ضرورت استفاده از توان بخش خصوصی برای تکمیل طرحهای عمرانی نیمهتمام
به گزارش اقتصاد معاصر؛ رامین گوران، دبیر انجمن انبوهسازان استان تهران بر ضرورت بهرهگیری از توان بخش خصوصی برای تکمیل طرح های عمرانی نیمهتمام تاکید کرد.
گوران در نشست هماندیشی وزیر راه و شهرسازی با فعالان صنعت ساختمان در ساختمان دادمان گفت: تجربه نشان داده است هر زمان دولت و بخش خصوصی در کنار یکدیگر قرار گرفتهاند، اجرای طرح های بزرگ با موفقیت بیشتری همراه بوده است.
وی با اشاره به وجود تعداد زیادی طرح عمرانی نیمهتمام در کشور افزود: بخشی از این طرحها متعلق به بخش خصوصی و بخشی نیز مربوط به دستگاههای دولتی است که باید هرچه سریعتر تعیین تکلیف شوند.
گوران با طرح این پرسش که تا چه زمانی برخی طرح ها باید بلاتکلیف بمانند، خواستار ارائه راهکار مشخص برای تکمیل آنها شد و پیشنهاد کرد تکمیل طرح های نیمهتمام در اولویت برنامههای عمرانی قرار گیرد و از ظرفیت سرمایهگذاران و سازندگان بخش خصوصی برای پیشبرد آنها استفاده شود.
وی همچنین بر ورود بخش خصوصی به حوزه اجارهداری حرفهای تاکید کرد و گفت: دولت میتواند نقش تامینکننده زمین را ایفا کند و زمینه فعالیت فعالان این حوزه را فراهم سازد.
گوران با اشاره به امکان تبدیل برخی کاربریهای تجاری به مسکونی با کاهش عوارض، این اقدام را عاملی برای رونق بازار اجاره دانست.
او همچنین از نحوه محاسبه سهم تامین اجتماعی در طرح های ساختمانی انتقاد کرد و آن را در برخی مناطق غیرمنصفانه دانست.
دبیر انجمن انبوهسازان تهران افزایش هزینههای آب، برق و فاضلاب در طرح های ساختمانی را از دیگر موانع اجرای طرحها عنوان کرد.
وی در پایان با تاکید بر لزوم حمایت از صنعتیسازی در بخش مسکن هشدار داد: در صورت بیتوجهی، ظرفیت تولید صنعتی در صنعت ساختمان با تضعیف بیشتری مواجه خواهد شد./صداوسیما