۰۳/آذر/۱۴۰۴ | ۱۱:۰۰
احیای بورس از مسیر تعامل جهانی قیمت جهانی نفت امروز 1404/9/3 بحران بازار مسکن زیر سایه بانک‌ها روزانه به چه مقدار منیزیم نیاز داریم؟ قیمت برنج رسما اعلام شد صیدی: اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه بازگشته است جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز یکشنبه ۲ آذر ۱۴۰۴ بنزین سوپر کشف قیمت شد سازوکار جدید افزایش قیمت بلیط هواپیما موجودی سدها به یک‌سوم ظرفیت رسید بازیکن استقلال اخراج شد کابوس پرسپولیس به فوتبال ایران برگشت! رد استیناف‌خواهی پرسپولیس برای لیدرها قیمت جدید محصولات زامیاد منتشر شد+جدول آغاز واردات شکر از هفته آینده وضعیت بورس امروز ۲ آذر ۱۴۰۴ آغاز مازوت‌سوزی در نیروگاه‌ها شیوع بیماری تب برفکی عامل اصلی التهاب بازار لبنیات پرداخت ۵۰ همت وام ودیعه مسکن به ۲۶۳ هزار مستأجر بنزین سوپر تحویل جایگاه‌داران می‌شود مهر تایید دیوان عدالت اداری بر دستورالعمل ساخت‌وساز در املاک باغ‌های تهران طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا یکشنبه ۲ آذر ۱۴۰۴ + جدول قیمت دلار و ارز امروز ۲ آذر ۱۴۰۴ وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۲ آذر ۱۴۰۴ سقف انتشار اوراق بهادار ارزی، ۱۰ میلیارد دلار تصویب شد قیمت روز گوشی ۲ آذر ۱۴۰۴ ممنوعیت صادرات میلگرد به عراق تعرفه حق تمبر اوراق دولتی برای سال ۱۴۰۴ مشخص شد+ جدول آیین نامه مرتبط با پرداخت یارانه ها ابلاغ شد حضور در ایران‌متافو مسیر توسعه بازار صادراتی چادرملو را تقویت می‌کند قیمت جدید سیمان اعلام شد+ جدول لیست قیمت جدید آپارتمان در شهر تهران ۲ آذر ۱۴۰۴ خبر مهم وزیر نفت برای دارندگان کارت سوخت جزییات لایحه افزایش حقوق بازنشستگان منتشر شد دو بازیکن استقلال در تونل وحشت!+ عکس ۴۰ درصد ارزش معاملات خرد در اختیار ۴ صنعت تهران هم بالاخره باران بارید روزی که بازار سرمایه صاحب قانون شد کاهش ۳۸ درصدی ورودی آب به سد‌ها در دوماهه نخست پاییز قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۲ آذر ۱۴۰۴ مجوز واردات بدون انتقال ارز کالا‌های اساسی صادر شد چهار هدف اصلی دولت از لایحه افزایش حقوق بازنشستگان یک عرضه اولیه دیگر در فرابورس کشف قیمت شد گزارش هواشناسی امروز ۲ آذر ۱۴۰۴ پزشکیان قانون حذف چهار صفر از پول ملی را ابلاغ کرد ۲ غایب بزرگ استقلال در بازی سرنوشت‌ساز فعالیت پایدار خطوط مسافربری کشتیرانی والفجر در خلیج‌فارس پاسخ به ۶ سوال اساسی درباره ایران ایر؛ چرا هما نابهره‌ور است؟ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز شنبه ۱ آذر ۱۴۰۴ کاهش کسری بودجه اولویت نخست دولت است جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز شنبه ۱ آذر ۱۴۰۴ پزشکیان‌: فرصت‌های جدید برای سرمایه‌گذاران در حال شکل گیری است سخنگوی دولت: عرضه بنزین سوپر وارداتی از فردا آغاز می شود ثبت نام سایپا ویژه آذر ۱۴۰۴+شرایط و لینک ثبت نام طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا شنبه ۱ آذر ۱۴۰۴ + جدول خبر جدید از نقل و انتقالات پرسپولیس استیضاح وزیر راه در ۱۶ محور تقدیم هیات رئیسه مجلس شد اوسمار این بازیکن پرسپولیس را نمی‌خواهد! نرخ سود بین‌بانکی درجا زد! پیشنهاد عجیب به پرسپولیس برای این بازیکن! «سرپرست معاونت رفاه و امور اقتصادی» منصوب شد مصوبه جدید شورای فقهی بانک مرکزی؛ پرداخت حقوق با وام مرابحه ممنوع شد قیمت روز گوشی ۱ آذر ۱۴۰۴ افزایش حقوق کارمندان در سال ۱۴۰۵ مشخص شد | آیا حقوق کارمندان نزدیک به ۵۰ درصد افزایش می‌یابد؟ جزئیات تازه از اجرای بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد در سال ۱۴۰۵ ۲۰۹ فروند هواپیمای مسافربری در کشور فعال است هشدار مرکز اطلاعات مالی به مؤسسات مالی و اعتباری فاقد مجوز افزایش حقوق سال ۱۴۰۵ کارمندان و بازنشستگان چقدر است؟ بنزین سوپر وارداتی از یک هفته تا یک ماه آینده در جایگاه‌ها عرضه می شود دریافت مالیات ارزش افزوده با نرخ 8 درصد از رستوران های زنجیره ای همایش سالانه بازار سرمایه با حضور رئیس جمهور آغاز شد رئیس سازمان برنامه و بودجه برای ارائه گزارش به کمیسیون بودجه می‌رود پایان زیست نفتی و فرصت بازآفرینی نقش ایران در نظم جدید جهانی/ نظام تصمیم گیری باید از بی‌تصمیمی خارج شود آغاز افتتاحیه دوازدهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی/ زمان بازآفرینی قدرت ایران فرا رسیده است وزیر اقتصاد به کمیسیون صنایع مجلس می‌رود آمریکا در حال تخریب نظم خودساخته/ ایران برای نقش آفرینی نیازمند تغییر مسیر است وزیر نیرو به کمیسیون کشاورزی مجلس می‌رود درک وضعیت حاکم بر جهان، گام اول عقب نماندن ایران از تحولات جهانی/ الگوهای سابق دیگر کارکرد ندارد نظم جدید جهانی در حال شکل‌گیری/ «بازآفرینی قدرت ایران» مبتنی بر رویکرد برون‌گرایی در اقتصاد مقاومتی است تحریم با مذاکره رفع شدنی نیست/ «بازآفرینی قدرت» تنها راه پیش‌روی ایران در نظم نوین جهانی سقف ذخیره بنزین در کارت سوخت در سال ۱۴۰۴ ساخت ۹۴ هزار واحد مسکونی کارگری در ۸ استان قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۱ آذر ۱۴۰۴ قیمت جهانی نفت امروز ۱ آذر ۱۴۰۴ رشد ۵۰ درصدی صادرات با راه‌اندازی تالار دوم ارزی گزارش هواشناسی امروز ۱ آذر ۱۴۰۴ شاخص آلودکی هوای تهران به ۱۴۴ رسید/ پایتخت در مرز هشدار قرمز قالیباف: احکام برنامه هفتم کاملا قابلیت اجرا دارد با ۳ میلیارد تومان کجا در تهران می‌توان خانه خرید؟ ترافیک سنگین در کندوان و هراز تشکیل کمیته ویژه برای ساماندهی نیرو‌های شرکتی/ ۴ هدف لایحه افزایش حقوق قیمت جدید پراید وانت در بازار صادرات ۳۲ میلیارد دلاری در ۷ ماه؛ تراز تجاری همچنان منفی بانک‌های دولتی ۵۴۵ هزار میلیارد ریال دارایی مازاد فروختند تأمین سوخت زمستانی فولاد و صنایع معدنی در دستور کار مدنی‌زاده: ستادهای توسعه منطقه‌ای وارد فاز عملیاتی شد افزایش میل کارمندان به بازنشستگی با لایحه جدید دولت پاسخ مبهم سازمان مالیاتی درباره صادرات برگشتی؛ ابهام در دل ابهام ۶۰ لیتر سهمیه بنزین امشب شارژ می‌شود حذف ۴۳۸ هزار نفر از فهرست یارانه نقدی در آبان افزایش قیمت حامل‌های انرژی راه‌ حل ناترازی نیست قطع ۱۲ تا ۲۴ ساعته آبِ مشترکانِ بی توجه به الگوی مصرف تکذیب خبر عرضه بنزین ۵۵۰۰ تومانی در شامگاه ۳۰ آبان خودرو‌های برقی ۵۰ تا ۷۰ درصد آلایندگی کمتری دارند خضریان: بانک آینده ۳۵۰ همت به بانک مرکزی بدهکار بود محور صعودی قیمت لبنیات و سقوط بازار تقاضا + جدول قیمت کالاهای اساسی قیمت خودرو امروز پنجشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۴ + جدول وزیر اقتصاد و دارایی: تحول اقتصادی کشور از مناطق آزاد آغاز می‌شود بحران آب تهران جدی‌تر از تصور است وزیر کار: مسکن کارگری دغدغه رفاهی کارگران را کاهش می‌دهد رقم پاداش مدیران دولتی اعلام شد سکوت بخشنامه بودجه ۱۴۰۵ درباره مبلغ عیدی کارمندان صندوق‌های رمزارز در آستانه ورود به بورس تهران وزیر نفت: عرضه بنزین سوپر وارداتی بدون ایجاد محدودیت انجام می‌شود تدابیر گمرک برای کاهش توقف کالا در مبادی ورودی شرایط جدید بازنشستگی اعلام شد+ جزییات خداحافظی صنایع با چالش قطعی برق تابستان امضای سه تفاهم‌نامه توسعه فناوری و سرمایه‌گذاری بین تاچکو و شرکت‌های داخلی و خارجی کروز، سیستم ترمز خودروهای داخلی را مدرن می‌کند ورود وزارت دفاع به قطعه‌سازی خودرو ؛ تولید ECU، باتری و ترمز در حال انجام است ثبت نام بهمن موتور با تحویل فوری امروز ۲۸ آبان ۱۴۰۴+ قیمت قطعی+ شرایط و لینک ثبت نام اصلاح ارز ترجیحی فقط پلکانی؛ تورم نقطه به نقطه این ماه ۵۰ درصد می‌شود قیمت روز گوشی ۲۸ آبان ۱۴۰۴ متقاضیان وام ازدواج بخوانند/ رقم پرداختی تسهیلات تغییر کرد معرفی شماره تماس ۳ مرجع پاسخگویی حوزه یارانه‌ها شرط جدید واردات خودروهای سنگین اعلام شد + سند گمرک: صمت مسئول محاسبه سقف مجاز صادرات است ردیف تعرفه خودروهای وارداتی از مجوز بهینه سازی مصارف ارزی استثنا شود واریز فوق‌العاده خاص به کارمندان تعیین تکلیف شد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۴ قیمت بنزین سوپر در بورس مشخص شد برندگان مرحله ششم پیش‌فروش مشخص شدند جزئیات جدید درباره سهمیه ارزی واردات خودرو اعلام شد تولید موتور‌های جدید سایپا از سال ۱۴۰۵ زمان عرضه اولیه داترا + مبلغ نقدینگی استیضاح ۴ وزیر پزشکیان در مجلس کلید خورد افزایش ۳۰ درصدی قیمت محصولات لبنی توقیف ۱۵۰۶ پرونده اوراق بهادار در یک ماه قیمت انواع تلویزیون امروز ۲۷ آبان ۱۴۰۴ پیشتازی کچاد در معاملات شمش فولادی / نتیجه معاملات شمش فولادی در بورس کالا قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۲۷ آبان۱۴۰۴ تفاهم‌نامه توسعه مهارت‌های دیجیتال منعقد شد کیوی ایران بازارهای هند و اوراسیا را فتح کرد جزئیات جدید از حادثه بندر شهید رجایی 96 میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات به کشور برنگشته است آزادسازی قیمت آرد و اجرای «طرح نان نو» راه نجات صنعت نان وضعیت بورس امروز ۲۶ آبان ۱۴۰۴ ابلاغ حذف عوارض آب مجازی از ۵ محصول آب‌بر کشاورزی قیمت روز گوشی ۲۶ آبان ۱۴۰۴ یک سال مهلت به خودروسازان؛ پایان بهانه‌جویی برای موتورهای پرمصرف جزئیات نهمین عرضه اولیه امسال مشخص شد ۸ کالای جدید به فهرست ترخیص ۹۰ درصدی اضافه شد آغاز پیش‌فروش رسمی سکه با قیمت‌گذاری حراجی+ جزییات ثبت نام بهمن موتور با قیمت قطعی و تحویل فوری امروز ۲۶ آبان ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دوشنبه ۲۶ آبان۱۴۰۴ قیمت میوه و سبزیجات امروز ۲۶ آبان ۱۴۰۴ بدهی ارزی دولت به واردکنندگان برنج ۱۲ ماهه شد قیمت روز گوشی ۲۵ آبان ۱۴۰۴ زمان حراج اصلی پیش‌فروش سکه + جزییات دستورالعمل اجرایی مدیریت مگس بنه زعفران ابلاغ شد بسته جدید اصلاحات گمرکی در راه است توضیحات گمرک در خصوص تغییرات تعرفه‌ای خودروهای سواری و سنگین وارداتی تغییر پورت گمرکی از «گمرک فرودگاه امام» به «منطقه آزاد تجاری شهر فرودگاهی» قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۲۵ آبان۱۴۰۴ نقش صندوق ضمانت سپرده‌ها در مدیریت دارایی بانک آینده افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی حقوق بازنشستگان با طرح جدید دولت قیمت روز گوشی ۲۴ آبان ۱۴۰۴ بانک مرکزی پس از آینده، سراغ موسسه ملل رفت میدری: شیوه جدید کالابرگ از آذرماه اجرایی می شود ثبات ۷ هفته‌ای نرخ سود بین‌بانکی در سطح ۲۴ درصد پشتبانی امور دام توزیع‌کننده انحصاری نهاده دام شد آغاز واریز وجه پیش‌فروش جدید سکه از امروز عدالت در توزیع یارانه‌ها بازنگری می‌شود فیش حقوقی بازنشستگان مشمول آیتم رفاهیات خواهد شد برنج پاکستانی با چه قیمتی عرضه می‌شود؟ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۴ رفاهیات بازنشستگان شامل کسور نمی‌شود هشدار وزیر جهادکشاورزی درباره بحران آب و ضرورت افزایش بهره‌وری زنگ خطر برای تجارت رسمی؛ واردات مسافری موبایل ۱۶۵ درصد رشد کرد ترخیص خودرو در گمرک از سر گرفته شد طراحی پروژه‌های پرچمدار در مسیر تحول اقتصاد دیجیتال ضرورت دارد نسخه جدید چت جی‌پی‌تی با ۸ شخصیت جدید می‌آید آیین‌نامه جدید مقابله با پولشویی در هیئت دولت تصویب شد آغاز حراج سکه امروز ۲۱ آبان ۱۴۰۴+ جزییات صادرات سالانه شیلات به ۷۰۰ میلیون دلار رسید سقف واردات دانه‌های روغنی و کنجاله افزایش یافت بازار حبوبات به ثبات رسید کچاد صدرنشین عرضه شمش فولادی / نتیجه معاملات شمش فولادی در بورس کالا اتهام بورسی ترامپ علیه پلوسی دریافت نسخه IOS همراه بانک ایران زمین بدون محدودیت پیش‌بینی بانک‌های بزرگ درباره قیمت انس جهانی نقره تا پایان ۲۰۲۵ افزایش دوبرابری ظرفیت تصفیه‌خانه‌ها بدون مصرف انرژی بیشتر رتبه ایران در اینترنت موبایل و ثابت سقوط کرد سیم‌کارت‌های فیزیکی در مسیر خداحافظی آمریکا معافیت تحریم‌های بندر چابهار را تمدید کرد بازدید رئیس هیأت عامل ایمیدرو از غرفه چادرملو در نمایشگاه فولاد کیش پیش‌بینی طلای ۵۰۰۰ دلاری در سال ۲۰۲۶ قدردانی سازمان بهزیستی استان یزد از بانک ایران زمین ترامپ تعرفه‌های کانادا را ۱۰ درصد دیگر افزایش داد نماینده تجاری آمریکا: مذاکرات با چین به نتایج «سازنده» نزدیک شد قیمت جهانی نفت امروز ۳ آبان ۱۴۰۴ واکنش چین و هند به تحریم‌های نفتی آمریکا بیت‌کوین صعود کرد تعرفه پیامک و مکالمه تلفن همراه بروز رسانی شد + جزئیات ثبت نام سایپا بدون قرعه کشی امروز ۲۹ مهر ۱۴۰۴+ جزییات + شرایط و لینک ثبت نام خودرو‌های سایپا گواهی سپرده کالایی گندله چادرملو رونمایی شد سایپا دیزل رکورد ۶ ساله تولید را شکست رکورد تاریخی صنایع پتروشیمی کرمانشاه در نیمه نخست سال ۱۴۰۴؛ از پیشانی تولید تا قله سودآوری عرضه گواهی سپرده کالایی گندله برای اولین بار در کشور توسط چادرملو پیش‌فروش محصولات سایپا از فردا قیمت جهانی نفت امروز ۲۸ مهر ۱۴۰۴ مدیرعامل جی‌پی مورگان: قیمت طلا به ۱۰ هزار دلار می‌رسد بازديد معاون معدنی وزیر صمت از غرفه چادرملو در متافو تبريز افزایش خرید نفت روسیه توسط هندی ها بر خلاف ادعای ترامپ قرمزپوشی کامل بازار رمزارزها؛ ریزش ۴ درصدی بیت‌کوین در بازار جهانی ورود بلاک‌چین‌ها به سیستم پرداخت ملی انگلیس شرط انگلیس برای لغو سقف نگهداری ارزهای دیجیتال طلای جهانی از ۴۲۰۰ دلار عبور کرد ماهواره هدهد هک نشده است هشدار آژانس بین‌المللی انرژی درباره مازاد عرضه نفت بریکس ابزار دفع فشار‌های ارزی و نفتی؛ تحریم را با پیمان‌های چندجانبه دور بزنیم واگذاری صدور مجوز تاکسی‌های اینترنتی بین‌شهری به اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی وزیر ارتباطات: تصمیم‌گیری درباره رفع فیلتر با شورای عالی فضای مجازی است تمامی منازل در مراکز استان‌ها تا شهریور سال آینده به فیبرنوری مجهز می شود ارزش گمرکی آیفون ۱۷ اعلام شد فاصله بیت‌کوین تا شکستن رکورد جدید کم شد بیت‌کوین رکورد ۲ ماهه را شکست دانسته‌های گمرکی اربعین ویژه زائران کدام خانه‌ها مشمول مالیات برخانه‌های خالی می‌شوند؟ میزان تقاضای مصرف برق همچنان نزدیک ۸۰ هزار مگاوات صدور صورتحساب الکترونیکی در ۱۲۰ ثانیه قیمت ارز اربعین/دلار مبادله‌ای رشد کرد افت قیمت دام زنده/ متعادل شدن قیمت گوشت قرمز در بازار تولید محصولات لبنی ؛ صنعتی حساس و استراتژیک در صنایع غذایی کشور خشکی تالاب گاو خونی منشأ ریز گرد‌ها و آلودگی هوا‌ی استان اصفهان تنور نفت
۰۹:۵۱ ۱۴۰۴/۰۷/۱۵
نایب‌ رئیس انجمن تولیدکنندگان قطعات آسانسور و پله‌برقی در گفت‌و‌گو با اقتصادمعاصر

