۱۳/آبان/۱۴۰۴ | ۱۶:۳۶
جدول قیمت گوشی شیائومی امروز سه شنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز سه شنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۴ افت ضربان قلب صابر کاظمی؛ ارگان‌های بدن آسیب بیشتری دیدند+فیلم هشدار درباره موج جدید واردات غیررسمی پارچه مصرف گاز بخش خانگی‌ از نیروگاه‌ها پیشی گرفت رشد ۳۶ درصدی شاخص کل بورس در ۴۵ روز خالی فروشی نهاده‌ها و ۱۵ هشدار بی‌نتیجه به وزارت جهاد کشاورزی مهاجرانی: قیمت بنزین سهمیه‌ای تغییر نمی‌کند واریزی جدید برای بازنشستگان تامین‌اجتماعی در پایان آبان‌ماه طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا سه شنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۴ + جدول مقصر گرانی برنج کیست؟ واردات انبه از کنیا مجاز شد آغاز پرداخت غرامت گندمکاران با واریز ۱۱۰۰ میلیارد تومان سوال ملی از وزیر اقتصاد اعلام وصول شد شمارش معکوس توقف برداشت آب از سد کرج دریافت نسخه IOS همراه بانک ایران زمین بدون محدودیت جزییات جدید درباره واریز مرحله پنجم کالابرگ الکترونیکی و یارانه نقدی آبان ماه ۱۴۰۴ هفدهمین همایش ملی و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین‌آلات برگزار شد قیمت روز گوشی ۱۳ آبان ۱۴۰۴ شرایط دریافت مجدد وام اشتغالزایی و مشاغل خانگی اعلام شد هشدار جدی به مشاوران املاک/ اجاره این خانه‌ها ممنوع شد! سقف انحصار ارزی بازرگانان ۳۳ درصد تعیین شد قیمت جهانی طلا امروز ۱۳ آبان ۱۴۰۴ روایت بانک مرکزی از تورم مزمن؛ تقابل نقدینگی و نرخ ارز تجهیزات ساخت ۷ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی وارد کشور شد افشای ۲۰ میلیارد دلار معافیت مالیاتی در جیب ۱ درصدی‌ها مرحله نخست پرداخت غرامت گندم‌کاران با واریز ۱۱۰۰ میلیارد تومان آغاز شد قیمت دلار و ارز در بازار ارز تجاری امروز ۱۳ آبان ۱۴۰۴ گام نهایی مالیات هوشمند؛ حذف فاکتور‌های کاغذی از دی‌ماه ۱۴۰۴ شیوع جدی تب‌برفکی در برخی دامداری‌ها و خطر احتمالی کمبود لبنیات و گوشت اعلام زمان حراج سکه + جزییات دوره تضمین کیفیت خودرو به سه سال افزایش یافت واردات ۱۵۰ میلیون مترمکعبی گاز از روسیه روی میز مذاکره حضور مدنی زاده و سبحانیان در فراکسیون توسعه متوازن کاهش جزیی تورم بازار مسکن در مهر سهم صورت‌حساب‌های کاغذی از مالیات خرید مؤدیان به کمتر از ۱۰ درصد رسید نرخ محاسباتی ارز در گمرک؛ چالش تازه بودجه ۱۴۰۵ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۱۳ آبان۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۱۳ آبان ۱۴۰۴ گزارش نهایی بررسی عملکرد یکساله برنامه هفتم ۱۹ و ۲۰ آبان در صحن مجلس قرائت می‌شود جایگزین سریال نون خ در آی فیلم جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز دوشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز دوشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۴ بیماری لامین یامال چیست؟ جزییات واریز معوقات بازنشستگان تامین اجتماعی+ مبلغ توزیع برنج پاکستانی در بازار با قیمت مصوب ۴۶ هزار تومان رکوردشکنی قرارگاه سازندگی خاتم در پروژه حیاتی انتقال آب طالقان نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها، فلزی‌ها و سیمانی‌ها برای سال ۱۴۰۴ اعلام شد دو حراج سکه در آبان؛ پیش‌فروش قطعی با سررسید ۳۰ بهمن قیمت روز گوشی ۱۲ آبان ۱۴۰۴ طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا دوشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۴ + جدول بسته توسعه اقتصادی استان البرز تدوین می‌شود تفهیم اتهام مسئولان حوزه واردات نهاده‌ دامی؛ اختصاص ۶میلیارد دلار برای واردات نهاد جزییات دهک‌بندی جدید یارانه ها+ مبلغ و ملاک‌های جدید حذف یارانه ماجرای وام سهام عدالت بدون ضامن چیست؟ ۱۱۲ مگاوات نیروگاه خورشیدی به مدار تولید می آید پیش‌بینی بانک‌های بزرگ درباره قیمت انس جهانی نقره تا پایان ۲۰۲۵ دوره گارانتی خودرو و موتورسیکلت ۳ سال تعیین شد جابجایی ۳۴۵ میلیون تن کالا در ۷ ماه اجرای کامل کالابرگ راهکار اصلی مهار تورم کالاها است بیانیه اتاق بازرگانی در پاسخ به انتشار فهرست بدهکاران ارزی سقف تاریخی شاخص بورس در تیررس سهامداران ازسرگیری پرواز‌های هواپیمایی اتریش به ایران پس از ۵ ماه رئیس‌جمهور امروز پروژه انتقال آب از سد طالقان به تهران را افتتاح می‌کند تورم ۴۸.۶ درصدی؛ هشداری جدی درباره رکود تورمی و فقر کارگری وام نقدی ازدواج حذف می‌شود؟ جزئیات ثبت‌نام کارت رفاهی ازدواج اعلام شد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دوشنبه ۱۲ آبان۱۴۰۴ قیمت جهانی نفت امروز ۱۲ آبان ۱۴۰۴ هشدار هواشناسی امروز ۱۲ آبان ۱۴۰۴ بهره‌برداری از ۲۱۰۹ طرح اشتغال‌زایی جایگزین کولبری توسط بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) هشدار جدی نسبت به تداوم خشکسالی و ضرورت مدیریت مصرف آب ثبت ۴۸۰ میلیون تردد بین‌استانی وسایل نقلیه در شبکه راه‌های کشور آب مشترکان پرمصرف قطع می‌شود اضافه برداشت بانک سپه از بانک مرکزی به دلیل مطالبات از دولت و پرداخت وام‌های تکلیفی و سیاستی قیمت روز گوشی ۱۱ آبان ۱۴۰۴ رشد 10 هزار واحدی شاخص کل جزئیات نحوه تخصیص ارز به واحدهای تولیدی مناطق آزاد ۳.۳ میلیارد کیلووات ساعت برق در بورس انرژی فروخته شد افزایش ۱۶ درصد ذخیره‌سازی گاز در ۱۴۰۴ تکلیف جدید بانک مرکزی برای تأمین ارز و بازپرداخت اقساط ارزی ارزش‌گذاری ویلای لواسان در پرونده چای دبش آغاز شد اتخاذ تصمیمات ویژه برای مدیریت بحران آب شرب تهران آیا کارت رفاهی جهیزیه صف وام ازداج را کاهش می‌دهد؟ پرداخت تسهیلات کم‌بهره به چای‌کاران آغاز شد پرداخت ۱۵ هزار میلیارد ریال غرامت به کشاورزان خسارت‌دیده جزئیات محاسبه قبض آب اعلام شد ۳۰ میلیون دلار سرمایه هندی‌ها در بندر چابهار جذب شد آب چند اداره پُرمصرف تهران قطع شد امضای تفاهم‌نامه صنعتی با روسیه برای ارتقای صادرات نتایج قرعه کشی ایران خودرو مادران با کد ملی امروز ۱۱ آبان+ لینک اسامی مجوز مشروط سرمایه‌گذاری برای تکمیل ترمینال فرودگاه شیراز صادر شد واریز ۱۸۰۰ میلیارد تومان سود سهامداران در هفته اول آبان کشف قیمت ۸۸۹۸ ریالی هفتمین عرضه اولیه امسال شرایط و الزامات ثبت درخواست روادید کارگری برای اتباع قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۱۱ آبان۱۴۰۴ وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۱۱ آبان ۱۴۰۴ فعالیت سامانه بارشی جدید در کشور از امروز بررسی تخصیص ارز برای کالاهای اساسی با حضور معاون رئیس جمهور تخصیص ارز واردات از ۳۴ میلیارد دلار عبور کرد روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب گاز مشعل تا پایان ۱۴۰۵ جمع آوری می‌شود امکان استفاده از محدودیت های گازی برای وصول مطالبات ثبت سفارش جدید دانه‌های روغنی و کنجاله از ۱۲ آبان آغاز می‌شود قیمت روز گوشی ۱۰ آبان ۱۴۰۴ حمل نهاده‌های دامی به واحدهای تولیدی آغاز شد شاخص بورس در کانال ۳.۲ میلیون واحد باقی ماند اقدام جدید گمرک ایران برای رفع مشکل کشنده‌های متوقف در خاک ترکیه امکان ارسال فهرست معاملات از طریق سامانه مؤدیان فراهم شد حذف ۵ محصول از فهرست محصولات کشاورزی و مواد غذایی پر آب بر نرخ مالیات بنزین سوپر تعیین شد ثبات ۵ هفته‌ای نرخ سود بین‌بانکی دستور جدید بانک مرکزی: سقف وام کارکنان بانک‌ها معادل تسهیلات جهش مسکن شد نمونه صورتحساب الکترونیک در سامانه مالیاتی بارگذاری شد افزایش دوبرابری ظرفیت تصفیه‌خانه‌ها بدون مصرف انرژی بیشتر عملکرد یک ساله اجرای قانون برنامه هفتم با حضور وزرای دولت بررسی می‌شود قیمت جدید میوه و سبزی اعلام شد فرمول تعیین دستمزد ۱۴۰۵ اعلام شد طرح گزیر نظام بانکی در کمیسیون اقتصادی بررسی می‌شود ویلای ۸ هزار متری متهم ردیف اول چای دبش به بانک ملت تحویل داده شد جلوگیری از واردات ۱.۵ میلیارد دلاری با بومی سازی تجهیزات سلامت مافیای اقتصادی پشت پرده واردات زغالسنگ شهر لجستیک تهران راه‌اندازی می‌شود تورم ۳۶.۶ درصدی بخش مسکن در مهرماه ۱۴۰۴ هفتمین عرضه اولیه امسال، امروز انجام می شود زمان دقیق واریز کامل معوقات بازنشستگان تامین اجتماعی+ جزییات و مبلغ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۴ رتبه ایران در اینترنت موبایل و ثابت سقوط کرد سبقت بورس از طلا و دلار بازار کدام شغل ها تحت تأثیر هوش مصنوعی سکه می‌شود؟ بورس کالا در مسیر تنوع دارایی؛از کالاهای صنعتی و معدنی تا رمزارز و طلا دستور پزشکیان؛ وزارت اقتصاد مأمور ساماندهی مدیریت مرزها شد عارف: ایران می‌تواند جزو ده کشور جهان در حوزه هوش مصنوعی باشد حاجی‌دلیگانی: قطع یک‌باره یارانه سه دهک، اشتباه است یارانه‌ها باید مستقیماً به مصرف‌کننده نهایی برسد واریز مستقیم حقوق نیروهای شرکتی توسط دولت تا تعیین تکلیف قانونی طرح جدید جهاد کشاورزی برای اصلاح سیاست‌ تامین ارز کالاهای اساسی اصلاح طرح کالابرگ در دستور کار دولت ۳ راه جبران کسری بودجه در سال آینده سیم‌کارت‌های فیزیکی در مسیر خداحافظی گام های نهایی دولت و مجلس برای ساماندهی نیروهای شرکتی سبحانیان: درآمدهای مالیاتی در تمامی شاخص‌ها افزایش داشته است هدف‌گذاری یکصد میلیارد دلاری وزارت اقتصاد برای پروژه‌های سرمایه‌گذاری قیمت خودرو در هفته‌ اول آبان آمریکا معافیت تحریم‌های بندر چابهار را تمدید کرد ارزش معاملات خرد سهام از مرز ۱۴.