۱۵/مهر/۱۴۰۴ | ۱۲:۵۳
شیوه جدیدی برای مقابله با اسنپ بک اتخاذ کردیم/ دولت از نوسان قیمت‌ها با خبر است بحران‌های شهری نیازمند رویکردی یکپارچه و تاب‌آور هستند نرخ ارز ترجیحی با یک شیب ملایمی افزایش پیدا کند تمهیدات بانک مرکزی در تالار ارز اول و دوم برای عرضه و تقاضای ارزی گره‌گشاست مشکلات مسکن در ایران نیازمند راهکار‌های جامع و پایدار است انحصار در واردات و توزیع برنج عامل گرانی است معایب سامانه بازارگاه اصلاح می شود امروز، آغاز ثبت سفارش پیش‌فروش سکه به روش حراج سقف جدید تراکنش بانکی در سال ۱۴۰۴ زمان واریز معوقات بازنشستگان تامین اجتماعی + مبلغ و زمان واریز حقوق مهر ۱۴۰۴ وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۱۵ مهر ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۴ قیمت جهانی نفت امروز ۱۵ مهر ۱۴۰۴ قیمت جهانی طلا امروز ۱۵ مهر ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۱۵ مهر ۱۴۰۴ صدور مجوز شرکت هواپیمایی در درگاه ملی مجوز‌ها فعال شد سقوط درهم و عقب‌نشینی همزمان بازار ارز و طلا درخواست بخش خصوصی برای رفع معوقات ارزی و تأمین نهاده‌ها اعتراض وزیر جهاد کشاورزی به کاهش سهمیه سوخت ماشین آلات کشاورزی کشف ذخایر جدید گاز و نفت در کشور جدول قیمت گوشی شیائومی امروز دوشنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز دوشنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۴ تصویب شیوه‌نامه جدید نظارت بر بنگاه‌های واگذار شده بورس سبزپوش ماند منابع آبی زیر زمینی به شرایط بحرانی رسیده‌اند عرضه کامیون فورس ۶ تن کابین خواب‌دار بهمن‌دیزل در بورس کالا خبر جدید درباره قیمت خرید تضمینی گندم طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا دوشنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۴ + جدول کنتورهای هوشمند افزایش می یابند چرا ۵۷ هزار نفر از دریافت سود سهام عدالت جا ماندند؟ ذخایر بنزین کشور دو برابر شد تمامی منازل در مراکز استان‌ها تا شهریور سال آینده به فیبرنوری مجهز می شود قیمت روز گوشی ۱۴ مهر ۱۴۰۴ قیمت جهانی طلا و نقره امروز ۱۴ مهر ۱۴۰۴ پاسخ به ۶۰ پرسش درباره سهام عدالت و وضعیت واریز سود حجم معاملات بازار ارز تجاری به ۱۴.۹ میلیارد دلار رسید قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دوشنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۴ قیمت دلار و ارز در بازار ارز تجاری امروز ۱۴ مهر ۱۴۰۴ امروز پایان مهلت واریز وجه پیش‌فروش سکه زمان اعلام نتایج قرعه کشی ایران خودرو طرح عادی و مادران مهر ۱۴۰۴ آغاز فصل جدید بارورسازی ابرها از نیمه آبان جزییات دستور العمل پیشگیری و مقابله با قاچاق سوخت شیوه‌نامه جدید همکاری ریلی ایران، ترکمنستان و ازبکستان امضا شد وضعییت تردد در جاده‌های کشور امروز ۱۴ مهر ۱۴۰۴ هشدار هواشناسی امروز ۱۴ مهر ۱۴۰۴ سرمایه‌گذاری ۱۲.۴ همتی دولت در صنعت هوایی ارزش گمرکی آیفون ۱۷ اعلام شد مدیرکل بانک مرکزی: اجرای حذف صفرها با دوره گذار 3 ساله و آماده‌سازی 2 ساله ۶۵ درصد مخازن سدهای کشور خالی است منظور: اسنپ‌بک بیش از تحریم، فشار روانی دارد لزوم حمایت مالی و ارائه تسهیلات خرید برای گسترش خودروهای هیبریدی ساخت داخل با مصوبه حذف ۴صفر هر ریال معادل ۱۰۰ قران شد مراسم اولویت‌بندی فروش محصولات ایران‌خودرو؛ ۱۶ مهر ۳۱ هزار میلیارد تومان مبادله اوراق بهادار و کالا در ۴ بورس ایران افتتاح ۲۳۵۷ واحد مسکونی در پردیس مصرف ۴۰ درصد بنزین در ۵ استان کشور آخرین اخبار تعطیلی پنجشنبه ادارات؛ تعطیلی پنجشنبه ها از کی اجرا می شود؟ جزئیات گزارش تفریغ بودجه ۱۴۰۳ اتاق بازرگانی | مازاد منابع بر مصارف بیش از ۳ همت شد لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی در دستورکار مجلس جدول قیمت گوشی شیائومی امروز یکشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۴ طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا یکشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۴ + جدول قیمت روز گوشی ۱۳ مهر ۱۴۰۴ رشد نقدینگی عامل پایدار تورم در اقتصاد ایران بانک های مرکزی جهان در یک ماه چقدر طلا خریدند؟ هواشناسی ایران۱۴۰۴/۷/۱۳؛هشدار کاهش ۱۰ درجه‌ای دما و سرمازدگی بیش از ۴ هزار سهامدار عدالت در دو بانک، سود دریافت نکردند پیش فروش جدید سکه با روش حراج برگزار می‌شود تعداد سهام‌داران فعال بورس در هفته گذشته از مرز ۲۳۶ هزار کد فراتر رفت پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن به ۱۸۱ هزار خانوار عظیمی راد: پزشکیان در فرمانی به مسئولین اقتصادی بر کنترل نرخ ارز تاکید کند هشدار جدی سازمان برنامه درباره تبعات تورمی ارز تک نرخی اداره کل هواشناسی استان تهران اطلاعیه داد فرزین: عرضه ارز در بازار دوم مرکز مبادله با نرخ توافقی افزایش می‌یابد طلای آبشده بخرید یا نه؟