رقابت بخش خصوصی با کارت بازرگانی اجاره‌ای؛ صادرات برای تولیدکننده رانتی مزیت دارد

نایب‌ رئیس انجمن تولیدکنندگان قطعات آسانسور و پله‌برقی با ادعای اینکه تنها تولید رانتی در ایران می‌تواند در رقابت قیمتی با کشور‌های دیگر موفق باشد، گفت: عمده‌ تولیدات ما نسبت به کشور‌هایی که صاحب فناوری و تکنولوژی هستند، به‌ ویژه چین گران‌تر تمام می‌شود؛ نبود ثبات در تصمیم‌گیری‌ها و نبود حمایت شفاف موجب شده است تولیدکننده انگیزه‌ای برای صادرات نداشته باشد.
رقابت بخش خصوصی با کارت بازرگانی اجاره‌ای؛ صادرات برای تولیدکننده رانتی مزیت دارد
کد خبر:۳۴۳۷۶

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ اهمیت صادرات و ارزآوری آن برای کشور بر هیچ‌کس پوشیده نیست اما کمتر کسی از خود پرسیده که چطور باید محصولی صادر کرد و چه حمایت و بستری وجود دارد. صادرکننده واقعی نه رانتی دارد و نه یارانه خاصی دریافت می‌کند اما به گفته خودشان با هزارتوی قوانین، بروکراسی خفه‌کننده، برخوردهای سلیقه‌ای و اجبار به فروش ارز با ضرر مواجه هستند و همین موارد موجب می‌شود صادرات دیگر صرفه اقتصادی نداشته باشد.