۵ همت عبور کرد وزیر اقتصاد: اصلاح بانک های ناتراز در اولویت است بازدید رئیس هیأت عامل ایمیدرو از غرفه چادرملو در نمایشگاه فولاد کیش مجوز ترخیص ۶۰۰ کشنده معطل در مرز ترکیه صادر شد برنامه اصلاحی بانک مرکزی درباره ۵ بانک ناتراز اعلام شد ثبت‌نام جدید سایپا آبان ۱۴۰۴+جزییات و شرایط شمش طلا اولین کالای وارداتی به کشور/ افزایش ۹۱ درصدی واردات برنج قیمت روز گوشی ۷ آبان ۱۴۰۴ بازدهی بورس تهران در مهر ماه به ۲۱ درصد رسید تکلیف کاهش ساعت کاری کارکنان دولت روشن شد جزئیات مصوبات کمیته حمایت از کسب‌وکار عدم شمول جریمه مالیات ارزش افزوده در صورت نداشتن بدهی تصمیمات جدید دولت برای نوسازی گمرک شرکت های مجاز واردات بنزین سوپر به گمرک معرفی شدند پیش‌بینی طلای ۵۰۰۰ دلاری در سال ۲۰۲۶ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۷ آبان ۱۴۰۴ ثبت‌نام فروش فوری سایپا آبان ۱۴۰۴+ جزییات و شرایط+ لینک ثبت نام تورم مهر ماه اعلام شد ورود ۶۰۰ کامیون ایرانی از ترکیه به کشور آغاز شد قیمت روز گوشی ۶ آبان ۱۴۰۴ رشد 48 هزار واحدی شاخص کل بورس شستا مسئول ناترازی صندوق‌های بازنشستگی نیست/ مشکل بنزین را حل کردیم میدری: ۸۵ درصد مردم از طرح کالابرگ الکترونیک رضایت دارند بازپرداخت وام‌های اشتغال‌زایی ۵ ساله شد زمان هفتمین عرضه اولیه امسال مشخص شد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۶ آبان ۱۴۰۴ تولید ال ۹۰ ایرانی در پارس خودرو رسماً آغاز شد رشد ۴۳ هزار واحدی شاخص کل بورس قیمت جدید انواع وانت نیسان زامیاد اعلام شد+ جدول تخصیص اعتباری ارز با دامنه محدود کالایی و اعتراض رئیس سازمان توسعه تجارت قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دوشنبه ۵ مهر ۱۴۰۴ گسترش همکاری‌های تجاری ایران و ژاپن با تکیه بر حوزه سلامت و صنایع غذایی قدردانی سازمان بهزیستی استان یزد از بانک ایران زمین قیمت روز گوشی ۴ آبان ۱۴۰۴ ترامپ تعرفه‌های کانادا را ۱۰ درصد دیگر افزایش داد نماینده تجاری آمریکا: مذاکرات با چین به نتایج «سازنده» نزدیک شد شورای رقابت علیه ۷ نهاد اعلام جرم کرد بخشنامه جدید گمرک برای کنترل قیمت موبایل در زمان ترخیص قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۴ آبان ۱۴۰۴ شورای عالی کار در رکود 8‌ ماهه؛ جلسات مزدی فقط در اسفند برگزار می‌شود خودروی داخلی باید به کالایی مصرف تبدیل شود قیمت جهانی نفت امروز ۳ آبان ۱۴۰۴ افزایش ۷ تا ۱۲ درصدی قیمت محصولات ایران خودرو دیزل + جدول واکنش چین و هند به تحریم‌های نفتی آمریکا بیت‌کوین صعود کرد پیش‌فروش مکسوس استار H با قیمت ۱.