۱۱/آبان/۱۴۰۴ | ۱۳:۱۸
طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا یکشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۴ + جدول ساعت پخش برنامه پاورقی تکلیف جدید بانک مرکزی برای تأمین ارز و بازپرداخت اقساط ارزی ارزش‌گذاری ویلای لواسان در پرونده چای دبش آغاز شد اتخاذ تصمیمات ویژه برای مدیریت بحران آب شرب تهران آیا کارت رفاهی جهیزیه صف وام ازداج را کاهش می‌دهد؟ قیمت دلار و ارز امروز ۱۱ آبان ۱۴۰۴ پرداخت تسهیلات کم‌بهره به چای‌کاران آغاز شد محاسبه عیدی و سنوات ۱۴۰۴ کارگران پرداخت ۱۵ هزار میلیارد ریال غرامت به کشاورزان خسارت‌دیده جزئیات محاسبه قبض آب اعلام شد ۳۰ میلیون دلار سرمایه هندی‌ها در بندر چابهار جذب شد آب چند اداره پُرمصرف تهران قطع شد امضای تفاهم‌نامه صنعتی با روسیه برای ارتقای صادرات نحوه دریافت کدپستی از روی شناسه قبض برق نتایج قرعه کشی ایران خودرو مادران با کد ملی امروز ۱۱ آبان+ لینک اسامی مجوز مشروط سرمایه‌گذاری برای تکمیل ترمینال فرودگاه شیراز صادر شد واریز ۱۸۰۰ میلیارد تومان سود سهامداران در هفته اول آبان کشف قیمت ۸۸۹۸ ریالی هفتمین عرضه اولیه امسال شرایط و الزامات ثبت درخواست روادید کارگری برای اتباع قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۱۱ آبان۱۴۰۴ وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۱۱ آبان ۱۴۰۴ فعالیت سامانه بارشی جدید در کشور از امروز جدول قیمت گوشی شیائومی امروزشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۴ بررسی تخصیص ارز برای کالاهای اساسی با حضور معاون رئیس جمهور جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۴ تخصیص ارز واردات از ۳۴ میلیارد دلار عبور کرد روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب گاز مشعل تا پایان ۱۴۰۵ جمع آوری می‌شود امکان استفاده از محدودیت های گازی برای وصول مطالبات ثبت سفارش جدید دانه‌های روغنی و کنجاله از ۱۲ آبان آغاز می‌شود قیمت روز گوشی ۱۰ آبان ۱۴۰۴ حمل نهاده‌های دامی به واحدهای تولیدی آغاز شد شاخص بورس در کانال ۳.۲ میلیون واحد باقی ماند اقدام جدید گمرک ایران برای رفع مشکل کشنده‌های متوقف در خاک ترکیه طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۴ + جدول امکان ارسال فهرست معاملات از طریق سامانه مؤدیان فراهم شد حذف ۵ محصول از فهرست محصولات کشاورزی و مواد غذایی پر آب بر نرخ مالیات بنزین سوپر تعیین شد قراردادهای جدید جمع‌آوری گازهای مشعل امضا شد ۱۲ قرارداد جمع‌آوری و فروش گاز‌های مشعل امروز امضا می‌شود ثبات ۵ هفته‌ای نرخ سود بین‌بانکی دستور جدید بانک مرکزی: سقف وام کارکنان بانک‌ها معادل تسهیلات جهش مسکن شد استخراج رمزارز در ایران در صورت تصویب 3 سال ممنوع می شود نمونه صورتحساب الکترونیک در سامانه مالیاتی بارگذاری شد افزایش دوبرابری ظرفیت تصفیه‌خانه‌ها بدون مصرف انرژی بیشتر عملکرد یک ساله اجرای قانون برنامه هفتم با حضور وزرای دولت بررسی می‌شود قیمت جدید میوه و سبزی اعلام شد فرمول تعیین دستمزد ۱۴۰۵ اعلام شد قیمت دلار و ارز در بازار ارز تجاری امروز ۱۰ آبان ۱۴۰۴ طرح گزیر نظام بانکی در کمیسیون اقتصادی بررسی می‌شود ویلای ۸ هزار متری متهم ردیف اول چای دبش به بانک ملت تحویل داده شد جلوگیری از واردات ۱.۵ میلیارد دلاری با بومی سازی تجهیزات سلامت مافیای اقتصادی پشت پرده واردات زغالسنگ شهر لجستیک تهران راه‌اندازی می‌شود تورم ۳۶.