۱۶:۳۷ ۱۴۰۴/۰۶/۱۰
در گفت‌وگو با مدیر ارشد مارکتینگ صرافی رمزینکس مطرح شد

واکنش رمزینکس به نوسان غیر عادی تتر

در پی نوسان غیرعادی قیمت تتر در صرافی رمزینکس و لیکویید شدن معاملات شماری از کاربران، مدیر ارشد مارکتینگ این صرافی اعلام کرد: با وجود آنکه چنین اتفاقاتی در بازار رمزارز بی‌سابقه نیست، رمزینکس مسوولیت ماجرا را می‌پذیرد و پیگیری جبران خسارت کاربران متضرر را آغاز کرده است.
واکنش رمزینکس به نوسان غیر عادی تتر
کد خبر:۳۲۵۴۹

محمد لطیفی، مدیر ارشد مارکتینگ صرافی رمزینکس در رابطه با تغییر غیرعادی قیمت تتر و لیکوئید شدن معاملات تعداد زیادی از کاربران در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصاد معاصر اظهار داشت: این موضوع چندان عجیب و غیرمعمول نیست؛ در بازار رمزارز چه در ایران و چه در جهان، نمونه‌های مشابهی وجود داشته است. در داخل ایران صرافی‌هایی مانند والکس و بیت‌بین چنین تجربه‌ای را داشته‌اند و در سطح جهانی نیز صرافی بزرگی مانند بایننس با چنین اتفاقاتی مواجه بوده و همچنان نیز رخ می‌دهد. 

وی افزود: ماجرا از آنجا آغاز شد که ساعت حدود ۵ صبح، قیمت تتر در بازار رمزارز حدود ۱۰۳ هزار تومان بود. در این شرایط، اردری خارج از رنج قیمتی و در حدود ۹۹ هزار تومان ثبت شد. از آنجا که در آن ساعت آربیتراژرهای بازار و همچنین آربیتراژرهای رمزینکس فعال نبودند و کاربران عادی نیز امکان واریز وجه برای ثبت سفارش نداشتند، این سفارش‌ها جمع نشد و بازار به سمت پایین حرکت کرد. به همین دلیل، قیمت تا حدود ۹۰ هزار تومان کاهش یافت و این وضعیت نزدیک به ۱۰ دقیقه ادامه داشت، سپس دوباره بازار به روند عادی بازگشت. 

وی توضیح داد: در این شرایط، حدود ۵۰۰ نفر متضرر شدند و پوزیشن‌هایی به ارزش تقریبی ۵ میلیارد تومان لیکوئید شد. در حال حاضر با این افراد در ارتباط هستیم؛ از آنجا که هر پرونده شرایط متفاوتی دارد، تلاش می‌کنیم برای هر یک به نحوی جبران خسارت داشته باشیم. 

لطیفی افزود: برخی از کاربران هم به این شکل بودند که مثلا در حالی که قیمت تتر حدود ۱۰۳ هزار و ۴۰۰ تومان بوده، استاپ‌لاس خود را روی ۱۰۳ هزار تومان تنظیم کرده بودند. در چنین حالتی طبیعی است که حتی با نوسانات عادی بازار نیز امکان لیکوئید شدن وجود داشت. بنابراین، این دسته از کاربران چندان تحت‌ تاثیر این اتفاق خاص قرار نگرفته‌اند. 

وی ادامه داد: به طور کلی، ما با کاربرانی که دچار ضرر شده‌اند در ارتباط هستیم. برخی از آن‌ها خودشان با ما تماس گرفته‌اند و اطلاعاتشان به طور کامل در اختیار ما است. از فردا تماس‌ها و پیگیری‌ها را آغاز می‌کنیم تا مشخص شود چگونه می‌توانیم برای هر کدام از آن‌ها جبران خسارت انجام دهیم. 

وی بیان کرد: میانگین سفارش‌ها چندان بزرگ نبوده و به طور متوسط رقمی در حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان بوده است. فقط یکی دو مشتری بزرگ داشتیم که ارقام بالاتری را از دست داده‌اند که برای آن‌ها نیز به صورت خاص جبران انجام خواهد شد. 

وی افزود: واقعیت این است که وقتی چنین اتفاقی در یک صرافی رخ می‌دهد، صرافی مسوول است و باید پاسخگو باشد اما در مجموع، این یک بحران عجیب و بزرگ محسوب نمی‌شود. 

لطیفی در پایان گفت: نمی‌توان به صورت قطعی گفت که زیان همه کاربران جبران خواهد شد، زیرا شرایط هر معامله‌گر متفاوت است؛ نوع پوزیشن‌ها و شیوه ترید آن‌ها یکسان نبوده است اما هر کاربری که به‌ طور مستقیم در این اتفاق متضرر شده و مسوولیت آن متوجه ما باشد، در تعامل با او اقدام به جبران خواهیم کرد. به طور مثال، کاربری که استاپ‌لاس خود را روی محدوده منطقی قرار داده و این اتفاق موجب از بین رفتن سرمایه وی شده، شرایطش با فردی که استاپ‌لاس غیرمنطقی گذاشته متفاوت خواهد بود و نحوه رسیدگی نیز بر همین اساس تغییر خواهد کرد.