رکود عمیق در صنعت آلمان

صنعت آلمان در حال تجربه بدترین بحران خود است؛ از سال ۲۰۱۹ تاکنون بیش از ۲۴۵ هزار شغل صنعتی از بین رفته، تولید ناخالص داخلی کاهش یافته و صادرات به آمریکا و چین به شدت سقوط کرده است. خودروسازی به‌ویژه فولکس‌واگن، مرسدس و کنتیننتال، بیشترین تأثیر را تحمل می‌کنند و دولت آلمان به دنبال تنوع‌بخشی به بازارهای جهانی است.
رکود عمیق در صنعت آلمان
کد خبر:۳۲۰۳۷

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر به نقل از المیادین؛ بر اساس گزارش جدید شرکت مشاوره‌ای EY، اشتغال در بخش صنعتی آلمان در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۵، ۲.۱ درصد کاهش یافته و شمار شاغلان به ۵.۴۳ میلیون نفر رسیده است. از سال ۲۰۱۹ تاکنون، حدود ۲۴۵ هزار شغل صنعتی در این کشور از بین رفته است.

صنعت خودرو کانون بحران است؛ تولید و اشتغال در این بخش ۶.۷ درصد کاهش یافته که معادل ۵۱ هزار شغل از دست رفته در یک سال است. غول‌های خودروسازی آلمان با رقابت فزاینده آسیا، هزینه‌های بالای گذار به خودروهای برقی و تعرفه‌های سنگین آمریکا دست و پنجه نرم می‌کنند.

ستون فقرات اقتصاد آلمان سقوط کرده است


فروش به ایالات متحده ۱۰ درصد و صادرات به چین ۱۴ درصد کاهش یافته است. اداره فدرال آمار (Destatis) اعلام کرده که تولید ناخالص داخلی در سه‌ماهه دوم ۲۰۲۵، ۰.۳ درصد کاهش یافته و کشور رسماً وارد رکود شده است.

اقتصاددانان هشدار می‌دهند که شوک تعرفه‌ای تنها روند طولانی رکود را تشدید کرده است. تولید صنعتی از سال ۲۰۱۸ تاکنون ۱۲ درصد کاهش یافته و ژوئن ۲۰۲۵ کمترین سطح تولید پس از همه‌گیری کرونا را ثبت کرده است. قیمت‌های بالای انرژی پس از قطع واردات گاز روسیه و محدودیت‌های مالی ناشی از قانون مهار بدهی نیز مانع بازگشت سریع رشد شده‌اند.

فشار اقتصادی، شکاف‌های سیاسی در دولت ائتلافی آلمان را نیز تشدید کرده است. وزیر دارایی افزایش مالیات‌ها برای جبران کسری بودجه ۳۰ میلیارد یورویی را پیشنهاد کرده، اما صدراعظم و وزیر اقتصاد معتقدند کاهش مالیات شرکت‌ها تنها راه بازگرداندن رقابت‌پذیری است.

در این میان، صدراعظم آلمان اعلام کرده است که کشور نمی‌تواند تنها به روابط فراآتلانتیک تکیه کند و باید به دنبال شرکای جایگزین در آمریکای جنوبی، آسیا و آفریقا باشد تا آسیب‌پذیری اقتصاد بزرگ‌ترین کشور اروپایی کاهش یابد.