 در همین راستا جلال گلشنی، نایب‌ رئیس انجمن تولیدکنندگان قطعات آسانسور و پله برقی در گفت‌وگویی تفصیلی با خبرنگار اقتصاد معاصر به تشریح شرایط تولیدکنندگان و موانع و مشکلات این صنعت در کشور پرداخت که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

اقتصاد معاصر: پیش از آغاز مصاحبه، از بروکراسی‌های اداری زمان‌بر و برخوردهای سلیقه‌ای در مورد قانون گفتید، به نظر شما تاثیرات منفی ساختار دولتی بر تولیدکنندگان چیست؟

گلشنی: بخش قابل توجهی از مشکلات موجود در صنعت، با ایجاد تعامل مستمر میان تولیدکنندگان و دولت قابل حل است. واقعیت این است که بسیاری از مشکلات به دلیل عدم برگزاری جلسات منظم و کارشناسی میان مسؤولان وزارتخانه‌ها، گمرکات و سایر نهاد‌های اجرایی با تولیدکنندگان به وجود آمده‌اند. تصمیماتی که بعضا اتخاذ می‌شود، بدون طی شدن فرآیند‌های دقیق کارشناسی و بدون بررسی همه‌جانبه پیامد‌های آن‌ها به قانون تبدیل می‌شوند، در حالی که می‌بایست به صورت تدریجی و با شناسایی نقاط ضعف و قوت اجرا شوند. 

