
مقابله با فرار مالیاتی و اخذ مالیات از دانهدرشتها با تبصره ماده ۱۰۰

به گزارش اقتصاد معاصر؛ دریافت مالیات عادلانه از همگان یکی از وظایف حاکمیت است. به ویژه این موضوع اهمیت دارد که زمینهای برای استفاده از روندهای نوین و هوشمند مالیاتستانی به وجود بیاید و کارآمدی نظام مالیاتی کشور افزایش پیدا کند.
مشاغل و اصناف بخش بزرگی از مودیان را شامل میشود و 26 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل میدهمد. به همین دلیل، نیاز است با استفاده از روشهای دقیق به مالیاتستانی از این بخش اقدام شود.
تبصره ماده 100 به عنوان سازوکاری هوشمند برای دریافت مالیات از مشاغل و اصناف مدنظر قرار گرفته است. پرداخت مالیات ذیل این تبصره، نیاز به مراجعه حضوری مودیان به ادارات امور مالیاتی را کاهش داده است.
از سوی دیگر، دریافت مالیات ذیل تبصره ماده 100، مواجهه کارشناسان مالیاتی و مودی را به حداقل رسانده است. زیرا کارها به صورت خودکار در سامانه انجام میشود و نیازی به رسیدگی مأموران مالیاتی به اظهارنامهها و پروندهها نیست.
مؤدی پس از مراجعه به درگاه الکترونیکی سازمان امور مالیاتی، میتواند فرم مالیات مقطوع خود را مشاهده و در صورت قبول آن، فرآیند پرداخت و تسویه را طی کند و از تمامی مزایای این تبصره بهرهمند شود. به این ترتیب، پرداخت مالیات در یک بستر الکترونیک و هوشمند صورت میگیرد.
نظرات محمد بیات، نماینده خمین در مجلس را در خصوص مزیتهای هوشمندسازی روند دریافت مالیات از مشاغل و اصناف ذیل تبصره ماده 100 جویا شدیم که در ادامه میخوانید.
بیات با اشاره به این موضوع که هوشمندسازی روند دریافت مالیات از مشاغل و اصناف باعث میشود که زمینه برای تمیز دادن مودیان قانونمند از کسانی که قصد فرار مالیاتی دارند، مشخص شود، تصریح کرد: استفاده از روندهای نوین و منضبط برای دریافت مالیات از مشاغل و اصناف زمینهای برای مقابله با فرار مالیاتی به وجود میآورد. به این ترتیب، زمینه برای افزایش وصول درآمدهای مالیاتی دولت به وجود میآید.
وی ادامه داد: شفافسازی و عدالت در مالیاتستانی از مهمترین نتایج استفاده از روندهای هوشمند مانند سازوکار تبصره ماده 100 برای دریافت مالیات است. به این ترتیب، میزان درآمد افراد در قالب سامانهها و سیستمها مشخص میشود و زمینه برای اخذ مالیات از دانهدرشتها فراهم میشود.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: دریافت مالیات ذیل تبصره ماده 100 علاوه بر اینکه به نفع حاکمیت است، برای مودیان نیز نفع دارد. وقتی همه چیز شفاف باشد، محل هزینهکرد مالیاتها و میزان مالیات دریافتی از هر فرد نیز مشخص میشود. این روندها نفع مودیان قانونمند را که همواره به پرداخت به موقع مالیات اقدام میکنند، تأمین میکند.
بیات گفت: از آنجائیکه در سازوکارهای نوین مالیاتستانی مانند تبصره ماده 100 نیازی به مأموران مالیاتی متعدد برای رسیدگی به اظهارنامهها و پروندهها نیست، هزینههای مالیاتستانی در کشور کاهش پیدا میکند. این صرفهجویی میتواند در قالب تخفیف مالیاتی به مودیان بازگشت داده شود.
وی ادامه داد: در نظر گرفتن تمامی تخفیفات مالیاتی برای کسانی که ذیل تبصره ماده 100 اقدام به پرداخت مالیات میکنند، مثبت ارزیابی میشود. زیرا این اقدام انگیزه مودیان را برای پرداخت مالیات افزایش میدهد.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: استفاده از سامانه و سیستمها زمینهای برای صرفهجویی در وقت، انرژی و هزینهها ایجاد میکند. به این ترتیب، با استفاده از تکنولوژیهای نوین در راستای دریافت مالیات حقه و منضبط از همگان گام برداشته میشود.
بیات گفت: ایجاد امکان پرداخت مالیات به صورت اقساطی ذیل تبصره ماده 100 یک اقدام مناسب در حمایت از مودیان به شمار میرود. در شرایطی که کسب و کارها شرایط خوبی ندارند، کمک به آنها توسط حاکمیت ضرورت دارد.
وی ادامه داد: انضباط بخشی به روندهای دریافت مالیات از مشاغل و اصناف ذیل تبصره ماده 100 به افزایش اعتماد مودیان به روندهای مالیاتی کشور منجر میشود و اعتماد آنان را نسبت به نظام مالیاتی کشور افزایش میدهد.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: وقتی کارها ذیل تبصره ماده 100 به صورت هوشمند انجام میشود، دیگر نیازی به ارائه اظهارنامه توسط مودیان نیست. این کار به صورت خودکار توسط سامانه انجام میشود.
بیات گفت: در سازوکارهای قدیمی دریافت مالیات از مشاغل و اصناف، نیاز بود که مودیان دفاتر مالیاتی را برای سالیان طولانی نگه دارند تا در مواقع لزوم مورد رسیدگی قرار بگیرند. در سازوکارهای جدید و هوشمند مالیاتستانی مانند تبصره ماده 100، اطلاعات به صورت سیستمی ذخیره میشود و نیازی به نگهداری دستی آنها نیست.
وی ادامه داد: ارائه اظهارنامه مالیاتی تخصص خاصی میطلبد. همه مودیان در این زمینه مهارت ندارند. صدور خودکار اظهارنامه توسط سامانه ذیل تبصره ماده 100 میتواند به کاهش دغدغه مودیان در این زمینه کمک کند. /تسنیم