/ سرمایه‌گذاری پرریسک در پوشش طلا رتبه اعتباری بدهکاران مالیاتی افت می‌کند چشم‌انداز بازار مسکن در نیمه دوم امسال امسال، از ۹۴۸ کیلومتر خط انتقال گاز بهره‌برداری می‌شود فاصله بیت‌کوین تا شکستن رکورد جدید کم شد جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۴ طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۴ + جدول آخرین مهلت ثبت نام ایران خودرو مهر ۱۴۰۴ نقش صندوق‌های پروژه در تامین مالی توسعه میادین مشترک نفت‌ و گاز ایران مهلت خرید از کالابرگ الکترونیکی تا پایان آبان اعلام شد ورود همزمان بانک مرکزی به بازار رسمی و غیررسمی ارز از امروز مهلت توزیع قیر عمرانی سال ۱۴۰۳ دو ماه تمدید شد گفت‌وگوی سفیر ایران در روسیه و ریابکوف درباره اقدام ضدایرانی تروئیکای اروپا بانک تجاری ایران و اروپا تحریم شد ایلان ماسک نخستین فرد ۵۰۰ میلیارد دلاری جهان شد هشدار فرزین درباره اثرات تورمی افزایش نرخ ارز رسمی انتقاد از روش فعلی پرداخت کالابرگ/ دولت موظف به اجرای کالابرگ با نرخ شهریور ۱۴۰۰ است بیت‌کوین رکورد ۲ ماهه را شکست ظرفیت‌های جدیدی برای گسترش تجارت خارجی وجود دارد قیمت نفت برنت به ۶۴ دلار رسید پایان واریز سود سهام عدالت ۱۴۰۲ به حساب ۴۴ میلیون سهامدار تاریخ جدید حراج شمش طلا اعلام شد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو جمعه ۱۱ مهر ۱۴۰۴ مکانیسم ماشه تجربه‌ای تکراری است/ اقتصاد ایران با وجود تحریم‌ها فلج نشد مرغ ۸۰ هزار تومانی آمد/ مرغ ارزان را از کجا بخریم؟ توانایی بالای معادن ایران در جذب سرمایه‌های کلان اقتصادی کشف ۷۵۵ مورد قاچاق انسان توسط مأموران گمرک بازرگان در سال‌جاری فرزین: نرخ کنونی دلار، «نرخ ترس» است تزریق مرغ منجمد به بازار با نرخ مصوب ۸۶ هزار تومان انتقال پایتخت از تهران انتخاب نیست، اجبار است امنیت غذایی را می‌توان ۱۰۰ درصد داخلی کرد تدوین آیین نامه تولید بدون کارخانه ضرب‌الاجل بیمه مرکزی به شرکت‌های بیمه برای اتصال به سامانه املاک و اسکان ظرفیت بازار ۳ میلیارد نفری منطقه برای ایران؛ ارز توان رشد بیشتر ندارد ضرورت تحول فوری و هوشمندسازی کامل نظام گمرکی اعلام قیمت منطقی مرغ؛ از این گران‌تر نخرید نرخ سود بین‌بانکی به قله ۲۴ درصد رسید آخرین قیمت ارزهای تجاری/ دلار توافقی چند شد؟ تصویب بیانیه حکمرانی اتاق ایران و تغییر چارت اتاق قیمت گوشت قرمز امروز ۱۰ مهر ۱۴۰۴ + جدول شوک نقدینگی در بازار بین‌بانکی موتور طلا جهانی روشن شد لاریجانی: غرب نمی‌خواهد مذاکره واقعی کند پزشکیان: آموزش باکیفیت و مشارکت مردمی راه نجات مدارس کشور است قیمت نفت اوج گرفت دستور جدید انگلیس برای دسترسی به داده‌های محرمانه کاربران اپل اعلام سیاست‌های جدید دولت در قیمت‌گذاری گندم تا هفته آینده بدهکارترین کشورهای جهان معرفی شدند قیمت روز گوشی ۱۰ مهر ۱۴۰۴ بورس کالا تنها راه فرار از دلالی و زیان ۱۵۰ میلیاردی روزانه فراخوان جذب مدیران جوان تا دو هفته آینده اعلام می‌شود قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو پنجشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۴ جدول نرخ کالا‌های اساسی امروز پنجشنبه ۱۰ مهر برنامه اقتصادی دولت با آرایش جدید برای تأمین معیشت مردم تحویل ۵۰.۲ میلیارد مترمکعب گاز به نیروگاه‌ها تدوین شیوه‌نامه اجرایی ارزش در گمرک تمایل ایران و قطر به تسهیل و توسعه تجارت میان دو کشور توزیع بیش از چهار میلیارد لیتر بنزین در شهریورماه قیمت جدید سیمان اعلام شد تمدید مهلت ثبت‌نام ایران خودرو مهر ۱۴۰۴ + شرایط، مراحل و لینک ثبت‌نام برنامه ایران‌خودرو دیزل برای گسترش ارتباط با قطعه‌سازان داخلی بررسی‌های مجمع برای پیوستن به CFT متوقف نشده است قطع تلفن‌های همراه وارداتی تعیین تکلیف می‌شود تعمیرات اساسی سکوهای گازی فازهای ۶ تا ۸ پارس جنوبی به پایان رسید واریز سود سهم عدالت با مشارکت ۱۹ بانک آغاز شد قیمت میوه و سبزیجات امروز ۹ مهر ۱۴۰۴ ادامه خرید نفت روسیه توسط هند، چین و اروپا علیرغم تهدیدهای ترامپ ترامپ تعرفه‌های سنگین چوب و مبلمان را اعلام کرد کالاهای اساسی، نیازمند تنظیم‌گری صادرات محصولات با ارزش افزوده بالا اولویت وزارت صمت افزایش ۳۵ درصدی تجارت ایران با اتحادیه اورآسیایی تقویت سرمایه بانک کشاورزی ضروری است طلای دست مردم مشمول مالیات نیست ممنوعیت‌ ناگهانی واردات ۴۵ محصول کشاورزی به عراق و اقلیم + فهرست قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهار شنبه ۹ مهر ۱۴۰۴ ثبت بالاترین رکورد ارزش معاملات خرد در ۳ ماه گذشته جزییات واریز سود سهام عدالت مهر ۱۴۰۴+ مبلغ صادرات طلای سرخ ۶۰ درصد افزایش یافت فروش بیش از ۳ هزار میلیارد ریال «کالای تملیکی» وزیر کار: برنامه‌های کاهش حوادث ناشی از کار مناسب با هر شهر و استان تدوین می‌شود نحوه ثبت درخواست استرداد اضافه پرداختی مالیات بر درآمد حقوق ارزش بازارهای سهام به مرز ۱۰ هزار همت نزدیک شد شرایط فروش سبدی بهمن موتور + زمان و آدرس سایت قیمت روز گوشی ۸ مهر ۱۴۰۴ مذاکره اجرای موافقتنامه تجارت آزاد ایران با اوراسیا تجارت ۵۴ میلیارد دلاری ایران در نیمه اول ۱۴۰۴ وزیر تعاون: انتقال اختیار به استان‌ها راهکاری موثر برای کاهش حوادث کار است نشانی الکترونیک سامانه اعتراض به حذف یارانه اعلام شد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۸ مهر ۱۴۰۴ قیمت جهانی نفت امروز ۸ مهر ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز دوشنبه ۷ مهر ۱۴۰۴ رکوردشکنی قیمت‌ها در بازار خودرو؛ نه خریدار است نه فروشنده سازمان مالیاتی جزئیات واریز ۱۴.