از دیگر مسائل مهم، نوع نگاه به تولید و واردات در کشور است. متاسفانه، ساختار قانونی و اجرایی کشور به‌ گونه‌ای طراحی شده که در بسیاری از موارد، به نفع واردکننده عمل می‌کند. قوانین مربوط به تخصیص ارز، روند واردات، گمرک و مجوز‌ها اغلب مسیر ساده‌تری را برای واردکنندگان ترسیم می‌کند، در حالی که تولیدکنندگان داخلی با مشکلات متعددی از جمله مالیات، بیمه، قوانین اداره کار و موانع پیچیده دیگر روبه‌رو هستند. با وجود سال‌ها بحث و هشدار، بسیاری از این مشکلات همچنان پابرجا هستند. برای مثال کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای هنوز هم به‌ وفور در کشور وجود دارد. همچنین کارت‌های پیله‌وری که در ابتدا برای کمک به مرزنشینان تعریف شده بود، اکنون در راستای بازرگانی و واردات گسترده استفاده می‌شود. افزون بر آن، یکپارچگی و هماهنگی بین گمرکات کشور وجود ندارد؛ به‌ طوری‌ که قوانین اجرایی در گمرک جنوب کشور با گمرکات غرب کاملا متفاوت است. از سوی دیگر، گمرک با وزارت صمت ارتباط سیستمی منسجم و موثری ندارد و این خلا باعث می‌شود که واردکنندگان به‌ راحتی مسیر‌های قانونی را دور زده و با بهره‌گیری از ضعف‌های موجود، واردات را تسهیل کنند. در این میان، تولیدکننده‌ای که صرفا برای تامین مواد اولیه خود تلاش می‌کند، متضرر می‌شود و نمی‌تواند در رقابت نابرابر با واردکننده‌ها دوام بیاورد.

کد ویدیو

امروز در نبود حمایت‌ها امکان رقابت با هیچ کشوری را نداریم

اقتصاد معاصر: در حال حاضر قیمت تولیدات شما در بخش آسانسور و پله‌برقی چقدر نسبت به نرخ‌های جهانی رقابتی است؟

گلشنی: واقعیت این است که به دلایل متعدد قیمت تمام‌شده تولیدات داخلی در صنف آسانسور و پله برقی به‌ گونه‌ای نیست که با کشور‌هایی مثل چین رقابت‌پذیر باشد. در کشور‌های رقیب، زیرساخت‌ها، هزینه انرژی، خدمات گمرکی، حمایت‌های مالیاتی و فرآیند‌های تولیدی به‌ گونه‌ای طراحی شده‌اند که فضای رقابت سالم‌تری برای صادرات ایجاد می‌کنند. صادرات از پیچیدگی‌های کمتری برخوردار است و فرصت‌های مناسبی را پیش‌ روی صادرکنندگان قرار می‌دهد.

در کشور ما صادرات به کشور‌های دیگر با موانع متعددی همراه است، چه در داخل کشور (مانند فرآیند‌های اداری و گمرکی سخت‌گیرانه) و چه در کشور مقصد (شامل تعرفه‌ها، استاندارد‌ها و الزامات فنی). در مجموع، باید پذیرفت که تنها تولید رانتی در ایران می‌تواند در رقابت قیمتی با کشور‌های دیگر موفق باشد. برای مثال در حوزه‌هایی مانند تولید قیر و آسفالت، منابع طبیعی در اختیار کشور است اما در سایر بخش‌ها، اگر حمایت اصولی و واقعی از تولید داخلی صورت نگیرد، نمی‌توان انتظار داشت که تولیدکنندگان بتوانند با رقابت جهانی پا به پا حرکت کنند. 

در شرایط فعلی، فقط در برخی صنایع دارای یارانه یا منابع طبیعی، می‌توان مزیت رقابتی برای صادرات قائل شد. محصولات مرتبط با خانواده گندم و آرد که دولت برای آن‌ها یارانه تخصیص می‌دهد، به‌ دلیل رانت طبیعی یا قیمتی که دارند، ممکن است قیمت تمام‌شده‌شان پایین‌تر از نمونه‌های خارجی باشد و قابلیت صادرات پیدا کنند. اما در صنایعی مثل تولید قطعات آسانسور و پله‌برقی، این مزیت وجود ندارد. اگر تولیدکننده‌ای بخواهد در ایران قطعات آسانسور تولید کند، بدیهی است که قیمت تمام‌شده محصولات، در مقایسه با کشوری مانند چین، بالاتر خواهد بود. چرا که بستر تولید در آن کشور‌ها کاملا فراهم است. برق پایدار ۲۴ ساعته دارند، لجستیک و حمل‌ونقل مقرون‌به‌صرفه است، زیرساخت‌ها استاندارد هستند، دسترسی به بازار‌های جهانی راحت‌تر است و هزینه نیروی انسانی هم پایین‌تر از ایران است. در حالی که در ایران، با وجود هزینه پایین‌تر نیروی انسانی نسبت به اروپا، بسیاری از هزینه‌های دیگر از جمله مواد اولیه مانند آهن و مس یا حتی خدمات زیرساختی، بالاتر از نرخ جهانی به تولیدکننده داخلی عرضه می‌شود. 

