده تا خودروهایی بسازد که فراتر از وسیله‌ای برای جابه‌جایی باشند؛ خودروهایی که حس رانندگی، ارتباط میان راننده و ماشین، و مهندسی دقیق را در اولویت قرار دهند. شاید به همین دلیل باشد که امروزه مزدا توانسته برخلاف برخی از رقبای نام آشنای خود مانند نیسان و میتسوبیشی که در آستانه ورشکستگی هستند در این بازار پرتلاطم جایگاه ویژه خود را حفظ کند.

از دهه ۹۰ میلادی به بعد، مزدا با شعار معروف «Zoom-Zoom» کوشید تا روحیه اسپرت را در قالب خودروهای خانوادگی نیز وارد کند. مزدا ۳، یکی از برجسته‌ترین نمایندگان این تفکر است. خودرویی که جانشین مزدا ۳۲۳ شد و با بهره‌گیری از پلتفرمی جهانی، نه‌تنها استانداردهای فنی مزدا را بهبود بخشید بلکه در بسیاری از بازارهای دنیا از جمله ایران تبدیل به یکی از محبوب‌ترین سدان‌های خانوادگی شد. البته اگر مزدا ۳ را از لحاظ ابعادی در نظر بگیرید نمیتواند یک سدان خانوادگی تمام عیار باشد. اما در بازار ایران به دلیل کمبود تنوع و همچنین بازه های قیمتی، تبدیل به یک انتخاب برای مصارف خانوادگی هم شده است.

بررسی تاریخی

اولین نسل مزدا ۳، با کد فنی BK، نخستین‌بار در سال ۲۰۰۳ میلادی معرفی شد. این خودرو بر پایه پلتفرم مشترک فورد C۱ شکل گرفت؛ پلتفرمی که در فورد فوکوس، ولوو S۴۰ و دیگر محصولات هم‌رده نیز استفاده شد. همین همکاری میان مزدا و فورد موجب شد مزدا ۳ از نظر هندلینگ و پایداری، فراتر از بسیاری از رقبا باشد.

در بازار ایران، اولین نسل مزدا ۳ از سال ۱۳۸۶ توسط گروه بهمن در سه تیپ مختلف و با رنگ بندی های متنوع عرضه شد. این خودرو خیلی زود با استقبال گسترده مواجه شد؛ چراکه در مقایسه با رقبای آن زمان طراحی مدرن‌تر، کیفیت مونتاژ بالاتر و حس رانندگی جذاب‌تری داشت. در بازاری که هنوز تسلط خودروهای چینی گسترده نشده بود و کره‌ای‌ها نیز در آغاز راه شکوفایی بودند، مزدا ۳ حکم خودرویی متمایز، مطمئن و قابل اعتماد را داشت که با قیمتی رقابتی وارد بازار شده بود.

رقبای مزدا ۳ در بازار ایران آن زمان شامل:

رنو مگان (مونتاژی توسط پارس‌خودرو) با موتورهای ۱۶۰۰ و ۲۰۰۰ و طراحی ساده‌تر

هیوندای آوانته (با طراحی محافظه‌کارانه‌تر و کیفیت ساخت متوسط)

پژو ۴۰۷ (وارداتی محدود، با هزینه نگهداری بالا و قطعات کمیاب)

تویوتا کرولا (وارداتی محدود با تمرکز بیشتر بر راحتی و دوام، نه لذت رانندگی)

نیسان ماکسیما (در کلاس بالاتر اما با قیمت هم‌پوشان با نسخه فول مزدا ۳)

در چنین فضایی مزدا ۳ با بهره‌گیری از طراحی تهاجمی، پیشرانه پرقدرت، هندلینگ اسپرت و کیفیت ساخت بالا، خیلی سریع توانست در دل خریداران ایرانی جا باز کند. این خودرو به‌ویژه نزد قشر جوان و رانندگانی که به «لذت رانندگی» اهمیت می‌دادند، جایگاه خاصی پیدا کرد. ترکیب یک برند معتبر ژاپنی، خودرویی به روز، قوای فنی جذاب و هندلینگ بالا باعث می شد از هر قشری که باشید به سمت این خودرو متمایل شوید.

طراحی ظاهری

طراحی اولین نسل مزدا ۳ نسل اول چه در فرم کلی بدنه و چه در جزئیات چراغ‌ها و خطوط بدنه، حس پویایی و انرژی را القا می‌کند. فرم کشیده چراغ‌های جلو، گلگیرهای برجسته، فرم منحنی سقف و استایل اسپرت، آن را از دیگر خودروهای هم‌رده مانند مگان یا آوانته متمایز می‌سازد. حتی در نسخه‌های هاچ‌بک، این ویژگی‌ها بیش از پیش نمایان می‌شوند.

