۰۹/مهر/۱۴۰۴ | ۱۹:۴۹
برنامه اقتصادی دولت با آرایش جدید برای تأمین معیشت مردم تحویل ۵۰.۲ میلیارد مترمکعب گاز به نیروگاه‌ها تدوین شیوه‌نامه اجرایی ارزش در گمرک جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز چهارشنبه ۹ مهر ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز چهارشنبه ۹ مهر ۱۴۰۴ قیمت روز گوشی ۹ مهر ۱۴۰۴ جزئیات محدودیت تردد در جاد‌های کشور امروز ۹ مهر ۱۴۰۴ تمایل ایران و قطر به تسهیل و توسعه تجارت میان دو کشور توزیع بیش از چهار میلیارد لیتر بنزین در شهریورماه قیمت جدید سیمان اعلام شد تمدید مهلت ثبت‌نام ایران خودرو مهر ۱۴۰۴ + شرایط، مراحل و لینک ثبت‌نام طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا چهارشنبه ۹ مهر ۱۴۰۴ + جدول برنامه ایران‌خودرو دیزل برای گسترش ارتباط با قطعه‌سازان داخلی نرخ تسعیر ارز بانک‌ها اعلام شد بررسی‌های مجمع برای پیوستن به CFT متوقف نشده است قطع تلفن‌های همراه وارداتی تعیین تکلیف می‌شود تعمیرات اساسی سکوهای گازی فازهای ۶ تا ۸ پارس جنوبی به پایان رسید سد ماملو از مدار خارج شد واریز سود سهم عدالت با مشارکت ۱۹ بانک آغاز شد قیمت میوه و سبزیجات امروز ۹ مهر ۱۴۰۴ بانک مرکزی: مسئولیت سهمیه‌های ارزی مازاد واردات بر عهده دستگاه‌های متولی است ادامه خرید نفت روسیه توسط هند، چین و اروپا علیرغم تهدیدهای ترامپ افزایش ظرفیت شبکه ریلی با تمرکز بر پروژه‌های زودبازده ترامپ تعرفه‌های سنگین چوب و مبلمان را اعلام کرد قیمت دلار و سایر ارز‌ها در بازار ارز تجاری رئیس جدید بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تعیین شد کالاهای اساسی، نیازمند تنظیم‌گری صادرات محصولات با ارزش افزوده بالا اولویت وزارت صمت افزایش ۳۵ درصدی تجارت ایران با اتحادیه اورآسیایی آغاز حراج سکه از ساعت ۱۲ امروز تقویت سرمایه بانک کشاورزی ضروری است طلای دست مردم مشمول مالیات نیست ممنوعیت‌ ناگهانی واردات ۴۵ محصول کشاورزی به عراق و اقلیم + فهرست قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهار شنبه ۹ مهر ۱۴۰۴ ثبت بالاترین رکورد ارزش معاملات خرد در ۳ ماه گذشته جزییات واریز سود سهام عدالت مهر ۱۴۰۴+ مبلغ قیمت جهانی نفت امروز ۹ مهر ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۹ مهر ۱۴۰۴ صادرات طلای سرخ ۶۰ درصد افزایش یافت فروش بیش از ۳ هزار میلیارد ریال «کالای تملیکی» اینترنت افغانستان قطع شد/ دلار تلگرامی تهران خوابید! وزیر کار: برنامه‌های کاهش حوادث ناشی از کار مناسب با هر شهر و استان تدوین می‌شود عبور موفق برق کشور از اوج بار ۷۷۵۰۰ مگاواتی تابستان نحوه ثبت درخواست استرداد اضافه پرداختی مالیات بر درآمد حقوق جدول قیمت گوشی شیائومی امروز سه شنبه ۸ مهر ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز سه شنبه ۸ مهر ۱۴۰۴ ارزش بازارهای سهام به مرز ۱۰ هزار همت نزدیک شد اعلام تعرفه برق تجدیدپذیر در آبان ماه ۱۴۰۴ برای صنایع مشمول آغاز سطح‌بندی مشتریان بانکی/ محدودیت سالانه واریز و برداشت تعیین شد اسامی بازیگران سریال الگوریتم + عکس شرایط فروش سبدی بهمن موتور + زمان و آدرس سایت قیمت روز گوشی ۸ مهر ۱۴۰۴ چرا یارانه شما قطع شد؟ لینک و نحوه اعتراض به حذف یارانه‌ها طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا سه شنبه ۸ مهر ۱۴۰۴ + جدول مبلغ و زمان واریز سود سهام عدالت+ مشمولان و وضعیت سود سهام عدالت متوفیان خروج از مدار نیروگاه برق‌آبی کرج قیمت خرید حمایتی تخم مرغ اعلام شد خبر جدید درباره واریز سود سهام عدالت + وضعیت جاماندگان و آخرین مهلت ثبت نام سهام عدالت جهانگیر: مطالبات بانک‌ها از عباس ایروانی وصول و تسویه شده است مذاکره اجرای موافقتنامه تجارت آزاد ایران با اوراسیا تجارت ۵۴ میلیارد دلاری ایران در نیمه اول ۱۴۰۴ بهره‌برداری از ۴۰ همت پروژه جدید آب و فاضلاب آخرین مهلت برای جاماندگان دریافت سود سهام عدالت وزیر تعاون: انتقال اختیار به استان‌ها راهکاری موثر برای کاهش حوادث کار است نشانی الکترونیک سامانه اعتراض به حذف یارانه اعلام شد تعیین محدودیت جدید برای افتتاح حساب واکنش ستاره الوحده به پیشنهاد پرسپولیس یارانه نان اتباع افغان قطع نشد هشدار درباره تکرار تجربه تلخ بورس ۱۴۰۰ در بازار رمزارز جزییات حراج سکه فردا ۹ مهر ۱۴۰۴ قیمت دلار و رز در بازار ارز تجاری امروز ۸ مهر ۱۴۰۴ بازنگری در قوانین پیش فروش؛ کلید ورود سرمایه به بازار مسکن قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۸ مهر ۱۴۰۴ قیمت جهانی نفت امروز ۸ مهر ۱۴۰۴ هشدار هواشناسی امروز ۸ مهر ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز دوشنبه ۷ مهر ۱۴۰۴ حجم معاملات شمش نقره در بورس از ۳۰ تن گذشت مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای چهارمین بار متوالی تحریم شد رکوردشکنی قیمت‌ها در بازار خودرو؛ نه خریدار است نه فروشنده قاچاق آرد، پرسودتر از هروئین شد ۱۶۰ مگاوات به ظرفیت برق کشور افزوده شد خط جدید انتقال برق بین ایران و ارمنستان به بهره برداری خواهد رسید سازمان مالیاتی جزئیات واریز ۱۴.۷ همت به حساب شهرداری‌ها را اعلام کرد عارف: اجازه نمی‌دهیم با سفره مردم شوخی کنند قالیباف: ارزیابی عملکرد برنامه هفتم، خروجی محور باشد شرایط بخشودگی مالیات بر ارزش افزوده بهار امسال اعلام شد اقلام طرح کالابرگ الکترونیکی تغییر کرد وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۷ مهر ۱۴۰۴ قیمت روز گوشی ۷ مهر ۱۴۰۴ «هوشمندسازی» سکوی صادرات دانش مالیاتی ایران به بریکس قیمت مرغ رسما اعلام شد بیش از هزار برگ سند از فساد چای دبش تحویل مرجع قضایی شد ورود کمیسیون اقتصادی مجلس به نحوه پرداخت تسهیلات اشتغالزایی واردات شمش طلا برای سرمایه‌گذاران خارجی آزاد شد واریز سود سهام عدالت ۱۴۰۲ از چهارشنبه یا پنج شنبه درصد پرشدگی سد‌های پنجگانه تهران در مجموع ۱۴ درصد معاون وزیر جهاد: کمبودی در کالاهای اساسی نداریم جهش ۴۵ هزار واحدی شاخص کل بورس در ساعات ابتدایی بازار صرفه‌جویی ۱۴.۵ درصدی تهرانی‌ها در مصرف آب افزایش قیمت لبنیات برمبنای ابلاغ سازمان حمایت یا اسناد مثبته است رفع تداخلات اراضی باید در موعد مقرر به اتمام برسد نوسان قیمت برنج ایرانی از ۱۹۰ تا ۳۲۰ هزار تومان رقابت باطل بین تولید و مصرف برق قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دو شنبه ۷ مهر ۱۴۰۴ قیمت جهانی نفت امروز ۷ مهر ۱۴۰۴ پیشنهاد استفاده بهینه از نیروی مازاد دولت پیش فروش جدید سکه ۱۳ مهر برگزار می‌شود گزارش هواشناسی امروز ۷ مهر ۱۴۰۴ مهاجرانی: دولت مصمم به کوچک‌سازی و پاسخگویی به بخش خصوصی است واریز ۸۰۰ هزار تا ۱ میلیون تومان به حساب سهامداران عدالت تا آخر هفته نوری قزلجه: چالش اصلی بازار محصولات کشاورزی فاصله قیمتی تولید و مصرف است پیش‌بینی‌های بودجه‌ای برای سال ۱۴۰۵ قیمت جدید سیمان اعلام شد توقیف کالا در گمرکات صرفا بعد از قطعیت یافتن مطالبه نامه گمرکی رئیس بانک مرکزی: دلار ۷۰ هزار تومانی را تثبیت می‌کنیم واریز ۵۲ میلیارد تومان از محل مالیات بر ارزش افزوده به حساب امورعشایر ایلام بهبود جایگاه ایران در تعاملات ریلی با کشورهای CIS کم‌کاری بانک‌ها در بافت فرسوده آخرین مهلت ثبت‌نام جاماندگان