
رفیعزاده: طرح تحول نظام اداری ۸ دستگاه ابلاغ شد

به گزارش اقتصاد معاصر؛ علاءالدین رفیعزاده روز سهشنبه در نشست تبیین تحول نظام اداری کشور با حضور نمایندگان این سازمان در شوراهای تحول ساختار اداری در دستگاههای اجرایی در محل مرکز همایشهای کتابخانه ملی، بر اهمیت محسوس بودن اصلاحات برای مردم تأکید کرد و گفت: تحول نظام اداری زمانی واقعی است که مردم هنگام دریافت خدمات از دستگاهها بهوضوح بهبود و تسهیل فرآیندها را احساس کنند.
وی ادامهداد: دولت هوشمند و الکترونیکی باید عملیاتی و کارآمد باشد؛ همانند خودرویی که باید حرکت کند، نه صرفاً ظاهر فناوری را داشته باشد. اگر مردم احساس نکنند که نظام اداری تحول یافته، فقط منابع هدر رفته است.
رفیعزاده گفت: دولت چهاردهم با جدیت و اراده قوی وارد میدان اصلاح نظام اداری شده و سند تحول اداری با مشارکت کارشناسان و تصویب شورای عالی اداری بهعنوان برنامهای الزامآور ابلاغ شده است.
رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور تاکید کرد: حتی اجرای بخشی از این برنامه میتواند تغییرات بنیادین ایجاد کند و نباید به دنبال اجرای کامل آن در کوتاهمدت بود.
وی به اهمیت تبیین درست اصلاحات برای بدنه دولت و مردم اشاره کرد و اظهار داشت: اصلاح ساختار اداری کار دشواری است، اما اگر بهدرستی به همه ذینفعان توضیح داده شود که این تغییرات چقدر حیاتی و نجاتبخش است، همراهی بیشتری شکل میگیرد. نظارت دقیق و ارزیابی مستمر نیز کلید موفقیت در اجرای برنامههاست.
رفیع زاده با بیان اینکه سند تحول اداری هشت دستگاه را ابلاغ کردهایم، توضیحداد: در این اسناد گفتهایم بر اساس شرایط هر دستگاه باید متحول شود و برای همه یک نسخه واحد نپیچیدهایم. یکی از مشکلات اساسی این است که تبیین درست نمیکنیم، باید به مدیران بگوییم جراحی درست است که درد دارد اما به سود آن ساختار است.
وی یادآور شد: سطح عالی تحولات در دولت و وزارتخانههاست اما سطوح دیگر، مدیران تحول اداری در استانداریها هستند که عملا نمایندگان سازمان اداری و استخدامی در استانها محسوب میشوند.
معاون رئیسجمهور اضافهکرد: معاونان برنامهریزی و مدیریت استانداریها باید نقش سازمان اداری و استخدامی را در سطح استانها اجرا کنند؛ به طور مثال آزمونهای استخدامی را در استانها برگزار کنند یا میزان کمبود نیروی انسانی در ادارات استانها را به سازمان اداری و استخدامی اطلاعرسانی کنند.
وی با اشاره به ابلاغ تحول اداری وزارت جهاد کشاورزی، گفت: بیش از سه دهه بود که میخواستیم ساختار این وزارتخانه را اصلاح کنیم و این مصوبه اخیر شورای عالی اداری که از سوی معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شده، یک جراحی بزرگ است؛ مدیران استانی باید پای کار بیایند و به ما بگویند کدام بخشهای عملیاتی تقویت شود. ما به دنبال جراحی اشتباه نیستیم بلکه دنبال افزایش بهرهوری هستیم و باید مدیران استانی به ما بگویند کدام بخش بیشتر تقویت و کدام بخش ادغام شود؟
رفیع زاده تصریح کرد: اگر در استانی نیاز است که تغییرات به سمت بومیسازی برود، باید انجام شود. رئیس شورای تحول اداری هر وزارتخانه، شخص وزیر است و دبیر آن نیز معاونان مدیریت و توسعه منابع وزارتخانهها هستند که باید بهطور مرتب جلسات را برگزار کنند و آموزش بدهند تا مصوبات اجرایی شوند؛ دفاتر بازرسی و نظارت ادارت نیز پای کار سامانه فواد ۱۲۸ آمدند.
رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور تاکید کرد: اگر میخواهیم تحولات نظام اداری به سرنوشت مشابه برنامههای گذشته مبتلا نشود، باید همه مدیران دستگاهها پای کار بیایند.
در ابتدای نشست، ذاکری، رئیس امور برنامهریزی و نوآوری اداری سازمان اداری و استخدامی کشور به آغاز رسمی اجرای برنامه اصلاح نظام اداری اشاره کرد و گفت: با ابلاغ برنامه اصلاح از دیماه ۱۴۰۳، فرآیند اجرای طرحهای تحولآفرین در ساختار اداری کشور بهطور جدی شروع شده است.
وی توضیحداد: یکی از مشکلات گذشته، ابلاغ برنامههایی بود که هرچند از نظر طراحی کامل بودند، اما به دلیل ضعف در مرحله اجرا، به اهداف مورد نظر نرسیدند. به همین دلیل در برنامه جدید تلاش شده است تا با تعیین دقیق نقش و وظایف نهادها و ایجاد ساختاری منسجم متشکل از چهار رکن اصلی، هم اجرای برنامهها را تضمین کنند و هم نظارت بر آنها را مؤثرتر سازند.
ذاکری همچنین به جایگاه مهم شوراهای راهبردی اشاره کرد و افزود: شوراهای راهبری بهعنوان اتاق فکر اصلی، نقش کلیدی در هدایت فرآیند اصلاحات ایفا میکنند. این شوراها وظایف مهمی دارند که موفقیت برنامههای اصلاح نظام اداری به عملکرد دقیق و فعال آنها وابسته است.
وی ادامهداد: برنامههای عملیاتی اصلاح نظام اداری در بسیاری از دستگاهها به مرحله اجرا رسیده و برای برخی دیگر نیز ابلاغ شده است. در این مرحله، تاکید شوراهای راهبردی بر تقسیم کار دقیق و نظارت مستمر بر اجرای برنامهها است.
ذاکری درباره سازوکار فعالیت شوراها، توضیح داد: در اکثر شوراها، معاونان و مدیران تخصصی نیز حضور دارند و دستور کارها از دو مسیر اصلی تأمین میشود؛ نخست، کمیتههای پنجگانه تخصصی که بهعنوان اتاق فکر عمل میکنند و دوم، میزهای تخصصی که تاکنون ۳۲ جلسه برگزار کردهاند. این اقدامات زمینه مشارکت موثرتر دستگاهها در اجرای برنامه اصلاح نظام اداری را فراهم میکند.