در مقایسه با خودروهای چینی یا حتی کره‌ای آن زمان، مزدا ۳ طراحی منسجم‌تری داشت. هیچ بخشی از بدنه اضافه یا بی‌ربط به‌نظر نمی‌رسد. فرم جلوپنجره با لوگوی مزدا، در هماهنگی کامل با چراغ‌ها و سپر جلو است. در بخش عقب نیز، طراحی چراغ‌ها و سپر، شخصیتی بالغ به خودرو داده است. استفاده از رینگ‌های آلومینیومی در نسخه‌های فول، چراغ‌های مه‌شکن، و تناسب مناسب اجزای ظاهری، باعث شده که حتی پس از گذشت سال‌ها ظاهر مزدا ۳ همچنان دل‌نشین و پرجاذبه باقی بماند. بسیاری از افراد طراحی این نسل را نسبت به نسل بعدی خود که در ایران به مزدا ۳ نیو شهرت دارد جذاب تر می دانند چراکه بیشتر به یک جنگجوی سامورایی شباهت دارد.

طراحی داخلی

کابین مزدا اولین نسل مزدا ۳ از نظر طراحی داخلی اگرچه ساده به نظر می‌رسد، اما همین سادگی نشانه‌ای از کارآمدی است و در عین حال بسیار شیک و جذاب است. مزدا در عوض استفاده از خطوط فانتزی یا تزیینات اضافی، بر روی ارگونومی و کیفیت تمرکز کرده است. داشبورد با خطوط افقی، دکمه‌های درشت و خوش‌دست، صفحه آمپر واضح با نورپردازی جذاب نارنجی رنگ و صندلی‌هایی با طراحی مناسب، باعث شده فضای داخلی این خودرو حتی امروز هم قابل‌قبول باشد.

مواد به‌کاررفته در داشبورد و رودری‌ها نرم و باکیفیت هستند و صدای بسته‌شدن درب‌ها حس استحکام را به راننده منتقل می‌کند. نسخه‌های فول این خودرو دارای تجهیزاتی مانند تهویه مطبوع دیجیتال، سانروف، صندلی‌های چرمی، سیستم صوتی با کیفیت، گرمکن صندلی و آینه‌های تاشو برقی هستند. همچنین فضای صندوق عقب آن با حدود ۳۰۰ لیتر حجم، اگرچه خیلی بزرگ نیست اما برای سفرهای خانوادگی کفایت می‌کند. توجه داشته باشید که سیستم تعلیق مزدا طوری طراحی شده که بیشترین لذت رانندگی و هندلینگ را داشته باشد. به همین دلیل ارتفاع خودرو از سطح زمین زیاد نیست و در صورت استفاده خانوادگی از این خودرو احتمال گیرکردن آن به ناهمواری های مسیر وجود دارد و همین یکی از بزرگترین ایرادات مزدا از نظر مشتریان بوده است.

ضمنا فضای عقب برای افراد قدبلند چندان جادار نیست و صندلی‌های عقب نسبتاً خشک هستند؛ ولی برای خانواده‌های متوسط، مزدا ۳ فضایی مناسب دارد. ضمن اینکه صندلی راننده در نسخه‌های فول دارای تنظیم برقی است و فرمان نیز از نظر زاویه و عمق، قابل تنظیم می‌باشد.

مشخصات فنی اولین نسل مزدا ۳

اولین نسل مزدا ۳ در بازار ایران با موتور ۲ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی عرضه شد که توان تولید حدود ۱۴۷ اسب‌بخار قدرت و ۱۸۷ نیوتن‌متر گشتاور را داشت. این موتور با گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک یا ۵ سرعته دستی ترکیب شده بود. شتاب نسخه دستی آن زیر ۱۰ ثانیه و نسخه اتومات حدود ۱۰.۵ ثانیه بود.

اما آنچه مزدا ۳ را از دیگر رقبا متمایز می‌کرد، نه فقط شتاب، بلکه تجربه رانندگی آن بود:

تعلیق جلو مک‌فرسون و عقب چنداتصالی (مولتی‌لینک)

فرمان هیدرولیک بسیار دقیق با بازخورد طبیعی

ترمزهای دیسکی با عملکرد عالی در ترمزگیری‌های ناگهانی

پایداری بالا در پیچ‌ها

چسبندگی عالی در رانندگی پرسرعت و مانورهای ناگهانی

حتی امروز نیز مزدا ۳ نسل اول در میان خودروهای هم‌رده صفر و کارکرده از نظر هندلینگ و حس رانندگی یکی از بهترین‌ها محسوب می‌شود و همین امر یکی از مهم ترین دلایل رونق داشتن بازار این خودرو پس از گذشت حدود ۲ دهه از عرضه آن است. یکی دیگر از نقاط ضعف این خودرو شاید در مصرف سوخت کمی بالاتر نسبت به رقبا در شهر باشد (حدود ۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر در ترافیک شهری)، اما در جاده‌های باز با رانندگی نرمال به حدود ۷ لیتر نیز می‌رسد. استفاده از گیربکس ۴ سرعته باعث شده که مصرف سوخت مزدا۳ نسل اول نسبت به خودروهای امروزی بهینه نباشد.