۶ درصدی بخش مسکن در مهرماه ۱۴۰۴ هفتمین عرضه اولیه امسال، امروز انجام می شود قیمت جهانی طلا امروز ۱۰ آبان ۱۴۰۴ قیمت جهانی نفت ۱۰ آبان ۱۴۰۴ زمان دقیق واریز کامل معوقات بازنشستگان تامین اجتماعی+ جزییات و مبلغ وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۱۰ آبان ۱۴۰۴ نتایج قرعه کشی ایران خودرو امروز ۱۰ آبان ۱۴۰۴+لینک اسامی برندگان ایران خودرو و قیمت قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۴ هشدار هواشناسی/ ورود سامانه بارشی جدید به شمال کشور رتبه ایران در اینترنت موبایل و ثابت سقوط کرد سبقت بورس از طلا و دلار بازار کدام شغل ها تحت تأثیر هوش مصنوعی سکه می‌شود؟ طرح جایگزین انتقال پایتخت کلید خورد بورس کالا در مسیر تنوع دارایی؛از کالاهای صنعتی و معدنی تا رمزارز و طلا بازار مسکن گروگان بنگاه‌داری بانک‌ها؛ جریمه از جیب مردم پرداخت می‌شود آخرین اخبار واریز مابه التفاوت حقوق فروردین بازنشستگان جزییات واریز کالابرگ الکترونیکی مرحله پنجم ازسرگیری پرواز مستقیم تهران _ وین پس از وقفه چند ماهه دستور پزشکیان؛ وزارت اقتصاد مأمور ساماندهی مدیریت مرزها شد ترافیک در محورهای چالوس و هراز سنگین است عارف: ایران می‌تواند جزو ده کشور جهان در حوزه هوش مصنوعی باشد حاجی‌دلیگانی: قطع یک‌باره یارانه سه دهک، اشتباه است تولید روزانه گاز فاز ۱۱ پارس جنوبی از ۲۲ میلیون مترمکعب گذشت یارانه‌ها باید مستقیماً به مصرف‌کننده نهایی برسد واریز مستقیم حقوق نیروهای شرکتی توسط دولت تا تعیین تکلیف قانونی ماینرهای غیرمجاز؛ دشمن خاموش شبکه برق طرح جدید جهاد کشاورزی برای اصلاح سیاست‌ تامین ارز کالاهای اساسی هواشناسی ایران ۱۴۰۴/۸/۹؛ رگبار باران در نوار شمالی تردد روان در همه محورهای شمالی کشور اصلاح طرح کالابرگ در دستور کار دولت ۳ راه جبران کسری بودجه در سال آینده نتیجه بازی پرسپولیس و تراکتور + خلاصه بازی ضوابط جدید واردات نهاده‌های دامی اعلام شد تعطیلی پنجشنبه ها در ادارات به کجا رسید؟ هشدار هلال‌احمر درباره سیلاب در شمال کشور/ امدادگران به حالت آماده‌باش درآمدند سیم‌کارت‌های فیزیکی در مسیر خداحافظی تأکید پزشکیان بر تکمیل خطوط و اتصال ایستگاه‌های قطار حومه‌ای گام های نهایی دولت و مجلس برای ساماندهی نیروهای شرکتی معاون رئیس جمهور: سرمایه‌گذاری ۱۰۰۰ میلیاری در لبه فناوری اتلاف منابع نیست سبحانیان: درآمدهای مالیاتی در تمامی شاخص‌ها افزایش داشته است نیروگاه دماوند تامین کننده ۴۳ درصد برق استان تهران مدیریت قیمت کالاهای اساسی در مدار صعود+جدول هدف‌گذاری یکصد میلیارد دلاری وزارت اقتصاد برای پروژه‌های سرمایه‌گذاری هشدار عضو کمیسیون اجتماعی مجلس درباره تبعات حذف سه دهک یارانه‌بگیر معاون رئیس جمهور: توسعه منطقه ای با مشارکت واقعی مردم شکل می گیرد قیمت خودرو در هفته‌ اول آبان آمریکا معافیت تحریم‌های بندر چابهار را تمدید کرد سیاست غلط بانک مرکزی عامل کاهش صادرات شده است ارزش معاملات خرد سهام از مرز ۱۴.۵ همت عبور کرد وزیر اقتصاد: اصلاح بانک های ناتراز در اولویت است وزیر نفت: تصمیمی برای افزایش قیمت حامل های انرژی نگرفته ایم مدیریت هوشمند جایگزین قطع برق می شود نوری قزلجه: شیرخام نرخ مصوب دارد/در جریان قیمت توافقی نیستم بازدید رئیس هیأت عامل ایمیدرو از غرفه چادرملو در نمایشگاه فولاد کیش مجوز ترخیص ۶۰۰ کشنده معطل در مرز ترکیه صادر شد برنامه اصلاحی بانک مرکزی درباره ۵ بانک ناتراز اعلام شد ثبت‌نام جدید سایپا آبان ۱۴۰۴+جزییات و شرایط شمش طلا اولین کالای وارداتی به کشور/ افزایش ۹۱ درصدی واردات برنج قیمت روز گوشی ۷ آبان ۱۴۰۴ بازدهی بورس تهران در مهر ماه به ۲۱ درصد رسید تکلیف کاهش ساعت کاری کارکنان دولت روشن شد تحویل ۳.