
آخرین خبر از رتبه بندی معلمان بازنشسته مهر ۱۴۰۰

به گزارش اقتصاد معاصر؛ رتبه بندی معلمان بازنشسته مهر ۱۴۰۰ هنوز در هالهای ابهام است. همین موضوع باعث شده تا فرهنگیان بازنشسته سال ۱۴۰۰ به علت بهرهمند نشدن از مزایای رتبه بندی معترض شوند. در جدیدترین اقدام روز گذشته معلمان بازنشسته ۱۴۰۰ مقابل سازمان برنامه و بودجه و نهاد ریاست جمهوری تجمع کردند. مسئولان آموزش و پرورش از پرداخت مطالبات جامانده بازنشستگان ۱۴۰۰ خبر داده و اعلام کرده اند که هماهنگیهای لازم با سازمان برنامه و بودجه شده است.
سال گذشته معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در ابن باره گفته بود: برای پرداخت معوقات به ۲۶۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز بود که تأمین شد و بخشی از آن را بابت سهم کسورات تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری است و بخشی به مطالبات معلمان بازنشسته اختصاص مییابد. همچنین به گفته مدیرعامل صندوق بازنشستگی براساس اعلام رسمی آموزش و پرورش، از مجموع حدود ۱۲۰ هزار نفر که در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بازنشسته شدند، حدود ۶۲ هزار نفر مشمول طرح رتبهبندی میشوند و احکام اعمال رتبهبندی سالهای ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ را صادر کرده و ضرایب سنواتی بعدی نیز برای آنها اعمال شده است.
پاسخ صندوق بازنشستگی کشوری درباره اجرای رتبه بندی معلمان بازنشسته در سالهای ۱۴۰۱ و۱۴۰۰
گلایه فرهنگیان بازنشسته سال ۱۴۰۰ از اعمال نشدن رتبه بندی در همسان سازی حقوق
تعدادی از نمایندگان بیش از ۴۸ هزار معلم بازنشسته در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ به بیان گلایه و تداوم سرگردانی درخصوص بهره مندی از امتیاز و مزایای رتبه بندی پرداختند.
این نمایندگان معلمان بازنشسته نیم دوم سال ۱۴۰۰ در شرح گلایه خود اظهار داشتند: ما ۴۸هزار و ۳۶ نفر فرهنگی بازنشسته نیمه دوم سال ۱۴۰۰، با وجود برقراری بازنشستگی، همچنان علیرغم تاکید قانونی؛ از امتیاز و مزایای رتبه بندی بهرهمند نشدهایم.
این معلمان با اشاره به ارتباط موضوع و مشکلشان به سازمانهایی همچون سازمان بازنشستگی کشوری، سازمان برنامه و بودجه و وزارت آموزش وپرورش، در توضیح دقیقتر مشکل شان اعلام کردند:
۱. رتبه بندی طبق ماده ۶ تبصره ۱، ۲ و ۳ قانون رتبهبندی و تبصره ۵ ماده ۴ آیین نامه اجرائی قانون رتبه بندی که از طرف آقای قالیباف به رئیس جمهور شهید ارسال شده موضوع میانگین دو سال آخر خدمت را از رتبه بندی حذف نموده و مبلغ امتیازات اخذشده هر رتبه باید کاملا به حقوق بازنشسته فرهنگی اضافه شود که متاسفانه وزیر سابق آموزش وپرورش استنکاف از این قانون کرده و اظهار داشتند میانگین دو سال برای بازنشستگان برقرار است و فقط یک روز رتبه بندی به شما تعلق میگیرد و تا به حال بازنشستگان فوق از رتبه بندی (حتی یک ریال) بهره نبرده اند.