سود سهام عدالت اعلام شد + لینک ثبت‌نام زمان حراج سکه طلا اعلام شد شیوه‌نامه‌های اجرایی برای رتبه‌بندی شرکت‌های هواپیمایی تدوین می‌شود بریکس شرایط دورزدن تحریم‌های تسلیحاتی را برای ایران فراهم می‌کند قیمت روز گوشی ۶ مهر ۱۴۰۴ احتمال مسدودشدن دارایی کاربران ایرانی در تتر عوارض آزادراه‌ها به حساب بانکی وصل شد+ جزییات در برابر چالش‌های اقتصادی، بخش خصوصی آمادگی مقابله دارد بخش خصوصی نیازمند هماهنگی بیشتر با دولت برای حل مشکلات اقتصادی نیاز به اصلاحات جدی در سیاست‌های اقتصادی و کاهش مداخلات دولتی ثبت نام ایران خودرو امروز ۶ مهر ۱۴۰۴+ لینک و شرایط اعلام زمان واریز سود سهام عدالت + مبلغ و جزییات رکورد تاریخی معاملات روزانه گواهی شمش طلا شکسته شد استقبال خریداران خارجی از عرضه گاز مایع در بورس انرژی قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۶ مهر ۱۴۰۴ هشدار هواشناسی امروز ۶ مهر ۱۴۰۴ قیمت جدید اجاره‌خانه در تهران نرخ تورم شهریور ماه اعلام شد قیمت گوشت قرمز امروز شنبه ۵ مهر ماه ۱۴۰۴ + جدول تاخیر در اعلام قیمت خرید تضمینی گندم به نفع کشاورزان تمام می‌شود سامانه ارز خدماتی آبان‌ماه فعال می‌شود قیمت روز گوشی ۵ مهر ۱۴۰۴ ثبت نام ایران خودرو ویژه مهر ۱۴۰۴+ شرایط و مراحل ثبت نام+ لینک سایت ایران خودرو تفحص از وزارت جهاد درخصوص واردات نهاده های دامی روی میز بهارستان مکانیسم ماشه چیز جدیدی نداشت مشوق‌های صادراتی ۱۴۰۴ این هفته ابلاغ می‌شود حراج ۲۴ همتی اوراق مالی اسلامی دولتی در روز سه‌شنبه ۸ مهر ۱۴۰۴ جابجایی ۷۹ میلیون مسافر با استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی لیست قیمت جدید کارخانه‌ای ایران خودرو در مهر ۱۴۰۴+جدول ثبت نام خودرو‌های سایپا امروز ۵ مهر ۱۴۰۴+ شرایط و لینک ثبت نام سایپا لغو ممنوعیت ترخیص برنج در فصل برداشت تکلیف افزایش حقوق کارگران مشخص شد‌ دستیار اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی منصوب شد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۵ مهر ۱۴۰۴ قطعنامه چین و روسیه برای تمدید اسنپ‌بک رأی نیاورد حضور وزیر ارتباطات جهت پاسخگویی به نمایندگان در کمیسیون صنایع اسلامی: ایران اهل تعامل بوده اما غرب راه تقابل را انتخاب کرده است لاریجانی: ایران در صورت فعال شدن مکانیسم ماشه همکاری با آژانس را متوقف می‌کند جزئیات ۵ نوع صورت‌حساب‌ الکترونیکی در نظام مالیات بر ارزش افزوده قیمت دو مدل پژو ۲۰۷ برای مهر ماه اعلام شد عارف: تامین انرژی مورد نیاز بخش تولید در اولویت اقدامات دولت است طلای جهانی پس رفت قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو جمعه ۴ مهر ۱۴۰۴ آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان ترامپ دستور فروش تیک‌تاک را امضا کرد تمدید به‌روزرسانی‌های امنیتی رایگان ویندوز ۱۰ بلومبرگ: هند خواستار از سرگیری واردات نفت ایران شد عرضه ۱۱ محصول در هشتمین دوره ثبت درخواست خرید محصولات ایران‌خودرو بدون نیاز به حساب وکالتی واریز سود سهام عدالت ۱۴۰۴ منتفی شد؟ اسلامی: ۵ هزار مگاوات برق اتمی در سایت «ایران هرمز» تولید خواهد شد زیان ماهانه ۵ هزار میلیاردی به دلیل تاخیر وزارت کار در حذف یارانه پردرآمدها مجلس برای بیمه رانندگان تاکسی‌های اینترنتی دست به‌کار شد کیف‌‏پول ایرانی‌‏ها چقدر امنیت دارد؟ ایست قیمت طلای جهانی لیست قیمت اجاق گاز مهر ۱۴۰۴ قیمت روز گوشی ۳ مهر ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو پنجشنبه ۳ مهر ۱۴۰۴ سند ۲۰ ساله استاندارد و کیفیت کشور تصویب شد قیمت روز گوشی ۲ مهر ۱۴۰۴ ثبت نام سایپا امروز ۲ مهر ۱۴۰۴+ شرایط و لینک سایت ثبت نام فروش فوق العاده سایپا اسقاط ۱۰۵ هزار خودرو فرسوده در نیمه امسال جزئیات جدید از رفع تعهد ارزی صادرات قیر و هیدروکربن با طلا و موبایل عمده مردم معاف از مالیات بر سوداگری؛ کاهش تورم با این پایه مالیاتی فروش بیش از ۵ هزار میلیارد ریال کالا در مزایده اموال تملیکی آخرین مهلت اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۳ رسیدگی به دعاوی کارگری و کارفرمایی تسریع می شود همکاری بین دستگاه‌ها شرط اصلی ارتقای کیفیت خدمات است برگزاری چهاردهمین آزمون استخدامی فراگیر در نیمه دوم سال ۱۴۰۴ مسیر تحول کشتیرانی جمهوری اسلامی در شش دهه اطلاعیه سازمان تامین اجتماعی در خصوص پرداخت کمک‌هزینه اولاد بازماندگان آغاز برخورد گمرک با تخلفات رجیستری مسافری سهمیه واردات برای بازرگانان جدید اعلام شد آغاز محدودیت کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای از مهرماه عراق صادرات نفت را افزایش می‌دهد ارائه تسهیلات ۵۰۰میلیون تومانی به تولیدکنندگان پوشاک از مهر واریز حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی امروز ۲۹ شهریور ۱۴۰۴ افزایش حجم تبادلات پستی ایران و ارمنستان با اجرای تفاهم‌نامه جدید عضو کمیسیون امنیت ملی: با تقویت بانک کشاورزی، ظرفیت های پنهان بخش کشاورزی شکوفا می شود درخواست میلیاردر اماراتی از کشورهای عربی برای تحریم هوایی رژیم اشغالگر توقف رشد طلا پس از رکوردزنی پیش از نشست فدرال رزرو سیم‌کارت الکترونیکی، گامی نوین در صنعت ارتباطات اروپا تحریم‌های جدید علیه روسیه را به تعویق انداخت ایدکوپرس؛ بازوی پرسی سایپا در قلب صنعت قطعه‌سازی ایران جایگاه برتر بانک کشاورزی در شاخص خوداتکایی مالی دبیرکل اوپک: تقاضای نفت تا ۲۰۵۰ به ۱۲۳ میلیون بشکه در روز می‌رسد کاهش صادرات نفت عراق به آمریکا فشار دولت ترامپ به گروه ۷ برای اعمال تعرفه علیه چین و هند سفر تهرانی ها کیفیت اینترنت موبایل را بهتر کرد ترامپ دست به دامان گروه ۷ شد قیمت ارزهای دیجیتال امروز جمعه ۲۱ شهریور ماه چگونه هوش مصنوعی مانع فروپاشی گوگل شد؟ «فضانوردان مصنوعی»، مسافران آینده مریخ خواهند بود! پیش‌فروش محصولات سایپا از فردا آغاز می‌شود وابستگی محبوب‌ترین وی‌پی‌ان‌های گوگل‌پلی فاش شد جستجوی گوگل و یوتیوب قطع شد دلیل اختلال در اینترنت مشخص شد تبلیغات رسانه‌ای رمزارزهای بدون مجوز ممنوع شد + متن ضوابط کروز؛ اولین و تنها تولیدکننده ایربگ جانبی با گواهینامه استاندارد ملی هیبریدی‌ها چگونه به امنیت انرژی ایران کمک می‌کنند؟ زنجیره تأمین در آستانه فروپاشی؛ هشدار قطعه‌سازان درباره حکم تعزیرات آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان ادامه طرح تکمیل‌کاری محصولات پارس‌خودرو تا تحویل آخرین خودرو تقدیر رئیس کمیسیون اصل نود مجلس، از حضور قدرتمند سایپا در نمایشگاه خودرو مشهد تولید روزانه سایپا از مرز ۱۶۰۰ دستگاه خودرو در روز گذشت آزمون های ارتقا شغلی کارکنان بانک ایران زمین برگزار شد قیمت بیت‌کوین و اتریوم امروز شنبه ۸ شهریور ۱۴۰۴/ کاهش قیمت بیت کوین دانسته‌های گمرکی اربعین ویژه زائران کدام خانه‌ها مشمول مالیات برخانه‌های خالی می‌شوند؟ میزان تقاضای مصرف برق همچنان نزدیک ۸۰ هزار مگاوات صدور صورتحساب الکترونیکی در ۱۲۰ ثانیه قیمت ارز اربعین/دلار مبادله‌ای رشد کرد افت قیمت دام زنده/ متعادل شدن قیمت گوشت قرمز در بازار تولید محصولات لبنی ؛ صنعتی حساس و استراتژیک در صنایع غذایی کشور خشکی تالاب گاو خونی منشأ ریز گرد‌ها و آلودگی هوا‌ی استان اصفهان تنور نفت
۲۱:۵۲ ۱۴۰۴/۰۵/۱۴

