
زلزله ترکیه، سد راه قطار تهران–آنکارا شد

به گزارش اقتصاد معاصر؛ میرحسن موسوی، قائممقام مدیرعامل راهآهن با اشاره به تجربه موفق قطار تهران–وان عنوان کرد که این مسیر حتی در شرایط دشوار از جمله جنگ نیز بدون وقفه برقرار بوده است.
به گفته وی، پس از استقبال مسافران از قطار تهران–وان، مذاکراتی را با راهآهن ترکیه برای توسعه مسیر تا آنکارا انجام دادیم. اما محدودیتهایی که پس از زلزله اخیر در خطوط ریلی ترکیه ایجاد شد، ظرفیت این کشور را کاهش داده و مانع راهاندازی سریع خط شده است.
به گفته موسوی، ایران و ترکیه در حال هماهنگی برای برگزاری جلسهای هستند که در آن زمانبندی مشخص اجرای پروژه قطار تهران–آنکارا تعیین خواهد شد. وی افزود: «طرف ترک به ما اطلاع داده که پس از اتمام تعمیرات، امکان برقراری این خط فراهم میشود.»
در اظهارات دیگر موسوی عنوان شده که «آن چه که از طرف ترک به ما گفت شده این است که اگر ظرفیت به حدی برسد که امکان برقراری این خط باشد، این مهم محقق شود.»
از سوی دیگر، مدیرکل برنامهریزی و نظارت بر خدمات مسافری راهآهن محسن طباطبایی تأکید کرده که ایران از نظر زیرساختی هیچ مانعی برای شروع این مسیر ندارد و تنها عامل بازدارنده، آسیبهای وارد شده به خطوط ریلی ترکیه است.
این خط ریلی بینالمللی قرار است به عنوان ادامهای برای مسیر تهران–وان عمل کند و مسیر مستقیم گردشگران و مسافران ایرانی و ترکیهای به پایتخت دو کشور را هموار سازد.
کارشناسان حوزه حملونقل و گردشگری معتقدند فعال شدن دوباره این مسیر میتواند علاوه بر توسعه سفرهای زیارتی و گردشگری، به تقویت روابط فرهنگی و اقتصادی دو کشور نیز کمک کند.
بر اساس آمارهای جهانی، گردشگری در سال ۲۰۲۴ سهمی معادل ۱۰ درصد از اقتصاد جهان را به خود اختصاص داده و بیش از ۳۵۷ میلیون شغل ایجاد کرده است.
ایران امیدوار است با راهاندازی قطار تهران–آنکارا، سهم بیشتری از این بازار را به دست آورد و فرصتهای تازهای برای تبادل فرهنگی و رونق اقتصادی فراهم کند./فارس