۲. همچنین طبق ماده ۳۰ برنامه ششم و مصوبه هیئت وزیران به شماره ۷۴۲۶۴/ت ۵۸۰۳۶ ه مورخه ۱/۷/۱۳۹۹ تا تاریخ ۳۰/۱۱/۱۴۰۰ معتبر بوده ولی متاسفانه بعد از سه سال بازنشستگی، هیچکدام از قوانین مذکور برای این بازنشستگان اعمال نشده و احکامی هم صادر نشده است. بر اساس این مصوبه هیئت محترم وزیران و دستورالعمل اجرائی متناسب سازی حقوق بازنشستگان و موظفین، مشمول همسان سازی بودهاند، اما متاسفانه صندوق بازنشستگی با نادیده گرفتن قانون مصوب مجلس شورای اسلامی از صدور احکام اصلاحی بازنشستگان با لحاظ نمودن رتبه آنها بر مبنای قانون همسانسازی که صراحتا تاکید دارد هر بازنشسته باید ۹۰درصد حقوق و فوق العادههای شاغلین همتراز و همرتبه خود را دریافت نمایند، اجتناب نموده و از این جهت موجب تضییع حقوق ذینفعان شده است.
۳. اخیراً به دنبال اعتراض این بازنشستگان، کمیسیونهای آموزش و فناوری و کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس جلساتی تشکیل دادند و طی نامهای از معاون قوانین مجلس درخواست تفسیر قانون برای مشمول بودن قانونی این بازنشستگان را خواستار شدند که اداره قوانین مجلس این بازنشستگان را مشمول متناسب سازی ۹۰ درصد همترازی شاغل دانست و نامهای به کمیسیون آموزش و از کمیسیون به سازمان برنامه و بودجه نوشتند و خواستار اجرای قانون فوق شدند.
۴. در جلسات متعدد خصوصا در تاریخ ۳۰/۲/۱۴۰۳ در کمیسیون آموزش و فناوری مجلس، معاون رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه بار مالی متناسب سازی ۹۰ درصد همترازی شاغل را ۹.۷ همت اعلام نمود و اظهار داشت که بودجه آن را تامین میکنم. همچنین در تماس تلفنی معاون رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه با معاون تو وزیر آموزش وپرورش و دکتر فیضینژاد معاون صندوق بازنشستگی هردو گفتند متناسب سازی طبق قانون حق این بازنشستگان است.
۵. رتبه بندی طبق قانون باید از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ اعمال شود و قانون مجلس است و به تایید شورای نگهبان رسیده، همچنین همترازی ۹۰درصد شاغل، اما تاکنون علیرغم پیگیریهای متعدد مشکلات ما مرتفع نشده است. درخواست این ۴۸ هزار معلم بازنشسته این است که بعد از سه سال از بازنشستگی و این همه قول مسئولین، علاوه بر اجرای رتبهبندی، احکام متناسب سازی ۹۰ درصد نیز برای ما صادر شود.
ایردات مهم رتبه بندی معلمان از نظر فرهنگیان
از جمله ایرادات مهم رتبه بندی که تا کنون با وجود تمام تلاشهای فرهنگیان شاغل و بازنشسته به نتیجه نرسیده است میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
بی تاثیر کردن رتبه بندی در احکام بازنشستگی بازنشستگان مهر ۱۴۰۰
عدم پرداخت پاداش ناشی از احکام رتبه بندی برای بازنشستگان ۱۴۰۰
عدم تاثیر تغییر رتبهها در احکام بازنشستگان مهر ۱۴۰۲ تا کنون
عدم پرداخت سهم صندوق بازنشستگی برای شش ماه دوم سال چهارصد برای بازنشستگان ۴۰۲ که باعث شده است احکام بازنشستگی بدون این ایام صادر شده و همکاران متضرر شوند .