۱ میلیارد مترمکعب گاز بیشتر به نیروگاه‌ها جزئیات مصوبات کمیته حمایت از کسب‌وکار عدم شمول جریمه مالیات ارزش افزوده در صورت نداشتن بدهی قیمت هرکیلو دام به ۳۲۰ هزارتومان رسید تصمیمات جدید دولت برای نوسازی گمرک شرکت های مجاز واردات بنزین سوپر به گمرک معرفی شدند پیش‌بینی طلای ۵۰۰۰ دلاری در سال ۲۰۲۶ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۷ آبان ۱۴۰۴ ثبت‌نام فروش فوری سایپا آبان ۱۴۰۴+ جزییات و شرایط+ لینک ثبت نام تورم مهر ماه اعلام شد ورود ۶۰۰ کامیون ایرانی از ترکیه به کشور آغاز شد قیمت روز گوشی ۶ آبان ۱۴۰۴ رشد 48 هزار واحدی شاخص کل بورس شستا مسئول ناترازی صندوق‌های بازنشستگی نیست/ مشکل بنزین را حل کردیم ۱۵۳ همت وام ازدواج و فرزندآوری توسط شبکه بانکی پرداخت شد میدری: ۸۵ درصد مردم از طرح کالابرگ الکترونیک رضایت دارند وزیر جهاد کشاورزی: انباشت معوقات نهاده‌های دامی به ۶ میلیارد دلار رسید بازپرداخت وام‌های اشتغال‌زایی ۵ ساله شد زمان هفتمین عرضه اولیه امسال مشخص شد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۶ آبان ۱۴۰۴ تعیین ۶۳۵ هزار تومان حق بیمه گندم‌زار از هر کیلوگرم گندم فروش ۸ هزار میلیارد ریال کالا در مزایده اموال تملیکی تولید ال ۹۰ ایرانی در پارس خودرو رسماً آغاز شد رشد ۴۳ هزار واحدی شاخص کل بورس آغاز رسمی فرآیند تمدید اعتبار گواهی‌نامه‌های حرفه‌ای بازار سرمایه از ۱۰ آبان کارت‌های بانک آینده فعلا منقضی نمی‌شود پایان خرید تضمینی برگ سبز چای هشدار جدی بانک مرکزی به بانک‌های ناتراز هر کیلوگرم زعفران در بورس کالا ۱۳۱ میلیون تومان داد و ستد شد قیمت جدید انواع وانت نیسان زامیاد اعلام شد+ جدول تخصیص اعتباری ارز با دامنه محدود کالایی و اعتراض رئیس سازمان توسعه تجارت عرضه ۳۰ دستگاه فولکس‌واگن ۱۳ آبان در بورس واریز 2 همت سود به حساب 1 میلیون سهام‌دار معامله ۲.۲ تن شمش نقره و ۱۴۱ کیلوگرم طلا در بورس قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دوشنبه ۵ مهر ۱۴۰۴ قیمت انواع میوه و سبزیجات در بازار کشور گسترش همکاری‌های تجاری ایران و ژاپن با تکیه بر حوزه سلامت و صنایع غذایی قدردانی سازمان بهزیستی استان یزد از بانک ایران زمین دردسر عدم اطلاع‌رسانی تصمیم درست افزایش نرخ ارز مسافرتی برای مردم قیمت روز گوشی ۴ آبان ۱۴۰۴ ترامپ تعرفه‌های کانادا را ۱۰ درصد دیگر افزایش داد کارت‌ها و حساب‌های بانک آینده تا پایان انقضا معتبر هستند نماینده تجاری آمریکا: مذاکرات با چین به نتایج «سازنده» نزدیک شد شورای رقابت علیه ۷ نهاد اعلام جرم کرد بخشنامه جدید گمرک برای کنترل قیمت موبایل در زمان ترخیص طرح جدید بانک مرکزی: تبدیل دلار گردشگران به کارت ریالی در فرودگاه‌ها مهر تأیید مدنی زاده بر ادامه مسیر تحولی سازمان مالیاتی قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۴ آبان ۱۴۰۴ ابلاغ برنامه وزارت اقتصاد برای رشد عدالت‌محور با ۸ اولویت راهبردی چرا وعده‌ی اجرای طرح ساماندهی محقق نمی‌شود؟ قیمت روز گوشی ۳ آبان ۱۴۰۴ پایان فاکتورهای کاغذی از اول دی‌ماه شورای عالی کار در رکود 8‌ ماهه؛ جلسات مزدی فقط در اسفند برگزار می‌شود خودروی داخلی باید به کالایی مصرف تبدیل شود قیمت جهانی نفت امروز ۳ آبان ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۳ آبان۱۴۰۴ افزایش ۷ تا ۱۲ درصدی قیمت محصولات ایران خودرو دیزل + جدول واکنش چین و هند به تحریم‌های نفتی آمریکا بیت‌کوین صعود کرد بازگشت صادرات به مسیر صعودی پس از افت در ماه های ابتدایی سال پیش‌فروش مکسوس استار H با قیمت ۱.