۷ همت به حساب شهرداری‌ها را اعلام کرد شرایط بخشودگی مالیات بر ارزش افزوده بهار امسال اعلام شد اقلام طرح کالابرگ الکترونیکی تغییر کرد قیمت روز گوشی ۷ مهر ۱۴۰۴ «هوشمندسازی» سکوی صادرات دانش مالیاتی ایران به بریکس بیش از هزار برگ سند از فساد چای دبش تحویل مرجع قضایی شد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دو شنبه ۷ مهر ۱۴۰۴ پیشنهاد استفاده بهینه از نیروی مازاد دولت قیمت جدید سیمان اعلام شد واریز ۵۲ میلیارد تومان از محل مالیات بر ارزش افزوده به حساب امورعشایر ایلام بریکس شرایط دورزدن تحریم‌های تسلیحاتی را برای ایران فراهم می‌کند قیمت روز گوشی ۶ مهر ۱۴۰۴ ثبت نام ایران خودرو امروز ۶ مهر ۱۴۰۴+ لینک و شرایط قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۶ مهر ۱۴۰۴ نرخ تورم شهریور ماه اعلام شد ثبت نام ایران خودرو ویژه مهر ۱۴۰۴+ شرایط و مراحل ثبت نام+ لینک سایت ایران خودرو لیست قیمت جدید کارخانه‌ای ایران خودرو در مهر ۱۴۰۴+جدول ثبت نام خودرو‌های سایپا امروز ۵ مهر ۱۴۰۴+ شرایط و لینک ثبت نام سایپا تکلیف افزایش حقوق کارگران مشخص شد‌ دستیار اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی منصوب شد جزئیات ۵ نوع صورت‌حساب‌ الکترونیکی در نظام مالیات بر ارزش افزوده قیمت دو مدل پژو ۲۰۷ برای مهر ماه اعلام شد طلای جهانی پس رفت آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان ترامپ دستور فروش تیک‌تاک را امضا کرد تمدید به‌روزرسانی‌های امنیتی رایگان ویندوز ۱۰ بلومبرگ: هند خواستار از سرگیری واردات نفت ایران شد واریز سود سهام عدالت ۱۴۰۴ منتفی شد؟ زیان ماهانه ۵ هزار میلیاردی به دلیل تاخیر وزارت کار در حذف یارانه پردرآمدها مجلس برای بیمه رانندگان تاکسی‌های اینترنتی دست به‌کار شد کیف‌‏پول ایرانی‌‏ها چقدر امنیت دارد؟ ایست قیمت طلای جهانی رسیدگی به دعاوی کارگری و کارفرمایی تسریع می شود همکاری بین دستگاه‌ها شرط اصلی ارتقای کیفیت خدمات است برگزاری چهاردهمین آزمون استخدامی فراگیر در نیمه دوم سال ۱۴۰۴ مسیر تحول کشتیرانی جمهوری اسلامی در شش دهه عراق صادرات نفت را افزایش می‌دهد افزایش حجم تبادلات پستی ایران و ارمنستان با اجرای تفاهم‌نامه جدید عضو کمیسیون امنیت ملی: با تقویت بانک کشاورزی، ظرفیت های پنهان بخش کشاورزی شکوفا می شود درخواست میلیاردر اماراتی از کشورهای عربی برای تحریم هوایی رژیم اشغالگر توقف رشد طلا پس از رکوردزنی پیش از نشست فدرال رزرو سیم‌کارت الکترونیکی، گامی نوین در صنعت ارتباطات اروپا تحریم‌های جدید علیه روسیه را به تعویق انداخت ایدکوپرس؛ بازوی پرسی سایپا در قلب صنعت قطعه‌سازی ایران جایگاه برتر بانک کشاورزی در شاخص خوداتکایی مالی سفر تهرانی ها کیفیت اینترنت موبایل را بهتر کرد قیمت ارزهای دیجیتال امروز جمعه ۲۱ شهریور ماه چگونه هوش مصنوعی مانع فروپاشی گوگل شد؟ «فضانوردان مصنوعی»، مسافران آینده مریخ خواهند بود! پیش‌فروش محصولات سایپا از فردا آغاز می‌شود وابستگی محبوب‌ترین وی‌پی‌ان‌های گوگل‌پلی فاش شد کروز؛ اولین و تنها تولیدکننده ایربگ جانبی با گواهینامه استاندارد ملی هیبریدی‌ها چگونه به امنیت انرژی ایران کمک می‌کنند؟ زنجیره تأمین در آستانه فروپاشی؛ هشدار قطعه‌سازان درباره حکم تعزیرات ادامه طرح تکمیل‌کاری محصولات پارس‌خودرو تا تحویل آخرین خودرو تقدیر رئیس کمیسیون اصل نود مجلس، از حضور قدرتمند سایپا در نمایشگاه خودرو مشهد تولید روزانه سایپا از مرز ۱۶۰۰ دستگاه خودرو در روز گذشت آزمون های ارتقا شغلی کارکنان بانک ایران زمین برگزار شد دانسته‌های گمرکی اربعین ویژه زائران کدام خانه‌ها مشمول مالیات برخانه‌های خالی می‌شوند؟ میزان تقاضای مصرف برق همچنان نزدیک ۸۰ هزار مگاوات صدور صورتحساب الکترونیکی در ۱۲۰ ثانیه قیمت ارز اربعین/دلار مبادله‌ای رشد کرد افت قیمت دام زنده/ متعادل شدن قیمت گوشت قرمز در بازار تولید محصولات لبنی ؛ صنعتی حساس و استراتژیک در صنایع غذایی کشور خشکی تالاب گاو خونی منشأ ریز گرد‌ها و آلودگی هوا‌ی استان اصفهان تنور نفت
۰۹:۵۱ ۱۴۰۴/۰۷/۱۵
نایب‌ رئیس انجمن تولیدکنندگان قطعات آسانسور و پله‌برقی در گفت‌و‌گو با اقتصادمعاصر

