۱۲:۳۴ ۱۴۰۳/۰۷/۲۲
اختصاصی اقتصاد معاصر؛

ترخیص غیرقانونی محموله موبایل سامسونگ از گمرک فرودگاه امام (ره)

هفته گذشته، تعداد قابل توجهی از موبایل‌های تازه عرضه‌شده سامسونگ (اس ۲۴ مدل FE)، بدون ارجاع مشخص به سامانه «تی‌اس‌سی» و گواهی سازمان تنظیم مقررات رادیویی، از درب خروج گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) ترخیص شد.
ترخیص غیرقانونی محموله موبایل سامسونگ از گمرک فرودگاه امام (ره)
کد خبر:۵۰۳۲

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ شواهد حاکی است این ترخیص بدون دریافت مجوز‌های ضروری که طبق قوانین سازمان تنظیم مقررات رادیویی برای واردات و ترخیص موبایل‌ها لازم است، انجام شد. همچنین، تعیین ارزش این کالا‌های تازه عرضه‌شده، در سامانه ارزش گمرک نیز مورد تایید قرار نگرفته که تخلفی دیگر به شمار می‌رود.

با دریافت اطلاعاتی در این خصوص، موضوع به بازرسی استان تهران اطلاع داده شد و هیات بازرسی به منظور بررسی جزئیات، وارد گمرک مذکور شدند.

پس از بررسی اسناد مربوطه، هرچند بحث قطعی سامانه درخصوص عدم دریافت مجوز‌ها مطرح شد اما تخلف محرز گردید و در ادامه، موضوع به هیات تخلفات گمرک ارجاع داده شد تا به مراحل قانونی و پیگیری‌های لازم پرداخته شود.

پیگیر‌ی‌ها خبرنگار اقتصاد معاصر نشان می‌دهد که پس از ورود هیات بازرسی، مجوز‌های مربوطه در سامانه رویت شده اما در زمان ترخیص، این مجوز‌ها با توجیه قطعی سیستم بارگزاری نشده بودند. با این حال اکنون، ارزش کالای مذکور در سامانه ارزش گمرک به صورت قانونی و واقعی صورت گرفته است.

این اقدام هیات بازرسی به منظور جلوگیری از تکرار چنین تخلفاتی انجام شده و انتظار می‌رود تا نتایج آن به سرعت اعلام شود. 

رعایت دقیق مجوز‌های مربوطه و تعیین ارزش واقعی در سامانه ارزش گمرک، از الزامات اساسی برای جلوگیری از ورود کالا با کم‌اظهاری و بیش‌اظهاری به شمار می‌رود.

اسناد و مدارک در این‌باره در اختیار اقتصاد معاصر است.

ارسال نظرات