۱۳:۳۶ ۱۴۰۳/۰۷/۲۴
مدیرعامل راه‌آهن تاکید کرد:

لزوم ادامه همکاری ایران و جمهوری آذربایجان برای تکمیل خط ریلی آستارا- آستارا

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر لزوم ادامه همکاری ایران و جمهوری آذربایجان برای تکمیل خط ریلی آستارا- آستارا، از امضای تفاهم‌نامه‌های گسترش همکاری‌های ریلی در آینده خبر داد و گفت: بر اساس برآورد انجام شده امکان حمل ۱۰ میلیون تن بار در سال از کریدور شمال- جنوب وجود دارد.
لزوم ادامه همکاری ایران و جمهوری آذربایجان برای تکمیل خط ریلی آستارا- آستارا
کد خبر:۵۲۴۲

به گزارش اقتصاد معاصر از راه‌آهن، «جبارعلی ذاکری»‌ در نشست پروژه اتصال ریلی و ایستگاه بارانداز راه‌آهن آستارا- آستارا با حضور «روشن رستم اف» رئیس راه‌آهن جمهوری آذربایجان، افزود: راه‌آهن دو کشور همکاری طولانی مدتی را داشتند و امیدواریم با توجه به اقدامات مشترک میان طرفین درباره خطوط ریلی، این همکاری‌ها ادامه یابد.

 

وی ادامه‌داد: باتوجه به تحولات منطقه، ضرورت انتقال بار از روسیه به اقیانوس هند و برعکس افزایش یافته و این موضوع از اهمیت بسیاری برخوردار است.

 

معاون وزیر راه شهرسازی تاکید کرد: باید حمل‌ونقل ترکیبی بار بین کشورهای روسیه، جمهوری آذربایجان، ایران و در نهایت کشور مقصد هندوستان تکمیل شود و برنامه افزایش بار ریلی میان ایران و جمهوری آذربایجان در دستور کار قرار گیرد.

 

ذاکری تاکید کرد: در حال حاضر ما در پنج نقطه به کشورهای سی. آی. اس متصل هستیم و بر اساس برآورد انجام شده امکان حمل ۱۰ میلیون تن بار در سال از کریدور شمال- جنوب وجود دارد.

 

وی گفت: همچنین به صورت جدی با روسیه در خصوص اتصال خطوط ریلی رشت به آستارا مذاکراتی داشتیم که امیدواریم این پروژه در مدت زمان کمتری به سرانجام برسد.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در حاشیه اجلاس بریکس هم مباحث ریلی دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان مطرح خواهد شد و ما در این زمینه پیشنهادی از مسکو دریافت کرده ایم که کریدور جدید شمال- جنوب میان ایران و روسیه را در دستور کار قرار دهیم.

 

وی تاکید کرد: تعدادی از شرکت های حمل‌ونقل بین المللی ایرانی فعالیت های خوبی را شروع کرده اند که باید این اقدامات مثبت از سوی تهران و باکو فعال‌تر شوند.

 

ذاکری گفت: همچنین با احداث کریدور باکو به سمت جنوب و تا پایانه آستارا، ظرفیت بار در این مسیر به ۱۵ میلیون تن خواهد رسید.

 

مدیرعامل راه‌آهن ادامه‌داد: ما از شرکت های حمل‌ونقلی در کشور خواسته ایم که کریدور شمال- جنوب را قبل از تکمیل پروژه ریلی رشت به آستارا به ظرفیت قابل قبولی برسانند.

 

این مقام مسئول تاکید کرد: احداث این کریدور زمان بر است و تا زمان تکمیل شدن کریدور پیشنهادی رشت- آستارا باید از ظرفیت موجود شمال- جنوب بیشترین استفاده را داشته باشیم.

 

وی ابراز امیدواری کرد جلسات فنی ریلی دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان ادامه دار باشد و شاهد همکاری بیش از پیش دو کشور در حوزه ریلی باشیم.

 

همکاری‌های ریلی تهران و باکو افزایش یابد

رئیس راه‌آهن جمهوری آذربایجان هم با ابراز خرسندی از نشست مشترک با مدیرعامل راه‌آهن، با اشاره به همسایگی و تعامل خوب دو کشور، خواستار افزایش همکاری‌های ریلی طرفین شد.

 

رستم اف، در این نشست با اشاره به اهمیت اتصال ریلی و ایستگاه پایانه ریلی آستارا- آستارا در افزایش ترانزیت بار از طریق کریدور شمال- جنوب، گفت: در مورد پایانه ریلی آستارا، علاقه‌مند هستیم که موضوعات فنی و جزئی آن در جلسات فنی که از سوی راه‌آهن دو کشور برگزار می‌شود، مطرح شود تا هر چه زودتر شاهد تکمیل این پروژه باشیم.

ارسال نظرات