رقابت بخش خصوصی با کارت بازرگانی اجاره‌ای؛ صادرات برای تولیدکننده رانتی مزیت دارد

نایب‌ رئیس انجمن تولیدکنندگان قطعات آسانسور و پله‌برقی با ادعای اینکه تنها تولید رانتی در ایران می‌تواند در رقابت قیمتی با کشور‌های دیگر موفق باشد، گفت: عمده‌ تولیدات ما نسبت به کشور‌هایی که صاحب فناوری و تکنولوژی هستند، به‌ ویژه چین گران‌تر تمام می‌شود؛ نبود ثبات در تصمیم‌گیری‌ها و نبود حمایت شفاف موجب شده است تولیدکننده انگیزه‌ای برای صادرات نداشته باشد.
رقابت بخش خصوصی با کارت بازرگانی اجاره‌ای؛ صادرات برای تولیدکننده رانتی مزیت دارد
کد خبر:۳۴۳۷۶

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ اهمیت صادرات و ارزآوری آن برای کشور بر هیچ‌کس پوشیده نیست اما کمتر کسی از خود پرسیده که چطور باید محصولی صادر کرد و چه حمایت و بستری وجود دارد. صادرکننده واقعی نه رانتی دارد و نه یارانه خاصی دریافت می‌کند اما به گفته خودشان با هزارتوی قوانین، بروکراسی خفه‌کننده، برخوردهای سلیقه‌ای و اجبار به فروش ارز با ضرر مواجه هستند و همین موارد موجب می‌شود صادرات دیگر صرفه اقتصادی نداشته باشد.

