
چالشهای فنی و اقتصادی قطع برق برای صنعت سیانجی

به گزارش اقتصاد معاصر؛ قطع مکرر برق که مدتی است گریبانگیر صنعت کشور شده است، آثار و تبعات جبران ناپذیری به ویژه برای تولید به همراه دارد، در این بین صنعت سی ان جی کشور هم از این مساله مستثنی نیست و استان های مختلف هر کدام به میزان متفاوتی بر اساس جایگاه این صنعت از قطع برق متضرر می شوند.
علیرضا کاووسی، رئیس انجمن صنفی کارفرمایی جایگاهداران CNG خراسان رضوی در این باره با اشاره به اینکه این استان با حدود 200 جایگاه فعال CNG، یکی از قطبهای مهم این صنعت در کشور است، می گوید: با وجود اهمیت بالای این شبکه، مشکلات زیرساختی جدی، خصوصاً قطع مکرر برق، عملکرد جایگاهها را مختل کرده است. طبق آمارهای وزارت نیرو، استان ما در فصل تابستان شاهد افزایش 20 تا 30 درصدی مصرف برق است که موجب افزایش احتمال خاموشیهای برنامهریزی نشده میشود. این موضوع، به طور مستقیم به تجهیزات حساس جایگاهها آسیب میرساند.
در این باره مجتبی سازگار، بازرس انجمن سی ان جی هم درباره تبعات قطع برق می گوید: خاموشیهای مکرر و نوسانات ولتاژ، منجر به آسیب جدی کمپرسورها و تجهیزات کنترلی میشوند. کمپرسورهای CNG با توجه به قیمت هر دستگاه که بین 25 تا 30 میلیارد تومان است، حساسیت بالایی دارند. همچنین، بر اساس آییننامه فنی وزارت نفت (ماده 45 آییننامه ایمنی CNG)، خرابی تجهیزات باید در اسرع وقت رفع شود تا از بروز خطرات بیشتر جلوگیری شود، اما تحریمها و مشکلات ارزی، تأمین قطعات یدکی را به چالش کشیده و باعث طولانیتر شدن زمان تعمیرات شده است.
رضا آسیایی، عضو دیگر انجمن سی ان جی به اهمیت اصلاح تعرفهها اشاره و تاکید میکند: طبق مصوبه شماره 125942 هیأت وزیران (آبان 1403)، حمایتهای ناقص و مشروطی به جایگاهداران اختصاص یافته است که در عمل اجرایی نیست. تعرفه برق مصرفی جایگاهها همچنان در ردیف مصرف صنعتی عادی است و تعرفه حمایتی به آن تعلق نمیگیرد، در حالی که سازمان انرژیهای تجدیدپذیر و بهرهوری انرژی برق (ساتبا) بر حمایت از صنایع پاک تاکید دارد. این موضوع باعث افزایش 3 تا 5 برابری هزینههای برق نسبت به تعرفههای خانگی و تجاری شده و حاشیه سود جایگاهداران را به شدت کاهش داده است.
کاووسی در ادامه تصریح می کند: ادامه این روند منجر به خروج سرمایهگذاران، تعطیلی جایگاهها و افزایش مصرف سوختهای آلاینده و پرهزینه خواهد شد. علاوه بر این، براساس گزارشهای سازمان محیط زیست، مصرف بیش از حد بنزین و نفت گاز در کلانشهرها باعث افزایش 20 تا 30 درصدی آلودگی هوا شده که نقش CNG در کاهش این آلودگی کاملاً انکارناپذیر است.
وی اصلاح فوری تعرفه برق جایگاههای CNG به سطح حمایتی مطابق با بند 36 قانون برنامه ششم توسعه، تدوین بستههای حمایتی مشترک وزارت نفت و نیرو با تاکید بر کاهش خاموشیها و ارائه تسهیلات مالی جهت جبران ضرر و زیان وارده از قبل تعطیلی جایگاه ها، ایجاد سامانه اطلاعرسانی دقیق و زمانبندی شده خاموشیها با همکاری وزارت نیرو و شرکتهای برق منطقهای ، تسهیل و حمایت ویژه از بهره برداران جایگاهها در قالب تخفیفهای اجاره و بازنگری قراردادهای بلندمدت و تسریع در تأمین قطعات یدکی با همکاری دستگاههای ذیربط و رفع موانع ارزی و گمرکی را به عنوان راهکارهای پیشنهادی مطرح کرده است.
سازگار بازرس انجمن هم افزود: اگر مسئولان به سرعت به این مشکلات رسیدگی نکنند، آینده صنعت CNG در معرض خطر جدی قرار خواهد گرفت که تبعات آن نه تنها اقتصادی، بلکه زیستمحیطی و اجتماعی نیز خواهد بود.
آسیایی عضو انجمن هم اضافه میکند: صنعت CNG یک حلقه کلیدی در زنجیره انرژی پاک کشور است. مصرف هر کیلوگرم CNG معادل صرفهجویی نزدیک به یک لیتر بنزین است و این یعنی حدود 20 میلیون دلار صرفهجویی ارزی روزانه برای کشور. حمایت جدی و عملی از این صنعت حیاتی و از جایگاهداران، ضرورتی انکارناپذیر است.