نگرانی قطعه‌سازان از تعطیلی شرکت ها/مسوولان وعده ندهند، عمل کنند

رئیس انجمن قطعه‌سازی خودرو کشور، با بیان اینکه امروز دیگر درباره بقای خود صحبت می‌کنیم درباره وضعیت صنعت خودرو، تعطیلی شرکت‌های باسابقه و نادیده گرفته شدن هشدارها گلایه کرده و تاکید کرد در این شرایط خواستار اعتماد واقعی دولت به بخش خصوصی هستیم.
نگرانی قطعه‌سازان از تعطیلی شرکت ها/مسوولان وعده ندهند، عمل کنند
کد خبر:۳۰۳۷۷

به گزارش اقتصاد معاصر؛ عصر امروز (سه‌شنبه) همایش تاب‌آوری صنعت قطعه‌سازی خودرو؛ بازآفرینی قطعه‌سازان در دل بحران برگزار شد. محمدرضا نجفی‌منش- رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی خودرو کشور- در ابتدای این همایش، با لحنی صریح و نگران‌کننده در همایش تاب‌آوری صنعت قطعه‌سازی خودرو کشور، اظهار کرد: اکنون دیگر تمرکز صحبت‌های ما بر این است که  درباره بقای خودمان صحبت می‌کنیم؛ شرایط خوب نیست. شرکت‌هایی که ۳۰ یا ۴۰ سال فعالیت کرده‌اند، یکی پس از دیگری در حال تعطیلی‌اند و این مسئله نگرانی جدی برای ما ایجاد کرده است.

وی ضمن اشاره به شاخص شامخ (شاخص مدیران خرید)، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نماگرهای سلامت اقتصادی، تصریح کرد: اگر این شاخص حدود ۵۰ باشد، نشان‌دهنده وضعیت نرمال است؛ بالای ۵۰ به معنای رشد و زیر ۵۰ به‌معنای خطر است؛ این شاخص در حال حاضر در بخش صنعت به‌طور متوسط به ۴۲ رسیده و در صنعت خودرو که مادر صنعت کشور است، به عدد نگران‌کننده ۲۴ سقوط کرده است. این بسیار خطرناک است و باید همه نگران باشند.

 راه نجات: اعتماد واقعی به بخش خصوصی

رئیس هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی خودرو کشور تاکید کرد: راه نجات از بحران، واگذاری امور به بخش خصوصی و اعتماد واقعی به آن است. قدم اول باید این باشد که دولت به بخش خصوصی اعتماد کند. این بخش توانمند و آماده همکاری است و می‌تواند با تلاش بالا از این بحران عبور کند.