 در همین راستا جلال گلشنی، نایب‌ رئیس انجمن تولیدکنندگان قطعات آسانسور و پله برقی در گفت‌وگویی تفصیلی با خبرنگار اقتصاد معاصر به تشریح شرایط تولیدکنندگان و موانع و مشکلات این صنعت در کشور پرداخت که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

اقتصاد معاصر: پیش از آغاز مصاحبه، از بروکراسی‌های اداری زمان‌بر و برخوردهای سلیقه‌ای در مورد قانون گفتید، به نظر شما تاثیرات منفی ساختار دولتی بر تولیدکنندگان چیست؟

گلشنی: بخش قابل توجهی از مشکلات موجود در صنعت، با ایجاد تعامل مستمر میان تولیدکنندگان و دولت قابل حل است. واقعیت این است که بسیاری از مشکلات به دلیل عدم برگزاری جلسات منظم و کارشناسی میان مسؤولان وزارتخانه‌ها، گمرکات و سایر نهاد‌های اجرایی با تولیدکنندگان به وجود آمده‌اند. تصمیماتی که بعضا اتخاذ می‌شود، بدون طی شدن فرآیند‌های دقیق کارشناسی و بدون بررسی همه‌جانبه پیامد‌های آن‌ها به قانون تبدیل می‌شوند، در حالی که می‌بایست به صورت تدریجی و با شناسایی نقاط ضعف و قوت اجرا شوند. 