افزون بر این، سیاست‌های اقتصادی کشور‌های صادرکننده نیز مشوق صادرات هستند. مثلا در بسیاری از کشورها، وقتی کالایی صادر می‌شود، مالیات ارزش افزوده یا سایر عوارض از صادرکننده دریافت نمی‌شود یا پس از مدتی بازگردانده می‌شود اما در ایران، فرآیند بازگرداندن مالیات بسیار پیچیده، زمان‌بر و آزاردهنده است. در نتیجه، بسیاری از تولیدکنندگان حتی اگر محصولی برای صادرات داشته باشند، از انجام این کار صرف‌نظر می‌کنند، چرا که نه تنها سودی نصیبشان نمی‌شود، بلکه متحمل ضرر نیز می‌شوند. در حوزه بازگشت ارز حاصل از صادرات هم مشکلات فراوانی وجود دارد. دولت انتظار دارد ارز صادراتی به نرخ‌های دستوری در سامانه‌های مشخص عرضه شود؛ اگر صادرکننده‌ای ارزی را به‌ دست آورد، بانک مرکزی او را ملزم می‌کند که آن را به نرخ‌های بسیار پایین‌تر از نرخ بازار بفروشد. به‌ طور نمونه، اگر صادرکننده کالایی را با فرض دریافت ارز ۷۰ هزار تومانی صادر کند ولی ناچار باشد آن را با نرخ ۴۰ درصد پایین‌تر در سامانه بفروشد، عملا سودی عایدش نخواهد شد و انگیزه‌ای برای ادامه صادرات باقی نمی‌ماند. این عدم مزیت رقابتی، امروز به‌ روشنی در رفتار تولیدکنندگان قابل مشاهده است. 

واقعیت این است که دولت‌ها طی سال‌های گذشته هیچ‌گاه بستر مناسبی برای صادرات فراهم نکرده‌اند. حتی زمانی که صادرکننده موفق به دریافت ارز می‌شود، فرآیند بازگشت آن، تبدیل و عرضه در سامانه‌ها با چنان پیچیدگی‌هایی همراه است که صادرکننده را عملا از ادامه مسیر منصرف می‌کند. نه فقط مشوقی در کار نیست، بلکه صادرات در عمل به مانعی جدید برای تولیدکننده بدل می‌شود.

کد ویدیو

فقط با رانت می‌شود صادر کرد و سود داشت

اقتصاد معاصر: در صنف شما در داخل کشور بین تولیدکنندگان رقابت سالم وجود دارد؟ چرا در تولید آسانسور و پله برقی، در رقابت با خارجی‌ها کم می‌آوریم؟

گلشنی: در زمینه صادرات، ما در صنف خودمان با مشکلات و معضلات بزرگی دست‌وپنجه نرم می‌کنیم. واقعیت این است که در حوزه کیفیت، اغلب محصولات تولیدی چه در بخش ما و چه در سایر بخش‌ها، از سطح یکسانی برخوردار نیستند. مواد اولیه ارزان در کشور وجود دارد، مانند محصولات نفتی، قیر و... اما اگر این موارد را کنار بگذاریم، باید گفت که عمده‌ تولیدات ما نسبت به کشور‌هایی که صاحب فناوری و تکنولوژی هستند، به‌ ویژه چین گران‌تر تمام می‌شود. چینی‌ها زیرساخت‌های قوی‌تری دارند؛ آن‌ها با مشکلاتی مانند قطعی برق، گاز یا آب مواجه نیستند و از ماشین‌آلات پرسرعت و به‌روز استفاده می‌کنند. همین موضوع باعث می‌شود که بتوانند با تیراژ بالا، محصولی با قیمت بسیار پایین‌تر از ما تولید و عرضه کنند.

