۱۹:۴۷ ۱۴۰۴/۰۵/۰۵

رکود سنگین بازار خودرو در تیر ۱۴۰۴؛ کاهش قیمت‌ها هم نتوانست یخ معاملات را بشکند

با وجود ثبات یا کاهش نسبی قیمت‌ها در بازار آزاد، شکاف سنتی بین قیمت کارخانه و بازار آزاد بسیاری از خودروهای پرتیراژ به کم‌ترین حد خود در سال‌های اخیر رسیده؛ اتفاقی که می‌تواند به معنای کاهش سوداگری و حرکت به‌ سوی تعادل باشد؛ هرچند رکود عمیق بازار همچنان پا برجاست.
رکود سنگین بازار خودرو در تیر ۱۴۰۴؛ کاهش قیمت‌ها هم نتوانست یخ معاملات را بشکند
کد خبر:۲۹۴۱۰

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ صنعت خودروسازی کشور با بحران‌های ساختاری و زیان‌های انباشته‌ای روبه‌رو است. بازار خودرو طی هفته‌ها اخیر در رکود به سر می‌برد و متقاضیان واقعی رقبتی به خرید خودرو ندارند. این در حالی بوده که خودروسازان بزرگ کشور، علاوه‌بر کاهش فروش با مشکلاتی همچون افزایش بدهی‌ها، قطعی برق و نوسانات ارزی نیز دست‌وپنجه نرم می‌کنند. 

با وجود اعلام سیاست‌های اصلاحی و تزریق نقدینگی به خودروسازان، بازار آزاد خودرو هیچ تحرکی از خود نشان نداده و در بسیاری از موارد با کاهش قیمت‌ها روبه‌رو بوده است. بررسی قیمت خودروهای پرتیراژ در بازه زمانی ۹ تیر تا ۵  مرداد ۱۴۰۴ نیز این موضوع را تاکید می‌کند. 

برگشت به نویسنده////رکود سنگین بازار خودرو در تیر ۱۴۰۴؛ کاهش قیمت‌ها هم نتوانست یخ معاملات را بشکند

در همین راستا، قیمت خودروهایی همچون دنا پلاس توربو اتوماتیک، ری‌را و شاهین GL در این بازه زمانی با کاهش مواجه بودند؛ به‌ طوری که دنا پلاس توربو اتوماتیک با افت ۲۲۲ میلیون تومانی و ری‌را با کاهش ۱۵۰ میلیون تومانی روبه‌رو شدند. این در حالی است که رکود بازار و کاهش‌ قیمت‌ها نیز نتوانستند تا تکانی به بازار خودرو دهند و کماکان متقاضی برای خودرو وجود ندارد. 

با این حال، نکته‌ای که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد، این است که حداقل در این وضعیت، شکاف قیمتی بین کارخانه و بازار تا حد زیادی کاهش یافته است. این شکاف که پیش‌تر فقط به نفع دلالان و بخش‌های رانتی عمل می‌کرد، اکنون تا حد زیادی از بین رفته و فقط مصرف‌کننده واقعی از این وضعیت متضرر نمی‌شود. در واقع، این تغییرات نشان می‌دهد که شرایط فعلی به نفع مصرف‌کننده واقعی در حال بهبود است.

در حال ویرایش -کامل نشده //رکود سنگین بازار خودرو در تیر ۱۴۰۴؛ کاهش قیمت‌ها هم نتوانست یخ معاملات را بشکند