از دیگر مسائل مهم، نوع نگاه به تولید و واردات در کشور است. متاسفانه، ساختار قانونی و اجرایی کشور به‌ گونه‌ای طراحی شده که در بسیاری از موارد، به نفع واردکننده عمل می‌کند. قوانین مربوط به تخصیص ارز، روند واردات، گمرک و مجوز‌ها اغلب مسیر ساده‌تری را برای واردکنندگان ترسیم می‌کند، در حالی که تولیدکنندگان داخلی با مشکلات متعددی از جمله مالیات، بیمه، قوانین اداره کار و موانع پیچیده دیگر روبه‌رو هستند. با وجود سال‌ها بحث و هشدار، بسیاری از این مشکلات همچنان پابرجا هستند. برای مثال کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای هنوز هم به‌ وفور در کشور وجود دارد. همچنین کارت‌های پیله‌وری که در ابتدا برای کمک به مرزنشینان تعریف شده بود، اکنون در راستای بازرگانی و واردات گسترده استفاده می‌شود. افزون بر آن، یکپارچگی و هماهنگی بین گمرکات کشور وجود ندارد؛ به‌ طوری‌ که قوانین اجرایی در گمرک جنوب کشور با گمرکات غرب کاملا متفاوت است. از سوی دیگر، گمرک با وزارت صمت ارتباط سیستمی منسجم و موثری ندارد و این خلا باعث می‌شود که واردکنندگان به‌ راحتی مسیر‌های قانونی را دور زده و با بهره‌گیری از ضعف‌های موجود، واردات را تسهیل کنند. در این میان، تولیدکننده‌ای که صرفا برای تامین مواد اولیه خود تلاش می‌کند، متضرر می‌شود و نمی‌تواند در رقابت نابرابر با واردکننده‌ها دوام بیاورد.

کد ویدیو

امروز در نبود حمایت‌ها امکان رقابت با هیچ کشوری را نداریم

اقتصاد معاصر: در حال حاضر قیمت تولیدات شما در بخش آسانسور و پله‌برقی چقدر نسبت به نرخ‌های جهانی رقابتی است؟

گلشنی: واقعیت این است که به دلایل متعدد قیمت تمام‌شده تولیدات داخلی در صنف آسانسور و پله برقی به‌ گونه‌ای نیست که با کشور‌هایی مثل چین رقابت‌پذیر باشد. در کشور‌های رقیب، زیرساخت‌ها، هزینه انرژی، خدمات گمرکی، حمایت‌های مالیاتی و فرآیند‌های تولیدی به‌ گونه‌ای طراحی شده‌اند که فضای رقابت سالم‌تری برای صادرات ایجاد می‌کنند. صادرات از پیچیدگی‌های کمتری برخوردار است و فرصت‌های مناسبی را پیش‌ روی صادرکنندگان قرار می‌دهد.

در کشور ما صادرات به کشور‌های دیگر با موانع متعددی همراه است، چه در داخل کشور (مانند فرآیند‌های اداری و گمرکی سخت‌گیرانه) و چه در کشور مقصد (شامل تعرفه‌ها، استاندارد‌ها و الزامات فنی). در مجموع، باید پذیرفت که تنها تولید رانتی در ایران می‌تواند در رقابت قیمتی با کشور‌های دیگر موفق باشد. برای مثال در حوزه‌هایی مانند تولید قیر و آسفالت، منابع طبیعی در اختیار کشور است اما در سایر بخش‌ها، اگر حمایت اصولی و واقعی از تولید داخلی صورت نگیرد، نمی‌توان انتظار داشت که تولیدکنندگان بتوانند با رقابت جهانی پا به پا حرکت کنند. 

در شرایط فعلی، فقط در برخی صنایع دارای یارانه یا منابع طبیعی، می‌توان مزیت رقابتی برای صادرات قائل شد. محصولات مرتبط با خانواده گندم و آرد که دولت برای آن‌ها یارانه تخصیص می‌دهد، به‌ دلیل رانت طبیعی یا قیمتی که دارند، ممکن است قیمت تمام‌شده‌شان پایین‌تر از نمونه‌های خارجی باشد و قابلیت صادرات پیدا کنند. اما در صنایعی مثل تولید قطعات آسانسور و پله‌برقی، این مزیت وجود ندارد. اگر تولیدکننده‌ای بخواهد در ایران قطعات آسانسور تولید کند، بدیهی است که قیمت تمام‌شده محصولات، در مقایسه با کشوری مانند چین، بالاتر خواهد بود. چرا که بستر تولید در آن کشور‌ها کاملا فراهم است. برق پایدار ۲۴ ساعته دارند، لجستیک و حمل‌ونقل مقرون‌به‌صرفه است، زیرساخت‌ها استاندارد هستند، دسترسی به بازار‌های جهانی راحت‌تر است و هزینه نیروی انسانی هم پایین‌تر از ایران است. در حالی که در ایران، با وجود هزینه پایین‌تر نیروی انسانی نسبت به اروپا، بسیاری از هزینه‌های دیگر از جمله مواد اولیه مانند آهن و مس یا حتی خدمات زیرساختی، بالاتر از نرخ جهانی به تولیدکننده داخلی عرضه می‌شود. 