این فعال صنعت قطعه کشور ضمن تاکید بر اینکه ما ۵۵۰ هزار شغل در صنعت خودرو داریم که اگر آسیب ببیند، تبعات اجتماعی بسیار سنگینی خواهد داشت، گفت: تمام این هشدارها را بارها به مقامات کشور از جمله رئیس‌جمهور و قوه قضاییه منتقل کرده‌ایم. هدف ما هوشیارسازی جامعه و جلب همکاری مسئولان است.

 بحران نقدینگی و داستان ٢٨٠ همت زیان انباشته 

نجفی‌منش بحران نقدینگی را به‌عنوان مهم‌ترین معضل صنعت قطعه‌سازی معرفی و تصریح کرد: براساس برآوردها، زیان انباشته خودروسازان به ۲۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. دلیل این مسئله روشن است؛ از سال ۱۳۹۰ تاکنون، خودروسازها برای هر خودرویی که به مردم تحویل داده‌اند، عملاً بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان ضرر داده‌اند و این زیان به‌تدریج انباشته شده است. برای جبران این زیان، بخشی از آن به زنجیره تامین یعنی قطعه‌سازها منتقل شده است. برآورد ما این است که ۱۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی قطعه‌سازان به‌صورت چک‌های صفرروزه انباشته شده که وضعیت بسیار بحرانی ایجاد کرده است.

از مخالفت تا رضایت مشروط با شورای رقابت

رئیس انجمن قطعه‌سازان همگن کشور ضمن اشاره به رویکرد قیمت‌گذاری شورای رقابت، اظهار کرد: با وجود اینکه همیشه از منتقدان شورای رقابت بودیم، اما امروز تحت فشار فعلی، از تصمیم اخیر آن حمایت می‌کنیم. شورای رقابت قیمت‌گذاری را به سازمان حمایت از مصرف‌کننده سپرده و این سازمان افزایش قیمت ۲۷ درصدی را پیشنهاد داده است. این تصمیم در شرایطی اتخاذ شده که نرخ ارز از ۳۸ هزار تومان به ۶۸ هزار تومان رسیده، دستمزدها ۴۰ درصد بالا رفته و هزینه‌های آب، برق و گاز نیز به‌شدت افزایش یافته است. با این اوصاف، قیمت فعلی خودروها به هیچ وجه جوابگوی هزینه‌ها نیست.

وی ضمن اشاره به قانون اصل ۴۴، گفت: طبق این قانون، اگر دولت در فرآیند قیمت‌گذاری دخالت کند، موظف است زیان وارده به تولیدکننده را جبران کند. متأسفانه تاکنون حتی یک ریال هم بابت زیان وارده پرداخت نشده است و می‌گویند صنعت خودرو زیان‌ده نیست، در حالی که واقعیت چیز دیگری است.

 واردات بی‌منطق و تهدید دوباره قطعه‌سازی

نجفی‌منش در ادامه با انتقاد از سیاست‌های وارداتی دولت، خاطرنشان کرد: در شرایطی که صنعت داخلی با مشکلات زیادی مواجه است، به واردات جایزه می‌دهیم. قبلاً تعرفه واردات ۵۵ درصد بود، مجلس آن را به ۱۰۰ درصد افزایش داد، اما اکنون دولت آن را به ۲۰ درصد کاهش داده است! (که اکنون جلوی آن با شکایت صورت گرفته، گرفته شده است). این درحالیست که طبق قانون گمرک، اگر تعرفه یک مجموعه به ۲۰ درصد برسد تعرفه قطعات آن باید پنج درصد شود. این یعنی مسیر ورود قطعات کامل باز می‌شود و همه تلاش‌های ما برای تولید داخلی از بین خواهد رفت.

این فعال صنعت قطعه کشور پیشنهاد داد که دولت تعرفه واردات را دست‌کم به ۴۰ درصد بازگرداند تا تعادل نسبی ایجاد شود و صنعت داخلی بیش از این آسیب نبیند.

ارز، تبعیض، بی‌ثباتی؛ سه‌ضلعی سقوط تولید

در ادامه این همایش، امیرحسین جلالی- نایب‌رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی خودرو استان تهران- ضمن تشریح چالش‌های شدید مالی، ارزی و ساختاری در زنجیره تامین خودرو، اظهار کرد: تا چهار سال پیش انجمن صنایع همگن نیرو محرکه استان تهران تنها روی کاغذ وجود داشت.از چهار سال پیش، با زحمت بسیار این مسیر را آغاز کردیم و امروز به مرحله‌ای رسیده‌ایم که مجمع، انتخابات و همایش‌های منظم برگزار می‌کنیم. این موفقیت را مدیون همراهی همه دوستان هستیم.