۷ میلیارد آغاز شد آخرین قیمت خودروهای داخلی؛ کف قیمت ۶۲۰ میلیون تومان! تعرفه پیامک و مکالمه تلفن همراه بروز رسانی شد + جزئیات شرایط فروش نقدی محصولات بهمن‌دیزل ویژه مهر ماه ۱۴۰۴ قیمت جدید محصولات سایپا اعلام شد+جدول قیمت روز گوشی ۳۰ مهر ۱۴۰۴ آخرین مهلت استفاده از کالابرگ الکترونیکی +جزییات و فهرست جدید کالا‌های اساسی اخطار سازمان حمایت به خودروسازان ثبت نام خودرو‌های وارداتی امروز ۳۰ مهر ۱۴۰۴+ لینک ثبت نام ترخیص سه‌روزه کالا در گمرک با اجرای دقیق ۲ ماده قانون گمرکی قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۴ زمان واریز حقوق مهرماه فرهنگیان بازنشسته در آب معدنی‌های ایرانی صادراتی به عمان مواد مخدر تزریق شده بود قیمت روز گوشی ۲۹ مهر ۱۴۰۴ ثبت نام سایپا بدون قرعه کشی امروز ۲۹ مهر ۱۴۰۴+ جزییات + شرایط و لینک ثبت نام خودرو‌های سایپا گواهی سپرده کالایی گندله چادرملو رونمایی شد سایپا دیزل رکورد ۶ ساله تولید را شکست رکورد تاریخی صنایع پتروشیمی کرمانشاه در نیمه نخست سال ۱۴۰۴؛ از پیشانی تولید تا قله سودآوری عرضه گواهی سپرده کالایی گندله برای اولین بار در کشور توسط چادرملو ۸۰ درصد مبادلات ایران و روسیه با ریال و روبل انجام می‌شود شرط دریافت دوباره وام ۵ میلیاردی اشتغال سرعت قابل قبول در تغییرات دهک‌بندی یارانه‌ای و تفکیک خانوارها پیش‌فروش محصولات سایپا از فردا قیمت جهانی نفت امروز ۲۸ مهر ۱۴۰۴ خبر جدید درباره پرداخت معوقات بازنشستگان تامین‌اجتماعی دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۵ از وارد آمدن فشار مضاعف به بخش خصوصی جلوگیری نماید مدیرعامل جی‌پی مورگان: قیمت طلا به ۱۰ هزار دلار می‌رسد بازديد معاون معدنی وزیر صمت از غرفه چادرملو در متافو تبريز آیا سازمان حمایت جایزه ارزبری به مونتاژکاران خودرو می‌دهد؟ افزایش خرید نفت روسیه توسط هندی ها بر خلاف ادعای ترامپ قرمزپوشی کامل بازار رمزارزها؛ ریزش ۴ درصدی بیت‌کوین در بازار جهانی ورود بلاک‌چین‌ها به سیستم پرداخت ملی انگلیس شرط انگلیس برای لغو سقف نگهداری ارزهای دیجیتال طلای جهانی از ۴۲۰۰ دلار عبور کرد ماهواره هدهد هک نشده است هشدار آژانس بین‌المللی انرژی درباره مازاد عرضه نفت بریکس ابزار دفع فشار‌های ارزی و نفتی؛ تحریم را با پیمان‌های چندجانبه دور بزنیم عرضه نخستین شمش طلای سرمایه‌گذاران خارجی در مرکز مبادله ایران صادرات جهانی چین در سپتامبر رکورد زد واگذاری صدور مجوز تاکسی‌های اینترنتی بین‌شهری به اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی «کروز» واحد صنعتی نمونه استان تهران شد اجرای «مسیر ترامپ» در قفقاز با بودجه ۱۴۵ میلیون دلاری آمریکا آغاز شد وزیر ارتباطات: تصمیم‌گیری درباره رفع فیلتر با شورای عالی فضای مجازی است تمامی منازل در مراکز استان‌ها تا شهریور سال آینده به فیبرنوری مجهز می شود ارزش گمرکی آیفون ۱۷ اعلام شد لزوم حمایت مالی و ارائه تسهیلات خرید برای گسترش خودروهای هیبریدی ساخت داخل فاصله بیت‌کوین تا شکستن رکورد جدید کم شد بیت‌کوین رکورد ۲ ماهه را شکست دستور جدید انگلیس برای دسترسی به داده‌های محرمانه کاربران اپل برنامه ایران‌خودرو دیزل برای گسترش ارتباط با قطعه‌سازان داخلی تقویت سرمایه بانک کشاورزی ضروری است آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان دانسته‌های گمرکی اربعین ویژه زائران کدام خانه‌ها مشمول مالیات برخانه‌های خالی می‌شوند؟ میزان تقاضای مصرف برق همچنان نزدیک ۸۰ هزار مگاوات صدور صورتحساب الکترونیکی در ۱۲۰ ثانیه قیمت ارز اربعین/دلار مبادله‌ای رشد کرد افت قیمت دام زنده/ متعادل شدن قیمت گوشت قرمز در بازار تولید محصولات لبنی ؛ صنعتی حساس و استراتژیک در صنایع غذایی کشور خشکی تالاب گاو خونی منشأ ریز گرد‌ها و آلودگی هوا‌ی استان اصفهان تنور نفت
گزارش اقتصاد معاصر از جایگزین بالقوه صادرات انرژی کشور در زمان تشدید تحریم‌ها

