
تسلا از مرسدسبنز سبقت گرفت؛ نقطه عطفی در صنعت خودروهای الکتریکی

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ تسلا، که از سال ۲۰۲۲ تاکنون همیشه پشت سر مرسدسبنز قرار داشت حالا طبق گزارش رسمی تسلا که در تاریخ ۲ اکتبر ۲۰۲۵ منتشر شد، این شرکت در سهماه سوم سال جاری میلادی (ژوئیه تا سپتامبر) موفق به تحویل ۴۹۷٬۰۹۹ دستگاه خودرو شده است. این رقم نشاندهنده افزایش ۷ درصدی نسبت به سهماه مشابه سال ۲۰۲۴ است، جایی که تسلا ۴۶۲٬۸۹۰ دستگاه تحویل داده بود. از سوی دیگر، مرسدسبنز گزارش داد که در همین دوره، تنها ۴۴۱٬۵۰۰ دستگاه خودرو تحویل داده که کاهشی ۱۲ درصدی نسبت به سال گذشته را نشان میدهد. این تفاوت، تسلا را با ۵۵٬۵۹۹ دستگاه بیشتر، در جایگاه برتر قرار میدهد.
این آمار بر اساس گزارشهای رسمی شرکتها گردآوری شده و نشان میدهد چگونه تسلا با تمرکز بر تولید انبوه خودروهای الکتریکی مانند مدل ۳ و Y (که بیش از ۹۶ درصد تحویلها را تشکیل میدهند)، توانسته فاصله را جبران کند.
از عقبماندگی تا پیشتازی
از سال ۲۰۲۲، مرسدسبنز به عنوان یکی از غولهای سنتی صنعت خودرو آلمان، همواره در آمار تحویل فصلی از تسلا جلوتر بود. این برتری عمدتاً به دلیل تنوع محصولات مرسدسبنز (از جمله خودروهای بنزینی، دیزلی و هیبریدی) و حضور قوی در بازارهای سنتی مانند اروپا و آسیا بود. با این حال، در سالهای اخیر، تسلا با استراتژیهای نوآورانه مانند کاهش قیمتها، گسترش کارخانهها در چین و آمریکا، و بهرهبرداری از فناوریهای خودران مانند Full Self-Driving (FSD)، توانسته رشد پایداری را تجربه کند.
یکی از عوامل کلیدی در موفقیت تسلا در سه ماه سوم ۲۰۲۵، انقضای اعتبار مالیاتی فدرال برای خودروهای الکتریکی در ایالات متحده بود که تا ۳۰ سپتامبر معتبر بود. این امر منجر به افزایش تقاضا در بازار آمریکا شد و تسلا را به رکورد تحویل رساند. در مقابل، مرسدسبنز با چالشهایی مانند کاهش تقاضا در چین (۲۲ درصد افت سالانه) و ایالات متحده (به دلیل تعرفهها و رقابت شدید) روبرو بود. همچنین، فروش خودروهای الکتریکی مرسدسبنز، اگرچه رشد ۲۲ درصدی نسبت به سهماه دوم داشت اما نتوانست جبران کاهش کلی را بکند.
تسلا نه تنها در حال تسخیر بازار الکتریکی است، بلکه تهدیدی جدی برای خودروسازان سنتی مانند مرسدسبنز شده است. این سبقتگیری نشاندهنده سرعت انتقال به انرژی پاک است.
این خبر سهام تسلا را در بازار بورس تقویت کرد و ارزش سهام این شرکت را به بیش از ۴۳۰ دلار رساند. در مقابل، سهام مرسدسبنز با فشارهای اقتصادی در چین و اروپا مواجه است. کارشناسان پیشبینی میکنند که تا پایان سال ۲۰۲۵، تسلا ممکن است به رکورد ۱٫۸ میلیون تحویل سالانه برسد، در حالی که مرسدسبنز بر افزایش فروش خودروهای الکتریکی مانند CLA تمرکز کرده است.
این رویداد نه تنها پیروزی تسلا را برجسته میکند، بلکه هشداری برای خودروسازان سنتی است: آینده صنعت خودرو الکتریکی است.