واردات ۱۵۰۰ دستگاه کامیون با پلاک منطقه آزاد چابهار
به گزارش اقتصاد معاصر؛ مسیر ترانزیتی چابهار _ دوغارون یکی از کریدورهای مهم شرق ایران است که میتواند بندرچابهار را به مرز دوغارون در استان خراسان رضوی (یکی از مرزهای اصلی ایران و افغانستان) متصل کند و نقش یک گذرگاه ترانزیتی راهبردی را در اتصال افغانستان و کشورهای آسیای میانه به آب های آزاد ایفا میکند.
این گذرگاه ترانزیتی برای ایران و کشورهای همسایه حائز اهمیت است زیرا علاوه بر اینکه منجر به تقویت جایگاه راهبردی ایران در رقابت منطقه ای می شود و قدرت چانهزنی ایران را در معادلات منطقه ای افزایش می دهد باعث افزایش درآمدهای ترانزیتی و ارزی برای کشور، کاهش هزینه حمل و نقل برای کشورهای محصور در خشکی، افزایش واردات و صادرات افغانستان و کشورهای آسیا میانه و کاهش زمان ترانزیت کالا خواهد شد.
با این وجود مزایایی که گفته میشود این مسیر ترانزیتی خواهد داشت اما آن طور که برخی از کارشناسان می گویند این کریدور آنچنان که باید فعال نشده و مسیرهای آن هنوز به ظرفیت کامل نرسیده اند.
مدیرعامل منطقه آزاد دوغارون نیز چندی پیش در گفت وگویی با ایسنا عنوان کرد که چابهار_ دوغارون مسیر ریلی ندارد و خط ریلی به جای اینکه از شرق کشور و از نزدیکی مرزهای بازرگانی حرکت کند به ویژه از دوغارون که یکی از معبرهای اصلی تجارت خارجی با افغانستان و قدیمیترین گمرک رسمی ایران است رد شود و از آنجا نیز به سرخس و اینچه برون برسد از مسیرهای دیگری عبور می کند و به همین دلیل عملا از ظرفیت قطار در منطقه آزاد دوغارون و درآمدهای ناشی از آن بی بهره هستیم.
وی همچنین عنوان کرد که ترانزیت جاده ای این مسیر هم چالشهای بسیاری دارد زیرا مسیر چابهار به دوغارون مسیر یک طرفه است، کامیونها حاضر نیستند بار را یکطرفه ببرند و حتما باید دو سر بار باشد. از طرفی افغانستانیها که خودروهای سنگین خود را با یک دهم قیمت ایرانی میخرند به راحتی میتوانند از افغانستان آمده و تا چابهار بروند و بارشان را تحویل بگیرند و برگردند ولی به دلیل اینکه قیمت کامیون گران است و هزینههای حمل و نقل نیز بالاست، این مسیر ترانزیتی جادهای برای ما توجیه اقتصادی ندارد و در نتیجه ظرفیتهای چابهار نتوانسته از بالقوه به بالفعل تبدیل شود.
مودودی همچنین پیشنهاد داد که باید هزار دستگاه کامیون باری ۲۰ تا ۲۵ تنی با پلاک دوغارون یا چابهار وارد کشور کنیم و تفاهماتی بین ما و منطقه آزاد چابهار صورت بگیرد که بتوانیم از مسیر افغانستان، تمام مرزهای مسیر کریدور شرق را پوشش دهیم و کامیونها اجازه داشته باشند در تمام مسیر یعنی از سیستان و بلوچستان و خراسان تا اینچهبرون به راحتی تردد کنند.
اتمام ساخت مسیر ریلی چابهار_زاهدان به زودی
در این راستا علی عبدالعلی زاده _نماینده رییس جمهور در امور هماهنگی اجرای سیاست های توسعه دریا با بیان اینکه در حال حاضر در مسیر چابهار_ دوغارون خط ریلی وجود ندارد به ایسنا گفت:ولی مسیر ریلی چابهار_ زاهدان تا پایان سال یا نیمه اول سال آینده تکمیل می شود و قابل بهره برداری خواهد بود و تا زمانی که این مسیر ریلی به دوغارون برسد چندسالی زمان خواهد برد.
وی افزود: اگر راه آهن چابهار_ زاهدان تکمیل شود می توانیم بار را از چابهار به زاهدان، سپس به بافق، یونسی و تربت حیدریه و نزدیک دوغارون برده و از آنجا نیز با کامیون به صورت زمینی حمل و نقل صورت گیرد که برای رانندگان مقرون به صرفه خواهد بود.
واردات ۱۵۰۰ دستگاه کامیون با پلاک منطقه آزاد چابهار
نماینده رییس جمهور در امور هماهنگی اجرای سیاست های توسعه دریا محور تصریح کرد:در حال حاضر که این مسیر تکمیل نشده و نمیتوانیم با قطار باری را جابه جا کنیم منطقه آزاد چابهار از اختیارات خود استفاده کرده است و می خواهد ۱۵۰۰ دستگاه کامیون وارد کند و شماره منطقه آزاد چابهار را روی کامیون ها قرار دهد که این کامیون ها فقط بین چابهار و افغانستان تردد و بارهای افغانستان را جابه جا کنند.
بخشی از مسیر چابهار_بیرجند بازسازی شده
وی در پاسخ به این سوال که این جابه جایی قرار است از کدام مسیر انجام شود، گفت:مسیر چابهار تا بیرجند کیفیت خوبی نداشت. خوشبختانه ۹۰۰ کیلومتر از این جاده بازسازی و به صورت جاده دوطرفه و آسفالت شده است. بنابراین رانندگان می توانند از این مسیر تردد کنند و به مرز افغانستان بروند.
عبدالعلی زاده در ادامه بیان کرد:تنها در این میان تخلیه و بارگیری از کامیونهای افغانستانی به کامیون های ایرانی در مرز خواهیم داشت که اگر دولت افغانستان اجازه دهد که کامیون های ایرانی مستقیما بروند و از داخل آن کشور بارگیری کنند هزینه نقل و انتقالات کمتر خواهد شد.
پلاک گذاری حدود ۱۰۰دستگاه کامیون وارداتی
وی همچنین با اشاره به اینکه واردات این ۱۵۰۰ دستگاه کامیون آغاز شده است، گفت:منطقه آزاد چابهار مجوزهای لازم را به رانندگان و کسانی که میخواهند کامیون وارد کنند، میدهد و سپس این کامیونها باید با شماره منطقه آزاد پلاک گذاری شوند. در حال حاضر حدود ۱۰۰ دستگاه خریداری و پلاک گذاری شده و روز به روز نیز درحال افزایش است./ایسنا