راه‌آهن نفتی ایران–چین

در حالی که محدودیت‌های مکانیسم ماشه تجارت نفت ایران را هدف گرفته، مسیر ریلی از افغانستان می‌تواند شاهراه تازه‌ای برای انتقال انرژی به شرق و تقویت پیوند تهران–پکن شود.
کد خبر:۳۶۵۲۷

به گزارش خبرنگار اقنصاد معاصر؛ در سال‌های اخیر، بحث کریدور‌های حمل‌ونقل و رقابت میان آنها پس از راه‌اندازی ابتکار چینی «کمربند و جاده» (Belt and Road Initiative - BRI) شدت گرفته است. در این میان، سرمایه‌گذاری‌های چین در بسیاری از کشور‌ها با حملات سیاسی –و حتی فراتر از آن– رو‌به‌رو شده است. نمونه بارز آن در پاکستان دیده می‌شود، جایی که پس از سرنگونی دولت عمران خان در اسلام‌آباد و ایجاد موازنه نسبی میان چین و آمریکا در سیاست خارجی پاکستان، پکن با چالش‌های متعددی در اجرای طرح BRI مواجه شد.

در نتیجه، چین برای متنوع‌سازی مسیر‌ها تلاش می‌کند؛ مسیری که پیش از این نیز به موازات کریدور پاکستان، گزینه‌هایی در آسیای مرکزی و روسیه را در بر می‌گرفت. اکنون، مسیر ریلی چین-افغانستان-ایران اهمیت ویژه‌ای یافته است. این راه‌آهن می‌تواند همزمان با فعال‌سازی مکانیسم ماشه، بخش مهمی از صادرات نفتی ایران به چین را –دور از دسترس ناوگان دریایی ناتو و آمریکا– بر عهده بگیرد و به محور توسعه منطقه‌ای تبدیل شود.

از سوی دیگر و از جانب طرف ایرانی فعال شدن دوباره مکانیسم ماشه توسط اروپا و آمریکا صادرات نفت ایران را تحت تاثیر قرار داده است. با تشدید تحریم‌ها، شرکت‌های بیمه بین‌المللی پوشش نفتکش‌های ایرانی را محدود کردند و بخش بزرگی از مسیر‌های دریایی ایران، به‌ویژه در خلیج فارس و دریای عمان، زیر نظارت سنگین تحریم‌های ثانویه قرار گرفت. کاهش دسترسی به سوئیفت، محدودیت در فروش تهاتری و ریسک توقیف نفتکش‌ها، صادرات روزانه نفت ایران را تا ۴۰ درصد تهدید می‌کند.

در چنین شرایطی، مسیر ریلی چین–افغانستان–ایران به‌مثابه «مسیر زمینی پنهان» در حال شکل‌گیری است؛ راهی که می‌تواند نفت و فرآورده‌های انرژی ایران را بدون نیاز به عبور از بنادر تحریم‌شده، به بازار شرق انتقال دهد و بخشی از فشار مکانیسم ماشه را خنثی سازد. این محور زمینی نه‌تنها مکمل دیپلماسی اقتصادی ایران با شرق خواهد بود، بلکه اولین گام عملی در ایجاد زیرساخت صادرات انرژی مستقل از دریاست.

