درج جدول مستقل ایمنی راهها برای نخستین بار در لایحه بودجه ۱۴۰۵
به گزارش اقتصاد معاصر؛ سعید جغتایی، رئیس امور راه و ترابری و مدیریت عمران شهری و روستایی سازمان برنامه و بودجه کشور، با اشاره به مشکلات ساختاری طرحهای عمرانی گفت: یکی از بیماریهای مزمن بخش عمرانی کشور، تعدد بالای طرحها و تخصیصهای قطرهچکانی در سالهای گذشته است؛ بهطوری که بخش عمده منابع صرف نگهداشت وضع موجود و تجهیز کارگاه شده و اثربخشی لازم را نداشته است.
با منابع فعلی، تکمیل برخی پروژههای حملونقل بیش از 100 سال زمان میبرد
وی افزود: در سالهای اخیر و بهویژه در بودجه 1405، تصمیم جدیتری برای اولویتبندی طرحها اتخاذ شد و پروژههایی که از اهمیت کمتری برخوردار بودند یا منابع موجود پاسخگوی تکمیل آنها نبود، متوقف یا با حداقل تخصیص مواجه شدند. با منابع فعلی، تکمیل برخی پروژههای حملونقل بیش از 100 سال زمان میبرد؛ بنابراین ناگزیر به تمرکز بر طرحهای اولویتدار و گلوگاهی هستیم.
اعتبارات برخی پروژههای مهم حملونقل بیش از 130 درصد افزایش یافت
جغتایی با بیان اینکه با وجود رشد نزدیک به صفر بودجه عمرانی، اعتبارات برخی پروژههای مهم حملونقل بیش از 130 درصد افزایش یافته است، گفت: پیشبینی میشود در سال 1405 با تخصیص مناسب، تعدادی از این پروژهها به بهرهبرداری برسند؛ بهگونهای که تا پایان سال جاری بیش از هزار کیلومتر راه اصلی و بزرگراهی به شبکه کشور اضافه میشود.
هدفگذاری کاهش سالانه 20 درصدی تلفات جادهای
وی از درج جدول مستقل ایمنی راهها در بودجه 1405 برای نخستینبار خبر داد و اظهار کرد: با تجمیع و افزایش حدود 92 درصدی اعتبارات ایمنی، امکان نظارت و مدیریت مؤثرتر فراهم شده و هدفگذاری دولت کاهش سالانه 20 درصدی تلفات جادهای در چند سال آینده است.
درآمد ترانزیت ریلی 4 برابر حملونقل داخلی است
رئیس امور راه و ترابری سازمان برنامه و بودجه همچنین با تأکید بر اولویت کریدورهای ریلی و ترانزیتی گفت: درآمد ترانزیت ریلی 4 برابر حملونقل داخلی است و در همین راستا، پروژههایی مانند راهآهن چابهار–زاهدان با استفاده از منابع بودجهای و اعتبارات ویژه در آستانه بهرهبرداری قرار دارند.
مشارکت بخش خصوصی در تکمیل طرحهای عمرانی افزایش یافت
جغتایی مشارکت بخش خصوصی را یکی از محورهای اصلی تأمین مالی طرحهای عمرانی دانست و افزود: در حوزه آزادراهها و برخی پروژههای ریلی، استقبال و رقابت بخش خصوصی افزایش یافته و دولت نیز سهم خود را برای جلب این مشارکتها در بودجه پیشبینی کرده است. مجددا باید تاکید کرد مشارکت بخش خصوصی در تکمیل طرحهای عمرانی افزایش یافته است. بهویژه در حوزه آزادراهها و خطوط ریلی، بخش خصوصی تا 60 درصد سرمایهگذاری میکند و دولت سهم خود را تامین میکند. این مشارکت باعث افزایش رقابت و تسریع در بهرهبرداری از پروژهها شده است.
وی در پایان با اشاره به مصوبات سفرهای استانی رئیسجمهور تأکید کرد: مصوبات عمرانی این سفرها واقعی، اولویتدار و مبتنی بر امکان اجرا تنظیم شده و منابع پیشبینیشده برای سال 1405 صرف پروژههایی خواهد شد که در بازه زمانی مشخص به بهرهبرداری میرسند.تا کنون 16 سفر انجام شده و برنامهریزی سفرهای بعدی نیز تکمیل شده است./تسنیم