اقتصاد معاصر: در این صنعت ما با چالش قوانین مواجه هستیم یا نبود تجهیزات به‌روز؟

گلشنی: حتی اگر فرض کنیم این مسائل زیرساختی وجود نداشت، بستر‌های صادراتی ما اصلا فراهم نیست. قوانین وزارت صمت، گمرک و سایر دستگاه‌های مرتبط، بسیار دست‌وپاگیر هستند. در مرحله آخر هم، زمانی که ما کالایی را به کشور‌هایی مانند عراق صادر می‌کنیم، در رقابت با تولیدکنندگان کشور‌های دیگر (مثل ترکیه)، با مشکل مواجه می‌شویم ولی زمان برگشت پول و تبدیل آن به ارز، باعث می‌شود ما مجبور شویم کالایی را که مثلا با دلار ۱۰۰ هزار تومانی فروخته‌ایم، با دلار ۷۰ هزار تومانی تسویه کنیم. این یعنی ۴۲–۴۳ درصد زیان فقط به‌ خاطر اختلاف نرخ ارز، در حالی که معمولا سودی بین ۱۰ تا ۲۰ درصد برای این کالا‌ها در نظر گرفته شده است. بنابراین کالا عملا غیررقابتی می‌شود و صادراتش توجیه اقتصادی نخواهد داشت. 

به همین دلیل، برای بسیاری از تولیدکنندگان، فروش در بازار داخلی به‌ صرفه‌تر از صادرات است؛ مگر در شرایط خاص یا بازه زمانی مشخصی که حمایت‌های ویژه‌ای وجود داشته باشد. مخصوصا در مورد کالا‌هایی که مواد اولیه‌شان رانتی نیست و ما آن را با قیمت جهانی تهیه می‌کنیم، صادرات بدون حمایت ارزی یا زیرساختی عملا بی‌معنا می‌شود.

اقتصاد معاصر: ما قانون حمایت از تولید داخل داریم، نظر شما درباره اثرگذاری این قاتون چیست؟ به نظر شما خوب است این قانون تمدید شود؟

گلشنی: در مورد قانون ممنوعیت واردات کالای مشابه تولید داخل که طی ۵ سال اجرا شد، باید گفت که این قانون ناقص بود و حتی در زمان اجرا هم با تبصره‌ها و استثنائات همراه بود. واقعیت این است که دولت‌ها معمولا از قوانینی حمایت می‌کنند که برای خودشان منفعت داشته باشد، نه لزوما به نفع تولیدکننده داخلی. به عنوان مثال تا سال ۱۴۰۲ یا ۱۴۰۳ واردات خودرو با ادعای حمایت از تولید داخل ممنوع بود اما در عمل نه تکنولوژی ارتقاء یافت، نه کیفیت افزایش پیدا کرد و نه وضعیت تولید داخلی جان گرفت. در عوض، برای بسیاری از کالا‌های دیگر که واقعا قابلیت خودکفایی داشتند، همین قانون پنج‌ساله با استثنائاتی اجرا شد و در نهایت هم دولت جدید آن را لغو کرد. در حالی‌ که بعضی صنایع واقعا نیاز به ادامه حمایت داشتند. 

در صنعت آسانسور، طی همین سال‌ها تولید موتور گیربکس و ریل داخلی شروع شد. در تولید موتور نیز پیشرفت‌هایی حاصل شد. در نتیجه صنعت پله‌برقی نیز با همین حمایت‌ها جان گرفت؛ اگر این قانون با اصلاحاتی به مدت یک دوره ۵ ساله دیگر اجرا می‌شد و با ثبات بیشتری همراه بود، می‌توانست تاثیر مثبتی بر خودکفایی این صنایع داشته باشد. در واقع، لازم بود دوره حمایت تمدید شود تا این صنایع بتوانند روی پای خود بایستند و با محصولات خارجی رقابت کنند.

کد ویدیو

موانع کلیدی صادرات قطعات آسانسور و پله برقی

اقتصاد معاصر: جدای از موضوع ارز، چه موانعی با عث افت صادرات در حوزه فعالیت تولیدکنندگان آسانسور داخلی می‌شود؟

گلشنی: جدای از مساله نرخ ارز و مشکلات بازگشت پول، یکی از مهم‌ترین عواملی که مانع صادرات ما می‌شود، برخورد‌های سلیقه‌ای در نهاد‌های اجرایی مانند گمرک، وزارت صمت و سایر دستگاه‌ها است که با سیاست‌های ناپایدار و سلیقه‌ای، به شدت تولیدکننده را اذیت می‌کنند. در واقع، نبود ثبات در تصمیم‌گیری‌ها، نبود حمایت اجرایی شفاف و همچنین فرآیند‌های پیچیده، موجب شده است تولیدکننده انگیزه‌ای برای صادرات نداشته باشد؛ مخصوصا وقتی که مازاد تولید وجود دارد و می‌توان صادرات را توسعه داد اما مسیر آن بسته یا ناهموار است.