پل ریلی بالقوه ایران به چین

اتصال ریلی ایران به چین از طریق افغانستان، بخشی از ابتکار BRI است که هدف آن ایجاد مسیر‌های تجاری و حمل‌ونقل زمینی از چین به اروپا و خاورمیانه از راه آسیای مرکزی است. این مسیر، به دلیل موقعیت جغرافیایی استراتژیک افغانستان (به عنوان پلی میان ایران و چین)، پتانسیل بالایی برای اتصال شرق به غرب دارد؛ با این حال، پیشرفت آن تا کنون به دلیل چالش‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی کند بوده است.

راه‌آهن نفتی ایران–چین

مسیر پیشنهادی از شهر‌هایی مانند کاشغر در سین‌کیانگ (غرب چین) آغاز می‌شود، از طریق تاجیکستان یا قرقیزستان به سمت جنوب پیش می‌رود، وارد افغانستان می‌شود (از مرز‌های شمالی مانند سالنگ یا شیرخان‌بندر)، سپس از کابل و هرات به مرز ایران (در اسلام‌قلعه/ دوغارون) می‌رسد. از ایران، این خط به شبکه ریلی موجود (مانند خط تهران-مشهد) متصل شده و به بنادر جنوبی مانند چابهار یا بندرعباس می‌رسد.

راه‌آهن نفتی ایران–چین

از سوی دیگر، مسیر مستقیمی نیز مطرح است که از کاشغر آغاز شده و از مرز زمینی افغانستان-چین به ولایت بدخشان وارد می‌شود. این گزینه نیاز به ساخت‌وساز گسترده و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌هایی دارد که حتی پس از ۲۰ سال اشغال افغانستان توسط آمریکا (۲۰۰۱-۲۰۲۱)، ایجاد نشده‌اند. در صورت سرمایه‌گذاری، اتصال از راه مزارشریف به راه‌آهن هرات می‌تواند خط ریلی مهمی در شمال افغانستان ایجاد کند – مسیری زمینی و کوتاه‌تر از چین به ایران و غرب آسیا. بخش‌هایی از این مسیر‌ها تا حدی تکمیل شده‌اند اما عمده کار در افغانستان نیازمند سرمایه‌گذاری و ساخت‌وساز است؛ چالشی جدی که پیشرفت کلی را کند کرده است.

زیرساخت‌های ریلی بالفعل

از سمت مرز ایران، راه‌آهن دو کشور متصل است: خطی فعال از مشهد به خواف و سپس به هرات وجود دارد که ظرفیت انتقال انرژی و کالا را فراهم می‌کند.

از سوی چین نیز مسیر‌هایی برای اتصال به افغانستان آماده است، هرچند مستقیم نیستند و از کشور‌های آسیای مرکزی عبور می‌کنند. این مسیر‌ها ذیل کریدور BRI در آسیای مرکزی گسترش یافته و اخیراً به داخل افغانستان کشیده شده‌اند. در حال حاضر، اتصال ریلی مستقیم و بی‌واسطه چین به افغانستان در دست بررسی است؛ بر اساس توافقی در سال ۲۰۲۳ میان چین و طالبان، دو طرف قرار است از مسیر واخان (در بدخشان) به شبکه ریلی کاشغر متصل شوند. این اتصال، به دلیل چالش‌های توپوگرافی منطقه واخان، هنوز در مرحله مطالعات و تحقیقات قرار دارد. با این حال، این به معنای دور از دسترس بودن توسعه ریلی در افغانستان نیست. 

هم‌اکنون، مسیر‌های فعالی از کشور‌های همسایه وجود دارد که می‌تواند راه‌آهن ایران را به چین متصل کند. یکی از آنها از ازبکستان عبور می‌کند و در حیرتان (مرز افغانستان-ازبکستان) متوقف می‌شود؛ این بخش بخشی از کریدور SREB (کمربند اقتصادی جاده ابریشم) است و به مزارشریف متصل می‌شود. مسیر از غرب چین به قزاقستان، سپس ازبکستان می‌رسد و در افغانستان پایان می‌یابد. طول آن ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ کیلومتر است و زمان پیمایش تقریبی ۱۲ تا ۱۵ روز طول می‌کشد. این مسیر از فوریه ۲۰۲۵ فعال شده و تا کنون ده‌ها قطار از آن ترانزیت کرده‌اند.

مسیر ترکیبی دیگری نیز وجود دارد: از کاشغر چین به قرقیزستان (بخشی ریلی)، از قرقیزستان به ازبکستان (بخشی جاده‌ای)، و سپس از ازبکستان تا مرز حیرتان افغانستان (بخشی ریلی). طول این مسیر ۳۱۲۵ کیلومتر است و زمان پیمایش آن ۱۰ تا ۱۴ روز برآورد می‌شود.

