۲۰:۳۹ ۱۴۰۴/۰۵/۲۲

ادامه رکود سنگین در بازار خودرو

با نزدیک شدن قیمت کارخانه و بازار آزاد و کاهش حاشیه سود دلالی، معاملات خودرو در مرداد ۱۴۰۴ به حداقل رسیده است. افت ثبت‌نام در طرح‌های فروش داخلی و وارداتی، بلاتکلیفی قیمتی و ضعف قدرت خرید، بازار را در وضعیت رکود عمیق قرار داده است.
ادامه رکود سنگین در بازار خودرو
کد خبر:۳۰۸۸۳

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ بازار خودرو در مرداد ۱۴۰۴ با کاهش تقاضا روبه‌روست؛ روندی که هم در بخش خودروهای داخلی و هم در وارداتی دیده می‌شود. در حالی که سال گذشته بسیاری از خریداران با هدف کسب سود کوتاه‌مدت وارد بازار می‌شدند، اکنون نزدیک شدن قیمت کارخانه و بازار آزاد باعث شده انگیزه خریدهای سرمایه‌ای و دلالی به حداقل برسد.

در بخش واردات، مدیر پروژه واردات خودرو وزارت صمت، مهدی ضیغمی، اعلام کرده که در طرح جدید عرضه، ۱۰ هزار دستگاه خودرو وارداتی به متقاضیان عرضه خواهد شد. تاکنون ۹۵ هزار نفر برای این طرح حساب وکالتی ایجاد کرده‌اند و مراسم قرعه‌کشی آن روز ۱۹ مرداد برگزار شد. سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی از ۱۱ مرداد با ۳۵ مدل فعال شد و فرصت ثبت‌نام تا ۱۶ مرداد ادامه یافت اما تعداد ثبت‌نام‌ها نسبت به تیر سال گذشته حدود ۳۵ هزار نفر کاهش پیدا کرده است.

این افت تقاضا تنها به بازار وارداتی محدود نمی‌شود. در هفتمین پیش‌فروش ایران‌خودرو، ۴۱۴ هزار و ۷۹۳ نفر ثبت‌نام کردند؛ در حالی که دوره قبل این رقم به ۵۲۰ هزار نفر رسیده بود. افزایش ۲۲.۳ درصدی قیمت کارخانه‌ای محصولات ایران‌خودرو از اواخر خرداد، فاصله قیمتی با بازار آزاد را کاهش داد و همین موضوع باعث افت محسوس تقاضای سفته‌بازانه شد.

علاوه بر کاهش فاصله قیمت‌ها، بلاتکلیفی قیمتی در بازار وارداتی، ابهام در حقوق ورودی و تاخیر در تحویل، موجب شده خریداران برای ورود به این بازار محتاط باشند. ضعف قدرت خرید ناشی از تورم بالا نیز عامل دیگری است که فشار مضاعفی بر معاملات وارد کرده است.

 

در حال ویرایش///رکود سنگین در بازار خودرو؛ کاهش تقاضا برای محصولات داخلی و وارداتی

در فاصله خرداد تا مرداد ۱۴۰۴، بیشتر خودروهای داخلی با کاهش قیمت در بازار آزاد روبه‌رو شده‌اند. تارا اتوماتیک V4 با افت ۷۳ میلیون تومانی (حدود ۵.۹ درصد) و دنا پلاس اتوماتیک آپشنال با کاهش ۸۴ میلیون تومانی (نزدیک به ۶.۶ درصد) بیشترین افت را ثبت کردند. در مقابل، کوییک S و ساینا S به ترتیب ۶ و ۶.۵ میلیون تومان گران‌تر شدند که معادل حدود ۱.۱ تا ۱.۲ درصد رشد است. شاهین G نیز تقریبا بدون تغییر ماند و تنها ۲ میلیون تومان کاهش یافت. این روند نشان می‌دهد خودروهای گران‌تر افت بیشتری را تجربه کرده‌اند در حالی که خودروهای اقتصادی اندکی رشد قیمت داشته‌اند.

بازار آزاد نیز روزهای آرامی را می‌گذراند؛ حجم معاملات به‌شدت پایین آمده و بسیاری از نمایشگاه‌داران از نبود مشتری واقعی گلایه دارند. در چنین شرایطی، چشم‌انداز کوتاه‌مدت بازار چندان روشن به نظر نمی‌رسد و فعالان این حوزه انتظار دارند سیاست‌گذاران با شفاف‌سازی و ایجاد ثبات در قیمت‌گذاری، زمینه بازگشت رونق را فراهم کنند.