برتری قیر ایران نسبت به کشورهای همسایه؛ضابطه رویه بتنی جادهها بهروز شد
غزال راهب، رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفتوگو با خبرنگار اقتصاد معاصر اظهار داشت: قیر ایران در قیاس با کشورهای دیگر از کیفیت مناسبی برخوردار است و به عبارتی کیفیت قیر ایران یک مزیت نسبی در مقایسه با کشورهای همجوار محسوب میشود.
وی افزود: به دنبال آن هستیم که با استفاده از فناوریها و روشهای نوین در حوزه قیر از جمله قیر پلیمری و سایر افزودنیها، عملکرد و کیفیت قیر را بهبود دهیم. همچنین با کنترل کیفیت در فرایند تولید آسفالت و استفاده از تکنولوژیهای نوین در حوزه تولید آسفالت مانند آسفالتهای RAP، آسفالتهای تراشهای، آسفالتهای ساختهشده با پودر لاستیک و آسفالت گوگردی میتوان شاهد افزایش کیفیت و دوام آسفالت و کاهش میزان مصرف قیر در پروژههای راهسازی باشیم.
وی افزود: کشورهای تولیدکننده قیر مانند عراق، ترکیه و آذربایجان محصولات خود را به دنیا عرضه میکنند اما ایران از مزیت نسبی بسیار زیادی در این حوزه برخوردار است و کیفیت قیر تولیدی ما بالاتر است. با این حال در دوام رویههای آسفالتی، رتبه مناسبی در قیاس با دیگر کشورها نداریم و باید الگوهای بهبود یافتهای را مدنظر قرار دهیم.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: صادرات قیر ایران از شمال غرب کشور به ترکیه، ارمنستان و سایر کشورهای همجوار انجام میشود و از جنوب نیز از طریق دریا به چین و دیگر کشورهای منطقه صادر میشود، به دنبال راهکارهایی هستیم که صادرکنندگان بتوانند فرآیند صادرات را سریعتر پیش ببرند و موانع بازگشت ارز تسهیل شود تا این مزیت نسبی حفظ گردد.
راهب در پاسخ به پرسشی در موضوع مقایسه رویههای بتنی با رویههای آسفالت، اظهار داشت: پاسخ روشن و واضحی به این موضوع نمیتوان داد زیرا نوع پروژه، کاربرد جادهها، شرایط اقلیمی و دسترسی به منابع متنوع است. با این حال همزمان با توسعه صنعت قیر و آسفالت، مرکز تحقیقات برنامههایی برای توسعه رویههای بتنی نیز در دستور کار دارد و ضابطه و دستورالعملی برای این موضوع تدوین شده است که ویرایش آتی آن در دستور کار مرکز قرار دارد.