مسیر دیگری از ترکمنستان می‌گذرد که از چین به مرز تورغندی (در شمال هرات، افغانستان) ختم می‌شود؛ طول آن ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ کیلومتر است و زمان پیمایش ۱۰ تا ۱۲ روز طول می‌کشد. همه این مسیر‌ها فعال هستند و امکان اتصال آنها به خطوط ریلی ایران وجود دارد – به ویژه مسیر ترکمنستان که فاصله کمی با تورغندی دارد و با سرمایه‌گذاری اندک قابل اتصال است. با این وجود، این مسیر‌ها مشکلاتی مانند وابستگی به کشور‌های واسطه دارند که ایجاد مسیر مستقیم از واخان را توجیه می‌کند.

در سال ۲۰۲۵، بیش از ۱۰۰ قطار باری از چین وارد افغانستان محصور در خشکی شده است؛ عمدتاً حامل تجهیزات صنعتی و کالا‌های مصرفی به افغانستان، و بازگرداننده محصولاتی مانند پسته و میوه خشک به چین. این آمار نشان‌دهنده ظرفیت بالفعل ریلی میان چین و افغانستان است که با اتصال به ایران، می‌تواند به شاهراهی برای انتقال انرژی ایران به چین – بدون استفاده از مسیر‌های دریایی – تبدیل شود. اقدامی که در شرایط پس از مکانیسم ماشه، کمک بزرگی به حفظ صادرات نفت ایران به چین خواهد بود و راه‌های حیاتی مبادلات تجاری را تضمین می‌کند.

مسیر پنج‌ملت (FNRC)

در وهله نخست، اتصال ریلی مستقیم از چین به افغانستان از مسیر واخان، نقش بازیگران دیگر – به ویژه کشور‌های آسیای مرکزی – را حذف کرده و مسیر را کوتاه‌تر می‌کند. بازیگرانی مانند ترکمنستان، که خود رقیب ایران در صادرات انرژی به چین است، می‌توانند چالش‌برانگیز باشند. مزیت دیگر، کوتاه‌تر شدن مسیر به غرب چین است؛ منطقه‌ای که تقاضای کمی برای نفت و انرژی دارد و قطار‌های حامل نفت ایران باید از آنجا به شرق و جنوب چین منتقل شوند.

راه‌آهن نفتی ایران–چین

با این حال، چین طرح دیگری برای منطقه دارد: کریدور ریلی پنج‌ملت (Five Nations Railway Corridor - FNRC) که از غرب چین عبور کرده، از قرقیزستان، تاجیکستان و شمال افغانستان می‌گذرد و به ایران می‌رسد. این مسیر با طول تقریبی ۲۱۰۰ کیلومتر، زمان حمل‌ونقل را از ۳۰-۴۵ روز (مسیر‌های دریایی) به ۱۲-۱۵ روز کاهش می‌دهد. این امر هزینه‌ها را ۳۰-۵۰ درصد پایین می‌آورد و برای کالا‌هایی مانند تجهیزات مخابراتی، ماشین‌آلات صنعتی، مواد معدنی و انرژی بسیار مقرون‌به‌صرفه است.

پروژه FNRC با حمایت بانک توسعه آسیایی (ADB) و صندوق جاده ابریشم چین (با بودجه ۴۰ میلیارد دلار) پیش می‌رود و همکاری منطقه‌ای را تقویت می‌کند. ایران و چین، بر اساس توافق ۲۵ساله (امضا در ۲۰۲۱)، همکاری‌های زیرساختی را گسترش می‌دهند. مذاکرات فنی اخیر (آوریل ۲۰۲۵) میان ایران، افغانستان و چین برای اتصال خط خواف-هرات به کاشغر، تعهد منطقه‌ای را نشان می‌دهد. این همکاری می‌تواند تنش‌های ژئوپلیتیکی را کاهش دهد و اعتماد متقابل را افزایش بخشد. 

علاوه بر این، اتصال ریلی از چین به ایران از طریق افغانستان، دسترسی چین به بنادر چابهار و بندرعباس را از راه زمین فراهم می‌کند. این مسیر، چین را قادر می‌سازد بدون وابستگی به بنادر پاکستان (مانند گوادر) یا مسیر‌های طولانی دریایی، به بازار‌های خاورمیانه و اروپا دسترسی یابد. برای ایران، این پروژه بندر چابهار را به رقیبی جدی برای گوادر تبدیل می‌کند و نفوذ اقتصادی تهران را در منطقه افزایش می‌دهد. از سوی دیگر، تکلیف چابهار – که سال‌ها در انتظار تصمیم هند مانده – مشخص می‌شود؛ بنادری که قرار بود مسیر هند به بازار افغانستان و آسیای مرکزی باشد، اما به دلیل تأخیر‌های تحریمی آمریکا، پیشرفتی نداشته است. با این وجود، ایران تلاش برای اتصال ریلی چابهار به زاهدان و شمال شرق را ادامه می‌دهد و چین نیز پروژه‌های اتصال به آسیای مرکزی و غرب آسیا را پیگیری می‌کند. البته، تهدیدات و چالش‌های جدی برای این اتصال استراتژیک وجود دارد. 