افزون بر این، سیاست‌های اقتصادی کشور‌های صادرکننده نیز مشوق صادرات هستند. مثلا در بسیاری از کشورها، وقتی کالایی صادر می‌شود، مالیات ارزش افزوده یا سایر عوارض از صادرکننده دریافت نمی‌شود یا پس از مدتی بازگردانده می‌شود اما در ایران، فرآیند بازگرداندن مالیات بسیار پیچیده، زمان‌بر و آزاردهنده است. در نتیجه، بسیاری از تولیدکنندگان حتی اگر محصولی برای صادرات داشته باشند، از انجام این کار صرف‌نظر می‌کنند، چرا که نه تنها سودی نصیبشان نمی‌شود، بلکه متحمل ضرر نیز می‌شوند. در حوزه بازگشت ارز حاصل از صادرات هم مشکلات فراوانی وجود دارد. دولت انتظار دارد ارز صادراتی به نرخ‌های دستوری در سامانه‌های مشخص عرضه شود؛ اگر صادرکننده‌ای ارزی را به‌ دست آورد، بانک مرکزی او را ملزم می‌کند که آن را به نرخ‌های بسیار پایین‌تر از نرخ بازار بفروشد. به‌ طور نمونه، اگر صادرکننده کالایی را با فرض دریافت ارز ۷۰ هزار تومانی صادر کند ولی ناچار باشد آن را با نرخ ۴۰ درصد پایین‌تر در سامانه بفروشد، عملا سودی عایدش نخواهد شد و انگیزه‌ای برای ادامه صادرات باقی نمی‌ماند. این عدم مزیت رقابتی، امروز به‌ روشنی در رفتار تولیدکنندگان قابل مشاهده است. 

واقعیت این است که دولت‌ها طی سال‌های گذشته هیچ‌گاه بستر مناسبی برای صادرات فراهم نکرده‌اند. حتی زمانی که صادرکننده موفق به دریافت ارز می‌شود، فرآیند بازگشت آن، تبدیل و عرضه در سامانه‌ها با چنان پیچیدگی‌هایی همراه است که صادرکننده را عملا از ادامه مسیر منصرف می‌کند. نه فقط مشوقی در کار نیست، بلکه صادرات در عمل به مانعی جدید برای تولیدکننده بدل می‌شود.

کد ویدیو

فقط با رانت می‌شود صادر کرد و سود داشت

اقتصاد معاصر: در صنف شما در داخل کشور بین تولیدکنندگان رقابت سالم وجود دارد؟ چرا در تولید آسانسور و پله برقی، در رقابت با خارجی‌ها کم می‌آوریم؟

گلشنی: در زمینه صادرات، ما در صنف خودمان با مشکلات و معضلات بزرگی دست‌وپنجه نرم می‌کنیم. واقعیت این است که در حوزه کیفیت، اغلب محصولات تولیدی چه در بخش ما و چه در سایر بخش‌ها، از سطح یکسانی برخوردار نیستند. مواد اولیه ارزان در کشور وجود دارد، مانند محصولات نفتی، قیر و... اما اگر این موارد را کنار بگذاریم، باید گفت که عمده‌ تولیدات ما نسبت به کشور‌هایی که صاحب فناوری و تکنولوژی هستند، به‌ ویژه چین گران‌تر تمام می‌شود. چینی‌ها زیرساخت‌های قوی‌تری دارند؛ آن‌ها با مشکلاتی مانند قطعی برق، گاز یا آب مواجه نیستند و از ماشین‌آلات پرسرعت و به‌روز استفاده می‌کنند. همین موضوع باعث می‌شود که بتوانند با تیراژ بالا، محصولی با قیمت بسیار پایین‌تر از ما تولید و عرضه کنند.

