۲۷/آبان/۱۴۰۴ | ۰۹:۴۶
شرایط وام ۱۰۰ میلیونی بانک ملت بدون ضامن ۱۴۰۴ مدل پرداخت حقوق کارمندان تغییر می‌کند + جزییات پیشتازی کچاد در معاملات شمش فولادی / نتیجه معاملات شمش فولادی در بورس کالا قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۲۷ آبان۱۴۰۴ قیمت جهانی نفت امروز ۲۷ آبان ۱۴۰۴ قیمت جهانی طلا امروز ۲۷ آبان ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۲۷ آبان ۱۴۰۴ بازگشت چهره‌ای آشنا به پرسپولیس تفاهم‌نامه توسعه مهارت‌های دیجیتال منعقد شد جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز دوشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز دوشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۴ کیوی ایران بازارهای هند و اوراسیا را فتح کرد قهوه برای سلامتی خوب است یا بد؟ عقد آریایی از کجا آمده است؟ آخرین وضعیت پرونده پژمان جمشیدی تداوم رویکرد تحولی در نظام مالیاتی کشور / هدف ما تسهیل تکالیف و حرکت به سمت نظام هوشمند مالیاتی است ورود دیوان محاسبات به پرونده تاخیر در تامین و توزیع واکسن تب برفکی جزئیات جدید از حادثه بندر شهید رجایی 96 میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات به کشور برنگشته است آزادسازی قیمت آرد و اجرای «طرح نان نو» راه نجات صنعت نان خبر خوب به پرسپولیس و اوسمار رسید بازپرداخت ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به بانک‌ها در بودجه ۱۴۰۵ وضعیت بورس امروز ۲۶ آبان ۱۴۰۴ هشدار بارش برف و باران در ۱۷ استان ابلاغ حذف عوارض آب مجازی از ۵ محصول آب‌بر کشاورزی طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا دوشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۴ + جدول قیمت روز گوشی ۲۶ آبان ۱۴۰۴ یک سال مهلت به خودروسازان؛ پایان بهانه‌جویی برای موتورهای پرمصرف رایزنی برای اتصال ریلی چین به اروپا با قطار برقی سرخس–چشمه ثریا بیت کوین ۹۳ هزار دلار را هم دید جزئیات نهمین عرضه اولیه امسال مشخص شد ۸ کالای جدید به فهرست ترخیص ۹۰ درصدی اضافه شد آغاز پیش‌فروش رسمی سکه با قیمت‌گذاری حراجی+ جزییات قیمت دلار و ارز امروز ۲۶ آبان ۱۴۰۴ تأیید افزایش حقوق بازنشستگان+ جزییات و مشمولان افزایش حقوق قیمت جهانی نفت امروز ۲۶ آبان ۱۴۰۴ نرخ بنزین سهمیه‌ای تغییر نمی‌کند ثبت نام بهمن موتور با قیمت قطعی و تحویل فوری امروز ۲۶ آبان ۱۴۰۴ میانگین هزینه ساخت هر مترمسکن در تهران به ۳۰ میلیون رسید واکنش اوسمار به لغو بازی پرسپولیس با تراکتور رشد ۲۰ درصدی حمل بارهای بین‌المللی راه آهن قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دوشنبه ۲۶ آبان۱۴۰۴ قیمت میوه و سبزیجات امروز ۲۶ آبان ۱۴۰۴ وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۲۶ آبان ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۲۶ آبان ۱۴۰۴ اولین عملیات بارورسازی ابرها در ارومیه انجام شد ۱۰ میلیون گواهی الکترونیکی تا پایان امسال صادر می شود مدیریت مصرف تنها راه برون رفت از وضعیت قرمز آب گزارش تخلفات عاملین فروش در بازارگاه به کمیسیون کشاورزی رسیده است بدهی ارزی دولت به واردکنندگان برنج ۱۲ ماهه شد شرط واریز یارانه آبان‌ماه اعلام شد سامانه بارشی جدید امروز فعال شد قیمت روز گوشی ۲۵ آبان ۱۴۰۴ یارانه نقدی می‌ماند یا کالابرگ می‌آید؟ رشد ۶.۸ درصدی مصرف بنزین زمان حراج اصلی پیش‌فروش سکه + جزییات سهمیه سوخت صنایع ۲۰ درصد افزایش یافت نتایج قرعه‌کشی سایپا امروز ۲۵ آبان ۱۴۰۴ + لینک اسامی برندگان سایپا دستورالعمل اجرایی مدیریت مگس بنه زعفران ابلاغ شد توضیحات جوپار درباره توقف قطار تهران–بندرعباس؛ بهای بلیت مسترد می‌شود بسته جدید اصلاحات گمرکی در راه است توضیحات گمرک در خصوص تغییرات تعرفه‌ای خودروهای سواری و سنگین وارداتی جزئیات تحویل واحد‌های ویلایی شهرک دولتی پردیس یزد با ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی تغییر پورت گمرکی از «گمرک فرودگاه امام» به «منطقه آزاد تجاری شهر فرودگاهی» بنزین سوپر از امروز در بورس انرژی عرضه می‌شود اوج تقاضای مصرف برق به ۴۸ هزار و ۹۳ مگاوات رسید ممنوعیت پروژه‌های جدید در بودجه ۱۴۰۵ محور‌های اصلی لایحه بودجه ۱۴۰۵ اعلام شد معامله ۲.۱ تن شمش نقره و ۶۱۰ کیلوگرم شمش طلا در هفته گذشته بخشنامه بودجه ۱۴۰۵ با یک ماه تاخیر ابلاغ شد+ متن توکن‌سازی تامین مالی بخش مسکن کشور را متحول می‌کند آغاز پیش فروش بلیت‌ قطارهای مسافری آذرماه قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۲۵ آبان۱۴۰۴ نقش صندوق ضمانت سپرده‌ها در مدیریت دارایی بانک آینده افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی حقوق بازنشستگان با طرح جدید دولت صدور هشدار نارنجی بارش برف، باران و مه‌گرفتگی در ۵ استان تا روز دوشنبه خداحافظی بازار با خودرو‌های زیر ۵۰۰ میلیون تومان + قیمت اقدام‌های دولت چهاردهم در جمع‌آوری گازهای مشعل کم‌نظیر است قیمت روز گوشی ۲۴ آبان ۱۴۰۴ فرابورس ایران هفده‌ساله شد بانک مرکزی پس از آینده، سراغ موسسه ملل رفت میدری: شیوه جدید کالابرگ از آذرماه اجرایی می شود بررسی همسان‌سازی نرخ حق‌العمل بنزین و نفت‌گاز ثبات ۷ هفته‌ای نرخ سود بین‌بانکی در سطح ۲۴ درصد افزایش ۶ درصدی پرواز‌های عبوری از آسمان ایران پشتبانی امور دام توزیع‌کننده انحصاری نهاده دام شد آغاز واریز وجه پیش‌فروش جدید سکه از امروز صنایع نیروگاه خورشیدی بزنند، برقشان قطع نشود عدالت در توزیع یارانه‌ها بازنگری می‌شود وزیر نیرو: انتقال آب خلیج‌فارس به تهران صرفه اقتصادی ندارد فیش حقوقی بازنشستگان مشمول آیتم رفاهیات خواهد شد آغاز اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده با وام ۱۵۰ میلیون تومانی برنج پاکستانی با چه قیمتی عرضه می‌شود؟ بسته حمایت از خودروسازان و زنجیره تامین خودرو تصویب شد قیمت جهانی نفت امروز ۲۴ آبان ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۴ رفاهیات بازنشستگان شامل کسور نمی‌شود سوخت LPG به سبد سوخت نیروگاه‌های حرارتی کشور افزوده می‌شود تولید پنل‌های خورشیدی ایران مطابق تکنولوژی روز جهان است گام جدید دولت برای ساماندهی حقوق کارمندان در دوران بازنشستگی وزارت اقتصاد: برای جبران عقب‌ماندگی تأمین مالی، ابزارهای جدید فعال شد پیش‌بینی بورس در هفته آینده / بازار سرمایه سبز می‌شود؟ ۷۰۰۰ مگاوات نیروگاه فرسوده داریم/ ۳ برنامه برای افزایش راندمان نیروگاه‌ها هشدار وزیر جهادکشاورزی درباره بحران آب و ضرورت افزایش بهره‌وری زنگ خطر برای تجارت رسمی؛ واردات مسافری موبایل ۱۶۵ درصد رشد کرد ترخیص خودرو در گمرک از سر گرفته شد طراحی پروژه‌های پرچمدار در مسیر تحول اقتصاد دیجیتال ضرورت دارد حاجی‌پور: توسعه پایدار راه‌حل مقابله با ناترازی‌ها و بی‌ثباتی‌های اقتصادی است تمدید مهلت ارسال اظهارنامه مالیات ارزش افزوده تابستان ۱۴۰۴ الزام خدمات پس از فروش برای یک گروه از واردکنندگان خودرو حذف شد دولت ابداً به اتباع خارجی یارانه نمی‌دهد پزشکیان: مجلس کمک کند هزینه‌های بیخود و اضافی بودجه حذف شود قیمت خودرو امروز پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۴ + جدول نماد بانک آینده در بورس رسما متوقف شد نسخه جدید چت جی‌پی‌تی با ۸ شخصیت جدید می‌آید توضیحات سایپا درباره افزایش قیمت‌ها/ افزایش قیمت ۱۶۲ میلیونی خانواده کوییک صحت ندارد گزارش وزارت صمت پیرامون اجرای برنامه هفتم واقع‌گرایانه نبود جزئیات تشکیل بورس بین‌الملل در ایران اعلام شد آیین‌نامه جدید مقابله با پولشویی در هیئت دولت تصویب شد تغییر جدید در لیست یارانه‌بگیران در آبان‌ماه سهم ۱۴.۵ درصدی بخش کشاورزی از اشتغال کشور مهاجرانی: اعتقادی به اینترنت طبقاتی نداریم/ احتمال سه نرخی شدن بنزین آغاز ثبت‌نام آزمون اخذ پروانه کارگزاران گمرکی سال ۱۴۰۴ قیمت روز گوشی ۲۱ آبان ۱۴۰۴ آغاز حراج سکه امروز ۲۱ آبان ۱۴۰۴+ جزییات صادرات سالانه شیلات به ۷۰۰ میلیون دلار رسید پاسخ به ۳۲ سوال پرتکرار درباره بانک ناسالم آینده که نهایتا وارد فرآیند گزیر یا فیصله شد سقف واردات دانه‌های روغنی و کنجاله افزایش یافت بازار حبوبات به ثبات رسید پیام‌های نظارتی فرابورس درباره ارزش ذاتی شرکت‌ها متوقف می‌شود واریز مستمری آبان مددجویان بهزیستی و کمیته امداد+ مبلغ دولت باید انحصار زمین را بشکند؛ حذف ماده ۵۰ برنامه هفتم خط قرمز مجلس است میوه‌های ایرانی گرفتار نسخه ناقص سامانه مجوزها کلید کاهش قیمت برنج در دست سازمان برنامه قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۴ اعلام شرایط فروش لاماری ایما با قیمت علی الحساب ویژه آبان ۱۴۰۴ الزام تحویل برنج وارداتی به شرکت بازرگانی دولتی؛ درج قیمت بر کیسه‌ برنج الزامی شد صیدی: صنعت مالی باید به بخش واقعی اقتصاد ورود کند قیمت روز گوشی ۲۰ آبان ۱۴۰۴ توافق پنج‌گانه ایران و کویت برای توسعه روابط تجاری معاون وزیر صمت: مجوز ۹ شهرک صنفی و خدماتی صادر شد آب تخصیصی بخش کشاورزی به ۴۶ میلیارد