۱۸:۱۰ ۱۴۰۴/۰۵/۲۵

برخی روستاهای بالای ۲۰ خانوار هنوز راه ندارند

مدیر کل دفتر امور راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری گفت: در حال حاضر در کشور روستاهایی وجود دارند که بالای ۲۰ خانوار جمعیت داشته ولی راه‌آسفالتی ندارند.
برخی روستاهای بالای ۲۰ خانوار هنوز راه ندارند
کد خبر:۳۱۲۱۴

به گزارش اقتصاد معاصر؛ علیرضا راستیار، مدیر کل دفتر امور راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری با بیان اینکه تقریبا نزدیک به ۱۱۳ هزار کیلومتر راه آسفالته ساخته شده روستایی در کشور وجود دارد، گفت: به غیر آن نیز راه‌های خاکی و سوشه نیز در زمره شبکه‌ راه‌های کشور حساب می شود و  ۳۷ هزار کیلومتر با مشخصات فرعی در شبکه راه‌های کشور قرار می‌گیرد.

وی افزود: به عبارتی نزدیک به ۷۰ درصد راه‌های کشور در زمره راه‌های فرعی و روستایی قرار می‌گیرد و وظیفه سازمان راهداری یک وظیفه مهمی است که باید برنامه‌ریزی خاص و ویژه‌ای برای آن صورت گیرد، زیرا بهره‌مندی مردم و استفاده از شبکه بسیار مهم است.

مدیر کل دفتر امور راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری تصریح کرد: بر اساس برنامه‌های ابلاغی ریاست سازمان راهداری و معاونت‌های سازمان در سال ۱۴۰۴ تقسیم بندی وظایف انجام شد که یکی از آنها در حوزه‌ احداث راه‌های روستایی بود و ۳۰۰۰ کیلومتر برای آن هدف‌گذاری شد. همچنین در حوزه نگهداری راه‌های فرعی و روستایی نیز ۳۰۰۰ کیلومتر در حوزه راه‌های فرعی و ۳۰۰۰ کیلومتر در حوزه روستایی هدف گذاری شد.

وی عنوان کرد: قطعاً در پایان سال وقتی که آمارگیری انجام دهیم به آمار و ارقام بیشتری از این ۶۰۰۰ کیلومتر دست پیدا خواهیم کرد.

روستاهای بالای ۲۰ خانوار داریم که راه آسفالتی ندارند

راستیار با بیان اینکه براساس آمارهای سرشماری سال ۱۳۹۵، ۵۶۳۴ روستا به طول ۲۵هزارو ۲۰۰ کیلومتر، فاقد راه هستند، گفت: در حال حاضر در کشور روستاهایی داریم که بالای ۲۰ خانوار جمعیت دارند و راه‌ آسفالتی ندارند.

وی بیان کرد:‌ در حوزه ساخت راه‌های روستایی یکی از برنامه‌ها و تاکیداتی که ریاست سازمان و مقام عالی وزارت تاکید دارند عدالت محوری است که باید براساس تعداد خانواری که روستاها دارند  آنها را در اولویت اجرایی قرار دهیم.

این مقام مسئول در سازمان راهداری در ادامه گفت: براساس این هدف‌گذاری در وهله اول روستاهایی که بالای ۵۰ خانوار و فاقد راه هستند جزو برنامه‌های اولیه ما است. براساس به روز رسانی‌ آمارنامه‌های راه‌های روستایی، استان‌های سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان، استان کرمان و جنوب کرمان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان و شمال غرب استان خوزستان جزو مناطق کم‌تر برخوردار هستند و نسبت به  شاخص کشوری که عددی بین ۸۶.۷ است شاخص پایین‌تری دارند.

احداث ۱۰۶۶ کیلومتر راه روستایی تا پایان تیرماه

وی در ادامه گفت: تا پایان تیرماه به ۱۰۶۶ کیلومتر از ۳۰۰۰ کیلومتر احداث راه روستایی دست یافته‌ایم و استان خراسان رضوی با عملکرد ۱۱۱ کیلومتر رتبه اول کشور را مابین سایر استان‌ها به خود اختصاص داده است.

به گفته وی نسبت به عملکرد سال گذشته رشد پنج درصدی داریم ولی نکته قابل تامل این است که روستاهایی که فاقد راه بوده صعب العبور هستند. یعنی باقی مانده اقداماتی که در دشت و تپه ماهور در سنوات گذشته انجام شده در مناطق کوهستانی بوده و حجم عملیات بالا و منابع بالاتری را می طلبد و سختی کار آن نیز بیشتر است.

وی گفت: تلاش ما این است که بتوانیم این ۳۰۰۰ کیلومتر را داشته باشیم و حتی افزایش یابد.

راستیار همچنین به حوزه نگهداری راه‌های روستایی نیز اشاره کرد و گفت: حدود ۱۱۳ هزار کیلومتر راه آسفالته روستایی داریم. یکی از رسالت‌ها و وظایفی که به عهده سازمان راهداری گذاشته شده این است که بتوانیم از این محورها نگهداری کنیم. 

وقفه در ابلاغ قانون قیر رفع شد

وی عنوان کرد: ۳۷ هزار کیلومتر از شبکه راه‌های فرعی بوده که نگهداری آنها جزو وظایف سازمان راهداری است. تا کنون حدود ۹۰۹ کیلومتر از هدف هدف ۳۰۰۰ کیلومتری انجام شده است. البته یکی از دلایلی که شاید این تحقق اتفاق افتاده و رشدی نسبت به سال گذشته داشتیم ابلاغ قانون قیر بود. هر ساله وقفه‌ای در تحویل قیر داشتیم. یعنی زمانی که  ابلاغ قانون قیر ۱۴۰۳ تمام می شد چندین ماه تا ابلاغ جدید زمان می‌برد و این موضوع تاثیر بسیاری بر پروژه‌ها، شرایط و فصل کاری می‌گذاشت. که خوشبختانه این مشکل در سال ۱۴۰۴ مرتفع شد و به محض اتمام سهمیه قیر سال قبل سامانه سال جدید باز شد و استان‌ها شارژ شدند تا بتوانند پروژه‌هایشان را که نیازمند قیر است، پیش ببرند.

مدیر کل دفتر امور راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری گفت: در قانون برنامه هفتم توسعه یک بند قانونی وجود دارد که می‌توانیم از محل بند "خ" ماده ۲۰ برای خیرین و یا حتی پیمانکارانی که در مجموعه سازمان راهداری، وزارت راه و شهرسازی یا پروژه‌های عمرانی کار می‌کنند در حوزه راه‌های روستایی از ظرفیت آنها استفاده کنیم و پروژه‌هایی به اسم خیر اجرا کنند و ظرفیت معافیت مالیاتی برای پروژه‌های دیگر برای آنها در نظر گرفته شود.

خیرین می توانند یه توسعه راه‌های روستایی وارد شوند

وی تصریح کرد: از مردم درخواست می کنیم ظرفیت‌ها را شناسایی کنند تا بتوانیم از این ظرفیت‌ها در حوزه راه‌های روستایی استفاده کنیم. از آن طرف دولت معافیت مالیاتی را مشخص کرده است تا رویکرد متفاوت در حوزه راه‌های روستایی داشته باشیم.

برچسب‌ها:
راه روستایی