اقتصاد معاصر: در این صنعت ما با چالش قوانین مواجه هستیم یا نبود تجهیزات به‌روز؟

گلشنی: حتی اگر فرض کنیم این مسائل زیرساختی وجود نداشت، بستر‌های صادراتی ما اصلا فراهم نیست. قوانین وزارت صمت، گمرک و سایر دستگاه‌های مرتبط، بسیار دست‌وپاگیر هستند. در مرحله آخر هم، زمانی که ما کالایی را به کشور‌هایی مانند عراق صادر می‌کنیم، در رقابت با تولیدکنندگان کشور‌های دیگر (مثل ترکیه)، با مشکل مواجه می‌شویم ولی زمان برگشت پول و تبدیل آن به ارز، باعث می‌شود ما مجبور شویم کالایی را که مثلا با دلار ۱۰۰ هزار تومانی فروخته‌ایم، با دلار ۷۰ هزار تومانی تسویه کنیم. این یعنی ۴۲–۴۳ درصد زیان فقط به‌ خاطر اختلاف نرخ ارز، در حالی که معمولا سودی بین ۱۰ تا ۲۰ درصد برای این کالا‌ها در نظر گرفته شده است. بنابراین کالا عملا غیررقابتی می‌شود و صادراتش توجیه اقتصادی نخواهد داشت. 

به همین دلیل، برای بسیاری از تولیدکنندگان، فروش در بازار داخلی به‌ صرفه‌تر از صادرات است؛ مگر در شرایط خاص یا بازه زمانی مشخصی که حمایت‌های ویژه‌ای وجود داشته باشد. مخصوصا در مورد کالا‌هایی که مواد اولیه‌شان رانتی نیست و ما آن را با قیمت جهانی تهیه می‌کنیم، صادرات بدون حمایت ارزی یا زیرساختی عملا بی‌معنا می‌شود.

اقتصاد معاصر: ما قانون حمایت از تولید داخل داریم، نظر شما درباره اثرگذاری این قاتون چیست؟ به نظر شما خوب است این قانون تمدید شود؟

گلشنی: در مورد قانون ممنوعیت واردات کالای مشابه تولید داخل که طی ۵ سال اجرا شد، باید گفت که این قانون ناقص بود و حتی در زمان اجرا هم با تبصره‌ها و استثنائات همراه بود. واقعیت این است که دولت‌ها معمولا از قوانینی حمایت می‌کنند که برای خودشان منفعت داشته باشد، نه لزوما به نفع تولیدکننده داخلی. به عنوان مثال تا سال ۱۴۰۲ یا ۱۴۰۳ واردات خودرو با ادعای حمایت از تولید داخل ممنوع بود اما در عمل نه تکنولوژی ارتقاء یافت، نه کیفیت افزایش پیدا کرد و نه وضعیت تولید داخلی جان گرفت. در عوض، برای بسیاری از کالا‌های دیگر که واقعا قابلیت خودکفایی داشتند، همین قانون پنج‌ساله با استثنائاتی اجرا شد و در نهایت هم دولت جدید آن را لغو کرد. در حالی‌ که بعضی صنایع واقعا نیاز به ادامه حمایت داشتند. 

در صنعت آسانسور، طی همین سال‌ها تولید موتور گیربکس و ریل داخلی شروع شد. در تولید موتور نیز پیشرفت‌هایی حاصل شد. در نتیجه صنعت پله‌برقی نیز با همین حمایت‌ها جان گرفت؛ اگر این قانون با اصلاحاتی به مدت یک دوره ۵ ساله دیگر اجرا می‌شد و با ثبات بیشتری همراه بود، می‌توانست تاثیر مثبتی بر خودکفایی این صنایع داشته باشد. در واقع، لازم بود دوره حمایت تمدید شود تا این صنایع بتوانند روی پای خود بایستند و با محصولات خارجی رقابت کنند.

کد ویدیو

موانع کلیدی صادرات قطعات آسانسور و پله برقی

اقتصاد معاصر: جدای از موضوع ارز، چه موانعی با عث افت صادرات در حوزه فعالیت تولیدکنندگان آسانسور داخلی می‌شود؟

گلشنی: جدای از مساله نرخ ارز و مشکلات بازگشت پول، یکی از مهم‌ترین عواملی که مانع صادرات ما می‌شود، برخورد‌های سلیقه‌ای در نهاد‌های اجرایی مانند گمرک، وزارت صمت و سایر دستگاه‌ها است که با سیاست‌های ناپایدار و سلیقه‌ای، به شدت تولیدکننده را اذیت می‌کنند. در واقع، نبود ثبات در تصمیم‌گیری‌ها، نبود حمایت اجرایی شفاف و همچنین فرآیند‌های پیچیده، موجب شده است تولیدکننده انگیزه‌ای برای صادرات نداشته باشد؛ مخصوصا وقتی که مازاد تولید وجود دارد و می‌توان صادرات را توسعه داد اما مسیر آن بسته یا ناهموار است.