مترمکعب رسیده است اختلال در سامانه گمرکی هزار تن سیب و موز را در معرض فساد قرار داد تحقق حکم شبانه‌روزی شدن گمرکات کشور با اجرای طرح آمایش گمرکی بنزین سوپر در بورس کشف قیمت می شود اعلام زمان حراج سکه+ جزییات قیمت میوه و سبزیجات امروز ۲۰ آبان ۱۴۰۴ رسمیت ورود طلا به‌عنوان آورده سرمایه‌گذاری خارجی معامله نخستین محموله شمش طلای سرمایه‌گذار خارجی در بورس کالا پورمحمدی: اتمام پروژه های عمرانی موجود ۱۰۱ سال زمان نیاز دارد فرزین: کفایت سرمایه نظام بانکی در پایان برنامه به ۸ درصد می رسد وزیر اقتصاد: صندوق‌های ارزی با مجوز بورس تاسیس می‌شوند کچاد صدرنشین عرضه شمش فولادی / نتیجه معاملات شمش فولادی در بورس کالا قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۲۰ آبان۱۴۰۴ ضرورت انسجام ملی و پرهیز از رفتارهای مخرب اقتصادی در شرایط حساس کشور زمان حراج بعدی سکه اعلام شد قیمت روز گوشی ۱۹ آبان ۱۴۰۴ پیش فروش ایران خودرو ویژه طرح خودرو‌های فرسوده+شرایط و جزییات افزایش ۱۰ درصدی تناژ کالا‌های اساسی وارداتی تا پایان مهرماه مصوبه جدید دولت: ثبت شمش طلا به‌عنوان سرمایه خارجی در کشور قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دوشنبه ۱۹ آبان۱۴۰۴ پایان فاکتورسازی‌های جعلی با صورت حساب الکترونیک تعداد سهام‌داران فعال بورس از مرز ۳۶۵ هزار کد فراتر رفت قیمت روز گوشی ۱۸ آبان ۱۴۰۴ تعدیل این کارمندان ممنوع شد تکذیب برداشت ۴۰ همت از منابع بانک سابق آینده شب قبل از گزیر سهم ۴ درصدی دولت از مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ۱۴۰۴ شرایط معافیت‌ مالیاتی اوراق گواهی سپرده کالایی اعلام شد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۱۸ آبان۱۴۰۴ مهاجرانی:دولت هیچ تصمیمی برای حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی و دارو اتخاذ نکرده است اولتیماتوم سه‌ساله به بیمه‌ها؛ خروج از زیر ۷۰ درصد سرمایه‌گذاری الزامی شد اتهام بورسی ترامپ علیه پلوسی معامله بیش از ۱.۱ تن شمش نقره و حدود ۳۹۴ کیلوگرم شمش طلا در بورس رئیس و معاونین به کمیسیون بودجه مجلس می‌روند وزیر اقتصاد به کمیسیون صنایع می‌رود هشدار درباره تداوم فساد در تخصیص ارز ترجیحی الزام استفاده از کارتخوان برای مؤدیان مشمول معافیت ازصورت حساب الکترونیک+ جدول سخنگوی شورای نگهبان: حذف ۴ صفر از پول ملی تأیید شد ارز دولت برای واردات بنزین تمام شده است میدری: امسال ۴۰۰ هزار نفر به جمعیت بازنشسته کشور اضافه شده است بابایی: باید مدت زمان بازپرداخت وام اشتغال به ۸۴ ماه بازگردد معاون رئیس‌ جمهور: آزمون استخدامی نیمه دوم امسال برگزار می‌شود/ تعیین تکلیف نیروهای شرکتی میدری: هیچ کارگری نباید به‌دلیل مشکلات مالی کارفرما از بیمه محروم شود ابهامات صدور مجوز برای کسب وکار‌های رمز ارز پایه کاهش قدرت خرید عامل اصلی رکود و افزایش بیکاری است دریافت نسخه IOS همراه بانک ایران زمین بدون محدودیت پیش‌بینی بانک‌های بزرگ درباره قیمت انس جهانی نقره تا پایان ۲۰۲۵ افزایش دوبرابری ظرفیت تصفیه‌خانه‌ها بدون مصرف انرژی بیشتر رتبه ایران در اینترنت موبایل و ثابت سقوط کرد سیم‌کارت‌های فیزیکی در مسیر خداحافظی آمریکا معافیت تحریم‌های بندر چابهار را تمدید کرد بازدید رئیس هیأت عامل ایمیدرو از غرفه چادرملو در نمایشگاه فولاد کیش پیش‌بینی طلای ۵۰۰۰ دلاری در سال ۲۰۲۶ قدردانی سازمان بهزیستی استان یزد از بانک ایران زمین ترامپ تعرفه‌های کانادا را ۱۰ درصد دیگر افزایش داد نماینده تجاری آمریکا: مذاکرات با چین به نتایج «سازنده» نزدیک شد قیمت جهانی نفت امروز ۳ آبان ۱۴۰۴ واکنش چین و هند به تحریم‌های نفتی آمریکا بیت‌کوین صعود کرد تعرفه پیامک و مکالمه تلفن همراه بروز رسانی شد + جزئیات ثبت نام سایپا بدون قرعه کشی امروز ۲۹ مهر ۱۴۰۴+ جزییات + شرایط و لینک ثبت نام خودرو‌های سایپا گواهی سپرده کالایی گندله چادرملو رونمایی شد سایپا دیزل رکورد ۶ ساله تولید را شکست رکورد تاریخی صنایع پتروشیمی کرمانشاه در نیمه نخست سال ۱۴۰۴؛ از پیشانی تولید تا قله سودآوری عرضه گواهی سپرده کالایی گندله برای اولین بار در کشور توسط چادرملو پیش‌فروش محصولات سایپا از فردا قیمت جهانی نفت امروز ۲۸ مهر ۱۴۰۴ مدیرعامل جی‌پی مورگان: قیمت طلا به ۱۰ هزار دلار می‌رسد بازديد معاون معدنی وزیر صمت از غرفه چادرملو در متافو تبريز آیا سازمان حمایت جایزه ارزبری به مونتاژکاران خودرو می‌دهد؟ افزایش خرید نفت روسیه توسط هندی ها بر خلاف ادعای ترامپ قرمزپوشی کامل بازار رمزارزها؛ ریزش ۴ درصدی بیت‌کوین در بازار جهانی ورود بلاک‌چین‌ها به سیستم پرداخت ملی انگلیس شرط انگلیس برای لغو سقف نگهداری ارزهای دیجیتال طلای جهانی از ۴۲۰۰ دلار عبور کرد ماهواره هدهد هک نشده است هشدار آژانس بین‌المللی انرژی درباره مازاد عرضه نفت بریکس ابزار دفع فشار‌های ارزی و نفتی؛ تحریم را با پیمان‌های چندجانبه دور بزنیم عرضه نخستین شمش طلای سرمایه‌گذاران خارجی در مرکز مبادله ایران واگذاری صدور مجوز تاکسی‌های اینترنتی بین‌شهری به اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی «کروز» واحد صنعتی نمونه استان تهران شد وزیر ارتباطات: تصمیم‌گیری درباره رفع فیلتر با شورای عالی فضای مجازی است تمامی منازل در مراکز استان‌ها تا شهریور سال آینده به فیبرنوری مجهز می شود ارزش گمرکی آیفون ۱۷ اعلام شد فاصله بیت‌کوین تا شکستن رکورد جدید کم شد بیت‌کوین رکورد ۲ ماهه را شکست دانسته‌های گمرکی اربعین ویژه زائران کدام خانه‌ها مشمول مالیات برخانه‌های خالی می‌شوند؟ میزان تقاضای مصرف برق همچنان نزدیک ۸۰ هزار مگاوات صدور صورتحساب الکترونیکی در ۱۲۰ ثانیه قیمت ارز اربعین/دلار مبادله‌ای رشد کرد افت قیمت دام زنده/ متعادل شدن قیمت گوشت قرمز در بازار تولید محصولات لبنی ؛ صنعتی حساس و استراتژیک در صنایع غذایی کشور خشکی تالاب گاو خونی منشأ ریز گرد‌ها و آلودگی هوا‌ی استان اصفهان تنور نفت
اقتصاد معاصر گزارش می‌دهد

