نقش تعاونیهای مصرف در کاهش قیمت
به گزارش اقتصاد معاصر؛علی حسین شهریور، دبیرکل خانه تعاونگران درباره نقش تعاونیهای مصرف در کاهش قیمتها گفت: گرانیهای اخیر در کشور، زندگی روزمره بسیاری از خانوادهها را تحت تاثیر قرار داده است. افزایش بیرویه قیمت کالاهای اساسی و خدمات مختلف، توان خرید مردم را کاهش داده و باعث شده تا بسیاری برای تامین مایحتاج زندگی خود با مشکل مواجه شوند. در این شرایط، تعاونیهای مصرف میتوانند نقش مهمی در کاهش بار مالی بر روی خانوارها ایفا کنند.
وی ادامه داد: تعاونیهای مصرف به عنوان یکی از ارکان مهم اقتصاد تعاونی، میتوانند نقش بسیار موثری در کاهش قیمتها و بهبود وضعیت معیشتی مردم داشته باشند. تعداد ۳۷۲۸ تعاونی مصرف در گرایشهای کارمندی، کارگری، محلی و دانشجویی با عضویت بیش از ۳ میلیون نفر، اشتغال ۱۹۰ هزار نفر و سرمایه بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان در سطح کشور فعالیت دارند. این تعاونیها با حذف واسطهها، کاهش هزینههای توزیع و ایجاد رقابت سالم در بازار، میتوانند به صورت مستقیم بر قیمت کالاها و خدمات تاثیرگذار باشند.
دبیرکل خانه تعاونگران درباره دلایل تاثیرگذاری تعاونیهای مصرف بر کاهش قیمتها افزود: یکی از اثرات آن حذف واسطهها است. تعاونیهای مصرف با حذف واسطههای غیرضروری، هزینههای توزیع را کاهش میدهند. این امر باعث میشود که کالاها با قیمت تمامشده به دست مصرفکننده برسند.
شهریور اظهار داشت: خرید عمده، تعاونیها به دلیل حجم بالای خرید، میتوانند کالاها را با قیمت پایینتری از تولیدکنندگان تهیه کنند. این کاهش هزینه به صورت مستقیم بر قیمت نهایی کالا تاثیر میگذارد. تعاونیها معمولا هزینههای کمتری را صرف تبلیغات میکنند و در نتیجه، این هزینه به قیمت تمامشده کالا اضافه نمیشود.
وی با اشاره به ایجاد رقابت سالم بیان کرد: حضور تعاونیهای مصرف در بازار، رقابت را افزایش داده و باعث میشود که سایر فروشگاهها نیز برای حفظ مشتریان خود، قیمتهای خود را کاهش دهند. همچنین توزیع عادلانه کالا، تعاونیها با هدف توزیع عادلانه کالا و خدمات، از ایجاد انحصار جلوگیری میکنند و به این ترتیب، از افزایش بیرویه قیمتها ممانعت میکنند.
شهریور گفت: با وجود مزایای فراوان تعاونیهای مصرف، این شرکتها با چالشهایی نیز روبهرو هستند که برخی از آنها عبارتند از:
کمبود سرمایه: بسیاری از تعاونیهای مصرف با کمبود سرمایه مواجه هستند که مانع از توسعه فعالیتهای آنها شده است.
نبود مدیریت حرفهای: برخی از تعاونیها از مدیریت حرفهای برخوردار نیستند که این امر به کاهش کارایی و بهرهوری آنها منجر شده است.
رقابت با بخش خصوصی: تعاونیهای مصرف باید بتوانند با بخش خصوصی قدرتمند رقابت کنند که این امر نیازمند حمایتهای دولتی و ایجاد تسهیلات ویژه است.
دبیرکل خانه تعاونگران با اشاره به اینکه برای رفع چالشها باید اقداماتی مانند حمایت مالی و اعتباری دولت، آموزش و توانمند سازی مدیران، تغییر قوانین و مقررات در دستور کار قرار گیرد، ادامه داد: بانک توسعه تعاون میتواند با ارائه تسهیلات مالی و اعتباری به تعاونیها، به توسعه فعالیتهای آنها کمک کند. همچنین برگزاری دورههای آموزشی توسط اتاق تعاون، خانه تعاونگران و اتحادیهها برای مدیران تعاونیها، میتواند به ارتقای سطح دانش و مهارت آنها کمک کند.
وی اظهار داشت: فراهم کردن زیرساختهای مناسب مانند انبارها و مراکز توزیع، توسط اتحادیه ها میتواند به بهبود عملکرد تعاونیها کمک کند. همچنین پیگیری اصلاح قوانین و مقررات مربوط به تعاونیها، توسط معاونت امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی میتواند به بهبود محیط کسبوکار برای این نهادها کمک کند.
شهریور بیان کرد: تعاونیهای مصرف میتوانند نقش بسیار مهمی در کاهش قیمتها و بهبود وضعیت معیشتی مردم ایفا کنند. با حمایت از این شرکتها و رفع چالشهای موجود آنها، میتوان به توسعه اقتصاد تعاونی و افزایش رفاه مردم کمک کرد./ تسنیم