ایمنی

 مزدا ۳ نسل اول موفق به کسب ۴ ستاره ایمنی از مؤسسه EuroNCAP شد. این خودرو از بدنه‌ای مقاوم و سیستم‌های ایمنی زیر بهره می‌برد:

ترمز ضدقفل ABS با توزیع الکترونیکی نیرو (EBD)

دو کیسه هوا (در برخی مدل‌ها تا شش ایربگ)

کمربندهای پیش‌کشنده و محدودکننده نیرو

شاسی مستحکم و طراحی شده برای جذب ضربه در تصادف از جلو و پهلو

همچنین فرمان خودرو در تصادف‌های شدید، به سمت بالا جمع می‌شود تا از صدمه به قفسه سینه راننده جلوگیری کند. این جزئیات، نشان‌دهنده دقت بالای مهندسی مزدا در حفظ ایمنی سرنشینان است.

نقاط قوت مزدا ۳ نسل اول

طراحی جذاب و ماندگار که هنوز هم قدیمی نشده

کیفیت ساخت بالا و دوام قطعات مکانیکی

هندلینگ و فرمان‌پذیری فوق‌العاده در میان رقبا

موتور قدرتمند و هماهنگ با گیربکس

تجربه رانندگی اسپرت و خاص، مناسب علاقه‌مندان رانندگی

مونتاژ دقیق توسط گروه بهمن که از نظر کیفی بسیار فراتر از خودروهای چینی امروزی است

نقاط ضعف مزدا ۳ نسل اول

سیستم تعلیق خشک روی مسیرهای ناهموار که در شهرهای با آسفالت نامناسب خسته‌کننده می‌شود

استهلاک گیربکس اتوماتیک

قیمت بالای قطعات یدکی نسبت به خودروهای هم رده

فضای محدود صندلی عقب برای سرنشینان بلندقد

عایق‌بندی صوتی نه‌چندان خوب؛ در سرعت‌های بالا صدای باد به کابین نفوذ می‌کند

هزینه نگهداری و استهلاک

مزدا ۳ اگر به‌درستی نگهداری شود خودرویی کم‌استهلاک است و به ندرت از قسمت موتور دچار مشکل می شود. اما مانند هر خودروی باکیفیت دیگر، بی‌توجهی به سرویس‌ها، می‌تواند منجر به هزینه‌های سنگین شود. به‌خصوص گیربکس اتومات این خودرو در کارکردهای بالا ممکن است نیاز به تعمیرات اساسی پیدا کند. بعد از گیربکس می توان به کمپرسور کولر و پمپ بنزین این خودرو اشاره داشت که بیشترین آمار خرابی را از سوی مالکان داشته اند. اگر قصدتان خرید مزدا۳ نسل اول است لازم می باشد توجه بیشتری را صرف نگهداری و چک کردن این قطعات داشته باشید.

سرویس‌های دوره‌ای باید منظم انجام شود، فیلترها باید با قطعات اصلی تعویض شوند و روغن موتور با کیفیت استاندارد استفاده شود. اگر این الزامات رعایت شود، موتور این خودرو تا بیش از ۳۰۰ هزار کیلومتر بدون مشکل کار خواهد کرد.

در بحث تامین قطعات هم باید گفت که قطعات مکانیکی موتور هنوز در بازار موجودند ولی برخی لوازم بدنه، چراغ‌ها و قطعات خاص، کمیاب یا گران‌قیمت هستند. در برخی مناطق کشور تأمین لوازم مزدا ۳ ممکن است نیاز به سفارش اینترنتی یا مراجعه به مراکز تخصصی تهران داشته باشد.

نتیجه‌گیری: آیا مزدا ۳ نسل اول هنوز هم ارزش خرید دارد؟ پاسخ کوتاه: بله، اگر بدانید دنبال چه هستید.

اگر شما از رانندگی لذت می‌برید، هندلینگ و حس فرمان برایتان مهم است، به طراحی اهمیت می‌دهید و مشکلی با صرف کمی بیشتر برای قطعات باکیفیت ندارید، مزدا ۳ یک انتخاب عالی در بازار دست‌دوم است. هنوز هم طراحی آن چشم‌نواز است، کیفیت مونتاژش بالاتر از خودروهای چینی و کره‌ای آن دوره است، و تجربه رانندگی‌اش شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

اما اگر صرفاً دنبال خودرویی ساده برای رفت‌وآمد هستید، بدون دغدغه تأمین قطعه، یا تمایلی به رانندگی تندوتیز ندارید شاید گزینه‌هایی چون رنو مگان، سراتو مونتاژی، یا خودروهای چینی جدیدتر با آپشن‌های بیشتر مناسب‌تر باشند. چرا که خرید خودروی دست دوم به طور کلی مشکلات خود را دارد چه برسد به اینکه خودرویی نسبتا خاص تر و با خلق و خوی اسپرت مانند مزدا۳ انتخاب کنید.

در نهایت، مزدا ۳ یک خودروی خاص برای خریدارانی خاص است. خریدارانی که به اصالت، کیفیت، و حس واقعی رانندگی اهمیت می‌دهند. در بازاری که بسیاری از خودروها شبیه‌ به‌هم شده‌اند، مزدا ۳ همچنان شخصیتی مستقل و متمایز دارد. توصیه نهایی این است که سراغ هر مزدایی نروید و حتما نمونه های سالم آن را پیدا کنید./آخرین خودرو

برچسب‌ها:
مزدا خودرو