سه سناریوی برای آینده کریدور کاغذی آیمک

به باور کارشناسان کریدور روی کاغذ مانده هند-خاورمیانه-اروپا (آیمک) احتمالا به سه سناریو مواجه شود که با توجه به تحولات اخیر منطقه و چشم‌انداز مبهم آن، نسبت به سایر سناریو‌ها شانس بیشتری دارد.
سه سناریوی برای آینده کریدور کاغذی آیمک
کد خبر:۳۸۷۴۶

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ کریدور هند-خاورمیانه-اروپا (آیمک) که توسط هند در اجلاس G۲۰ دهلی در سپتامبر ۲۰۲۳ معرفی شد، در راستای توسعه تجارت بین هند، خاورمیانه و اروپا از طریق ایجاد زیرساخت‌های جدید از جمله پایانه‌های بندری و خطوط راه‌آهن جدید طراحی شده است. در این راستا امارات متحده عربی و رژیم صهیونیستی به عنوان مراکز واسطه بین هند و اروپا عمل خواهند کرد، همچنین این پروژه زمانی مطرح شد که برخی از کشور‌های عربی در حال ایجاد روابط نزدیک‌تر با اسرائیل بودند و هند نیز امیدوار بود که با این کریدور از ابتکار کمربند و جاده چین پیشی بگیرد.

با این وجود پس از دو سال هنوز موانع جدی بر توسعه این کریدور سایه افکنده است، ابتکار آیمک پیش از هر چیز مستلزم بازگشت امنیت و همکاری به غرب آسیا است. رویداد‌های پس از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ و اقدامات رژیم صهیونیستی چشم‌انداز منطقه‌ای را تغییر و احتمال صلح را کاهش داده است، به‌طوری‌که ایجاد یک کشور فلسطینی همچنان پیش‌نیاز ریاض، برای عادی‌سازی روابط با تل‌آیو است و بدون حمایت و مشارکت عربستان، این کریدور جدید شانس اندکی برای تحقق دارد. برای اینکه IMEC بتواند نقش کریدور بین اروپا و هند را به طور کامل ایفا کند، نیازمند حل مسئله فلسطین یا عادی شدن روابط عربستان سعودی و اسرائیل است که در شرایط کنونی بعید به نظر می‌رسد.

تهدید‌ها و خطرات

هرچند هنوز امید‌ها برای راه‌اندازی کریدور هند-اروپا وجود دارد اما چشم‌انداز بلندمدت آن همچنان مبهم است. به باور کارشناسان این پروژه در دهه آینده با موانع متعددی از جمله بی‌ثباتی سیاسی و محدودیت‌های اقتصادی رو‌به‌رو خواهد شد و حل این مشکلات احتمالا تعیین می‌کند که آیا این پروژه به موفقیت چشمگیری دست می‌یابد یا همچنان روی کاغذ باقی خواهد ماند.