عدم پرداخت معوقات مربوط به شش ماهه دوم سال ۴۰۰ برای شاغلین و بازنشستگان
عدم پرداخت معوقات تغییر رتبهها مربوط به شش ماهه دوم سال چهارصد برای شاغلین و بازنشستگان
عدم پرداخت معوقات تغییر رتبهها در سال ۱۴۰۱ برای شاغلین و بازنشستگان
عدم پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان ۴۰۲ پس از گذشت پنج ماه در حالیکه اکثر دستگاهها پس از یک تا دو ماه پاداش پایان خدمت پرداخت میشود
در قانون رتبه بندی مطالق بندهای ۴ تا ۷، آموزش و پرورش را مکلف میکند از تاریخ ۱۴۰۰/۶/۳۱ رتبه بندی را اجرا نماید و کلیه مشمولین این قانون از تمامی حقوق و مزایای آن بهرهمند شوند و بر اساس میانگین دو سال آخر احکام بازنشستگی صادر شود
تدوین آیین نامه جدید رتبه بندی معلمان
علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش در بیست و پنجمین جلسه شورای معاونان که عصر روزگذشته در محل وزارت آموزش و پرورش برگزار شد با اشاره به تدوین آیین نامه جدید رتبه بندی معلمان بیان کرد: انتظار میرود پایش آیین نامه رتبه بندی معلمان قبلی و تدوین آیین نامه جدید با سرعت و دقت پیگیری شود.
وی در ادامه بر استقرار رتبهبندی برای فاقدین و نو استخدامیها تأکید کرد.
کاظمی به لایحه بودجه سال آینده اشاره کرد و گفت: در این مسیر باید همه نیازها به سرعت احصاء و حداقل ۵۰ درصد پاداش بازنشستگی فرهنگیان در سال جاری و سال آینده در بودجه گنجانده شود تا پرداختها به روز شود.
وزیر آموزش و پرورش با ارائه گزارشی از دیدارهای اخیر و نشست شورای عالی به ریاست رییس جمهوری بیان کرد: در تمامی دیدارها و نشستها تأکید کردم که سیاست کلان ما در آموزش و پرورش ارتقای جایگاه نظام تعلیم و تربیت است و این ارتقاء به نقشه راه نیاز دارد.
وی در ادامه افزود: برای دومین بار در ۱۱ سال اخیر جلسه شورای عالی آموزش و پرورش با حضور رییس جمهور برگزار شد و این رویکرد بازتابهای خوبی داشته است و این امر در مسیر پیش رو منجر به رفع بسیاری از مسائل آموزش و پرورش خواهد شد.
وی خروجی جلسه بعد از نشست شورای عالی آموزش و پرورش را مثبت ارزیابی کرد و گفت: بعد از این نشست، رییس جمهوری اعلام آمادگی کردند که مشکل فضاهای آموزشی کشور را بر اساس نیازمندیها و طرح و برنامههای اعلامی؛ حل و فصل کنند.
کاظمی ادامه داد: باید مسائل و نیازمندیهای آموزش و پرورش را احصاء و سازماندهی کنیم تا با طراحی متقن و دقیق از سایر دستگاهها و نهادها مطالبه کنیم.
در ادامه جلسه حسین صادقی، رییس مرکز روابط عمومی با ارائه گزارشی تصویری، بازتاب رسانهای اخبار آموزش و پرورش را در دو هفته گذشته را تشریح کرد و بر حضور اعضای شورای معاونان در استودیو نگاه برای تبیین برنامهها و سیاستهای هر معاونت تأکید کرد.
حامد علامتی، رییس کانون پرورش فکری کودکان نیز با ارائه گزارشی از جشنواره کودکان و نوجوانان به تشریح اقدامات کانون پرورش فکری در جشنواره اخیر پرداخت.
همچنین در ادامه علیرضا کمریی، علی باقری و حجت الاسلام علی لطیفی، علی فرهادی، علی زرافشان و دیگر اعضای کارگروههای آموزش و پرورش مواردی از اقدامات انجام شده در حوزههای مختلف را تشریح و وزیر آموزش و پرورش نیز بر اساس گزارشهای مطرح شده، دستوراتی صادر کرد.