۷ میلیارد آغاز شد آخرین قیمت خودروهای داخلی؛ کف قیمت ۶۲۰ میلیون تومان! تعرفه پیامک و مکالمه تلفن همراه بروز رسانی شد + جزئیات شرایط فروش نقدی محصولات بهمن‌دیزل ویژه مهر ماه ۱۴۰۴ آخرین مهلت استفاده از کالابرگ الکترونیکی +جزییات و فهرست جدید کالا‌های اساسی زمان واریز حقوق مهرماه فرهنگیان بازنشسته ثبت نام سایپا بدون قرعه کشی امروز ۲۹ مهر ۱۴۰۴+ جزییات + شرایط و لینک ثبت نام خودرو‌های سایپا گواهی سپرده کالایی گندله چادرملو رونمایی شد سایپا دیزل رکورد ۶ ساله تولید را شکست رکورد تاریخی صنایع پتروشیمی کرمانشاه در نیمه نخست سال ۱۴۰۴؛ از پیشانی تولید تا قله سودآوری عرضه گواهی سپرده کالایی گندله برای اولین بار در کشور توسط چادرملو شرط دریافت دوباره وام ۵ میلیاردی اشتغال پیش‌فروش محصولات سایپا از فردا قیمت جهانی نفت امروز ۲۸ مهر ۱۴۰۴ مدیرعامل جی‌پی مورگان: قیمت طلا به ۱۰ هزار دلار می‌رسد بازديد معاون معدنی وزیر صمت از غرفه چادرملو در متافو تبريز آیا سازمان حمایت جایزه ارزبری به مونتاژکاران خودرو می‌دهد؟ افزایش خرید نفت روسیه توسط هندی ها بر خلاف ادعای ترامپ قرمزپوشی کامل بازار رمزارزها؛ ریزش ۴ درصدی بیت‌کوین در بازار جهانی ورود بلاک‌چین‌ها به سیستم پرداخت ملی انگلیس شرط انگلیس برای لغو سقف نگهداری ارزهای دیجیتال طلای جهانی از ۴۲۰۰ دلار عبور کرد ماهواره هدهد هک نشده است هشدار آژانس بین‌المللی انرژی درباره مازاد عرضه نفت بریکس ابزار دفع فشار‌های ارزی و نفتی؛ تحریم را با پیمان‌های چندجانبه دور بزنیم عرضه نخستین شمش طلای سرمایه‌گذاران خارجی در مرکز مبادله ایران صادرات جهانی چین در سپتامبر رکورد زد واگذاری صدور مجوز تاکسی‌های اینترنتی بین‌شهری به اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی «کروز» واحد صنعتی نمونه استان تهران شد وزیر ارتباطات: تصمیم‌گیری درباره رفع فیلتر با شورای عالی فضای مجازی است تمامی منازل در مراکز استان‌ها تا شهریور سال آینده به فیبرنوری مجهز می شود ارزش گمرکی آیفون ۱۷ اعلام شد لزوم حمایت مالی و ارائه تسهیلات خرید برای گسترش خودروهای هیبریدی ساخت داخل فاصله بیت‌کوین تا شکستن رکورد جدید کم شد بیت‌کوین رکورد ۲ ماهه را شکست دستور جدید انگلیس برای دسترسی به داده‌های محرمانه کاربران اپل برنامه ایران‌خودرو دیزل برای گسترش ارتباط با قطعه‌سازان داخلی آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان دانسته‌های گمرکی اربعین ویژه زائران کدام خانه‌ها مشمول مالیات برخانه‌های خالی می‌شوند؟ میزان تقاضای مصرف برق همچنان نزدیک ۸۰ هزار مگاوات صدور صورتحساب الکترونیکی در ۱۲۰ ثانیه قیمت ارز اربعین/دلار مبادله‌ای رشد کرد افت قیمت دام زنده/ متعادل شدن قیمت گوشت قرمز در بازار تولید محصولات لبنی ؛ صنعتی حساس و استراتژیک در صنایع غذایی کشور خشکی تالاب گاو خونی منشأ ریز گرد‌ها و آلودگی هوا‌ی استان اصفهان تنور نفت