در حال حاضر، جهان به ویژه غرب آسیا با بی‌ثباتی جدی مواجه بوده که به عنوان اصلی‌ترین و مهم‌ترین چالش این کریدور است. این منطقه سال‌ها تحت تاثیر تغییر مشارکت‌ها و مسائل مربوط به تامین انرژی قرار گرفته است و اگر تنش‌ها در خلیج فارس و شام یا دریای سرخ تشدید شود، مسیر‌های این کریدور در معرض خطر قرار می‌گیرند. بنابراین موفقیت این پروژه نه تنها به زیرساخت‌ها بلکه به دیپلماسی موثر و حفظ صلح در منطقه نیز وابسته است.

رقابت راهبردی لایه دیگری از پیچیدگی را به این امر می‌افزاید، ابتکار کمربند و جاده چین همچنان ابزاری موثر برای تقویت ارتباطات جهانی بین کشورهاست که منابع مالی قابل توجهی به آن اختصاص داده شده و زیرساخت‌های قابل توجهی را در سراسر آسیا، آفریقا و اروپا ایجاد کرده است. همچنین هند این گزینه را دارد که با استفاده از کریدور شمال-جنوب (INSTC) از طریق ایران و دریای خزر به روسیه و اروپا برسد، بنابراین کریدور هند-اروپا باید مزایای متمایز خود را برای کشور‌ها و بازرگانان نشان دهد که در سایه بی‌ثباتی کنونی تحقق آن دشوار است.

باید توجه داشت که حمایت سیاسی، بی‌ثباتی اقتصادی را از بین نمی‌برد و پروژه‌های بزرگ زیرساختی نیاز به حمایت مالی مداوم دارند. هنوز طرفین در تقسیم هزینه‌ها، مدیریت بدهی یا پوشش انتظارات سرمایه‌گذاران با مشکل مواجه هستند، هند و اروپا همچنان از سیاست‌های تجاری حمایت‌گرایانه حمایت می‌کنند و این امر نشان می‌دهد که توافق‌نامه تجارت آزاد (FTA) برای نهایی شدن به زمان بیشتری نیاز دارد. این توافق می‌تواند کریدور را از یک ایده سیاسی به یک فرصت اقتصادی واقعی تبدیل کند , در غیر اینصورت پیشرفت کریدور احتمالا صرفا در حد تئوری باقی بماند و جذب سرمایه‌گذاری خصوصی برای کریدور را دشوارتر کند.

همچنین گذار انرژی لایه‌ دیگری از بی‌ثباتی را ایجاد می‌کند، برای نمونه کریدور سوخت سبز یک میلیارد دلاری برای اتصال هند و روتردام هلند پیشرفت قابل توجهی را نشان داده و گویای پتانسیل همزیستی تجارت و پایداری زیست‌محیطی است و سرعت پذیرش انرژی‌های تجدیدپذیر توسط بازار‌های جهانی موفقیت آن را تعیین خواهد کرد. اگر تقاضا برای سوخت‌های سبز کمتر از حد انتظار باشد، این پروژه‌ها نیز احتمالا موفق نشوند و بیشتر زیرساخت‌ها به طور بالقوه مورد استفاده قرار نگیرند.

در مجموع با در نظرگرفتن این عوامل آینده این کریدور به مولفه‌هایی فراتر از صرفا بنادر و خطوط لوله بستگی دارد، سیاست و افکار عمومی به طور قابل توجهی بر نتیجه آن تاثیر خواهند گذاشت. چالش واقعی نه تنها در ساخت کریدور بین هند و اروپا، بلکه در حفظ عملکرد آن در میان تغییر چشم‌انداز‌های سیاسی، مشکلات اقتصادی و ضرورت آینده‌ای باثبات نهفته است.

سناریو‌های آینده

با وجود چالش‌های مختلف پیش‌گفته، بدون تردید آینده‌ی کریدور هند-اروپا مبهم است و مانند تمام پروژه‌های بزرگ ارتباطی، این کریدور نیز به تصمیمات سیاسی، بحران‌های خارجی و میزان سازگاری ذینفعان آن بستگی خواهد داشت. از همین روی و طبق گزارش اندیشکده ترندز ریسرچ، سه سناریو برای آینده این کریدور متصور است.