 ۳۰ درصد کاهش تولید در سایه تصمیمات ناپایدار ارزی

وی با بیان اینکه شرایط تا میانه‌های سال ۱۴۰۲ با وجود دشواری‌ها قابل تحمل بود، یادآور شد: از اواخر ۱۴۰۲ و ابتدای ۱۴۰۳، با اجرای تصمیمات جدید درباره تخصیص ارز، ورق برگشت؛ حالا تولیدکننده قطعه باید از دو خودروساز بزرگ تاییدیه بگیرد تا ارز بگیرد! این روند باعث شد که بسیاری از واحدهای قطعه‌سازی، با پیش‌بینی نامشخص و بی‌برنامه، دچار اختلال شوند. تا پیش از این، ظرف ۶۰ روز ارز می‌گرفتیم و ثبت سفارش انجام می‌دادیم، اما در حال حاضر با روند فعلی، ۳۰ درصد کاهش تولید اتفاق افتاده که برآورد ما از تاثیر همین بی‌نظمی‌ها و بروکراسی‌های جدید است.

تخصیص‌های دقیقه ٩٠ای، سیستم معیوب و بلاتکلیفی تولیدکننده

نایب‌رئیس انجمن تهران ضمن تشریح جزئیات اختلال در فرآیند واردات تصریح کرد: تخصیص‌های ارزی معمولاً در روزهای آخر سال مانند ۲۶ اسفند انجام می‌شود. در حالی‌که با تعطیلات نوروز، عملاً زمان از دست می‌رود. بعد از آن باید ریال جور کنیم، ثبت سفارش انجام دهیم، بعد دنبال بارنامه باشیم که تازه با هزار مانع مواجه می‌شویم. نتیجه؟ تولید می‌خوابد.

عضو هیات انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی خودرو کشور، ضمن انتقاد از نبود منطق در تخصیص ارز، گفت: امروز معلوم نیست ارز بر چه مبنایی توزیع می‌شود؟ یک روز جمعه در یک شهر، ۳۰ تا ۲۰۰ نفر صف می‌کشند برای پیگیری مشکل ارزی! این یعنی بی‌نظمی مطلق.

جلالی ضمن گلایه از فضای ایجاد شده توسط برخی رسانه‌ها علیه تولید داخلی، اظهار کرد: برخی رسانه‌ها جوری القا کرده‌اند که انگار ما مانع واردات خودرو شده‌ایم؛ این در حالی‌ است که واردکننده‌ها خودرو را ۲۰ تا ۲۵ هزار دلار می‌خرند و در بازار ایران دو برابر می‌فروشند! این خودروها نه برای مردم است و نه برای تولیدکنندگان؛ مخاطب آن‌ها گروهی خاص هستند. با این فضاسازی، فشار بر تولیدکننده داخلی زیاد می‌شود. نه می‌گذارند نوسازی کنیم، نه ارز می‌دهند، بعد هم از افت کیفیت انتقاد می‌کنند! کیفیت چگونه حفظ شود وقتی ماشین‌آلات به‌روز نمی‌شود؟

 فقط برای دو ماه قطعه داریم

این عضو هیئت‌مدیره انجمن کشوری با صراحت هشدار داد: در حال حاضر، تنها برای یک تا دو ماه دیگر قطعه در انبار داریم. دلیل اصلی آن، ناتوانی در تأمین ارز و ریال است. موجودی‌مان به‌شدت کم است و این مسئله برای همه تولیدکننده‌ها جدی است.

 اگر قیمت نهاده‌ها به‌روز می‌شود، قیمت خودرو هم باید بشود

وی ضمن اشاره به افزایش قیمت نهاده‌های تولید، تصریح کرد: زمانیکه پتروشیمی هر روز قیمت جدید می‌دهند، چرا خودرو باید قیمت‌گذاری دستوری داشته باشد؟ این منطق ندارد. اگر نهاده‌ها به‌روز شده‌اند، قیمت خودرو هم باید واقعی شود تا ما بتوانیم بدون ضرر کار کنیم. بنده به عنوان یک قطعه‌ساز کوچک حتی حاضر هستیم با ارز آزاد کار کنیم، اما تکلیف‌مان مشخص باشد. این عدم قطعیت و بلاتکلیفی، بزرگ‌ترین خطر برای تولید است. نمی‌دانیم دو ماه دیگر چه می‌شود، با چه ارزی باید تولید کنیم، یا اصلاً تولید خواهیم داشت یا نه!