قطار اکو؛ تغییردهنده بزرگ نبرد کریدورها در اوراسیا

رونق قطار استانبول-تهران-اسلام آباد موسوم به قطار اکو مزایای راهبردی بسیاری مانند گسترش روابط پاکستان با ایران و ترکیه را درپی دارد که در صورت گسترش می تواند به ابتکار کمربند و جاده چین و پروژه مهم CEPC متصل شود.
قطار اکو؛ تغییردهنده بزرگ نبرد کریدورها در اوراسیا
کد خبر:۳۳۷۶۴

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر، در میان سازمان‌های منطقه‌ای شاید سازمان همکاری اقتصادی (اکو) به دلیل موقعیت کشور‌های عضو نقش راهبردی در اتصالات آسیا و اروپا دارد که همکاری این کشور‌ها می‌تواند معادلات ژئوپلیتیکی و ژئواکونومیکی اوراسیا را دچار دگرگونی عمیقی کند. در این میان قطار استانبول-تهران- اسلام آباد (ITI) موسوم به قطار اکو به دلیل سه کشور اصلی سازمان اکو به عنوان بنیانگذاران آن از اهمیت دوچندانی برخوردار است که آن نیز پیامد‌های مهمی برای منطقه و فرامنطقه دارد.

روز گذشته نیز، وزیر راه و شهرسازی کشور بر ضرورت احداث راه آهن جدید با عرض عادی در مسیر زاهدان-کویته-تفتان، افزایش ظرفیت سیر خط ریلی موجود به ۴ رام در هفته و سیر منظم قطار برنامه‌ای اکو در مسیر اسلام‌آباد- تهران-استانبول، برای افزایش ظرفیت حمل‌ونقل میان دو کشور تاکید کرد.قطار اکو در سال ۲۰۲۱ پس از ۱۰ سال وقفه در چند مرحله محموله‌های تجاری را بین سه کشور جابه‌جا کرد. این مسیر ریلی ۶۵۴۰ کیلومتری از اسلام آباد به استانبول ده روز طول می‌کشد که زمان حمل محموله‌ها را نسبت به مسیر دریا به نصف کاهش می‌دهد.

کریدور ریلی اکو با طی مسافت ۱۹۹۰ کیلومتر در سراسر پاکستان، از کویته به تفتان در مرز ایران و سپس به تهران و تبریز در مسیری ۲۶۰۳ کیلومتری، در نهایت مسیر خود را از طریق آنکارا به استانبول تکمیل خواهد کرد و کوتاه‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین مسیر برای حمل و نقل کالا بین آسیا و اروپا را ارائه می‌دهد.علاوه بر این موارد، این کریدور ریلی مزایای راهبردی بسیاری دارد که در ادامه به آن پرداخته می‌شود.

تقویت روابط ترکیه و پاکستان

دو کشور ترکیه و پاکستان معمولاً روابط سطح بالا و راهبردی با یکدیگر دارند و معمولا در رویداد‌های بین‌المللی جانب یکدیگر را می‌گیرند اما سطح مبادلات دو کشور رضایت بخش نبوده و حجم مبادلات دوجانبه در مقایسه با چین و ایالات متحده پایین است. پاکستان، کشوری ژئواستراتژیک در قاره آسیا، درست مانند ترکیه در مرکز کریدور‌های انرژی، تجارت و حمل و نقل قرار دارد. این کشور با مساحت ۷۹۶.۰۹۵ کیلومتر مربع و جمعیت بیش از ۲۰۰ میلیون نفر که ۳۵ درصد آنها جوان هستند، به لطف کریدور اقتصادی چین-پاکستان (CPEC) که تا حد زیادی تکمیل شده و یکی از استراتژیک‌ترین حلقه‌های ارتباطی در طرح کمربند و جاده چین محسوب می‌شود و همچنین توافقنامه تجارت آزاد در حال انجام با ترکیه، فرصت‌های قابل توجهی را برای جامعه تجاری ترکیه ارائه می‌دهد.

