۱۸:۱۵ ۱۴۰۴/۰۵/۲۶
رئیس بنیاد مستضعفان:

باند شرقی منطقه ۲ آزادراه تهران- شمال در نیمه دوم شهریور به بهره‌برداری خواهد رسید

رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی گفت: باند شرقی مسیر منطقه ۲ آزادراه تهران تا نیمه دوم شهریور ماه به بهره‌برداری خواهد رسید؛ پروژه‌ای که علاوه بر کوتاه کردن زمان و مسیر، بسیار ایمن بوده و استانداردهایی در حد استاندارد جاده‌های اروپایی در آن رعایت شده است.
باند شرقی منطقه ۲ آزادراه تهران- شمال در نیمه دوم شهریور به بهره‌برداری خواهد رسید
کد خبر:۳۱۲۹۱

به گزارش اقتصاد معاصر؛ حسین دهقان رئیس بنیاد مستضعفان در حاشیه بازدید از آزادراه تهران-شمال با اشاره به زمان بهره‌برداری از این آزادراه گفت: باند شرقی مسیر منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال در نیمه دوم شهریور ماه آماده بهره‌برداری است، پروژه‌ای که ضمن کوتاه کردن مسیر و زمان و افزودن ایمنی ترددها، یک مسیر تفریحی نیز محسوب می‌شود و می‌تواند مشکلات ترافیکی و تصادفات را به حداقل برساند.

وی افزود: قرار بود این طرح در سال َ۱۳۷۵ آغاز و ظرف ۵ سال تکمیل شود، اما به دلیل مشکلات متعدد زمین‌شناسی و پیچیدگی‌های فنی این پروژه تاکنون به اتمام نرسیده است.

دهقان درخصوص استاندادر‌های لازم در این پروژه گفت: مسیر آزاد راهی تهران-شمال با استاندارد‌های کاری در سطح کشور‌های اروپایی ساخته شده و حتی در برخی موارد کیفیت بالاتری دارد. رعایت ایمنی، توجه به محیط‌زیست و حداقل‌سازی آسیب‌ها از اولویت‌های اصلی پروژه بوده است.

وی افزود: پروژه به سیستم‌های هوشمند مجهز است که شامل تابلو‌های راهنمای دیجیتال و سنسور‌های پیش‌بینی وضعیت ترافیک می‌شود. این سیستم‌ها به‌طور متمرکز مدیریت می‌شوند تا ایمنی را افزایش دهند.

رئیس بنیاد مستضعفان ضمن قدردانی از همکاری دولت و وزارتخانه‌های مرتبط گفت: با وجود مشکلات، تلاش شده است پروژه با سرعت بیشتری پیش برود. پیش‌بینی می‌کنیم در پنج سال آینده تجهیزات جدید وارد شود و بخشی از مسیر‌های دیگر نیز به بهره‌برداری برسد.

وی در خصوص قطعه سوم آزادراه تهران-شمال گفت: این بخش به دلیل شرایط فنی و اجرایی، پیچیده‌ترین قسمت پروژه محسوب می‌شود. مذاکراتی با شرکت‌های خارجی از جمله ایتالیا و چین انجام شده بود، اما در نهایت تصمیم گرفته شد که اجرای آن به دست مهندسان ایرانی و با رعایت مجوز‌های زیست‌محیطی انجام گیرد.

وی افزود: برای عوارض این آزادراه باید با وزارت راه و شهرسازی هماهنگ شود و همین که میزان عوارض پاسخگوی نگهداری آزادراه باشد، برای ما کافی خواهد بود.

وی تأکید کرد پروژه آزادراه یک سرمایه‌گذاری مشترک میان بنیاد مستضعفان و دولت است و بنیاد علاوه بر سرمایه‌گذار، نقش مجری پروژه را نیز بر عهده دارد.

وی در پایان گفت: هم‌اکنون به طور میانگین سه هزار نفر در بخش‌های مختلف پروژه آزادراه تهران-شمال مشغول به کار هستند.