۰۹:۱۴ ۱۴۰۳/۰۶/۳۰

مطالبه ۸۰۰ میلیارد تومانی برای تکمیل محور تنکابن -الموت -قزوین

مدیرکل ساخت و توسعه راه‌های شمال غرب کشور ارزش روز پروژه ۶۲ کیلومتری قزوین - الموت - تنکابن را ۵ همت عنوان کرد و گفت: ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار مالی دیگر برای تکمیل این بزرگراه مورد نیاز است.
مطالبه ۸۰۰ میلیارد تومانی برای تکمیل محور تنکابن -الموت -قزوین
کد خبر:۲۹۸۸

به گزارش اقتصاد معاصر؛ طرح راه اصلی تنکابن - الموت - قزوین که پیشنهاد آن در سفر رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۸۲ مطرح و با اعلام موافقت نامه طرح در سال ۱۳۸۶ عملیات اجرایی مرحله نخست آن از قزوین آغاز شد، در مجموع شامل ۶ قطعه است که با احداث آن شهرستان تنکابن در استان مازندران به بخش الموت از توابع شهرستان قزوین متصل می‌شود.

 

فاصله شهرستان تنکابن تا شهرستان قزوین از طریق این پروژه ۱۶۴ کیلومتر است که ۷۰ کیلومتر آن در استان مازندران و بقیه هم جزو استان قزوین است و در شرایط کنونی مسافت فعلی شهرستان تنکابن تا شهرستان قزوین از مسیر جاده رشت ۳۳۰ کیلومتر است که با احداث این طرح، طول این مسیر ۱۶۴ کیلومتر کاهش خواهد یافت.

 

در این راستا، حسین بندلی زاده مدیرکل ساخت و توسعه راه‌های شمال غرب کشور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه محور قزوین - الموت - تنکابن منجر به اتصال استان‌های غربی به شمال کشور خواهد شد، گفت: فاز اول پروژه آزادراه قزوین - الموت - تنکابن حدود ۶۲ کیلومتر است که فازهای یک، دو و سه در حد فاصل قزوین تا الموت است و هم‌اکنون با پیشرفت فیزیکی بالای ۹۰ درصد درحال اجرا است.

 

وی افزود: حدود ۵۸ کیلومتر از این مسیر ۶۲ کیلومتری یک لایه آسفالت شده و احداث تقاطع کیلومتر صفر به روی آزادراه قزوین - کرج است و هم‌اکنون با پیشرفت مطلوبی در حال اجراست و تقاطع کیلومتر ۶۲ معلم - کلایه نیز در دست اجرا است.

 

 حدود ۳۰ کیلومتر از لایه دوم آسفالت در مسیر ۶۲ کیلومتری و روشنایی تونل شیرکوه نیز باقی مانده است.

 

بندلی‌زاده ارزش روز این پروژه ۶۲ کیلومتری را ۵ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: هم‌اکنون حدود ۲۰۰ میلیارد تومان مطالبه داریم و ۶۰۰ میلیارد تومان دیگر برای تکمیل این مسیر اعتبار مالی نیاز است.

 

وی کاهش طول مسیر از ۳۳۰ کیلومتر به ۱۶۴ کیلومتر را یکی از مهم‌ترین مزایای این پروژه دانست و افزود: کاهش زمان سفر از ۶ ساعت به ۳ ساعت، کاهش ۳.۸ میلیون لیتر مصرف سالیانه سوخت، ساماندهی روستاهای منطقه الموت برای جذب گردشگران، بهره‌برداری از معادن غنی الموت و توسعه گردشگری در منطقه رودبار الموت از دیگر مزایای این پروژه است.

 

هم اکنون جاده‌های هراز، فیروزکوه و چالوس (کندوان) با قدمتی بیش از نیم قرن تنها راه ارتباطی از جنوب و مرکز به استان مازندران هستند که ظرفیت پایین آنها هر ساله بار ترافیکی سنگینی را به مسافران و گردشگران تحمیل کرده و باعث اتلاف وقت و انرژی و همچنین تصادفات منجر به جرح و فوت می‌شود.

 

با احداث این جاده، مسیر تردد از مازندران به استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، زنجان، قزوین و همدان هموارتر می‌شود و می‌تواند از بار ترافیکی محور رشت و کندوان تا حدود زیادی بکاهد./مهر

ارسال نظرات