از همین روی، پاکستان تمایل خود را برای مشارکت ترکیه در پروژه‌های مربوط به کریدور اقتصادی چین-پاکستان ابراز کرده است. مشارکت ترکیه در چنین پروژه‌ای می‌تواند فرصت‌های جدیدی را به همراه داشته باشد که تکمیل قطار اکو می‌تواند بسترساز این امر باشد.

تأثیر بر روابط پاکستان و ایران

پاکستان و ایران پس از تأسیس پاکستان در سال ۱۹۴۷ روابط محکمی را با یکدیگر آغاز کردند و در واقع ایران بود که از همان ابتدا پاکستان را به رسمیت شناخت. این روابط قوی بین نخبگان دولتی و اشتراک ارزش‌های فرهنگی و سنتی، باعث افزایش تلاش‌ها برای سرمایه‌گذاری و حل اختلافات مرزی شده است.

البته، این روابط به دلیل تحریم‌های جامعه بین‌المللی علیه ایران کاهش یافت و متأسفانه پاکستان نیز از آن پیروی کرد. به دلیل این شکاف، روابط دوجانبه عمیقاً تحت تأثیر قرار گرفت، زیرا پروژه‌های بزرگی مانند انتقال گاز به پاکستان، تجارت دوجانبه، مبادلات اجتماعی و فرهنگی بیشترین تأثیر را پذیرفتند.با توسعه پروژه قطار ITI، در وهله نخست روابط بین دو کشور بهبود می‌یابد و این همکاری اقتصادی می‌تواند زمینه ساز اجرای دیگر پروزه‌های مشترک و افزایش حجم همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور شود که در این صورت منفعت و مزایای زیادی برای هر دو طرف به همراه خواهد داشت. علاوه بر این، حجم تجارت به دلیل ارزان‌تر بودن محصولات ایرانی افزایش یافته و به هدفگذاری ۱۰ میلیارد دلاری خواهد رسید.

احتمالا حمل و نقل گاز آغاز، واردات و صادرات افزایش می‌یابد که نه تنها باعث صرفه‌جویی در درآمد پاکستان می‌شود، بلکه موجب تقویت روابط دوجانبه خواهد شد. علاوه بر این، به برخی از پاکستانی‌ها فرصت مهاجرت به غرب را می‌دهد، ایجاد تعادل بین مهاجرت بین شرق و غرب و توسعه شهر‌های بزرگ در بلوچستان باعث پیشرفت و رونق مناطق کمتر توسعه یافته و عقب‌مانده در پاکستان خواهد شد. همچنین، توسعه این خط ریلی باعث تبادل عظیم گردشگری در هر دو طرف می‌شود که ممکن است باعث صلح و پیشرفت در بلوچستان شود.

گسترش کریدور اکو تا مرز‌های چین

با توجه به اینکه قطار اکو به عنوان یکی از مؤثرترین ابزارها، می‌تواند عملاً به گسترش صادرات، واردات و تجارت بین کشور‌های عضو کمک کند، در کانون توجهات چین و ادغام در ابتکار کمربند و جاده آن قرار گرفته است. این طرح به استان سین کیانگ چین متصل و اتصال طرح کمربند و جاده را بیش از پیش تقویت خواهد کرد و در نهایت زیرساخت‌ها و اقتصاد کشور‌های آسیا، آفریقا و اروپا را به یکدیگر پیوند خواهد داد. چین مسیر ترانزیتی ایران را بخشی از ابتکار کمربند و جاده می‌داند و به دنبال مشارکت نزدیک در ساخت زیرساخت‌های این کشور آسیای غربی بوده است.

از سوی دیگر، راه‌آهن ITI به ایران کمک می‌کند تا تحریم‌های ایالات متحده را دور بزند. برای تهران، این یک مسیر تجاری جایگزین جذاب است، زیرا کشور‌های عضو اکو با ارز‌های محلی و نه دلار آمریکا تجارت می‌کنند. در این میان، ایران که به دنبال شکستن تحریم با گشودن در‌های خود به روی بازار‌های تجاری بین‌المللی است، می‌خواهد از مزایای کریدور اقتصادی چین-پاکستان نیز بهره‌مند شود.