سناریوی نخست؛ همگرایی راهبردی

در بهترین حالت عوامل سیاسی و اقتصادی همسو خواهند شد و در صورت توافق هند و اتحادیه اروپا بر تجارت آزاد، تجارت و سرمایه‌گذاری رونق خواهد گرفت. تحت این سناریو، کریدور آیمک احتمالا به واقعیت تبدیل خواهد شد؛ یعنی کشتی‌ها در بندر عمیق جدید هند در «وادهاوان» پهلو می‌گیرند، استفاده از سوخت‌های سبز گسترش می‌یابد و کشور‌های خلیج فارس به قطب‌های انرژی دیجیتال و تجدیدپذیر تبدیل می‌شوند. در این سناریو کریدور فراتر از زیرساخت بوده و نماد اعتماد و هدف مشترک است و در نتیجه، هند به تامین‌کننده جهانی کالا، انرژی و خدمات دیجیتال تبدیل خواهد شد و برای اروپا نیز گامی به سوی زنجیره‌های تامین امن‌تر است. کشور‌های خلیج فارس نیز از طریق افزایش حجم تجارت و همچنین جایگاه جهانی خود در اتصالات تجاری، اقتصاد خود را ارتقا خواهند داد.

سناریوی؛ افزایش شکنندگی

این سناریو می‌تواند به طور بالقوه در جهتی متفاوت و تیره‌تر پیش برود، با توجه به بی‌ثباتی سیاسی در غرب آسیا احتمالا قطب‌های کلیدی ترانزیت از ضریب امنیتی پایینی برخودار باشند که با این وجود، طرح کمربند و جاده چین و طرح حمل و نقل شمال-جنوب روسیه همچنان مهم‌ترین پروژه‌های منطقه خواهند بود و در مقابل کریدور هند-اروپا همچنان ترکیبی از پروژه‌های ناقص و اظهارات نمادین است. اروپا از مذاکرات تجارت آزاد ناامید شده و هند تمرکز ویژه بر سیاست مستقل خود دارد، بنابراین هرچند این کریدور هنوز مطرح خواهد بود اما بیشتر روی کاغذ می‌ماند تا یک شبکه کارآمد و این عوامل گویای شکنندگی این پروژه ترانزیتی بزرگ در آینده است.

سناریوی سوم؛ افزایش انعطاف‌پذیری

احتمالا آینده کریدور آیمک بین دو سناریوی بالا قرار خواهد گرفت و این کریدور توسعه می‌یابد اما مسیر مستقیمی را دنبال نمی‌کند، در این روند تحولات مثبتی از جمله عملیاتی شدن کریدور سوخت سبز، بهبود عملکرد بنادر و مشارکت‌های فناوری در حال تقویت هستند. با این حال سیاست یا مسائل مالی منجر به تاخیر در برخی مناطق خواهد شد. البته هند و اروپا شکاف‌های کنونی را به روش‌های مختلف پر می‌کنند، به عنوان مثال مسیر کریدور شمال-جنوب که از ایران می‌گذرد، یا حتی خطوط کشتیرانی در قطب شمال که به دلیل تغییرات اقلیمی قابل استفاده هستند.

در مجموع کشور‌های بنیانگذار آیمک برای ایجاد امنیت زنجیره‌های تامین منطقه‌ای، افزایش دسترسی به تجارت و تسهیل مبادلات، روی این پروژه حساب ویژه باز کردند. آنها انتظار داشتند که این پروژه باعث افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها، تقویت وحدت اقتصادی، ایجاد شغل و کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای شود و در نتیجه به ادغام متحول‌کننده آسیا، اروپا و خلیج فارس منجر شود اما تحولات ژئوپلیتیکی و ریسک‌های سیاسی احتمالا مانع از تحقق کامل آن شود و یا در بهترین حالت با سایر پروژه‌ها ادغام شود که در اینصورت منجر به امتیازدهی به کشور‌های بیشتر خواهد شد.