مدیریت بهرهبرداری دو فرودگاه امسال به بخش خصوصی واگذار میشود
به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر، محمد امیرانی مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، بعد از ظهر امروز در نشست خبری در محل نهمین نمایشگاه حمل و نقل اظهار داشت: شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران مدیریت ۵۶ فرودگاه مالکیتی را بر عهده دارد.
وی اظهار داشت: پارسال ۱۵.۵ همت درآمد داشتیم که ۷۳ درصد آن پروازهای عبوری و کنترل ترافیک آنعا بوده است که صرف توسعه زیرساختی فرودگاههای غیراقتصادیمان میشود.
به گفته وی از ۵۶ فرودگاهی، پارسال یک فرودگاه سودده بود؛ ۸۰ درصد فرودگاههای ما سالانه کمتر از یک میلیون مسافر دارند و سودده نیستند.
امیرانی گفت: فرودگاههایی که قابلیت خصوصیسازی دارند احصا کنیم و مدیریت بهرهبرداری فرودگاهها را امسال حداقل از دو فرودگاه شروع کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: مدیریت بهرهبرداری فرودگاههای غیرسودده هم در قالب مناقصه به سرمایهگذار واگذار میشود.
امیرانی افزود: امسال اولین رادار بومی در فرودگاه اهواز نصب ظد، در تنگریز شیراز دومین رادار نصب شد، برنامه خرید ۲ رادار در دستور کار است که یکی از آنها در نزدیکی تهران دومین رادار در فرودگاه مشهد نصب خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: سیستم اتوماسیون مرکز کنترل فضای کشور بهروز خواهد شد و در مدت ۶ ماه نهایی خواهد شد.
جزئیات واگذاری خانههای گمرک در مهرآباد به شرکت فرودگاهها
وی تصریح کرد: در مهرآباد ۹۰ درصد اراضی مهرآباد در اختیار نیروی هوایی است، ۹ هکتار هم در اختیار گمرک است، خانههای گمرک باید تحویل شرکت فرودگاهها شود و شرکت فرودگاهها، خانههای نزدیک اتوبان حکیم را تحویل گمرک دهد، اساسا گمرک خدمتی در مهرآباد ندارد.
به گفته وی با تکمیل ساختمان حکیم توسط ما، این جابهجایی رخ میدهد.
امیرانی افزود: ساخت ترمینال جدید در مهرآباد ۵ سال به طول میانجامد.
رشد ۲ درصدی پروازهای عبوری از فضای کشور
وی تصریح کرد: ۸۳۹ سورتی پرواز روزانه از فضای کشور عبور میکند که نسبت به پارسال ۲ درصد رشد داشت، اما درآمد ما در ۱۰ ماه امسال ۱۰ درصد کاهش یافت ما پارسال ۱۳ همت درآمد داشتیم.
به گفته مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، در ایام جنگ ۱۲ روز کاملا فضای کشور بسته شد.
امیرانی افزود: هما و آسمان بدهکارترین شرکتها به شرکت فرودگاهها هستند.
وی گفت: فرودگاه جدیدی تاسیس نمیشود بلکه کیفیت ارائه خدمات در فرودگاههای موجود افزایش مییابد.
درآمد پروازهای عبوری سهم فرودگاههای زیان ده میشود
امیرانی در پاسخ به اقتصاد معاصر گفت: بر اساس بند. ۵۹ قانون احکام دائمی، شرکت فرودگاهها موظف است درآمد پروازهای عبوری را صرف توسعه ناوبری هوایی و زیرساختها کند.
امیرانی گفت: بخشی از درآمد پروازهای عبوری هزینه تامین تجهیزات و نصب آن روی زمین و خرید رادارها میشود، با توجه به عدم توازن هزینههای فرودگاهی بخشی از درآمد پروازهای عبوری در این فرودگاهها هزینه میشود.
وی گفت: در ایام جنگ امسال درگیر جنگ بودیم و خسارات به فرودگاههای تبریز، اصفهان و مهرآباد وارد شد.
به گفته امیرانی، ۵۰ درصد فضای کشور جزو مناطق ممنوعه پروازی است که با توجه به ملاحظات امنیتی این موارد لحاظ شده است.
تعرفه شرکت فرودگاهها در بلیت افزایش مییابد
به گفته امیرانی افزایش درآمدهای ما، یکی از راهکارها افزایش تعرفه خدمات فرودگاهی ما است، در هر بلیت ما از سال ۹۴ تاکنون ۷ هزار تومان میگیریم.
لایحه اصلاح این عدد تقدیم وزارت راه شده است و پس از تایید این عدد افزابچیش مییابد و موجب رشد دزآمد فرودگاهها خواهد بود.

