
آینده اقتصاد دیجیتال ایران در گِرو توسعه صادرات فناوری است

امیر روشن، معاون سازمان توسعه تجارت ایران در گفتوگو با خبرنگار اقتصاد معاصر با اشاره به نقش استراتژیک حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه صادرات اظهار داشت: در شرایط کنونی، صادرات خدمات فناوری اطلاعات به دلیل ماهیت غیرملموس آن و بینیازی از فرآیندهای پیچیدهای همچون لجستیک، گمرک و بازگشت ارز، از اهمیت بالایی برای کشور برخوردار است.
وی با بیان اینکه صادرات خدمات برخلاف کالا نیاز به فرآیند رفع تعهد ارزی ندارد، افزود: این ویژگی موجب شده تا فعالان این حوزه تا حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد از موانعی که در مسیر صادرات کالا وجود دارد، عبور کنند. بسیاری از خدمات حوزه فناوری اطلاعات در ذیل صادرات دانشبنیان قرار میگیرند که میتواند کمک شایانی به رشد اقتصادی و اشتغال متخصصان داخلی کنند.
روشن ادامه داد: نیروی انسانی متخصص کشور در حال حاضر در شرکتهای مطرح بینالمللی و پلتفرمهای بزرگ فناوری مشغول به فعالیت هستند. همچنین تعداد زیادی از فریلنسرهای ایرانی بدون وابستگی به مرزهای جغرافیایی، در حال ارائه خدمات به شرکتهای خارجیاند. این ظرفیت نیروی انسانی فرصت بینظیری برای توسعه صادرات خدمات ایجاد کرده است.
معاون سازمان توسعه تجارت بیان کرد: مهمترین چالش باقیمانده در مسیر توسعه این حوزه، نبود مطالعات دقیق و مستند درباره بازارهای هدف است. اگر بتوانیم شناخت دقیقی از نیازها و ویژگیهای بازارهای مقصد داشته باشیم، حوزه فناوری اطلاعات میتواند به یکی از مسیرهای اصلی توسعه تجارت خدمات کشور تبدیل شود.
وی تاکید کرد: سازمان توسعه تجارت آماده حمایت از صادرکنندگان خدمات است، به شرطی که این فعالان در کمیته ماده ۵ سازمان مورد تایید قرار گیرند و اهلیت صادرات آنها احراز شود. در این صورت، گواهی صادرات خدمات صادر شده و همه مشوقها و حمایتهایی که برای صادرکنندگان کالا در نظر گرفته میشود، به فعالان حوزه خدمات نیز اختصاص خواهد یافت.
روشن بر لزوم همکاری همه فعالان بخش خصوصی و دولتی برای تقویت زیرساختهای صادرات خدمات تاکید کرد و گفت: آینده اقتصاد دیجیتال ایران در گِرو توسعه صادرات خدمات فناوری اطلاعات و ایجاد بسترهای حمایتی برای فعالان این حوزه است.