نامه‌هایی که بی‌پاسخ ماند...

در پایان، نایب رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی خودرو استان تهران ضمن اشاره به مکاتبات انجمن با مسئولان، متذکر شد: ما بارها نامه زده‌ایم، جلسات گذاشته‌ایم، هشدار داده‌ایم. مشکلات بانکی، نرخ سود بالا، ناترازی زنجیره تولید و… همه را گفته‌ایم، ولی فایده‌ای نداشته است. روند فعلی نگران‌کننده است. متاسفانه قطعه‌سازان کشور، روز به روز ضعیف‌تر می‌شوند و ناچاریم از نیروهای‌مان کم کنیم. امیدوارم این صدای هشدار شنیده شود و از سقوط صنعت جلوگیری شود.

قطعه‌سازی ستون فقرات صنعت خودرو است؛ قطعه‌ساز زمین بخورد، صنعت خودرو سقوط می‌کند

محمد رستمی- عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی- در همایش تخصصی تاب‌آوری صنعت قطعه‌سازی، ضمن تاکید بر اهمیت این صنعت، آن را ستون فقرات صنعت خودروی کشور دانسته و اظهار کرد: اگر قطعه‌ساز زمین بخورد، صنعت خودرو نیز دوام نخواهد آورد. توسعه خودروسازی وابسته به حیات قطعه‌سازی است. طی سه سال گذشته، قطعه‌سازان در خط مقدم جنگ اقتصادی بوده‌اند و با وجود مشکلات ارزی، بانکی و لجستیکی، تولید را متوقف نکردند.

وی ضمن ستایشِ تاب‌آوری تولیدکنندگان قطعه کشور، خاطرنشان کرد: اگر امروز صنعت خودرو هنوز سرپا است، نتیجه پایداری و تحمل قطعه‌سازان است. شماها با تمام سختی‌ها تولید را متوقف نکردید. باید واقع‌بین بود؛ در حال حاضر، فشار اصلی اقتصاد و تحریم‌ها روی دوش شماست. بنده به عنوان نماینده مجلس، بارها دیده‌ام که چطور مشکلات تامین ارز، قیمت‌گذاری دستوری و مطالبات معوق از خودروسازان، قطعه‌سازان را تا مرز ورشکستگی پیش برده است. اما شما ایستادید و تولید کردید.

مجلس آماده حمایت قانونی است

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ضمن اشاره به وظیفه نظارتی و قانون‌گذاری پارلمان، گفت: ما در مجلس آماده‌ایم تا هرگونه اصلاح قانونی را در مسیر حمایت از تولیدکنندگان واقعی انجام دهیم. از تشکل‌ها و انجمن‌های تخصصی می‌خواهیم پیشنهادهای مشخص و عملیاتی ارائه دهند. در قالب برنامه هفتم توسعه نیز ظرفیت‌هایی جهت حمایت از تولیدکنندگان دیده شده است که می‌تواند زمینه خروج از قیمت‌گذاری دستوری و ایجاد فضای رقابتی واقعی را فراهم کند.

رستمی بر نقش کلیدی صنعت قطعه‌سازی در اشتغال و رشد فناوری داخلی تاکید کرد و افزود: قطعه‌سازی صرفاً تامین‌کننده نیست؛ این صنعت موتور اشتغال و انتقال دانش در کشور است. اگر آن را تقویت کنیم، در واقع از استقلال صنعتی کشور دفاع کرده‌ایم.

خطاب به دولت: وعده ندهید، عمل کنید

این عضو کمیسیون صنایع در ادامه خطاب به دستگاه‌های اجرایی گفت: دولت باید از دادن وعده صرف فاصله بگیرد. قطعه‌ساز امروز نیاز به نقدینگی، ثبات در تصمیم‌گیری، و سازوکار مشخص برای تخصیص ارز دارد، نه شعار. ما به عنوان مجلس از دولت انتظار داریم که با اجرای قانون، هم از صنعت حمایت کند و هم مانع از سقوط شرکت‌هایی شود که طی سال‌ها در خط مقدم تولید بوده‌اند.

وی ضمن اشاره به ادامه جلسات کمیسیون صنایع برای بررسی دقیق مشکلات صنعت خودرو و قطعه‌سازی، تاکید کرد: ما صدای شما را به صحن علنی مجلس منتقل خواهیم کرد. بدون قطعه‌سازی، خودروسازی وجود نخواهد داشت. حمایت از قطعه‌ساز و صنعت قطعه‌سازی، حمایت از بقاء صنعت خودرو کشور است.