تهدیدات و چالش‌های پیش رو

۱. مسائل امنیتی در افغانستان: افغانستان همچنان با چالش‌های امنیتی قابل توجهی رو‌به‌رو است. حضور گروه‌های مسلح، بی‌ثباتی سیاسی و تهدیدات تروریستی، اجرای پروژه‌هایی مانند FNRC را به تأخیر انداخته است. بیش از ۵۰ درصد مسیر FNRC از مناطق ناآرام مانند قندوز، جوزجان و فاریاب عبور می‌کند، که نیازمند سرمایه‌گذاری سنگین در امنیت است. طالبان – که از ۲۰۲۱ کنترل را در دست دارد – از این پروژه‌ها حمایت می‌کند، اما توانایی آنها برای تأمین امنیت کامل همچنان مورد تردید است.

۲. موانع فنی و زیرساختی: تفاوت در استاندارد‌های گیج ریل (۱۴۳۵ میلی‌متر در چین و ایران، ۱۵۲۰ میلی‌متر در آسیای مرکزی و خطوط فعلی افغانستان) یکی از بزرگ‌ترین موانع است. این تفاوت، زمان و هزینه ترانزیت را در مرز‌ها افزایش می‌دهد. علاوه بر این، زیرساخت‌های ریلی افغانستان محدود است؛ تنها ۱۴۳ کیلومتر خط فعال (حیرتان-مزارشریف، تورغندی-هرات، آقینه-انخوی) وجود دارد و بخش‌های دیگر نیازمند سرمایه‌گذاری کلان (تخمین ۲ میلیارد دلار برای FNRC) هستند. مبلغی سنگین که چین برای آن تضمین‌های امنیتی مطمئنی می‌طلبد.

۳. پیچیدگی‌های ژئوپلیتیکی: رقابت‌های منطقه‌ای، به ویژه میان ایران و پاکستان، می‌تواند مانع شود. پاکستان – که از طریق دالان اقتصادی چین-پاکستان (CPEC) با چین همکاری نزدیک دارد – نگران کاهش اهمیت گوادر در صورت تقویت مسیر ایران-افغانستان است؛ مسئله‌ای که می‌تواند به اقدامات ناامن‌کننده منجر شود. جنگ مرزی اخیر میان پاکستان و طالبان، فعالیت‌های اطلاعاتی کشور‌های منطقه و قدرت‌های جهانی در افغانستان، و وجود گروهک‌های تروریستی و جدایی‌طلب نیز نگرانی‌های چین را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، علاقه ناگهانی دولت ترامپ به پایگاه بگرام (نزدیک مرز چین) نشان‌دهنده رقابت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی است.

با وجود چالش‌ها، اتصال ریلی ایران-چین از طریق افغانستان پتانسیل تغییر معادلات اقتصادی منطقه را دارد. این پروژه می‌تواند تجارت دوجانبه را تقویت کند، وابستگی به مسیر‌های دریایی را کاهش دهد و جایگاه ژئواکونومیک ایران و افغانستان را ارتقا بخشد. موفقیت آن به بهبود امنیت در افغانستان، هماهنگی فنی میان کشورها، و غلبه بر موانع ژئوپلیتیکی و مالی بستگی دارد. کارشناسان معتقدند تکمیل خطوط کلیدی مانند FNRC تا ۲۰۳۰ امکان‌پذیر است، مشروط بر ادامه سرمایه‌گذاری‌های چین (از طریق BRI) و حمایت ایران و کشور‌های آسیای مرکزی. در این میان، نقش طالبان در تأمین امنیت و جلب اعتماد بین‌المللی حیاتی است.

مسیر ریلی ایران-چین از طریق افغانستان، پس از مکانیسم ماشه، ابزاری حیاتی برای حفظ جریان درآمد نفتی ایران است؛ زیرا تحریم‌های دریایی را دور می‌زند و وابستگی به غرب را کاهش می‌دهد. این پروژه نه تنها جنبه اقتصادی (افزایش صادرات و درآمد) دارد، بلکه ژئوپلیتیکی است (تقویت ائتلاف شرقی) و می‌تواند تحریم‌ها را تا ۳۰-۵۰ درصد تضعیف کند. با این حال، پیشرفت کند به دلیل چالش‌های امنیتی، اهمیت سرمایه‌گذاری فوری را برجسته می‌کند.