با توجه به اینکه طرح‌های کمربند و جاده و کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) با هدف افزایش ادغام اقتصادی و رفاه در منطقه طراحی شده‌اند، مطمئناً زمینه محکمی برای ایران و ترکیه فراهم می‌کند تا در مورد یک رویکرد تجاری و بازرگانی رقابتی و پایدار رایزنی کنند که می‌تواند هر دو کشور سودمند باشد.کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) یک پروژه شاخص از ابتکار جهانی کمربند و جاده چین (BRI) است.

از زمان اعلام آن در سال ۲۰۱۳، CPEC به عنوان مسیری به طول ۳۲۱۸ کیلومتر، شامل بزرگراه‌ها، راه‌آهن و خطوط لوله نفت و گاز، به عنوان یک عامل تغییر دهنده بازی برای پاکستان و منطقه عمل کرده است. این پروژه ۶۰ میلیارد دلاری در واقع تأثیر اقتصادی زیادی بر اقتصاد منطقه‌ای و جهانی دارد. بطوری که سرمایه‌گذاری‌های خارجی جدید در پاکستان، مانند توافق عربستان سعودی برای سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیارد دلاری در راه‌اندازی یک پالایشگاه نفت در گوادر، علاقه امارات متحده عربی را به در گوادر جذب کرده است.

راهبرد جنوب آسیای ترکیه

ترکیه با بیش از ۸۵ میلیون نفر جمعیت، اقتصاد رو به رشد و موقعیت ژئواستراتژیک در مرکز آفریقا-اوراسیا، خود را متمایز از بسیاری از کشور‌ها می‌کند. پیوند‌های تاریخی، سیاسی و فرهنگی ترکیه بین اروپا، دریای سیاه، قفقاز، آسیا، خاورمیانه و کشور‌های آفریقایی، فعالیت روزافزون در عرصه بین‌المللی، عضویت مهم در سازمان‌هایی مانند ناتو، سازمان امنیت و همکاری اروپا و سیکا و با سیاست خارجی فعال، به بازیگری مهم در عرصه جهانی تبدیل شده است.در مقابل، آسیای جنوبی، متشکل از هند، بنگلادش، افغانستان، پاکستان، نپال، بوتان، مالدیو و سریلانکا، مهمترین منطقه تولیدکننده کشاورزی و نساجی جهان است. 

این منطقه ۳.۵ درصد مساحت، ۲۰ درصد جمعیت و ۳.۸ درصد اقتصاد جهان را به خود اختصاص داده و به یک نیروی منطقه‌ای پویا، رقابتی تبدیل شده که از طریق اقتصاد خود، که اخیراً به یک خط رشد پایدار دست یافته، در برابر نیرو‌های جهانی قرن بیست و یکم ظهور کرده است. در این راستا، برنامه «گفتگوی راهبردی ترکیه - آسیای جنوبی» با هدف آشکار کردن چگونگی تبدیل پتانسیل‌های متقابل و همکاری‌های موجود به یک اتحاد راهبردی و کمک به ظرفیت‌سازی در زمینه راهبردی تشکیل می‌شود که در این زمینه مروادت اقتصادی نقش بسزایی دارد.

مهمترین موضوع در این راستا، نحوه اتصال ترکیه به جنوب آسیاست که پاکستان به عنوان دروازه ورودی آن عمل می‌کند. برای این منظور، ترکیه کریدور لاجورد را از طریق همسایگان شمال ایران برای اتصال به افغانستان ایجاد کرد که می‌توانست به پاکستان گسترش یابد که تاکنون محقق نشده است. از همین روی، یکی از مزایای راهبردی رونق قطار اکو اتصال ترکیه یا در کل اروپا به جنوب آسیاست که از اهمیت ویژه برای ترک‌ها برخوردار است.